Gå til innhold

Mulig infeksjon i sår etter kikkhullsoperasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Hadde laparoskopi for 1 1/1 uke siden. Har hatt smerter i navelen helt siden operasjonen, men har de siste dagene tatt seg litt opp. Har også fått noe som ligner litt på puss. Har prøvd å ta det bort med en nål jeg har sterilisert, men den sitter litt fast, så tør ikke dra i det. Tror det har satt seg fast i tråden. Er også litt rød der. Ikke noe varm ved navelen og ikke har jeg feber eller noe slikt. Er det sånn at jeg absolutt må ringe legen, eller kan jeg bare prøve i noen dager å rense med pyrisept? Føler det er så unødvendig å ringe legen og muligens oppta noen andres time bare for at jeg kanskje har en infeksjon som jeg sikkert bare må behandle selv uansett 🙊 

Legger til et bilde. Har zoomet en del inn. Beklager for de som synes det er ekkelt. Er det til Høyre der som jeg tror er puss. Er liksom litt slimete7D64ACD9-986C-4528-9D0B-0D3833221B59.thumb.jpeg.69cfc37260770b8c0a7f9d9a05abb5b2.jpeg

Anonymkode: 25c2d...b75

AnonymBruker
Skrevet

Dette ser helt normalt ut. 

Anonymkode: 3234e...966

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke oppfølging med fastlegen om dette?

Anonymkode: d5554...b89

AnonymBruker
Skrevet

Ring legen. 

Anonymkode: fb517...e78

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes ikke dette så helt normalt ut? Skal virkelig tråden være så synlig og skal det sprike så veldig mellom huden? Synes det ser ut som det har sprekt opp? Ville tatt kontakt med fastlege i morgen tidlig og bedt om å få en vurdering av det. 

Anonymkode: b37b4...78b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det så helt normalt ut, men hvis du er bekymret så kontakter du fastlege, legevakt eller sykehuset som opererte deg, så tar de en kikk. 

Anonymkode: 24b45...a44

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser absolutt det du ser, men ikke sikkert det er en alvorlig infeksjon. Kan være overfladisk irritasjon fra tråden. Skal den ikke fjernes snart, eller løses den opp selv? Jeg ville bedt om vurdering, kanskje det holder fjerne tråden og rense litt, men ville latt noen se på det.

Anonymkode: c6bba...a2a

Skrevet

Synes ikke det så så ille ut på bildet men økende smerter er ikke noe godt tegn.

Rens med litt sterilt saltvann/pyrisept og smør på bacimycin (Fås uten resept) og dekk til. Om det ikke blir bedre i løpet av 2-3 dager så ta kontakt med lege. Om du får feber eller nedsatt allmenntilstand så ringer du lege/legevakt asap.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har du ikke oppfølging med fastlegen om dette?

Nei ingen oppfølging etter operasjon. Skulle kun ta kontakt hvis det skulle være noe spesielt. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg ser absolutt det du ser, men ikke sikkert det er en alvorlig infeksjon. Kan være overfladisk irritasjon fra tråden. Skal den ikke fjernes snart, eller løses den opp selv? Jeg ville bedt om vurdering, kanskje det holder fjerne tråden og rense litt, men ville latt noen se på det.

Anonymkode: c6bba...a2a

Ja jeg tenker jo også at det kun er overfladisk, og at jeg kanskje derfor kan behandle det selv i noen dager å se. Trådene skal løses opp av seg selv 

ts

AnonymBruker
Skrevet
myMa skrev (12 minutter siden):

Synes ikke det så så ille ut på bildet men økende smerter er ikke noe godt tegn.

Rens med litt sterilt saltvann/pyrisept og smør på bacimycin (Fås uten resept) og dekk til. Om det ikke blir bedre i løpet av 2-3 dager så ta kontakt med lege. Om du får feber eller nedsatt allmenntilstand så ringer du lege/legevakt asap.

Nei det er jo ikke så veldig ille. Litt vanskelig å få med på bildet, da det er ganske smått. Men den delen som er til høyre i navelen er en liten hvit/gul slimklump som sitter halvveis fast og ikke. Også er det jo litt rødt rundt. Svir litt til tider og vondt hvis jeg kommer borti og slikt. Ja jeg skal ta kontakt med lege om det ikke går over og hvis jeg blir dårlig :) 

ts

Skrevet

Hadde kikkhull via navlen selv ifjor sommer etter svangerskap på eggleder. Så veldig likt ut på meg som det du har på bildet ditt. Jeg fikk beskjed om å spyle med pyrisept, la lufttørke og plastre. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei det er jo ikke så veldig ille. Litt vanskelig å få med på bildet, da det er ganske smått. Men den delen som er til høyre i navelen er en liten hvit/gul slimklump som sitter halvveis fast og ikke. Også er det jo litt rødt rundt. Svir litt til tider og vondt hvis jeg kommer borti og slikt. Ja jeg skal ta kontakt med lege om det ikke går over og hvis jeg blir dårlig :) 

ts

Jeg har nettopp operert og har hatt oppfølging hos fastlegen med operasjonssåret. Jeg fikk gult belegg noen steder og det ble fjernet av sykepleierne og jeg fikk beskjed om å ha på sårsalve. Det gule hindrer at såret gror, sa de til meg.

AnonymBruker
Skrevet

For all del ikke pirk i dette med nål selv om du brenner nålen. Rens forsiktig og hold det tørt. Anbefaler at du ringer legen i morgen fredag og snakker med de. Det er langhelg nå. Kan være de vil du skal stikke innom så noen kan ta en titt på det. Jeg fikk infeksjon i navlen etter lapraskopi. De sjekka det for infeksjon og fikk instrukser. Sånne ting ser man ikke an til over helgen. Ikke pirk bort skorpe som kommer, det beskytter såret. 

Anonymkode: 0b5d4...e64

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har nettopp operert og har hatt oppfølging hos fastlegen med operasjonssåret. Jeg fikk gult belegg noen steder og det ble fjernet av sykepleierne og jeg fikk beskjed om å ha på sårsalve. Det gule hindrer at såret gror, sa de til meg.

Ja det kan jo gi mening at det gule hindrer at såret gror, da såret må være tørt for å gro…Får vurdere legen om det ikke gir seg snart.

ts

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For all del ikke pirk i dette med nål selv om du brenner nålen. Rens forsiktig og hold det tørt. Anbefaler at du ringer legen i morgen fredag og snakker med de. Det er langhelg nå. Kan være de vil du skal stikke innom så noen kan ta en titt på det. Jeg fikk infeksjon i navlen etter lapraskopi. De sjekka det for infeksjon og fikk instrukser. Sånne ting ser man ikke an til over helgen. Ikke pirk bort skorpe som kommer, det beskytter såret. 

Anonymkode: 0b5d4...e64

Off nei jeg burde jo ikke pirke, du har rett i det…Hva slags instrukser fikk du? Måtte du ha noe spesiell behandling eller holdt det med pyrisept eller noe lignende? 

ts

AnonymBruker
Skrevet

«Glad jeg droppet å dra til legen for å se det an.» 

… Sa ingen. Bedre føre var, TS 👍 Helsa tuller man ikke med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

«Glad jeg droppet å dra til legen for å se det an.» 

… Sa ingen. Bedre føre var, TS 👍 Helsa tuller man ikke med.

Nei du har jo rett i det. Bare føler at mine «plager» er så bagatell. Og redd for at legen skal føle at jeg overdriver og at jeg tar opp en time som kanskje noen andre har mere bruk for…

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk infeksjon i navelen etter kikkhullsoperasjon, fikk da beskjed om at det var en helt vanlig komplikasjon grunnet navelen er et samlingspunkt for bakterier. Gå til legen og sjekk det ut 👍🏻

Anonymkode: 29b22...2da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk infeksjon i navelen etter kikkhullsoperasjon, fikk da beskjed om at det var en helt vanlig komplikasjon grunnet navelen er et samlingspunkt for bakterier. Gå til legen og sjekk det ut 👍🏻

Anonymkode: 29b22...2da

Fikk du noe spesiell behandling mot infeksjonen da? :) 

ts

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...