Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Neste uke skal jeg på et jobbintervju. Dette er en stilling NAV og de som har utlyst stillingen har anbefalt meg å søke (er arbeidssøker), selv om jeg ikke har noe passende kompetanse. Føles litt rart å skulle holde en presentasjon om motivasjonen min for stillingen når jeg kun søker fordi jeg er blitt bedt om det?

Anonymkode: 1b6b4...632

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Haha seriøst?

Så merkeleg. Jeg er også arbeidsledig og vet at NAV har lyst ut noen stillinger lokalt, men de har ikke anbefalt meg å søke. Det ville vært merkelig da jeg heller ikke har kompetanse. 

Spesielt. Du får bare prøve å gjøre det beste av det.

Anonymkode: b494a...42e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Neste uke skal jeg på et jobbintervju. Dette er en stilling NAV og de som har utlyst stillingen har anbefalt meg å søke (er arbeidssøker), selv om jeg ikke har noe passende kompetanse. Føles litt rart å skulle holde en presentasjon om motivasjonen min for stillingen når jeg kun søker fordi jeg er blitt bedt om det?

Det er bare én ting å gjøre.. Fake it till you make it. Det er sikkert noe svada de sitter og finner på, så kjør svada tilbake.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært og er i samme situasjon. Dette med å fortelle hvorfor man er motivert til nettopp denne stillingen når man er arbeidsledig og kanskje søker på "hva som helst" føles falskt. Jeg har mastergrad og søker på lagerjobber, åpenbart har jeg ikke studert i fem år fordi drømmen min er å jobbe på lager og det skjønner jo arbeidsgiveren også. Jeg har prøvd meg på en mellomting hvor jeg sier ting jeg liker med stillingen samtidig som jeg også sier at jeg er arbeidsledig og søker bredt. Det er som regel noe man liker med en stilling selv om det er langt fra drømmejobben.

Anonymkode: 63755...464

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har

Anonymkode: b876c...be4

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, visp said:

Det er bare én ting å gjøre.. Fake it till you make it. Det er sikkert noe svada de sitter og finner på, så kjør svada tilbake.

Ja, men det er ikke alltid lett å fake det. Jeg er nyutdannet ingeniør og jobbsøker. Søker på alt mulig og var nylig på jobbintervju som telefonselger. Da spurte de meg om hva drømmejobben min var og da sa jeg rett ut at drømmen er å få en jobb hvor jeg fikk brukt det jeg har studert. Og det var de også enig med meg i var forståelig. Men jeg sa også at  det viktigste er å ha jobb og at selv om det å være telfonselger ikke er drømmejobben så er det en jobb jeg er motivert til å gjøre bra og at jeg har tidligere drevet med salg så jeg har evnene også. 

Jeg ønkset ikke å si: Jeg har alltid drømt om å bli telfonselger og jeg ønkser ikke å jobbe hvor som helst jeg ønsker å jobbe hos nettopp dette telefonselgerfirmaet fordi det er det beste firmaet i Norge. Det hadde vel ingen trodd på? Jeg tror at arbeidsgviverne setter pris på ærlighet.  For om jeg bare snakker piss så vil de jo kanskje også tvile på om jeg lyver om motivasjonen og evnene mine. 

Jeg skal ikke si jeg har noe fasit på hva man bør svare i intevjuer, men dette er i hvert fall slik jeg gjør det. Det er kanskje ikke noe fasit heller på hva man bør si og deler av det handler om hva man selv er komfortabel med å si. Jeg er ikke komfortabel med å bra prate svada i et jobbintervju. Jeg ønkser å være genuin. Det betyr ikke at jeg sier hele sannheten, man skal selge seg selv.

Anonymkode: b876c...be4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 19.51):

Du er da veldig utakknemlig. Er ikke motivasjonen din å begynne å jobbe. Hvorfor kaster du bort tiden til NAV? 

Vær ærlig at du ikke er motivert. 

AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (På 3.6.2022 den 21.26):

Du er da veldig utakknemlig. Er ikke motivasjonen din å begynne å jobbe. Hvorfor kaster du bort tiden til NAV? 

Jeg er motivert! Det handler ikke om det, men at jeg synes det er vanskelig å finne en formulering for å selge meg inn, samtidig som jeg kan opprettholde det å være genuin. 

Hvorfor kaster jeg bort tiden på NAV? De har ikke brukt noe tid på dette utenom at de har opplyst meg om at stillingen eksisterte, jeg har selv sendt inn søknad og møtt opp på intervju.

AnonymBruker
Skrevet
On 6/3/2022 at 9:26 PM, Akryl said:

Det er vel strengt tatt NAV som kaster bort tiden tiden til arbeidsgivere når man er pliktet til å søke på stillinger man er over/under kvalifisert til for å beholde dagpenger. 

Anonymkode: 5e2e8...b1f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...