Gå til innhold

Småbarnsforeldre, hva gjør dere av husarbeid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Føler tiden ikke strekker til. Husarbeid hoper seg opp. En ting er å få gjort alt en må hver dag, men hvor ofte / når gjør dere alt annet. Feks vasker kjøleskap 1 hver uke? Hver 14 dag? Hva med skifte av senger, rundvask av bad og kjøkken, pusser vindu, vasker inn i skap, rydder og sorterer i skuffer og skap, vasker vindu utvendig, vasker gulv, støvsuger, støvsuger sofa osv osv. Gi meg gjerne liste over alt dere gjør og hvor ofte. Jeg trenger å få tips til litt mer system og intervaller. 

Anonymkode: 58dc4...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi gjør husarbeid altfor sjeldent fordi vi har ikke overskudd til det. 

Vi koster eller støvsuger gulvet flere ganger daglig, men tar ikke hele gulvene så ofte. Det blir som regel en runde over gulv og badene hver gang før vi får besøk. Sånne ting som å rydde i skap, vaske kjøleskap og pusse vinduer skjer kanskje en gang i året eller to.

Anonymkode: ec94b...635

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sikkert altfor sjeldent…men ca. sånn her:

daglig: rydder (uten at det er strøkent til enhver tid), vasker over kjøkkenbenk, tar oppvasken, vasker klær etter behov, tar ut søppel etter behov, støvsuger rundt spisebordet, og ellers der det er behov

Ukentlig: Vasker over badene (men skrubber ikke dusjen, for eksempel), støvsuger gulvene i hele huset

månedlig (+/-): tørker støv, vasker gulv (flekker tas oftere), skrubber dusjen, skifter sengtøy (hver andre/tredje uke), rydder i kjøleskapet, vasker over vinduer innvendig (småbarn som kladder)

sjeldnere: rydder i skuffer og skap, sorterer og rydder/kaster, vasker vinduer ute… prøver å ha et system her på at hvert rom «gjennomgås» grundigere ca. hver tredje måned, og at da vaskes det over dører, vegger og lister, ryddes og sorteres i skuffer og skap hvis det trengs osv., men det er absolutt ikke alltid at alt blir tatt så ofte. Prøver å ha gode systemer for oppbevaring, sånn at jobben med å sortere og rydde ikke blir så stor.

Anonymkode: 27ead...1e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker gulv annahver helg, skifter på senga annahver uke, kjører robotstøvsuger et par ganger i uka, vasker vinduer to ganger i året, kjøleskap ved behov (en gang i året kanskje?), vasker dusjen mens jeg dusjer sånn innimellom. Rydder hver dag, men ikke inni skap osv. Det tar jeg om jeg føler for det, men sjelden store behov for det. Vasker klær et par ganger i uka. 

Anonymkode: a5bd3...92e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber turnus og gjør alt når jeg har seinvakt. Handler, fyller kjøleskapet, vasker gulv, bytter på sengene osv.

Anonymkode: 70772...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Føler tiden ikke strekker til. Husarbeid hoper seg opp. En ting er å få gjort alt en må hver dag, men hvor ofte / når gjør dere alt annet.

Feks vasker kjøleskap 1 hver uke? Absolutt ikke hver uke, unødvendig. Holder system på maten og vasker ved behov.

Hver 14 dag? Hva med skifte av senger, hver 14 dag ja, tar liten tid.

rundvask av bad ca 1 gang i uka

og kjøkken holdes i orden daglig, vasker i skap osv kanskje 2 ganger i året

pusser vindu hver vår,

vasker inn i skap, rydder og sorterer i skuffer og skap, ved behov. Trikset er å ikke ha for mye!

vasker vindu utvendig 1 gang i året på våren,

vasker gulv, når det er flekker

støvsuger, har robotstøvsuger som settes på ca annenhver kveld

støvsuger sofa sjeldent, noen få ganger per år

osv. Gi meg gjerne liste over alt dere gjør og hvor ofte. Jeg trenger å få tips til litt mer system og intervaller. 

Har svart deg med fet skrift. 

Anonymkode: 3b7b3...757

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde tenkt at å lage seg regler på når man skal vaske vinduer, kjøleskap osv bare skaper mer jobb? Jeg gjør bare alt sånt ved behov. Når det ser møkkete ut, eller noe er sølt ut. Rydder skap når jeg tenker "nå er det alt for fullt her/kaos/masse som sikkert kan kastes".

Rydding blir det jo daglig, støvsuging ut i fra når det dras med mest greier inn (oftere på sommeren), vasker klær når skittentøyskurven er full eller vi trenger noe spesielt. Eneste "regelen" er vel å bytte sengetøy og vaske over gulv sånn ca annenhver uke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster: daglig
Støvsuger hovedetasje: ukentlig
Støvsuger de andre etasjene: hver 10.-14.dag
Vasker gulv: ca annenhver måned, men tar flekker når jeg ser de.
Vasker kjøkkenbenk og spisebord: daglig
Sengetøyskift: hver 14.dag
Vasker badet: tar toalett og vask ved behov, dvs hver 2.-3.dag. Ordentlig vask ca hver 14.dag. Vasker dusjen enda sjeldnere 😅
Vindusvask: en gang i året
Kjøleskap: et par ganger i året
Tørker støv: ukentlig på de mest synlige stedene, ca hver 3. uke på andre plasser.
Vasker inni skap: en gang i året eller sjeldnere. Unntaket er skuffen med søppel og skuffen med mel, knekkebrød osv, vaskes ved behov når de blir skitne.
Vasker vegger og tak: aldri, unntatt synlige flekker ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Føler tiden ikke strekker til. Husarbeid hoper seg opp. En ting er å få gjort alt en må hver dag, men hvor ofte / når gjør dere alt annet. Feks vasker kjøleskap 1 hver uke? Hver 14 dag? Hva med skifte av senger, rundvask av bad og kjøkken, pusser vindu, vasker inn i skap, rydder og sorterer i skuffer og skap, vasker vindu utvendig, vasker gulv, støvsuger, støvsuger sofa osv osv. Gi meg gjerne liste over alt dere gjør og hvor ofte. Jeg trenger å få tips til litt mer system og intervaller. 

Kjøleskap: vasker det når jeg ser det trengs, eller hvis noe søles. Gjorde det igår, og tror det kan være nesten 1 år siden sist. 

Seng: 1 gang i mnd fast, og ellers ved behov. Har feks et barn som slever mye, og må bytte hennes laken annenhver dag. Ved sykdom så skifter jeg når de har blitt ca friske igjen. 

rundvask bad: tror aldri, verken nå med barn eller før uten barn, har tatt rundvask av badet. Vasker av vasken og rundt innimellom når jeg pusser tennene, tar dusjen av og til når jeg dusjer osv. har ikke noe fast intervall på det, men aldri vært plaget av så skittent bad. 

rundvask kjøkken: tenker du da inni skap osv? Ved behov. Dvs når noe søles eller det ser skittent ut. Men ellers vaskes jo benkeplatene og koketoppen hver kveld. 

Vinduer: når jeg ser de er for skitne. 

sorterer skuffer og skap: når jeg har irritert meg lenge nok😂

vasker gulv: vasker når jeg ser flekker, men ikke hele gulvet. Har en støvsuger som går et par ganger i uka. 

støvsuger sofa: alt for sjeldent. Dette er et punkt jeg vil bli flinkere på. Leide sånn dampvasker fra clas ohlson for å ta dyprens en gang. Føler sofaen ser mye skitnere ut etter jeg hadde gjort det. Har puter som sitter fast i setet så havner ikke noe under der, men får da heller ikke tatt av trekkene for å vaske. 

mitt «system» er å ta ting når jeg ser det trengs, tørke opp flekker osv med en gang. Tror jeg hadde gått under om jeg skulle ha lagt enda et press på meg selv om rundvask hver 14 dag eller vaske badet hver torsdag. Stressende nok denne hverdag uten at jeg trenger å gjøre det enda verre selv.

Anonymkode: e55e5...953

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene er større nå, men vi har hatt de samme rutinene hele tiden. De har også måtte rydde etter seg selv, smøre egne matpakker, holde orden på egne rom osv fra de var store nok til å få det til. Det hjelper mye må stressfølelsen. Hvis man har de noenlunde ryddig hele tiden, så virker ikke oppgavene så overveldende.

Daglig: Rydde, middag, klesvask, tørke over flater osv.

To ganger i uka: Vaske badene og støvsuge, handle.

Ukentlig: Tørke støv, vaske kjøkken, dører og dørkarmer, støvsuge møbler, vaske gulv.

Annenhver uke: Vaske soverom (snur og støvsuger madrassene mer grundig hver 3. måned), bytte sengeklær, vaske kjøleskap og mikro. Stekeovn etter behov.

To ganger i året: Vaske vinduer og bytte gardiner. Vaske sofa- og putetrekk, pledd osv.

Årlig (bruker vinterferien): Rundvask av alt. Da ryddes og vaskes også skap og skuffer, opprydning av klesskap og slik. Ja, alt.

Skal vel sies også at jeg er et utpreget rutinemenneske og barna gjør også sine oppgaver til faste tidspunkt og dager. Når man får en vane på det, så virker det som om ting går av seg selv. Det hender at jeg slett ikke har lyst til å vaske hus etter jobb på torsdager, men jeg gjør det likevel. Og tror barna også lærer at man må ta de kjipe oppgavene selv om man ikke har lyst, når de ser at voksne "må" det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vaskehjelp annenhver uke, slipper da selv unna med vedlikeholdsarbeidet med eller mindre. Anbefales for de som har råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Støvsuger, vasker over overflater på badet og kjøkkenet og går ut med søpla hver dag. Kanskje flere ganger om dagen også. Vasker over skapdører, tørker støv på de mest synlige flatene og vanner planter kanskje 1-2 ganger i uka (ved behov).

Alt anna skjer når det MÅ tas, og gjerne etter at jeg har irritert med over det altfor lenge. Sitter og irriterer meg over hybelkaninene under sofaen nå. Og hvor skitne vinduene er på utsiden. Er snakk om år siden sist gang det ble gjort noe med dette. Går sikkert noen uker eller måneder til før det blir gjort noe med det. Blir bare ikke prioritert. 

Anonymkode: aa70e...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Tar hele tiden ting fortløpende av daglig husarbeid eller hva jeg skal kalle det. Altså oppvask, klesvask/bretting, vaske over vask/do på badet, vaske over kjøkkenbenker/bord, støvsuging etter at barnet er lagt feks. Her inkluderes støvsuging av sofa. 

Kjøleskapet vaskes kun ved behov. Mulig vi burde hatt mer fast vask der. Men har alt i forskjellige bokser. Så boksene vaskes før vi legger i nytt pålegg, grønnsaker osv. Ellers tørkes/vaskes det over hyllene dersom det likevel har kommet noe søl. 
Sengeskift hver 14. dag ca og oftere ved behov. Tas stort sett på helgen. Støvtørking har vi ikke noe rytme på. Men en gang i uken/annenhver/når solen gjennomskuer støvet. Bruker da slik swiffer eller hva det heter + har en ekstra så kan barnet hjelpe til/delta. 
Skikkelig rundvask av kjøkken, bad, skap, vindusvask, gulvvask (tar enkelt-flekker når de oppdages) har vi heller ikke noe rytme på. Tas ved behov. Slikt pleier vi isåfall å ta på helg eller hvis en av oss har en fridag. Så tar den ene barnet med ut, mens den andre får vasket og ordnet i ro og fred. Ellers tar vi en og annen gang en opprydning i klesskap, boder, loft og slikt for å få unna rot som på mystisk vis samler seg opp.

Så har dessverre ikke noe forslag på hvor ofte. Annet enn å alltid ta husarbeid fortløpende og ta et mer skikkelig tak jevnlig så det ikke samler seg opp for mye. En søndag kan man jo sette av en time til skikkelig baderomsvask. Mens neste lørdag kan man bruke en time på gulvvask feks. Istedenfor å samle opp alt til en eller få dager. Heller litt her og der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hjelpe meg, får dårlig samvittighet nå. Det vi gjør regelmessig er støvsuging av alle rom, og skifte av sengeklær.

Alt annet tar vi ved behov, altså når det blir skittent. Hvis jeg ser håndmerker etter barna på et vindu, tar jeg det med en klut. Er sikkert år siden vi vasket vinduene. Vasking av kjøleskap kun ved behov, hvis det blir sølt noe. Før svigermor kommer på besøk, to ganger i året, går jeg med en klut på kjøkkenet og vasker frontene på skapene, og andre småting som kan ha synlige flekker.

Kjøkkenbenken vaskes etter middagslaging. Blir noe skittent på badet (tannkremflekker på speil el servant) tar jeg det med en gang. Så det ikke blir behov for noe storvask.

Anonymkode: c48b0...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt for sjeldent. 

Daglig: rydder leker, rydder kjøkkenet, vasker opp, vasker klær

Ukentlig: støvsuger, vasker kjøkkenbenken, vaske bad/toalett

Månedlig: skifte på senger, vaske gulv, rydde ordentlig i rom og lage bedre system, vaske og tørke støv av overflater

Ca en gang i halvåret: Vaske kjøleskap, vaske vinduer, støvsuge under og i sofaen, 

Anonymkode: 810ba...e61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler tiden ikke strekker til. Husarbeid hoper seg opp. En ting er å få gjort alt en må hver dag, men hvor ofte / når gjør dere alt annet.

Feks vasker kjøleskap Hver 14 dag i forbindelse med ukeshandel

Hva med skifte av senger hver uke, i forbindelse med rydding og eventuelt vask av soverom torsdager

, rundvask av bad og kjøkken rundvask som i skrubbing av dusj ol tar vi ca 2 ganger i året. Hver dag tørker vi av vask og speil og hver 3 dag sveiper jeg raskt over toalettet. Bad og vaskerom vaskes hvef uke på tirsdager.  

, pusser vindu en gang i året, i sommerferien.  I år er det heldigvis mannen sin tur.

, vasker inn i skap ved behov. Er det møkkete tømmer jeg og vasker lett over den aktuelle skuffen når maten står i ovnen og blir ferdig feks. 

, rydder og sorterer i skuffer og skap når jeg sorterer og legger tilbake rene klær putter jeg aldri feks gor små klær tilbake, eller ødelagte klær. Har en kasse i gangen til fretex, det meste går dit.

, vasker vindu utvendig, i sommerferien 1 gang i året

vasker gulv, vasker ett rom hver dag ca, og vedlikeholder i andre rom. Tirsdag er bad og onsdag er stue, fredag er yttergangen.  Vi gjør kun vedlikehold i helgene, da gjør vi ikke masse husarbeid. Er tross alt fri.

støvsuger, i stue kjøkkenet og yttergangen hver dag ved behov. 

støvsuger sofa i forbindelse med vasking av stue på onsdager.

osv osv. Gi meg gjerne liste over alt dere gjør og hvor ofte. Jeg trenger å få tips til litt mer system og intervaller. 

Vi har dette systemet og har regler på hvor lang tid vi får bruke på oppgavene. Om ikke blir man stående unødig lenge. Det skal bli rent men ikke plettfritt. Å vaske stue skal aldri ta mer enn 30 min. Alt daglig vedlikehold får ikke ta mer enn 20 minutter. Vedlikehold er det viktigste.  Dette gjør at det aldri hoper seg opp. Det er ikke alltid skinnende rent i alle rom, men det er alltid ryddig. 

Anonymkode: b197f...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...