AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #1 Skrevet 2. juni 2022 Vi fikk 2 nye arbeidskollegaer for 1 år siden. Språk var ett problem, så sjefen betalte for ett norsk kurs. Kurset er ferdig, men de praktiserer ikke norsk. På fritiden får de selvfølgelig gjøre som de vil, men de har fått beskjed om å snakke norsk på jobb. Men de snakker engelsk sammen hele tide. Sjefen er mye borte, så han ser det ikke. De forstår fortsatt og snakker dårlig norsk. Litt frustrerende for oss som må jobbe med de. Bør vi si noe til sjefen? Anonymkode: 7b3f6...272 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #2 Skrevet 2. juni 2022 Ser ikke helt problemet hvis de snakker engelsk. Hadde det vært russisk, arabisk eller kinesisk så hadde det vært litt verre ja. Anonymkode: 0907a...10f 2
nordlending Skrevet 3. juni 2022 #3 Skrevet 3. juni 2022 Var det sånn at en forutsetning for å få jobben var at de tok kurset, og at de i etterkant av kurset skulle gå over til å prate norsk på jobb? Da ville jeg nevnt det for sjefen. En ting er jo å si noe på engelsk om man ikke kommer på det norske ordet der og da, det gjør til og med nordmenn, men å ikke en gang prøve å prate norsk blir jo feil om forurensningen var å få til språket. Er det et stort problem for dere å prate engelsk med dem? Eller er problemet at de ikke bruker norsk med kunder/klienter?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #4 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi fikk 2 nye arbeidskollegaer for 1 år siden. Språk var ett problem, så sjefen betalte for ett norsk kurs. Kurset er ferdig, men de praktiserer ikke norsk. På fritiden får de selvfølgelig gjøre som de vil, men de har fått beskjed om å snakke norsk på jobb. Men de snakker engelsk sammen hele tide. Sjefen er mye borte, så han ser det ikke. De forstår fortsatt og snakker dårlig norsk. Litt frustrerende for oss som må jobbe med de. Bør vi si noe til sjefen? Anonymkode: 7b3f6...272 Hadde snakket norsk til dem. Gitt f om de ikke forstår hva jeg sier. Anonymkode: 1dcbe...a1c
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #5 Skrevet 3. juni 2022 Og ja, det er litt dritt å jobbe med folk som ikke kan norsk. Plutselig må alt gå på engelsk fordi en/ei på teamet ikke kan norsk. Tror kostnadene ved dette er kraftig undervurdert. Anonymkode: 03d83...e53 1
Rhodiola Skrevet 3. juni 2022 #6 Skrevet 3. juni 2022 Tråden er ryddet for latterliggjøringer, brukerdebatt og siteringer av slettede innlegg. Rhodiola, adm
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #7 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og ja, det er litt dritt å jobbe med folk som ikke kan norsk. Plutselig må alt gå på engelsk fordi en/ei på teamet ikke kan norsk. Tror kostnadene ved dette er kraftig undervurdert. Anonymkode: 03d83...e53 Kan eller vil er spørsmålet. De kan litt norsk, men er lettere å snakke engelsk. Men blir ikke bedre i norsk av det. Virker ikke som om de vil bli bedre Anonymkode: 7b3f6...272
nisselue Skrevet 3. juni 2022 #8 Skrevet 3. juni 2022 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker said: Kan eller vil er spørsmålet. De kan litt norsk, men er lettere å snakke engelsk. Men blir ikke bedre i norsk av det. Virker ikke som om de vil bli bedre Anonymkode: 7b3f6...272 Jeg har vært igjennom dette og har funnet at det er et stort problem at de man snakker med heller vil snakke engelsk da det blir mindre misforståelser og praten flyter bedre. Det går så langt at av og til når man er flere snakker jeg engelsk med én og tredjespråket med en annen. De to igjen har da mitt tredjespråk som sitt morsmål. Jeg har også merket at dette er litt avhengig av hvor man er og hvem som er der. Blant ledelsen i firmaet er engelsken så bra at de heller vil snakke engelsk slik at man får gjort det man skal, men andre avdelinger er tredjespråket nødvendig. Min Adm. Dir. snakker for eksempel åtte språk. Man står aldri fast med ham. Den store overraskende biten i alt dette er at det er nesten alltid den man snakker med som velger språket. Naboen min insisterer på å snakke svensk til meg, av en eller annen grunn, selv om vi begge er bedre i engelsk og jeg klarer meg godt nok på tredjespråket. Men klart at om man selv insisterer på å snakke engelsk vil jo de rundt også gjøre det. Jeg bare sier at det ikke nødvendigvis er så enkelt alltid. Endret 3. juni 2022 av nisselue
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå