Gå til innhold

intervjuprosesser er så omfattende, hvordan skal man som vanlig arbeidstaker ha overskudd?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det å søke ny jobb krever mye om dagen synes jeg, har det alltid vært sånn? Først må man skrive søknad, greit nok, det er enkelt. Så kommer man gjerne til et intervju, der må man ofte forberede en presentasjon. Så er det kanskje 1-2 runder til (en gang var jeg gjennom 4 runder!), kanskje man må forberede en case... Jeg føler jeg har en krevende jobb, og har generelt lite overskudd i hverdagen, hvordan skal jeg få tid til jobbsøkerprosessen?!

Anonymkode: 507a7...92a

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det å søke ny jobb krever mye om dagen synes jeg, har det alltid vært sånn? Først må man skrive søknad, greit nok, det er enkelt. Så kommer man gjerne til et intervju, der må man ofte forberede en presentasjon. Så er det kanskje 1-2 runder til (en gang var jeg gjennom 4 runder!), kanskje man må forberede en case... Jeg føler jeg har en krevende jobb, og har generelt lite overskudd i hverdagen, hvordan skal jeg få tid til jobbsøkerprosessen?!

Enkelt å skrive jobbsøknad? Er du seriøs? 

Anonymkode: fb775...629

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Valgte du høyere utdanning uten å tenke på all ansvar du vil få 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Valgte du høyere utdanning uten å tenke på all ansvar du vil få 

Ja glemte å nevne; har ikke høyere utdanning. Et par år på siving, men sluttet. Ønsker egentlig å fullføre det etter hvert, men usikker på om det er noe for meg. Særlig med tanke på at da blir  enda mer omfattende jobbsøkerprosesser.

Så det er ikke de mest avanserte stillingene jeg søker på.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje det er fordi jeg har gjort det mye? Fått mye skryt av søknadene mine, er bare trening for min del.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja glemte å nevne; har ikke høyere utdanning. Et par år på siving, men sluttet. Ønsker egentlig å fullføre det etter hvert, men usikker på om det er noe for meg. Særlig med tanke på at da blir  enda mer omfattende jobbsøkerprosesser.

Så det er ikke de mest avanserte stillingene jeg søker på.

Kanskje det er fordi jeg har gjort det mye? Fått mye skryt av søknadene mine, er bare trening for min del.

Men hvilken jobb ønsker du? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hvilken jobb ønsker du? 

Godt spørsmål, om jeg bare visste det!!

Jeg trives egentlig veldig bra i jobben jeg har nå, og føler at jeg faktisk er ganske god i den og, noe kollegaer bekrefter. Men det er bare et engasjement, og jeg synes intervjuprosessen ble for stressende.. :(

AnonymBruker
Skrevet

Alle synes en intervjuprosess er stressende. Altså selvfølgelig. Men det er jo midlertidig. Om du ikke klarer å legge inn en midlertidig innsats så kanskje du ikke burde søke ny jobb.

Skjønner veldig godt hvorfor prosessene er omfattende, det er svindyrt å ansette feil og veldig enkelt for en arbeidstaker å fake et godt intervju. 

Anonymkode: b78be...bac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det har blitt sånn hvis jeg søker jobb som sykepleier på sykehus også? Må jeg holde en presentasjon da (grøsser). I såfall blir jeg i jobben min i mange mange år til. 

Anonymkode: 2ffa1...bad

Gjest Albbas
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du glemte tre timer personlighets- og intelligenstest du skal ta før intervjuet, helst innen et døgn fra du får beskjed. 😏

Skrevet

Synes det er ekstremt store forskjeller der ute fra firma til firma. Der jeg var igjennom denne prosessen sist brukte jeg 5 min på søknaden, ble invitert dagen etter til å komme på intervju, andre gangs ikke lenge etterpå. Ingen tester eller noe sånt. Andre ganger er det caser i huet og ræva, tester på det ene og det andre som ender i ingenting.. Skjønner frustrasjonen godt!

• Liker 3
Gjest Albbas
Skrevet
23 minutter siden, Leitz said:

Synes det er ekstremt store forskjeller der ute fra firma til firma. Der jeg var igjennom denne prosessen sist brukte jeg 5 min på søknaden, ble invitert dagen etter til å komme på intervju, andre gangs ikke lenge etterpå. Ingen tester eller noe sånt. Andre ganger er det caser i huet og ræva, tester på det ene og det andre som ender i ingenting.. Skjønner frustrasjonen godt!

Det er ekstremt store forskjeller ja, og det er ikke nødvendigvis slik at mer kravstor prosess betyr mer spennende stilling eller mer spennende arbeidsgiver heller. Jeg styrer unna de prosessene der, for meg gir det et signal om hvordan selskapet er, og jeg har råd til å være kresen, så jeg gidder bare ikke. 

Skrevet
Albbas skrev (Akkurat nå):

Det er ekstremt store forskjeller ja, og det er ikke nødvendigvis slik at mer kravstor prosess betyr mer spennende stilling eller mer spennende arbeidsgiver heller. Jeg styrer unna de prosessene der, for meg gir det et signal om hvordan selskapet er, og jeg har råd til å være kresen, så jeg gidder bare ikke. 

Helt enig. Endte opp med å takke ja til den hvor det var 0 stress med søknad og intervjurundene føltes givende. Ja jeg var helt utslitt etterpå, men det var mer av settingen jobbintervju. Runde 2 var siste halvdelen satt av til å snakke med de jeg evt skulle jobbe med og føltes veldig ålreit. Mye mer spennende jobb(for min del) enn den jeg har i dag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert bransjeavhengig, men jeg har vært på mange intervjuer, og har aldri holdt noen presentasjon, og aldri hatt noen case jeg skal løse eller legge frem. Kun vanlige samtaler hvor vi stiller spørsmål frem og tilbake, snakker om meg som arbeidstaker, og om arbeidsplassen og hva de kan tilby. Synes ikke det er spesielt tid- eller ressurskrevende. 

Anonymkode: 39a5e...c07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 6/3/2022 at 5:59 AM, AnonymBruker said:

Det kommer med trening, om man har skrevet og lest mange jobbsøknader så vet man jo hva man bør skrive. Samme gjelder med jobbintervjuer. Det er jo en treningssak. Selv har jeg vært i enormt mange jobbintervjuer og da har jeg jo tenkt gjennom hva jeg skal si på omtrent alt arbeidsgiveren kan finne på å spørre om. Hver gang jeg går fra et jobbintervju og tenker: "jeg skulle selsagt sagt ....  da hun spurte om ...."  så vet jeg hva jeg skal si om jeg igjen får det samme spørsmålet. 

Anonymkode: 360f8...942

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med TS, prosessene er helt vanvittig noen ganger. Sende søknad, ta personlighetstest, ta IQ-test, komme på førstegangsintervju, forberede en presentasjon til andregansintervju ,dra på intervju, forberede case til tredjegangsintervju, for så å få beskjed på e-post to måneder etterpå at du dessverre ikke fikk jobben, om du i det hele tatt hører noe mer fra dem. 

Helt tåpelig. 

Anonymkode: e8b68...e75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig med TS, prosessene er helt vanvittig noen ganger. Sende søknad, ta personlighetstest, ta IQ-test, komme på førstegangsintervju, forberede en presentasjon til andregansintervju ,dra på intervju, forberede case til tredjegangsintervju, for så å få beskjed på e-post to måneder etterpå at du dessverre ikke fikk jobben, om du i det hele tatt hører noe mer fra dem. 

Helt tåpelig. 

Anonymkode: e8b68...e75

Enkelte arbeidsgivere forventer alt for mye av jobbsøkerne. Om jeg allerede har en jobb, mann og barn så er det siste jeg ønsker å måtte bruke mange timer på å lage en presentasjon hvor jeg i realiteten gjør de samme arbeidsoppgavene jeg gjør i min nåværende jobb, bare dette er ubetalt. Om arbeidsgiveren lurer på om jeg kan arbeidsoppgavene godt så burde det holde å snakke med mine referanser. 

Anonymkode: 60abd...eb5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en bransje hvor det er vanlig med både personlighetstest og logiske tester, samt case og presentasjon av denne. Som regel 3. intervjurunder.

Og jeg blir helt utslitt og resignert av dette. Jeg føler meg som et produkt hvor arbeidsgiver forsøker å finne feil mer enn å bli kjent med hvem jeg er og hva jeg kan gjennom å prate med meg. 

Og referanser... når de skal ha 3-4 stykker og ringer alle selv om jeg kanskje ikke er topp 3 til jobben. Referansene mine bli jo brukt opp når de ringes så ofte. 

Anonymkode: f7e10...c94

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2022 den 11.19):

Jeg er i en bransje hvor det er vanlig med både personlighetstest og logiske tester, samt case og presentasjon av denne. Som regel 3. intervjurunder.

Og jeg blir helt utslitt og resignert av dette. Jeg føler meg som et produkt hvor arbeidsgiver forsøker å finne feil mer enn å bli kjent med hvem jeg er og hva jeg kan gjennom å prate med meg. 

Og referanser... når de skal ha 3-4 stykker og ringer alle selv om jeg kanskje ikke er topp 3 til jobben. Referansene mine bli jo brukt opp når de ringes så ofte. 

Anonymkode: f7e10...c94

Synes dette med å ringe referanser tidlig er en uting. Den jobben jeg bytter til nå ringte og spurte meg om referanser, 45 min etterpå hadde jeg jobbtilbud. Da ble referansene brukt som en ekstern bekreftelse på at "joda, XX kan jobbe, og er sånn og sånn som person". Ikke som en utluking av udugelige kandidater. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner som er siving innen bygg og anlegg har ikke presentert case. Hos oss er det normalt 2 intervjuer og standard evne- og personlighetstester. Hvis jeg var deg hadde jeg fullført siving-utdanningen fort som fy og fått deg en god jobb :) 

Anonymkode: eb9d0...854

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at en omfattende ansettelsesprosess er et middel for å luke ut kandidater som ikke er interessert i å gå the extra mile.

Du slipper kaste bort tiden din, og de slipper å kaste bort tiden sin. 

Med det sagt må prosessen matche jobben. Jeg var på tre intervjuer til en jobb på Deli de Luca 🙄

Anonymkode: f4402...f28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...