AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #1 Del Skrevet 2. juni 2022 Jeg har lest veldig mye om dette "hamsterhjulet" folk ikke trives med i mange tråder her i det siste. Men jeg har fortsatt ikke forstått hva det egentlig er. Jeg jobber selv fulltid med overtid, men føler ikke selv på noe som kan minne om hamsterhjul, så jeg lurer på hva dette faktisk er for noe? Anonymkode: 31e40...1d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #2 Del Skrevet 2. juni 2022 Har du barn da? Anonymkode: 03d36...aab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #3 Del Skrevet 2. juni 2022 Nei, jeg har valgt bort barn nettopp fordi jeg ønsker et roligere liv. TS Anonymkode: 31e40...1d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #4 Del Skrevet 2. juni 2022 Om du ikke har barn så har du jo allverdens fritid. Jeg jobber ca 60 timer pr uke. Så har jeg to barn som begge driver idrett, det betyr kjøring til og fra kamper og treninger omtrent hver ukedag. I helgene er det cuper, bursdager, dugnader og jobb. Det skal bakes kaker til avslutning og barn generer selvsagt en haug ekstra husarbeid (selv om de hjelper til). Så er det venner og søsken som trenger hjelp til barnepass i ny og ne. Og foreldrene våre må kanskje også hjelpes med noe praktisk. Jeg husker ikke sist jeg gjorde ingenting en hel dag. Tror muligens det var 1. nyttårsdag. Anonymkode: e9023...71e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #5 Del Skrevet 2. juni 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Om du ikke har barn så har du jo allverdens fritid. Jeg jobber ca 60 timer pr uke. Så har jeg to barn som begge driver idrett, det betyr kjøring til og fra kamper og treninger omtrent hver ukedag. I helgene er det cuper, bursdager, dugnader og jobb. Det skal bakes kaker til avslutning og barn generer selvsagt en haug ekstra husarbeid (selv om de hjelper til). Så er det venner og søsken som trenger hjelp til barnepass i ny og ne. Og foreldrene våre må kanskje også hjelpes med noe praktisk. Jeg husker ikke sist jeg gjorde ingenting en hel dag. Tror muligens det var 1. nyttårsdag. Anonymkode: e9023...71e Men da er jo spørsmålet - hvorfor skaffer man seg barn og så etterpå klager over hamsterhjulet? Anonymkode: 31e40...1d0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #6 Del Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men da er jo spørsmålet - hvorfor skaffer man seg barn og så etterpå klager over hamsterhjulet? Anonymkode: 31e40...1d0 Fordi man elsker barna sine høyere enn noe annet. Det gir en ekstra dimensjon til livet. Å være barnløs må være noe av det tristeste jeg kan tenke meg. Uansett hvor slitsomt det er, så er gleden ved å se barna vokse og bli fine mennesker mer enn verdt det. Jeg kunne selvsagt skaffet meg en jobb der jeg jobbet fra 8-16 også. Men jeg digger jobben min også. Men i perioden hvor barna krever mye tid samtidig som egne foreldre begynner å bli gamle, og du har tidsfrister hengende over deg på jobb, så er det jo klart at det er slitsomt. Anonymkode: e9023...71e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #7 Del Skrevet 2. juni 2022 Jeg vet ikke om det bare er barn som gjør at folk snakker om hamsterhjul, føler det handler mer om jobb for noen. TS Anonymkode: 31e40...1d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #8 Del Skrevet 2. juni 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi man elsker barna sine høyere enn noe annet. Det gir en ekstra dimensjon til livet. Å være barnløs må være noe av det tristeste jeg kan tenke meg. Uansett hvor slitsomt det er, så er gleden ved å se barna vokse og bli fine mennesker mer enn verdt det. Jeg kunne selvsagt skaffet meg en jobb der jeg jobbet fra 8-16 også. Men jeg digger jobben min også. Men i perioden hvor barna krever mye tid samtidig som egne foreldre begynner å bli gamle, og du har tidsfrister hengende over deg på jobb, så er det jo klart at det er slitsomt. Anonymkode: e9023...71e Ja, klart det er slitsomt, men dette livet du ønkser. For du kunne jo som du sier jobbet mindre i perioden barna dine trenger mye av din tid. Det er vel noe litt annet enn de som klager på hamsterhjulet, de ønsker jo å jobbe mindre, men har kanskje ikke muligheten til det. Anonymkode: 87973...d92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 2. juni 2022 #9 Del Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men da er jo spørsmålet - hvorfor skaffer man seg barn og så etterpå klager over hamsterhjulet? Det hadde jo vært en slutt på samfunnet vårt hvis ingen fikk barn. Hvis du seriøst lurer på hva det er; Du står opp og vekker unger. Du lager mat og smører matpakke, og står i kø for å gå på do. Du fletter hår og steller den minste. Du passer på at alle har gymbag som trenger det. Du leter i tørketrommelen etter gymbuksa. Du kler på barnet, og kjører til barnehagen. Så står du i kø for å komme deg inn på motorveien. Deretter står du i kø på motorveien. Så kommer du deg på jobb, og tar deg en kopp kaffe. Du jobber hele dagen til den er over med alt det en jobb innebærer. . Du stresser over om det er kø på vei tilbake, for mannen er ute og reiser og kan ikke hente. Du forter deg ut døra, står i kø...og stresser deg opp innvendig fordi du må rekke barnehagen. Kommer på at du glemte at det var "kanindagen" og alle skulle ha med seg en kanindrakt, og barnet ditt gråter fordi du ikke hadde med drakta. Du drukner i dårlig samvittighet og glemmer å ta med den våte utedressen som du skulle tatt med hjem og vasket.. Så drar du innom SFO og plukker opp barnet der. Så drar du hjem- Der støvsuger du litt fordi du ikke rakk/gadd dagen før- Du multitasker med å sette på middagen, og springer litt fram og tilbake med å passe på den minste som enda er sur og trasser. ....lekser, møte med skole, trening- der du må kjøre, kveldsmat, tannpuss, dusj og brette klær. Så er det legging, så er det oll med legging. Så er du trøtt, og du må legge deg selv. Så må du opp neste dag. Det samme om igjen. Du strekker aldri ordentlig til og du rekker såvidt det du skal. Så joda, du har et poeng. Whyyy? Hadde ikke orket det stresset med fulltidsjobb igjen og små barn. Men jeg var jo yngre. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #10 Del Skrevet 2. juni 2022 Men folk velger jo dette selv. Når folk snakker om hamsterhjulet så er det noe de vil bort fra. Så hvorfor velge et liv de ikke trives i? Det er jo nettopp derfor jeg ikke har barn - fordi alt som listes opp i denne tråden med livet med barn er ting jeg ikke vil ha. Anonymkode: 31e40...1d0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #11 Del Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men folk velger jo dette selv. Når folk snakker om hamsterhjulet så er det noe de vil bort fra. Så hvorfor velge et liv de ikke trives i? Det er jo nettopp derfor jeg ikke har barn - fordi alt som listes opp i denne tråden med livet med barn er ting jeg ikke vil ha. Anonymkode: 31e40...1d0 Samme har jeg lurt på, skulle tro det var tvang å få barn slik noen foreldre beskriver livene sine. Anonymkode: 9624a...bfb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #12 Del Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Men da er jo spørsmålet - hvorfor skaffer man seg barn og så etterpå klager over hamsterhjulet? Anonymkode: 31e40...1d0 Synes ikke det er rart å ønske seg barn selv om det er mye jobb. At det kan være stress til tider er en prisen man må betale for å ha barn. Og mange er jo så glade i å være med barna at om de har økonomi til det så velger de å jobbe deltid for å kunne få være mer med barna. Hamsterhjulet de klager på er der ikke pga barna, men pga jobben de har og de må jo ha jobben for å kunne betale for seg selv og jobben. Anonymkode: 27dd4...88c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #13 Del Skrevet 2. juni 2022 Jeg forstår ikke hvorfor folk velger et liv som sliter dem ut og som de vil bort fra. Det er jo slik folk beskriver hamsterhjulet. Anonymkode: 31e40...1d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #14 Del Skrevet 2. juni 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg forstår ikke hvorfor folk velger et liv som sliter dem ut og som de vil bort fra. Det er jo slik folk beskriver hamsterhjulet. Anonymkode: 31e40...1d0 Dette var meg, TS. Anonymkode: 31e40...1d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #15 Del Skrevet 2. juni 2022 Trenger ikke ha noe med barn å gjøre, egentlig. Det handler vel om å havne i det livet som samfunnet "legger opp" til. Du studerer fordi det er det man gjør. Du finner deg en jobb. Du kjøper bolig for hvis man kan så skal man det. Du gifter deg og får barn, fordi det er det naturlige å gjøre. Du jobber ikke for din egen del, fordi du trives i jobben din, men for å ha råd til de tingene det er forventet at man må ha: bolig, bil, barn, hytte, ferier, osv. Du jobber ikke fulltid fordi du ønsker å tilbringe 8 timer på jobb hver dag, men fordi fulltid blir sett på som "det eneste rette". Hver dag blir en gjentakelse av den forrige, og man kan lure på hvor mye man egentlig har "valgt". Folk som trives i livene sine vil neppe kalle det hamsterhjulet. Det er de som vil av som kaller det det. Anonymkode: 5065e...cce 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #16 Del Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg forstår ikke hvorfor folk velger et liv som sliter dem ut og som de vil bort fra. Det er jo slik folk beskriver hamsterhjulet. Anonymkode: 31e40...1d0 No pain no gain. Anonymkode: 03d36...aab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 3. juni 2022 #17 Del Skrevet 3. juni 2022 9 hours ago, Mooza said: Det hadde jo vært en slutt på samfunnet vårt hvis ingen fikk barn. Hvis du seriøst lurer på hva det er; Du står opp og vekker unger. Du lager mat og smører matpakke, og står i kø for å gå på do. Du fletter hår og steller den minste. Du passer på at alle har gymbag som trenger det. Du leter i tørketrommelen etter gymbuksa. Du kler på barnet, og kjører til barnehagen. Så står du i kø for å komme deg inn på motorveien. Deretter står du i kø på motorveien. Så kommer du deg på jobb, og tar deg en kopp kaffe. Du jobber hele dagen til den er over med alt det en jobb innebærer. . Du stresser over om det er kø på vei tilbake, for mannen er ute og reiser og kan ikke hente. Du forter deg ut døra, står i kø...og stresser deg opp innvendig fordi du må rekke barnehagen. Kommer på at du glemte at det var "kanindagen" og alle skulle ha med seg en kanindrakt, og barnet ditt gråter fordi du ikke hadde med drakta. Du drukner i dårlig samvittighet og glemmer å ta med den våte utedressen som du skulle tatt med hjem og vasket.. Så drar du innom SFO og plukker opp barnet der. Så drar du hjem- Der støvsuger du litt fordi du ikke rakk/gadd dagen før- Du multitasker med å sette på middagen, og springer litt fram og tilbake med å passe på den minste som enda er sur og trasser. ....lekser, møte med skole, trening- der du må kjøre, kveldsmat, tannpuss, dusj og brette klær. Så er det legging, så er det oll med legging. Så er du trøtt, og du må legge deg selv. Så må du opp neste dag. Det samme om igjen. Du strekker aldri ordentlig til og du rekker såvidt det du skal. Så joda, du har et poeng. Whyyy? Hadde ikke orket det stresset med fulltidsjobb igjen og små barn. Men jeg var jo yngre. Dette er hamsterhjulet😅 Jeg skjønner ikke at folk orker, men hver sin smak 😛 Og nei, verden trenger ikke flere barn. Vi er seriøst overbefolket, ressursene er oppbrukt og vi drukner i søppel og utslipp. Man gjør jorda en stor tjeneste ved å la være å føde flere. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #18 Del Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei, jeg har valgt bort barn nettopp fordi jeg ønsker et roligere liv. TS Anonymkode: 31e40...1d0 Da er du jo ikke i målgruppen for definisjonen Anonymkode: faea0...18f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #19 Del Skrevet 3. juni 2022 Knirke skrev (1 minutt siden): Dette er hamsterhjulet😅 Jeg skjønner ikke at folk orker, men hver sin smak 😛 Og nei, verden trenger ikke flere barn. Vi er seriøst overbefolket, ressursene er oppbrukt og vi drukner i søppel og utslipp. Man gjør jorda en stor tjeneste ved å la være å føde flere. Men kjære deg. Mulig de ikke trenger flere barn i India. Men man trenger flere barn i Norge dersom du ønsker at noen skal tørke deg i rumpa på aldershjemmet. Vær glad noen får barn du. Så du slipper. Anonymkode: faea0...18f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 3. juni 2022 #20 Del Skrevet 3. juni 2022 Just now, AnonymBruker said: Men kjære deg. Mulig de ikke trenger flere barn i India. Men man trenger flere barn i Norge dersom du ønsker at noen skal tørke deg i rumpa på aldershjemmet. Vær glad noen får barn du. Så du slipper. Anonymkode: faea0...18f Feil. Totalt feil. Det du beskriver er et pyramidespill. Anbefaler å lese deg litt opp. Du kan jo begynne her: https://www.resilience.org/stories/2017-10-02/must-talk-population/ https://www.theglobalist.com/is-population-growth-a-ponzi-scheme/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå