AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #1 Skrevet 2. juni 2022 Hei Da eldste var liten bodde vi i leilighet uten trapper. Flyttet til enebolig da han var nesten 2.5 år gammel. Han lærte fort å gå opp & ned på trappene uten at det skjedde noe. Så vi hadde ingen trappegrind. Nå har vi en baby i hus som har nettopp fylt 1 år gammel. Hun har ikke begynt å gå enda. Krabber fortsatt og tar noen skritt med støtte. Alle i familien sier at vi må fikse trappegrind før det skjer et uhell. I dag så jeg henne for første gang at hun klarte å gå opp 2-3 tapper..men da var det en voksen som sto ved siden av henne. Spørsmål: er det slik at alle med småbarn har hatt trappegrind? Eller vil barnet lære dette etterhvert? Anonymkode: 3701a...b06
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #2 Skrevet 2. juni 2022 Vi har ikkje hatt det med våre barn. Vi har vore veldig tett på og obs på trappa. Meir tilsyn. Det gjekk veldig fint. Anonymkode: 3ad12...56f 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #3 Skrevet 2. juni 2022 Vi satt opp en grind, rett og slett fordi vi ikke ville ta sjangser. Førstemann var krabbet halveis opp trappen (8 trinn) før vi skjønte hvor han var, kunne fort blitt stygt fall. Trapper har jeg respekt for, så tar ingen sjangser der. Anonymkode: 71bdc...39d 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #4 Skrevet 2. juni 2022 Et barn her jeg bor døde i en grusom ulykke der hun fallt ned hele trappen. Så barn og trapp er min store frykt. Dette var mange år før jeg fikk barn selv. Satte opp trappegrind da søsteren min fikk barn 3 år før jeg fikk barn selv. Enda de bor langt borte og ikke er her så ofte 😅 (men til gjengjeld lenge om gangen når de først er her). Anonymkode: 76f07...bc1 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #5 Skrevet 2. juni 2022 Kjenner ei som falt i trappa og fikk store hodeskader. Har så respekt for trapper. Ville sikret den, hvis uhellet er ute kan det fort bli alvorlig. Anonymkode: 21c78...d05 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #6 Skrevet 2. juni 2022 Ville absolutt hatt trappegrind. Man skal fortsatt lære barnet å gå i trapper og hvordan de skal gjøre det, men det er en ekstra sikkerhet. Små barn faller/snubler lettere enn eldre barn, slik er det uansett hvor mye man øver på å gå i trapp. Anonymkode: 0f16a...d6d 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #7 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi satt opp en grind, rett og slett fordi vi ikke ville ta sjangser. Førstemann var krabbet halveis opp trappen (8 trinn) før vi skjønte hvor han var, kunne fort blitt stygt fall. Trapper har jeg respekt for, så tar ingen sjangser der. Anonymkode: 71bdc...39d AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Et barn her jeg bor døde i en grusom ulykke der hun fallt ned hele trappen. Så barn og trapp er min store frykt. Dette var mange år før jeg fikk barn selv. Satte opp trappegrind da søsteren min fikk barn 3 år før jeg fikk barn selv. Enda de bor langt borte og ikke er her så ofte 😅 (men til gjengjeld lenge om gangen når de først er her). Anonymkode: 76f07...bc1 Skal man da sette opp 2 stykker trappegrind da? En nede og en oppe? Anonymkode: 3701a...b06
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #8 Skrevet 2. juni 2022 Må det lages hull i veggen for å sette opp trappegrind? Ts Anonymkode: 3701a...b06
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #9 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal man da sette opp 2 stykker trappegrind da? En nede og en oppe? Anonymkode: 3701a...b06 Vi hadde det. Da slapp vi ha øyne i nakken konstant om vi var i nedre etasjen. Anonymkode: 0f16a...d6d
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #10 Skrevet 2. juni 2022 Å herregud ja. De små springer fort, og er nysgjerrige på alt. 2-åringen her løper bort til trappen hele tiden. På ingen måte trygt at han går ned der selv! Anonymkode: 1e8e8...a4c 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #11 Skrevet 2. juni 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Skal man da sette opp 2 stykker trappegrind da? En nede og en oppe? Anonymkode: 3701a...b06 Ja, vi har oppe med soverommene også i tilfelle han våkner om natten og vil ned istedetfor å komme inn til oss. Anonymkode: 71cb4...321
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #12 Skrevet 2. juni 2022 Trappegrind er en selvfølge. Ellers kan et alvorlig uhell skje fort. Anonymkode: 581bf...03c 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #13 Skrevet 3. juni 2022 Hadde trappegrind for å slippe å overvåke som en hauk. Anonymkode: 9a1d6...d72 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #14 Skrevet 3. juni 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Må det lages hull i veggen for å sette opp trappegrind? Ts Anonymkode: 3701a...b06 Må ikke, mange man kan kjøpe som trykker mot veggen som man kan stille på. Anonymkode: 0bb09...bff 1
NinaLisa Skrevet 3. juni 2022 #15 Skrevet 3. juni 2022 Tja må man det? Da vi fikk sistemann ble den tatt vekk når hen var litt over året. Med flere barn i hus og barnas venner flyvende rundt her ble det mye mas om å huske på å lukke grinda og stadig farlige situasjoner der den ikke ble lukket forsvarlig. Vi valgte da å ta den vekk og lærte minstemann å forsere trappa på en trygg måte. Dette gikk bra og vi hadde ingen uhell. Når det er sagt har jeg hatt treåringer på besøk som ikke har lært å gå i trapp å bare går rett frem å det er både farlig å unødvendig. Så sunn fornuft er greit her. Å lære barna å gå i trapp er viktig.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #16 Skrevet 3. juni 2022 Jeg orket ikke stå ved trappa hvert sekund ungene var våken, så ja! De fikk lære å gå i trapp allikevel, vi øvde hver gang vi skulle opp og ned, men da hadde vi kontroll. Tok den bort en stund før 2-årsdagen mener jeg å huske. Anonymkode: 0d632...d4b 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #17 Skrevet 3. juni 2022 Jeg tenker det kommer litt an på hva slags type trapp en har, og hvor i huset de er også. Vi har en lang og bratt trapp med steinheller på gulvet i bunnen, og der har det kjentes nødvendig med trappegrind. Vi har fortsatt ikke tatt den bort nå som den yngste er to og kan gå i trapper, fordi det kan få såpass store konsekvenser hvis hun detter ned der. Svigerforeldrene mine har flere kortere trapper, og de har en stripe skli-sikring på hvert trinn. De har ingen trappegrinder, og det har ikke kjentes nødvendig heller. Jeg kjenner også noen som ganske tidlig tok bort trappegrindene fordi de hadde et veldig sprekt barn som raskt klatret over dem, og det var farligere. Anonymkode: 2fe8c...7e7 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #18 Skrevet 3. juni 2022 Vi hadde både oppe og nede, har en veldig glatt trapp . Anonymkode: feb85...34a
Arkana Skrevet 3. juni 2022 #19 Skrevet 3. juni 2022 Vi hadde trappegrind ja. Jeg har respekt for trapper og de voldsomme skadene man kan få av å falle der. Det går veldig fint an å lære barn å gå i trapper fra de er små selv om man har trappegrind, og så slipper man å overvåke barn og trapp som en hauk i tillegg. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #20 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Spørsmål: er det slik at alle med småbarn har hatt trappegrind? Eller vil barnet lære dette etterhvert? Det ene utelukker ikke det andre. Barnet må fortsatt lære å gå i trapper, men det hindrer at barnet er i trappa uten tilsyn. For vår del var det mest for å sleppe å overvåke barnet og trappa konstant. Hun var en skikkelig klatremus, så det ble nok knall og fall som det var. 🙈 Anonymkode: 7b332...441 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå