AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #1 Skrevet 2. juni 2022 Når jeg er å spiser med familien min (foreldre og voksne søsken) så hender det stadig at samtalen kommer inn på ting som jeg mister helt matlysten av, som for eksempel detaljer om mensenblod, slim og avføring. De er frigjorte, det skal de ha, men er det egentlig normalt å prate om slik når noen spiser? De mener jeg er prippen når jeg sier ifra, men jeg blir uvel og middagen er over for min del når de starter. Noen tips uten om å slutte å delta på familiemåltid? Anonymkode: aab4e...7c5 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #2 Skrevet 2. juni 2022 du er vel ganske prippen ja Anonymkode: f9e4b...09d 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #3 Skrevet 2. juni 2022 Snakk med hver enkelt og fortell dem hvor ubehagelig det er for deg? Det handler om å respektere dine grenser. Anonymkode: 3da63...db1 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #4 Skrevet 2. juni 2022 Hva faen. Det er ikke normalt? Jeg har i alle fall blitt oppdratt til at man ikke prater om sånt før alle er ferdige med å spise. Mannen min synder litt innimellom men da får han seg en oppstrammer gitt. Anonymkode: c813a...526 17 1
HederaHelix Skrevet 2. juni 2022 #5 Skrevet 2. juni 2022 Dette er ikke normalt,nei. Jeg foreslår at du ber om å få snakke med dem, og forklarer hvordan dette plager deg. Hvis de fortsetter slik, si stopp, og gjør de ikke det, så ta med deg maten og gå et annet sted. 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #6 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Når jeg er å spiser med familien min (foreldre og voksne søsken) så hender det stadig at samtalen kommer inn på ting som jeg mister helt matlysten av, som for eksempel detaljer om mensenblod, slim og avføring. De er frigjorte, det skal de ha, men er det egentlig normalt å prate om slik når noen spiser? De mener jeg er prippen når jeg sier ifra, men jeg blir uvel og middagen er over for min del når de starter. Noen tips uten om å slutte å delta på familiemåltid? Anonymkode: aab4e...7c5 Så fint at de kan snakke åpent om sånt. Fortell de at du sitter pris på at de snakker om det etter dere har spist. Anonymkode: dbf70...4a5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #7 Skrevet 3. juni 2022 Vi er åpne, men ved middagsbordet snakker man ikke om bæsj og liknende. Det lærer vi 3-åringen nå. 7åringen er den som korrigerer først. Nei æsj.. Anonymkode: 8840b...ec5 2 2
mingus Skrevet 3. juni 2022 #8 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): du er vel ganske prippen ja Anonymkode: f9e4b...09d Trenger da for faen ikke snakke om drit og mensen + fis til maten. Ga beskjed til min mann og sønn som snakket litt for mye dritt rundt bordet i går, spar det til dessert altså. 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #9 Skrevet 3. juni 2022 Å prate om sånt er kun normalt i lunsjpausen til helsepersonell 😆 Så helsepersonell er garvet der. Men har aldri opplevd at slikt blir pratet om i andre sammenhenger, og det er jo ekkelt og unødvendig for de fleste. Syns du kan si ifra. Anonymkode: c9017...48e 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #10 Skrevet 3. juni 2022 Slim? Bare nysgjerrig, hva slag slim? Sitter familien din og snakker om utflod og mensblod ofte? Kan du ikke dreie samtalen inn på helt andre ting? Og avføring… med mindre det er nyfødte babyer i familien, da er de litt unntatt, det er unntakstilstand og man blir sosialt litt skada en periode, bleier og detaljer rundt det blir interessant og naturlig. Hvis ikke, bare si ifra, du er ikke prippen. Anonymkode: b4fe8...59f 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #11 Skrevet 3. juni 2022 Vi er en familie på 5, 4 av oss jobber i helse og ja samtalen kan absolutt komme innpå slike ting ved middagsbordet. Men med en gang nummer 5 sier fra så stopper vi, eller vi kommer på det selv at det her kanskje ikke er middagsbordsamtale Anonymkode: af182...f11
Gjest ti10 Skrevet 3. juni 2022 #12 Skrevet 3. juni 2022 Nei, vet du hva, jeg synes det er veldig spesielt å snakke om sånt ved matbordet. En ting er å nevne i forbifarten i forbindelse med noe annet at man var på do, har mensen, kuttet seg og blødde, det må jo være greit. Men å diskutere detaljer, konsistens og utseende eller annet i samme gate når man spiser, det er jo bare ekkelt. Og jeg tror ikke jeg er spesielt prippen, har inntrykk av at alle rundt meg har samme oppfatning.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #13 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å prate om sånt er kun normalt i lunsjpausen til helsepersonell 😆 Så helsepersonell er garvet der. Men har aldri opplevd at slikt blir pratet om i andre sammenhenger, og det er jo ekkelt og unødvendig for de fleste. Syns du kan si ifra. Anonymkode: c9017...48e Hehe ja, dere er et særtilfelle😆 Anonymkode: c813a...526
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #14 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Når jeg er å spiser med familien min (foreldre og voksne søsken) så hender det stadig at samtalen kommer inn på ting som jeg mister helt matlysten av, som for eksempel detaljer om mensenblod, slim og avføring. De er frigjorte, det skal de ha, men er det egentlig normalt å prate om slik når noen spiser? De mener jeg er prippen når jeg sier ifra, men jeg blir uvel og middagen er over for min del når de starter. Noen tips uten om å slutte å delta på familiemåltid? Anonymkode: aab4e...7c5 Helt enig. Noen samtaleemner passer seg ikke. Og jeg er sykepleier. Syns det er udannet. Kall meg prippen, for det er jeg 😄 På jobb er det noe helt annet. Diskuterer, ser og håndterer på profesjonelt vis med pasienter og kollegaer. Anonymkode: 6c5cb...1b4 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #15 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig. Noen samtaleemner passer seg ikke. Og jeg er sykepleier. Syns det er udannet. Kall meg prippen, for det er jeg 😄 På jobb er det noe helt annet. Diskuterer, ser og håndterer på profesjonelt vis med pasienter og kollegaer. Anonymkode: 6c5cb...1b4 Også når dere spiser i matpausen? Tror ikke jeg kan jobbe innen helse da, takk for advarslene 😊 Anonymkode: aab4e...7c5
Kaneel Skrevet 3. juni 2022 #16 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Når jeg er å spiser med familien min (foreldre og voksne søsken) så hender det stadig at samtalen kommer inn på ting som jeg mister helt matlysten av, som for eksempel detaljer om mensenblod, slim og avføring. De er frigjorte, det skal de ha, men er det egentlig normalt å prate om slik når noen spiser? De mener jeg er prippen når jeg sier ifra, men jeg blir uvel og middagen er over for min del når de starter. Noen tips uten om å slutte å delta på familiemåltid? Anonymkode: aab4e...7c5 For en ekkelt og taktløs familie!
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #17 Skrevet 3. juni 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Også når dere spiser i matpausen? Tror ikke jeg kan jobbe innen helse da, takk for advarslene 😊 Anonymkode: aab4e...7c5 Neida. Jeg jobber i føden. Ingen mangel på blod, bæsj og gørr på jobb, men i spisepauser snakker vi om annet Anonymkode: 8840b...ec5
Maleficenta Skrevet 3. juni 2022 #18 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Når jeg er å spiser med familien min (foreldre og voksne søsken) så hender det stadig at samtalen kommer inn på ting som jeg mister helt matlysten av, som for eksempel detaljer om mensenblod, slim og avføring. De er frigjorte, det skal de ha, men er det egentlig normalt å prate om slik når noen spiser? De mener jeg er prippen når jeg sier ifra, men jeg blir uvel og middagen er over for min del når de starter. Noen tips uten om å slutte å delta på familiemåltid? Anonymkode: aab4e...7c5 jobber de alle i helsevesenet?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #19 Skrevet 3. juni 2022 Ofte er det rundt middagsbordet familier får snakket sammen, så da kan vel samtalene gå litt over stokk og stein. Men du får bare gå fra matbordet, om du ikke liker samtaleemnet. De kan ikke tvinge deg til å sitte der, for du har dine grenser. Det har vel ingenting med prippenhet å gjøre. Jeg kan snakke om mye rart mens jeg spiser, men jeg kan godt forstå at andre ikke klarer. Det har vel noe med hva vi egentlig ser for oss inni hodet vårt når vi snakker om slike tema, og hva vi tenker rundt disse temaene i utgangspunktet. Syns man det er ekkelt, blir det ekkelt, syns man det er spennende, så er det også et spennende tema. Anonymkode: 47b62...947
Laraa Skrevet 3. juni 2022 #20 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): du er vel ganske prippen ja Anonymkode: f9e4b...09d Prippen? Nei, de eneste gangene jeg har sånne samtaler ved måltid er på jobb, jeg jobber i helsevesenet. Der er vi vel ganske herdet. Hadde slektinger begynt å snakke om kroppsvæsker ved middagsbordet, hadde jeg stusset
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå