Gå til innhold

Hva er dette hamsterhjulet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Knirke skrev (5 minutter siden):

Feil. Totalt feil. Det du beskriver er et pyramidespill.

Anbefaler å lese deg litt opp. Du kan jo begynne her:

https://www.resilience.org/stories/2017-10-02/must-talk-population/

https://www.theglobalist.com/is-population-growth-a-ponzi-scheme/

Da tenker jeg at du umiddelbart bør fraskrive deg retten til å bruke noen tjenester i Norge  som du ikke må betale for sånn at vi andre har nok fastleger, sykepleiere, renholdsarbeidere, aldershjemplasser. Hvis mange gjør som det så kan vi sikkert klare oss med en mindre populasjon. 

Anonymkode: faea0...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Da tenker jeg at du umiddelbart bør fraskrive deg retten til å bruke noen tjenester i Norge  som du ikke må betale for sånn at vi andre har nok fastleger, sykepleiere, renholdsarbeidere, aldershjemplasser. Hvis mange gjør som det så kan vi sikkert klare oss med en mindre populasjon. 

Det tenker du helt sikkert, men det er ikke det tråden handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke noen "velger" hamsterhjulet, men det går opp for deg etterhvert som du befinner deg midt i det. Samfunnet (kapitalismen) er lagt opp slik at man skal produsere og konsumere. Vekst og prisvekst skal drive oss.

Vi lærer ingen verdens ting om inflasjon, skatt, økonomi/investeringer på skolen nettopp for å holde dette i gang. Folk flest tror de rike blir rikere siden de ikke betaler skatt, men skjønner ikke eksponensiell vekst (jo mer kapital du har, desto lettere å bli rikere). Det prekes om at man må ha egen bolig før man er 30 og barn så tidlig som mulig, da er det lett å havne i hamsterhjulet. Man blir nødt til å jobbe for å betjene boliglån, barn, bil og alt dette man "må" ha. Når du først har noen barn og lån så har du verken tid eller kapital til å komme deg ut, men frykt ikke, "gulroten" er jo pensjonen som du får når du er for gammel til å nyte livet. Det er tragisk, men nødvendig for å holde standarden på samfunnet slik det er. Dersom alle ville være finansielt fri og jobbe mindre hadde ikke samfunnet gått rundt (ihvertfall ikke med dagens standard).

Anonymkode: ebfb0...825

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det jeg ikke helt forstår er hvorfor folk velger et liv de ikke trives med, og så klager på det etterpå.

- Man kan velge og få barn eller la være alt etter hva slags liv man ønsker
- Man kan velge om man vil ha en travel jobb og heftig karriere eller en mer avslappet stilling uten ambisjoner
- Man kan velge om man vil utdanne seg for å få en jobb man kanskje trives bedre med eller om man vil la være
- Man kan velge om man vil bo i en liten, enkel leilighet eller kjøpe en eldre enebolig som trenger mye vedlikehold og oppussing
- Man kan velge om man vil la seg presse av statusjag, trening, være slank, spise sunt og hjemmelaget, holde huset prikkfritt hver dag osv eller om man vil slappe av og prioritere andre ting

Osv osv. Det vil selvsagt dukke opp ting i livet man ikke har kontroll over, men jevnt over kan de fleste ta et valg på disse tingene.

Det virker derfor rart for meg om folk velger travel jobb, to barn, stort hus man må holde, trening, hjemmelaget middag, fasade osv - og så deretter gå på KG og klage over "hamsterhjulet" og "press i samfunnet" når ens liv er et resultat av egne valg. 

Jeg for min del har tatt en utdannelse jeg trives med, en jobb jeg liker (nei, jeg startet ikke med den jobben, jeg beveget meg over til den når jeg det egentlig jobbet med ikke var noe jeg trivdes med), ingen barn, enkel leilighet, lite fokus på dette såkalte "presset" og "jaget" og mye fritid. Nettopp fordi det er det livet jeg ønsker. 

TS

Anonymkode: 31e40...1d0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

For lite skattebetalere i Norge? For lite mennesker i Norge? Da åpner vi opp for litt flere flyktninger, problem løst. Det er bare dumskap å skulle overprodusere barn når vi bokstavlig talt har tusenvis av flyktninger som trenger nytt hjem som kan bidra like mye som en nordmann. 

Anonymkode: f8a14...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det jeg ikke helt forstår er hvorfor folk velger et liv de ikke trives med, og så klager på det etterpå.

- Man kan velge om man vil ha en travel jobb og heftig karriere eller en mer avslappet stilling uten ambisjoner
- Man kan velge om man vil utdanne seg for å få en jobb man kanskje trives bedre med eller om man vil la være
- Man kan velge om man vil bo i en liten, enkel leilighet eller kjøpe en eldre enebolig som trenger mye vedlikehold og oppussing
- Man kan velge om man vil la seg presse av statusjag, trening, være slank, spise sunt og hjemmelaget, holde huset prikkfritt hver dag osv eller om man vil slappe av og prioritere andre ting

Osv osv. Det vil selvsagt dukke opp ting i livet man ikke har kontroll over, men jevnt over kan de fleste ta et valg på disse tingene.

Det virker derfor rart for meg om folk velger travel jobb, to barn, stort hus man må holde, trening, hjemmelaget middag, fasade osv - og så deretter gå på KG og klage over "hamsterhjulet" og "press i samfunnet" når ens liv er et resultat av egne valg. 

Jeg for min del har tatt en utdannelse jeg trives med, en jobb jeg liker (nei, jeg startet ikke med den jobben, jeg beveget meg over til den når jeg det egentlig jobbet med ikke var noe jeg trivdes med), ingen barn, enkel leilighet, lite fokus på dette såkalte "presset" og "jaget" og mye fritid. Nettopp fordi det er det livet jeg ønsker. 

TS

Ja, man kan velge, men når man blir (for å sette det litt på spissen) indoktrinert til at den beste veien i voksenlivet er nettopp en "stabil jobb med god lønn", at man må komme seg inn på boligmarkedet så fort som mulig, at jo tidligere man får barn desto mindre sjanser for komplikasjoner, så er det ikke rart mange havner i hamsterhjulet. Med mindre du har foreldre som ser verden på en annen måte (en annen grunn til at rike familier forblir rike), eller du finner ut av dette selv, så er det lett å havne i hamsterhjul-fellen.

Det må spesifiseres at ikke alle ser på det som et hamsterhjul da. Ønsker du å ha et spesielt yrke og det er den mest givende jobben du kan tenke deg, så kjør på, men jeg lurer på om det finnes noen som IKKE vil være finansielt uavhengig og jobbe på egne premisser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, man kan velge, men når man blir (for å sette det litt på spissen) indoktrinert til at den beste veien i voksenlivet er nettopp en "stabil jobb med god lønn", at man må komme seg inn på boligmarkedet så fort som mulig, at jo tidligere man får barn desto mindre sjanser for komplikasjoner, så er det ikke rart mange havner i hamsterhjulet. Med mindre du har foreldre som ser verden på en annen måte (en annen grunn til at rike familier forblir rike), eller du finner ut av dette selv, så er det lett å havne i hamsterhjul-fellen.

Det må spesifiseres at ikke alle ser på det som et hamsterhjul da. Ønsker du å ha et spesielt yrke og det er den mest givende jobben du kan tenke deg, så kjør på, men jeg lurer på om det finnes noen som IKKE vil være finansielt uavhengig og jobbe på egne premisser...

Man må jo selv ta ansvar for egne valg i livet, man kan ikke skylde på at man er "indoktrinert av samfunnet". Det får da være grenser for ansvarsfraskrivelse.

TS

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hamsterhjulet eller the rat race er jo selve runddansen med å være lønnstaker og det å måtte jobbe hver eneste dag/uke for å få ting til å gå rundt. Noen kjenner sikkert mer på det enn andre.

Dette kan være uavhengig av barn. Selv er jeg så presset i hverdagen at jeg vanskelig ser for meg at jeg kunne hatt barn eller i hvert fall vært en god forelder i tillegg til hva jeg alt gjør.

TS er vel heldig da om vedkommende ikke føler det slik :) 

Anonymkode: 7fb34...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hamsterhjulet eller the rat race er jo selve runddansen med å være lønnstaker og det å måtte jobbe hver eneste dag/uke for å få ting til å gå rundt. Noen kjenner sikkert mer på det enn andre.

Men alternativet er jo verre? Det er vel ingen i menneskets historie som noengang har jobbet så lite av døgnets timer som vi gjør og fått så mye betalt for det. Vi har mer penger, mer muligheter og mer fritid enn hoveddelen av verdens befolkning noensinne har hatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Men alternativet er jo verre? Det er vel ingen i menneskets historie som noengang har jobbet så lite av døgnets timer som vi gjør og fått så mye betalt for det. Vi har mer penger, mer muligheter og mer fritid enn hoveddelen av verdens befolkning noensinne har hatt.

Dette var meg, TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke noen "velger" hamsterhjulet, men det går opp for deg etterhvert som du befinner deg midt i det. Samfunnet (kapitalismen) er lagt opp slik at man skal produsere og konsumere. Vekst og prisvekst skal drive oss.

Vi lærer ingen verdens ting om inflasjon, skatt, økonomi/investeringer på skolen nettopp for å holde dette i gang. Folk flest tror de rike blir rikere siden de ikke betaler skatt, men skjønner ikke eksponensiell vekst (jo mer kapital du har, desto lettere å bli rikere). Det prekes om at man må ha egen bolig før man er 30 og barn så tidlig som mulig, da er det lett å havne i hamsterhjulet. Man blir nødt til å jobbe for å betjene boliglån, barn, bil og alt dette man "må" ha. Når du først har noen barn og lån så har du verken tid eller kapital til å komme deg ut, men frykt ikke, "gulroten" er jo pensjonen som du får når du er for gammel til å nyte livet. Det er tragisk, men nødvendig for å holde standarden på samfunnet slik det er. Dersom alle ville være finansielt fri og jobbe mindre hadde ikke samfunnet gått rundt (ihvertfall ikke med dagens standard).

Joda, delvis enig. Men det at man skal kjøpe seg bolig og/eller ha kapital på annen måte handler jo ikke om at man skal forbli i hamsterhjulet, men snarere det motsatte. Det er ofte tøft for mange i starten av sine arbeidsliv og etableringsfase med høyt boliglån etc. men etter hvert så får man det mer romslig både økonomisk og praktisk når barna etter hvert blir større og lånet blir betalt ned. 

Anonymkode: ad546...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Om du ikke har barn så har du jo allverdens fritid. Jeg jobber ca 60 timer pr uke. Så har jeg to barn som begge driver idrett, det betyr kjøring til og fra kamper og treninger omtrent hver ukedag. I helgene er det cuper, bursdager, dugnader og jobb. Det skal bakes kaker til avslutning og barn generer selvsagt en haug ekstra husarbeid (selv om de hjelper til). Så er det venner og søsken som trenger hjelp til barnepass i ny og ne. Og foreldrene våre må kanskje også hjelpes med noe praktisk. 

Jeg husker ikke sist jeg gjorde ingenting en hel dag. Tror muligens det var 1. nyttårsdag. 

Anonymkode: e9023...71e

Kommer jo helt an på hva slags jobb man har og livssituasjon. Selv uten barn kan livet være et hamsterhjul hvis man jobber i et veldig krevende yrke, eller man også har andre omsorgsoppgaver. 

Anonymkode: ad546...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Men da er jo spørsmålet - hvorfor skaffer man seg barn og så etterpå klager over hamsterhjulet?

Man kan ikke bestemme å få barn uten diagnoser. Det kan også skje store endringer i livet som man ikke var forberedt på. Skilsmisse, arbeidsledighet, sykdommer og skader.

Alt dette gjør livet mye tyngre enn å få barn uten diagnoser, å ha god helse og leve i et forhold hvor man har god nok inntekt og ikke har blitt ufør etter en bilulykke eller fått en varig sykdom.

Det kan skje med alle. Men hvis man slutter å få barn fordi ting kan skje, så blir det ikke flere barn i det hele tatt.

Foreldre kan selvfølgelig si: "Nei, du får ikke være med i korps. Jeg vil ikke stå opp tidlig 17.mai. Nei, du får ikke spille fotball eller danse. Jeg vil ikke kjøre rundt på deg etter jobben, da skal jeg ha fri". Men de færreste tar den tonen. De lar ungene delta i aktiviteter, stresser rundt, og så ventilerer de og klager litt på sosiale media.

Også barnløse klager på sosiale media. Det er derfor vi har sosiale media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Knirke skrev (2 timer siden):

Feil. Totalt feil. Det du beskriver er et pyramidespill.

Anbefaler å lese deg litt opp. Du kan jo begynne her:

https://www.resilience.org/stories/2017-10-02/must-talk-population/

https://www.theglobalist.com/is-population-growth-a-ponzi-scheme/

Hele økonomien vår er bygget på et pyramidespill. Vi kan jo eventuelt importere arbeidskraft i stedet for å få barn for å øke innbyggertallet. For økonomien vår er bygget på vektet vekst vekst. 

Anonymkode: 460f3...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Joda. Relativt sett både til resten av verden og i historisk perspektiv har vi det fint sånn sett. 

Jeg klager ikke, men kjenner meg godt igjen i beskrivelsen av hamsterhjulet.

Det som kanskje har endret seg i dag er at kostnader til i hvert fall bolig har blitt mye høyere relativt til lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er hamsterhjulet 100% knyttet til jobb. Jobber i et omsorgsyrke. 
Hver dag består jobben i omtrent det samme, med de samme rutinene. Vi jobber og jobber. Tungt fysisk og psykisk. Men uansett hvor hardt og effektivt vi jobber kommer vi aldri i forkant av arbeidsoppgavene, for de ender aldri. Det er alltid fler forventninger og fler oppgaver som venter, og vi må prioritere, prioritere, prioritere.. Aldri kommer vi i forkant. Brannslukning hver dag. Gjør vårt beste men det er aldri nok. Alltid noen som skulle hatt litt til, litt mer!

Hver dag er noen misfornøyde, hver dag trenger noen litt mer tid, hver dag skulle vi dokumentert litt bedre og evaluert litt mer. Vi skulle gitt litt mer omsorg, litt mer tid, skulle lest litt mer fagstoff, laget en litt bedre rapport, vært litt mer forberedt, hatt litt mere tid til å ta oss av engstelige pasienter… 

Hver dag går vi hjem og føler seg lettet over at man har slukket de største brannene i dag også, man aldri vi hjem med følelsen av at vi har gjort en skikkelig god jobb. 
Når vi kommer hjem slakker vi på sofaen. Skulle gjerne lekt litt mer med barnet, gitt litt mer oppmerksomhet og laget litt sunnere middag, men det har vi ikke overskudd til for vi må bruke tiden til å lade batteriene for en ny dag i hamsterhjulet i morgen. 

Anonymkode: ef964...61a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS

Hvilken jobb har du? Skulle gjerne hatt dn roligere jobb. Jobber i helsevesenet, og det er stress fra start til slutt.

Anonymkode: ad148...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

For meg er hamsterhjulet 100% knyttet til jobb. Jobber i et omsorgsyrke. 
Hver dag består jobben i omtrent det samme, med de samme rutinene. Vi jobber og jobber. Tungt fysisk og psykisk. Men uansett hvor hardt og effektivt vi jobber kommer vi aldri i forkant av arbeidsoppgavene, for de ender aldri. Det er alltid fler forventninger og fler oppgaver som venter, og vi må prioritere, prioritere, prioritere.. Aldri kommer vi i forkant. Brannslukning hver dag. Gjør vårt beste men det er aldri nok. Alltid noen som skulle hatt litt til, litt mer!

Hver dag er noen misfornøyde, hver dag trenger noen litt mer tid, hver dag skulle vi dokumentert litt bedre og evaluert litt mer. Vi skulle gitt litt mer omsorg, litt mer tid, skulle lest litt mer fagstoff, laget en litt bedre rapport, vært litt mer forberedt, hatt litt mere tid til å ta oss av engstelige pasienter… 

Hver dag går vi hjem og føler seg lettet over at man har slukket de største brannene i dag også, man aldri vi hjem med følelsen av at vi har gjort en skikkelig god jobb. 
Når vi kommer hjem slakker vi på sofaen. Skulle gjerne lekt litt mer med barnet, gitt litt mer oppmerksomhet og laget litt sunnere middag, men det har vi ikke overskudd til for vi må bruke tiden til å lade batteriene for en ny dag i hamsterhjulet i morgen. 

Så hvorfor har du valgt en slik jobb? Og har du en plan om hva du kan gjøre for å evt skifte jobb?

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken jobb har du? Skulle gjerne hatt dn roligere jobb. Jobber i helsevesenet, og det er stress fra start til slutt.

Anonymkode: ad148...820

Jeg jobber som innkjøper i oljebransjen. Det er stort trykk og mye stress, men det er mest mentalt. All jobb jeg gjør er foran PCen så jeg jobber hjemmefra et par dager i uken. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så hvorfor har du valgt en slik jobb? Og har du en plan om hva du kan gjøre for å evt skifte jobb?

TS

nei, hva skal jeg si. Man vet ikke hvordan denne type jobb er før man har kjent det på kroppen. Jobbet i samme bransje som ufaglært og trodde hva jeg gikk til, men hadde virkelig ingen anelse!

Det sagt så er det sånn at folk må ha disse jobbene også hvis landet skal gå rundt. 

Og hva jeg har gjort for å skifte jobb.. jeg har solgt leiligheten, revet ungen opp fra sine røtter og venner og flyttet til en annen del av landet med håp om en roligere hverdag .. men det er det samme her også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...