Gå til innhold

Bytte navn - Pass

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og min mann har pass som fortsatt er gyldige, men problemet er at vi begge tok hverandres etternavn for noen år siden. Så de er ikke gyldig siden feil navn er notert. Er det innafor å bytte navn tilbake til det gamle for å bruke passet i oktober, for og så bytte tilbake igjen etter endt ferie? 
Eneste løsning vi ser pr nå, da det er umulig å oppdrive pass, og vi har kun tenkt at de er gyldige, men ikke tenkt på at vi har byttet etternavn.. heh

Anonymkode: 256b7...6e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er lov å bytte så ofte. 

Anonymkode: a7307...81c

AnonymBruker
Skrevet

Mener at det må gå en viss periode imellom hvert navnebytte. Men "why not" det er vel ingen krise å ha sitt gamle navn en periode. 

Anonymkode: 458e1...026

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mener at det må gå en viss periode imellom hvert navnebytte. Men "why not" det er vel ingen krise å ha sitt gamle navn en periode. 

Anonymkode: 458e1...026

Man kan bytte tilbake til sitt gamle navn når som helst. Det er ved bytte til et nytt navn man må vente noen år. 

Skrevet

Fra skatteetaten:

Hvor ofte kan jeg endre navn?

Er du over 16 år, kan du i utgangspunket ikke ta, endre eller fjerne fornavn eller etternavn mer en én gang hvert tiende år. Likevel finnes det unntak.

Om du har tatt, endret eller fjernet et navn, kan du likevel innen 10 år

• ta etternavnet til en ektefelle eller en samboer som du har bodd sammen med i minst to år, eller som du har barn sammen med.
  • ta et etternavn som du har hatt tidligere.
  • ta etternavnet til steforeldre, fosterforeldre eller adoptivforeldre.
  • endre fornavnet tilbake til det fornavnet du hadde før du endret det.
  • ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn dersom det foreligger særlige grunner.

anchor-icon.svg

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Fra skatteetaten:

Hvor ofte kan jeg endre navn?

Er du over 16 år, kan du i utgangspunket ikke ta, endre eller fjerne fornavn eller etternavn mer en én gang hvert tiende år. Likevel finnes det unntak.

Om du har tatt, endret eller fjernet et navn, kan du likevel innen 10 år

• ta etternavnet til en ektefelle eller en samboer som du har bodd sammen med i minst to år, eller som du har barn sammen med.
  • ta et etternavn som du har hatt tidligere.
  • ta etternavnet til steforeldre, fosterforeldre eller adoptivforeldre.
  • endre fornavnet tilbake til det fornavnet du hadde før du endret det.
  • ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn dersom det foreligger særlige grunner.

anchor-icon.svg

Står jo at en fint kan ta tilbake etternavn en har hatt tidligere 🤷🏼‍♀️😊

AnonymBruker
Skrevet

Trenger vel ikke bytte navn, bare bestill billetter i det navnet som står i passet. 

Anonymkode: a7abd...040

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Trenger vel ikke bytte navn, bare bestill billetter i det navnet som står i passet. 

Er det innafor? Når det er etternavnet som er byttet, og ikke «mellomnavnet»

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal på reise med fly, så er det viktigste at dere bestiller flybilletter med navnet HELT LIKT slik det står i passet. Det er ingen krav hos flyselskapene at du skriver hele navnet ditt i bestillingen. For noen år siden, hadde jeg glemt å oppgi mellomnavnet mitt da jeg søkte pass. Det gikk helt fint, måtte bare passe på å ikke skrive mellomnavnet mitt på flybilletter til utlandet. 

Anonymkode: 8faa0...1c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette! 

Anonymkode: 8faa0...1c8

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er bare å bestille turen med navnene som står i passet. Navn på billetter og navn i pass må være det samme. Hva dere heter i folkeregisteret, er ikke relevant i denne sammenhengen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...