Gå til innhold

Har hytte vil kjøpe hus, men har ikke egenandel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg eier en gammel hytte som jeg ikke bruker og har tenkt på å selge. Tipper jeg vil få ca. 500 000,- for den MEN min eks skal, ved salg, ha ca 200 000,- (lang historie....hytta ble innbakt i et huslån som nå er nedbetalt og han har betalt ned mer enn meg...har ikke noe skriftlig men vil selvsagt betale han det). Hytta står bare på meg.

Jeg har nå veldig lyst til å kjøpe meg bolig men har bare 80 000,- i egenkapital. Selger jeg hytte blir det jo ca. 380 000,- men det jeg lurer på er om banken kan ta pant i fritidseiendom som en slags egenkapital? For da har jeg jo egentlig 580 000,- Jeg tror jo ikke de gjør det, men noen som vet helt sikkert?

Jeg søkte startlån i kommunen og de sa jeg kunne få 3 000 000,- ( måtte da ha 70 000,- i egenkapital) men de anbefalte meg å høre i vanlig bank først så tenkte jeg ville gjøre det.

Anonymkode: 91c8d...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Selg hytta.

Se hvilke penger du får.

Gå til banken.

Sjekk hvor mye du kan låne der.

Hvis misfornøyd - kontakt kommunen om startlån.

Nå blir det bare spekulasjoner, om og hvis.

Anonymkode: 63c0f...438

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det går. Men dersom du selger hytta etterpå, kan du ikke automatisk betale din ex 200.000, for banken har pant i hytta. 

Anonymkode: 7dff1...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I banken jeg jobber ville det ikke vært aktuelt å bruke hytten som sikkerhet, verdien er for lav.

Anonymkode: 32503...48e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selg hytta. Egenkapital er viktigere enn en hytte du ikke bruker noe særlig.

Det jeg stusser på er hvordan kan du få kun 80.000 kroner i egenkapital når du går ut fra et samliv der huslån er nedbetalt - og samtidig skylder du eksen 200.000? Da går du jo ut med minus totalt.

Anonymkode: c6864...a35

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selg hytta. Egenkapital er viktigere enn en hytte du ikke bruker noe særlig.

Det jeg stusser på er hvordan kan du få kun 80.000 kroner i egenkapital når du går ut fra et samliv der huslån er nedbetalt - og samtidig skylder du eksen 200.000? Da går du jo ut med minus totalt.

Anonymkode: c6864...a35

Det var min første tanke også. Du har nedbetalt et boliglån. Hvor er disse pengene? Hvis X-en din eier boligen så skal du da i hvert fall ikke betale ham så mye. Og har han betalt 200 000 mer av deg på lånet eller er dette renter også? Hvor er din andel fra dette?

Endret av altflyter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvor ligger hytta du vil selge? Jeg er på utkikk etter hytte

Anonymkode: 743d4...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I banken jeg jobber ville det ikke vært aktuelt å bruke hytten som sikkerhet, verdien er for lav.

Anonymkode: 32503...48e

Jeg er uføretrygdet med inntekt på 340 000 kr 1barn å bil . Eier leilighet som er verdt ca 2 500 000 . Jeg har lån på leilighete. På 130 000 kr ellers ingen gjeld. Husleien her jeg bor er på 5700 i mnd Tror du jeg ville fått lån til hytte eventuelt hvor mye i lån ? Eller har jeg for dårlig inntekt . 

Anonymkode: 743d4...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
altflyter skrev (3 timer siden):

Det var min første tanke også. Du har nedbetalt et boliglån. Hvor er disse pengene? Hvis X-en din eier boligen så skal du da i hvert fall ikke betale ham så mye. Og har han betalt 200 000 mer av deg på lånet eller er dette renter også? Hvor er din andel fra dette?

Det er jo helt urelevant til det jeg spør om.

Anonymkode: 91c8d...eec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...