AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #1 Skrevet 2. juni 2022 Jeg kom plutselig til å tenke på en sak, og det er at da jeg som ungdom (ungdomsskoleelev) for 15 års tid tilbake hadde en venn som hadde utfordringer i hjemmet, utagering, festing f.eks. Det endte med at vennen ble sendt bort til en eller annen instans, vet med sikkerhet at det ikke var snakk om til andre familiemedlemmer. Hvor ble for 15 års tid siden eller blir norske barn/ungdommer «sendt vekk» i dag? Har aldri hørt om andre lignende tilfeller i nyere tid… Anonymkode: b4f18...61b 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #2 Skrevet 2. juni 2022 Ungdomsinstitusjon? Anstalt? Barne-og ungdomspsykiatrien? Anonymkode: e98f4...da4 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #3 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ungdomsinstitusjon? Anstalt? Barne-og ungdomspsykiatrien? Anonymkode: e98f4...da4 Ja, takk, mulig. Glemte forøvrig å legge til at foreldrene har flere barn og at det ikke var snakk om at det var de som måtte gi slipp på barna, siden resten ble boende hos dem, og at det ikke var rus i bildet (festing med alkohol ja, men vedkommende var ikke alkoholiker, rimelig sikker på det). Anonymkode: b4f18...61b
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #4 Skrevet 2. juni 2022 Mannen min ble som 16-åring «sendt vekk» fra hjemmet. Han utagerte såpass mye at foreldrene hans ringte politiet. Han ble akuttplassert på en barnevernsinstitusjon og ble i det «systemet» til han var 19 år. Det var ikke snakk om omsorgssvikt i hjemmet, men rett og slett en idiot av en tenåring som ikke klarte å styre sinnet sitt. (Og umedisinert adhd) Anonymkode: 4ce10...ed7 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #5 Skrevet 2. juni 2022 Ungdommer blir sendt vekk på institusjon (instu) i dag også. Slik som en gutt i klassen til barnet mitt. Men hvor mye det hjelper vet jeg ikke. Anonymkode: e774e...5c2 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #6 Skrevet 2. juni 2022 For 15 år siden var det vel ungdomsinstitusjon innen barnevernet. Tror ikke man dengang hadde langtidsplasser i psykiatrien for ungdommer. Anonymkode: e98f4...da4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #7 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja, takk, mulig. Glemte forøvrig å legge til at foreldrene har flere barn og at det ikke var snakk om at det var de som måtte gi slipp på barna, siden resten ble boende hos dem, og at det ikke var rus i bildet (festing med alkohol ja, men vedkommende var ikke alkoholiker, rimelig sikker på det). Anonymkode: b4f18...61b Bra at de beskyttet de andre søsknene. Det er ikke godt for yngre søsken å vokse opp med. Anonymkode: 38203...968 3 1
Mooza Skrevet 2. juni 2022 #8 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ungdommer blir sendt vekk på institusjon (instu) i dag også. Slik som en gutt i klassen til barnet mitt. Men hvor mye det hjelper vet jeg ikke. Kjenner til en som er sendt vekk fra hjemmet sitt og har privat bolig med folk som jobber der. Det er vel en blanding av adferd og psykiatri. Dette er betalt av kommunen, fordi det ikke er andre alternativer. Ellers vet jeg om unge rusmisbrukere som er sendt vekk på en slags institusjon. Vi har vel få plasser for ungdom med store problemer. Det er meningen at ungdom skal bo hjemme og få hjelp der. De fleste slike plasser som eksisterte før er jo lagt ned. Unntaket er vel barnevernsplasser. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #9 Skrevet 3. juni 2022 Er vel 1000 barn som bor på institusjon av ulike grunner, rus/atferd/psykiatri som vanlige foreldre ikke klarer å takle, enslige flyktingbarn, eller barn av foreldre som selv sliter med rus/psykiatri osv. Anonymkode: 3d3f0...452 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #10 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg kom plutselig til å tenke på en sak, og det er at da jeg som ungdom (ungdomsskoleelev) for 15 års tid tilbake hadde en venn som hadde utfordringer i hjemmet, utagering, festing f.eks. Det endte med at vennen ble sendt bort til en eller annen instans, vet med sikkerhet at det ikke var snakk om til andre familiemedlemmer. Hvor ble for 15 års tid siden eller blir norske barn/ungdommer «sendt vekk» i dag? Har aldri hørt om andre lignende tilfeller i nyere tid… Anonymkode: b4f18...61b Har du ALDRi hørt om barnevernsinstitusjoner i nyere tid? Anonymkode: 871f9...b7d 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #11 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 21.49): For 15 år siden var det vel ungdomsinstitusjon innen barnevernet. Tror ikke man dengang hadde langtidsplasser i psykiatrien for ungdommer. Anonymkode: e98f4...da4 Jo, det hadde man. Det er snakk om 15 år siden, ikke 55. Anonymkode: c7de5...22f 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #12 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 21.49): For 15 år siden var det vel ungdomsinstitusjon innen barnevernet. Tror ikke man dengang hadde langtidsplasser i psykiatrien for ungdommer. Anonymkode: e98f4...da4 Det har man ikke nå heller. Anonymkode: 165ae...bfa
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #13 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du ALDRi hørt om barnevernsinstitusjoner i nyere tid? Anonymkode: 871f9...b7d Jobber i bv. Plenty av barnevernsinstitusjoner. Anonymkode: 165ae...bfa
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #14 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du ALDRi hørt om barnevernsinstitusjoner i nyere tid? Anonymkode: 871f9...b7d AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jobber i bv. Plenty av barnevernsinstitusjoner. Anonymkode: 165ae...bfa Hm, leste kommentaren din feil☺️ Anonymkode: 165ae...bfa 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #15 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 21.48): Ungdommer blir sendt vekk på institusjon (instu) i dag også. Slik som en gutt i klassen til barnet mitt. Men hvor mye det hjelper vet jeg ikke. Anonymkode: e774e...5c2 Det er tak over hodet, mat på bordet og voksne ansatte tilstede 24/7. bør være siste utvei for ungdom over 15år er min mening. Anonymkode: 3d3f0...452
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #16 Skrevet 3. juni 2022 Når jeg gikk på barneskolen i Trondheim hadde vi en elev på skolen som var en direkte fare for folk rundt seg, og han ble sendt til Bergen på spesialskole for vanskelige barn. Jeg var så ung at jeg ikke husker om det var noe spesielt med skolen, eller om det bare var frykten for å bli sendt til Bergen som var virkemiddelet. Men den ble beryktet i alle fall. Anonymkode: 77de2...163 1
Diskusjon69 Skrevet 3. juni 2022 #17 Skrevet 3. juni 2022 On 6/2/2022 at 9:16 PM, AnonymBruker said: Jeg kom plutselig til å tenke på en sak, og det er at da jeg som ungdom (ungdomsskoleelev) for 15 års tid tilbake hadde en venn som hadde utfordringer i hjemmet, utagering, festing f.eks. Det endte med at vennen ble sendt bort til en eller annen instans, vet med sikkerhet at det ikke var snakk om til andre familiemedlemmer. Hvor ble for 15 års tid siden eller blir norske barn/ungdommer «sendt vekk» i dag? Har aldri hørt om andre lignende tilfeller i nyere tid… Anonymkode: b4f18...61b De sendes på diverse institusjoner for barn, nesten som små fengsler noen av dem, dette vet jeg fordi dem ønsket å sende meg til en slik plass og jeg hadde flere venner som ble sent ditt.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #18 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har du ALDRi hørt om barnevernsinstitusjoner i nyere tid? Anonymkode: 871f9...b7d Jeg har ikke hørt om lignende tilfeller i nyere tid der det er snakk om foreldre som er kapable til å ta vare på barna, der barna ikke har rusproblematikk/er kriminelle/funksjonshemmede, nei, bare «vanskelige for foreldrene». Synes personlig ikke dette høres ut som det beste for barna i det hele tatt. Anonymkode: b4f18...61b 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #19 Skrevet 4. juni 2022 En i klassen på ungdomsskolen ble sendt bort over en lengre periode. Vet ikke helt hvor. Men møtte han igjen når vi var midt i 20 åra og han fortalte litt om hvordan der var for han. Han fikk beskjed om at klassen skulle komme å besøke han hvis han oppførte seg pent osv. men vi kom aldri. Han var skikkelog lei seg. Vi hørte aldri noe om å besøke han, og ante heller ikke hvor han var. Var trist å høre hvor sviktet han følte seg uten at vi visste noe som helst. husker jeg den gang også visste at han hadde det vanskelig pga forhold hjemme og ting han opplevde (bla mobbing) der han bodde før han flyttet til der vi bodde og utagerte pga det. Anonymkode: 041d3...70d 2 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #20 Skrevet 4. juni 2022 Den dag i dag er jo både fosterhjem (inkludert til andre i familien) og ulike institusjoner en mulighet. I en del kulturer sender man ungdommene til hjemlandet og/eller på koranskole i utlandet. Anonymkode: a437c...97d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå