AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #1 Skrevet 2. juni 2022 Jeg er alene med to barn. En på 4, og en på snart 6. de hører ikke etter. Ikke på noen. de bare løper uti veien uten å se seg for og løper rundt med mat når vi skal spise. Jeg gir beskjeder og de gjør ting likevel uten å gi mine til å ha hørt meg. Jeg kan plassere ungene ved bordet igjen og gi beskjed om å spise ferdig og så bare stikker de av igjen! Jeg blir gal og vet ikke hva jeg skal gjøre! De oppfører seg likt hos andre også så jeg orker nesten ikke ha de med bort. Jeg får ikke til å være mamma lenger. Anonymkode: 42a2c...a5e
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #2 Skrevet 2. juni 2022 Anbefaler et COS kurs. Kanskje du kan be om en samtale med en pedagog i barnehagen som kan veilede deg? Umiddelbart tenker jeg at grensesetting må være mangelfull når barna oppfører seg slik. Du som er den voksne må ta styring. Anonymkode: f122a...be7 7 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #3 Skrevet 2. juni 2022 Kutt ut kosepraten, forslag om COS-kurs og alt dette 2022-pisset. SLÅ bokstavelig talt i bordet og be dem HØYT OG TYDELIG om å sette seg ved bordet sitte i ro og spise maten sin. EOD. Barna dine trenger en kraftig vekker, og det nytter ikke med silkehansker. Vis at det er NOK, vis barna at du blir SINT ved dårlig oppførsel. Barn trenger faktisk dette, mer enn noen gang før. Det er så mange barn totalt på villstyr på grunn av total fraværelse av TYDELIGHET OG GRENSESETTING. Anonymkode: f17a9...e77 13 2 6
Prøver18 Skrevet 2. juni 2022 #4 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg er alene med to barn. En på 4, og en på snart 6. de hører ikke etter. Ikke på noen. de bare løper uti veien uten å se seg for og løper rundt med mat når vi skal spise. Jeg gir beskjeder og de gjør ting likevel uten å gi mine til å ha hørt meg. Jeg kan plassere ungene ved bordet igjen og gi beskjed om å spise ferdig og så bare stikker de av igjen! Jeg blir gal og vet ikke hva jeg skal gjøre! De oppfører seg likt hos andre også så jeg orker nesten ikke ha de med bort. Jeg får ikke til å være mamma lenger. Anonymkode: 42a2c...a5e Har de konsekvenser da? 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #5 Skrevet 2. juni 2022 Jeg tar fra de mat når de løper rundt med den og sier at da er vi ferdig spist og rydder bort middagen. Eller holder fast når vi skal gå over veien. En gang her gikk vi hjem , skulle gå til butikken for å kjøpe is. Ble ikke is for ingen av dem hørte etter på hva jeg sa. IPaden har jeg fjernet. Jeg gleder meg bare til jeg har fått lagt dem om kvelden. Orker ikke mer. Heldigvis legger de seg om kvelden uten så mye styr og mas hvis ikke hadde det klikket for meg. Anonymkode: 42a2c...a5e 4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #6 Skrevet 3. juni 2022 Anbefaler pmto kurs . Anonymkode: c43e5...c36 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #7 Skrevet 3. juni 2022 Hvorfor tror så mange at kursing er det som skal til? Hvis det hadde vært den ultimate løsningen, hadde vi vel knapt hatt slike utfordringer i samfunnet nå? Det motsatte er vel tilfelle.. Hva har skjedd med å ta ansvar og bruke sunn fornuft? Det er et stykke arbeid å oppdra barn, og noen mer enn andre. Man må bli strenge, ja av og til sinte også. Det betyr ikke at man har feil fordi ungen skriker og er uenig. Jeg mener også at "the village" må mer på banen, dvs at vi må våge å irettesette andres barn, f.eks på lekeplassen. Hvis alle prinsesser og prinser gjør det de vil uten reaksjoner og konsekvenser, så blir oppførselen deretter.. Anonymkode: ffe5e...48f 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #8 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kutt ut kosepraten, forslag om COS-kurs og alt dette 2022-pisset. SLÅ bokstavelig talt i bordet og be dem HØYT OG TYDELIG om å sette seg ved bordet sitte i ro og spise maten sin. EOD. Barna dine trenger en kraftig vekker, og det nytter ikke med silkehansker. Vis at det er NOK, vis barna at du blir SINT ved dårlig oppførsel. Barn trenger faktisk dette, mer enn noen gang før. Det er så mange barn totalt på villstyr på grunn av total fraværelse av TYDELIGHET OG GRENSESETTING. Anonymkode: f17a9...e77 Vil tro at det er prøvd mange ganger… Det er jo når det ikke hjelper at det blir vanskelig! Er da ikke noe vanskelig om det hjelper å slå i bordet og si at «nå gjør dere sånn!» Anonymkode: 3d431...eae 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #9 Skrevet 3. juni 2022 Hvis det er noen trøst så var mine også sånn i den alderen. Tungt å stå i! Oppfører de seg slik i barnehagen også? Hos oss løsnet det når vi fant en konsekvens som svei hos de. Den ene elsket å bade om kvelden, og ved slik oppførsel minnet vi på om at det ikke ble kveldsbad hvis det fortsatte. Den andre elsket søtsaker, og det ble innført lovnad om kjærlighet på pinne og barne-tv til kvelds. Om oppførselen eskalerte til det negative ble han påminnet om denne guleroten. Måtte minne på og repetere til det uendelige, og gjennomføre konsekvens noen ganger før de forstod det. Men så ble det lettere og lettere etterhvert. Viktig at det ble forutsigbart for ungene slik at de visste hva de hadde å forholde seg til. Anonymkode: 16d83...8f2 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #10 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Anbefaler pmto kurs . Anonymkode: c43e5...c36 Enig! PMTO er veldig nyttig. Der lærer du om gode beskjeder, start- og stoppbeskjeder, regulering, regler, ros og positiv forsterkning, kort sagt: hvordan du skal få barna til å samarbeide med deg Anonymkode: 2598c...365 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #11 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vil tro at det er prøvd mange ganger… Det er jo når det ikke hjelper at det blir vanskelig! Er da ikke noe vanskelig om det hjelper å slå i bordet og si at «nå gjør dere sånn!» Anonymkode: 3d431...eae Vel, det må MENES. Anonymkode: f17a9...e77
missLynch Skrevet 3. juni 2022 #12 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kutt ut kosepraten, forslag om COS-kurs og alt dette 2022-pisset. SLÅ bokstavelig talt i bordet og be dem HØYT OG TYDELIG om å sette seg ved bordet sitte i ro og spise maten sin. EOD. Barna dine trenger en kraftig vekker, og det nytter ikke med silkehansker. Vis at det er NOK, vis barna at du blir SINT ved dårlig oppførsel. Barn trenger faktisk dette, mer enn noen gang før. Det er så mange barn totalt på villstyr på grunn av total fraværelse av TYDELIGHET OG GRENSESETTING. Anonymkode: f17a9...e77 Dette! 👏 Det er lov å bli skikkelig streng, og tydelige konsekvenser gjør en forskjell. Her i huset trues 6-åringen med inndragelse av skjermtid (ipad) dersom han ikke hører etter. Og ved masse uro/tull under måltid får han valget om å enten sitte ordentlig og spise, eller gå på rommet sitt og vente der slik at vi andre får spise i fred. Strengt, muligens, men det funker her, i hvert fall 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #13 Skrevet 3. juni 2022 missLynch skrev (36 minutter siden): Dette! 👏 Det er lov å bli skikkelig streng, og tydelige konsekvenser gjør en forskjell. Her i huset trues 6-åringen med inndragelse av skjermtid (ipad) dersom han ikke hører etter. Og ved masse uro/tull under måltid får han valget om å enten sitte ordentlig og spise, eller gå på rommet sitt og vente der slik at vi andre får spise i fred. Strengt, muligens, men det funker her, i hvert fall 🤷♀️ Jeg har gjort lignende som du ser her: AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg tar fra de mat når de løper rundt med den og sier at da er vi ferdig spist og rydder bort middagen. Eller holder fast når vi skal gå over veien. En gang her gikk vi hjem , skulle gå til butikken for å kjøpe is. Ble ikke is for ingen av dem hørte etter på hva jeg sa. IPaden har jeg fjernet. Jeg gleder meg bare til jeg har fått lagt dem om kvelden. Orker ikke mer. Heldigvis legger de seg om kvelden uten så mye styr og mas hvis ikke hadde det klikket for meg. Anonymkode: 42a2c...a5e Anonymkode: 42a2c...a5e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #14 Skrevet 3. juni 2022 Heller pmto enn cos kurs. Evt icdp kurs Anonymkode: c4d7c...25b
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #15 Skrevet 3. juni 2022 Vet ikke hva alle disse kursene er jeg? Anonymkode: 42a2c...a5e
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #16 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor tror så mange at kursing er det som skal til? Hvis det hadde vært den ultimate løsningen, hadde vi vel knapt hatt slike utfordringer i samfunnet nå? Det motsatte er vel tilfelle.. Hva har skjedd med å ta ansvar og bruke sunn fornuft? Det er et stykke arbeid å oppdra barn, og noen mer enn andre. Man må bli strenge, ja av og til sinte også. Det betyr ikke at man har feil fordi ungen skriker og er uenig. Jeg mener også at "the village" må mer på banen, dvs at vi må våge å irettesette andres barn, f.eks på lekeplassen. Hvis alle prinsesser og prinser gjør det de vil uten reaksjoner og konsekvenser, så blir oppførselen deretter.. Anonymkode: ffe5e...48f Enig. Var på et foreldrekurs (for alle foreldrene) i regi av bhg en gang. Syntes det var bortkastet tid da det bare ble sagt selvfølgeligheter og opplysninger om det åpenbare. Det man trenger er verktøy til problemløsning, men det hadde de derimot ikke. Anonymkode: b2dba...941 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #17 Skrevet 3. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Enig. Var på et foreldrekurs (for alle foreldrene) i regi av bhg en gang. Syntes det var bortkastet tid da det bare ble sagt selvfølgeligheter og opplysninger om det åpenbare. Det man trenger er verktøy til problemløsning, men det hadde de derimot ikke. Anonymkode: b2dba...941 Hva slags kurs var det? Både ICDP og PMTO har masse verktøy Anonymkode: c4d7c...25b
Gjest theTitanic Skrevet 3. juni 2022 #18 Skrevet 3. juni 2022 Les bøkene til Hedvig montgomery. Opplysende, lettforståelige og godt skrevet
Danseskjørt Skrevet 3. juni 2022 #19 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Heller pmto enn cos kurs. Evt icdp kurs Anonymkode: c4d7c...25b Visste ikke at man måtte ha omtrent en mastergrad i oppdragelse. Hvilke kurs er egentlig dette? Har bare hørt om cos-kurset.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #20 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er alene med to barn. En på 4, og en på snart 6. de hører ikke etter. Ikke på noen. de bare løper uti veien uten å se seg for og løper rundt med mat når vi skal spise. Jeg gir beskjeder og de gjør ting likevel uten å gi mine til å ha hørt meg. Jeg kan plassere ungene ved bordet igjen og gi beskjed om å spise ferdig og så bare stikker de av igjen! Jeg blir gal og vet ikke hva jeg skal gjøre! De oppfører seg likt hos andre også så jeg orker nesten ikke ha de med bort. Jeg får ikke til å være mamma lenger. Anonymkode: 42a2c...a5e Dårlig oppdragelse kaller man det. Utrolig flaut, men det er ikke for sent! Du må jo være konsekvent, går de fra bordet - ja da blir maten borte. Mat spiser man kun ved bordet. Validere hele veien, men aldri gi etter for dårlig oppførsel. Utrolig hvor mange foreldre som sliter med oppdragelse 😳 Anonymkode: 41c7c...4df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå