Gå til innhold

Kollega er nysgjerrig, kamelon, manipulerende på et vis

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en kollega som er veldig nysgjerrig. Jeg har add, noe som er typisk er da oversharing. Kollegaen spør og graver endel, og jeg føler jeg deler for mye. Svarer kort og vagt først, men så kan jeg plutselig si masse hvis hun ikke gir seg.

Hun sier også ulike ting til ulike folk. Til meg som hun vet elsker å være ute og i aktivitet, sier hun at hun også er veldig aktiv. Jeg lager raske middager fordi jeg har annet å gjøre enn å lage mat. Det gjør liksom hun også. Mens når hun snakker med en annen kollega som liker å slappe av hjemme og er glad i å lage langdryge middager, så sier hun at hun er helt lik.

Hun kan også dele ting som er private, i håp om at vi andre kjenner oss igjen og deler fra våre liv. Men tror ikke hun er helt ærlig. Hun kan klage litt på mannen sin f.eks. og så si "har dere også slike problemer?" for å fiske etter våre private ting.

En gang misforsto hun en kollega og sa "åh, sliter du og med xxx? Jeg og, bla bla bla" sa masse om denne plagen. Frem til kollegaen min sa "nei, jeg sa yyy. Sliter ikke med xxx".

Hvordan snakke mindre med nysgjerrige folk? Vil ikke fornærme, for hun vet jo alt mulig om meg nå. Som hun sikkert er truende til å spre om jeg havner på kant med henne.

Anonymkode: 5759a...f35

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er jo veldig bevisst på problemet, så hvorfor ikke bare stoppe? Du må bare ta deg selv i å ikke si for mye, selv om hun graver. Hvis du spiser lunsj og hun starter, kan du svare kort og si at du vil helst spise lunsj i fred og ro og hvis dere skal prate kan dere snakke om jobb. Ellers så kan du bare avvise hun på en hyggelig måte, spør hun masse om hva du skal eller hvem du skal være med? Si "det er litt uavklart enda :)" eller noe, så forlater du samtalen. Vanskelig å finne kontrete setninger du kan si akkurat her, men du forstår nok hva jeg mener. Hyggelige avvisninger og ta deg selv i det. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rosatoast skrev (32 minutter siden):

Du er jo veldig bevisst på problemet, så hvorfor ikke bare stoppe? Du må bare ta deg selv i å ikke si for mye, selv om hun graver.

Skal prøve. I det siste har vi jobba med samme oppgaver og derfor vært mer i nærheten av hverandre enn vi pleier. Når det bare er oss to, skravler hun veldig. År sjefen er nær sier hun ingenting om annet enn jobb. Når andre kolleger er nær, bytter hun på hvem hun maser på. Til og med når jeg er i naborommet sitter hun og roper når ingen andre er i nærheten 🥵

Skrevet

Jeg synes hun høres hyggelig ut. Jeg ville vært glad for en slik person på jobb.

Er det så farlig da, om andre vet hva slags frokostblanding du spiser? Eller at du av og til får hovne ankler om sommeren? Eller at du er litt stressa, siden du ennå ikke har funnet bursdagsgave til mannen. Er dette liksom noe som kan bli brukt mot deg?

Jeg forstår virkelig ikke at folk gidder å lukke seg helt. Unødvendig slitsom måte å leve livet på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en kollega som er veldig nysgjerrig. Jeg har add, noe som er typisk er da oversharing. Kollegaen spør og graver endel, og jeg føler jeg deler for mye. Svarer kort og vagt først, men så kan jeg plutselig si masse hvis hun ikke gir seg.

Hun sier også ulike ting til ulike folk. Til meg som hun vet elsker å være ute og i aktivitet, sier hun at hun også er veldig aktiv. Jeg lager raske middager fordi jeg har annet å gjøre enn å lage mat. Det gjør liksom hun også. Mens når hun snakker med en annen kollega som liker å slappe av hjemme og er glad i å lage langdryge middager, så sier hun at hun er helt lik.

Hun kan også dele ting som er private, i håp om at vi andre kjenner oss igjen og deler fra våre liv. Men tror ikke hun er helt ærlig. Hun kan klage litt på mannen sin f.eks. og så si "har dere også slike problemer?" for å fiske etter våre private ting.

En gang misforsto hun en kollega og sa "åh, sliter du og med xxx? Jeg og, bla bla bla" sa masse om denne plagen. Frem til kollegaen min sa "nei, jeg sa yyy. Sliter ikke med xxx".

Hvordan snakke mindre med nysgjerrige folk? Vil ikke fornærme, for hun vet jo alt mulig om meg nå. Som hun sikkert er truende til å spre om jeg havner på kant med henne.

Så hyggelig og ekte hun virker. Skulle gjerne hatt henne som kollega

Anonymkode: b63d0...f18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
snillOnkel skrev (7 timer siden):

Jeg synes hun høres hyggelig ut. Jeg ville vært glad for en slik person på jobb.

Det er veldig private ting hun lurer på. Om familie, mann, sykdommer osv. Hun snakker også mye negativt om sjefen vår, har diverse teorier om kunder, vurderer utseender osv. Og hun lyver for å ha noe til felles med folk. Til en som ser tv kan hun si at hun følger med på masse programmer, og snakke om disse. Til en som ikke ser tv sier hun at hun heller ikke ser tv og fatter ikke at folk gidder å se tv.

Eksemplene mine er mer uskyldige enn det hun vanligvis tar for seg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skal prøve. I det siste har vi jobba med samme oppgaver og derfor vært mer i nærheten av hverandre enn vi pleier. Når det bare er oss to, skravler hun veldig. År sjefen er nær sier hun ingenting om annet enn jobb. Når andre kolleger er nær, bytter hun på hvem hun maser på. Til og med når jeg er i naborommet sitter hun og roper når ingen andre er i nærheten 🥵

Har dere sagt ifra til sjefen? Det høres veldig sjenerende ut, ingen oppfører seg slik på jobb 😂

AnonymBruker
Skrevet

Aldri del noe privatliv i arbeidslivet. Det har jeg slutta med helt, da ble ting bedre. Er så lei sladrekjerringer.

Anonymkode: 06cf5...e86

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er veldig private ting hun lurer på. Om familie, mann, sykdommer osv. Hun snakker også mye negativt om sjefen vår, har diverse teorier om kunder, vurderer utseender osv. Og hun lyver for å ha noe til felles med folk. Til en som ser tv kan hun si at hun følger med på masse programmer, og snakke om disse. Til en som ikke ser tv sier hun at hun heller ikke ser tv og fatter ikke at folk gidder å se tv.

Eksemplene mine er mer uskyldige enn det hun vanligvis tar for seg.

Hmm. 

Hva sier hun om sjefen, da? "Sjefen er kjip som gir meg mye vakt" eller "Jeg har hørt at sjefen drikker for mye og har vært utro mot kona". 

Dersom jeg hadde jobbet med kundebehandling hadde jeg trolig syntes det hadde vært morsomt å gjette yrke til kunder utfra klær og væremåte. Var det ikke en tråd her på KG der man gjettet yrke på forfatter av siste kommentar?

Selv fatter jeg ikke at noen gidder å se på TV. Men jeg kan likevel diskutere TV-programmer da jeg leser om dem.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kanskje hun enkelte dager lager rask mat og andre dager kan bruke lang tid. Det er ikke sikkert at ting er usant for det. Husker jeg delte med kollegaer kollegaer gang at jeg sleit pga xxx ting og noen andre delte jeg andre ting fra fortiden med. Det ble for de slik at jeg fortalte forskjellig, men lista fra barn og ungdomstid er lang og jeg sliter med begge delene.  

Hva et farlig med informasjonen du ga ut? Hvordan kan det skade deg? Uansett er det ikke vits i å holde et vennskap fordi du er redd for den biten, for den kan du uansett ikke kontrollere om dere er venner og. 

Anonymkode: 1eaf8...cbd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...