Gå til innhold

Bygge drivhus -tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Til dere som har drivhus: 

- hva i ditt drivhus kunne du ikke klart deg uten? 
- hva savner du? 
- andre lure tips og triks. 

skal bygge selv fra bunnen av så tar i mot alt av tips! 

Anonymkode: bd162...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig glad for god takhøyde (Ca. tre meter til mønet), innlagt strøm og vann samt to doble dører og fire takluker som gir mulighet for skikkelig gjennomlufting. Og ikke bygg for lite! Alt under 10 kvm. blir fort veldig trangt og da får man gjerne også lett sykdom på plantene. 15 - 20 kvm. er passe hvis du ikke er hardcore-entusiast som lever og ånder for hobbyen mer eller mindre hele året. Bruk også heller litt mer tid og penger på bl.a. grunnarbeid enn å bare velge snarveier/billige løsninger for å bli fort ferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Innlagt strøm og vann, med lys i taket og automatisk vanning. 

Et lite arbeidsbord, så man får god arbeidshøyde når man sår eller potter om, uten å måtte forlate det lune drivhuset en sur aprildag.

Opphøyde bed med betongheller mellom. Hellene holder på varme, slik at det blir jevnere temperatur i løpet av døgnet (les: varmere om natten). De gjør det også fint å gå med småsko, slik at man enkelt kan stikke innom og plukke et par tomater etter jobb. Opphøyde bed holder jorda på plass og hindrer at noen tramper på jorda. De gjør det også enklere å hindre snegler.

Jeg savner bedre opplegg for klatreplanter. Vi har ikke funnet noen god løsning på sidene, uten at de kommer for nært veggen. Da får de ikke puste, noe som gir fukt og sykdom.

Tips: ikke plant for tett! Hurtigvoksende sorter, f.eks redikk og spinat, kan fint plantes mellom andre småplanter, og høstes før squashen og tomatene blir store.

Plant ting dere spiser, men ikke for mye. Hvis dere får 10 squash i uka blir både dere og naboene lei squash. 1-2 planter er nok, 5 er alt for mye! Det samme gjelder alt annet.

Anonymkode: 08032...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bygde eget drivhus. Det er skråtak på det, og så samler jeg opp regnvann og bruker det til vanning. Jobber enda med å lage en selvvanningsløsning, men har ikke helt fått til. 

Jeg er forresten glad jeg har gulv (terrassebord), fordi det er jordrotter i nabolaget. Hadde vært hyggelig å plante rett i bakken (med pallekarm over), men er glad jeg slipper å sloss med jordrotter. 🙂

Anonymkode: 49c06...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...