Gå til innhold

Hvem har styringsrett på ferie ved arbeidsløshet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Er arbeidsledig, men har hatt en deltidsjobb nå med noen timer i uken. Det blir snart sommerstengt der, og alle som jobber der tar selvsagt ut ferien sin, og jeg ønsker også å ta ferie når de stenger og trekke det fra meldekortet (i mitt tilfelle ingen rett til feriepenger og dermed uten inntekt under ferien). 

Jeg tenker ca. 4 uker med ferie, noe jeg har rett på å ta ut i følge ferielova. 

NAV har kontaktet meg, fordi de vet at jobben min snart sommerstenger. De har en annen arbeidsgiver som trenger folk i sommer, og nevnte det med at det passer til meg siden det er feriestengt den andre plassen fra den og den datoen. Jeg har sagt at jeg ønsker å ta ferie først, og evt. kan jobbe der fra senere i sommer. Det er jo ikke sikker jeg er aktuell for arbeidsgiver da om jeg kun kan jobbe deler av sommeren, men jeg har sterkt behov for ferie før jeg hopper inn i en ny jobb.

Spørsmålet er om NAV har styringsrett over når jeg kan ta ferien min i sommer når de ikke er arbeidsgiveren min og kan nekte meg dette? Siden jeg ikke er ansatt hos den andre arbeidsgiveren enda, mener jeg at de ikke har styringsrett. Logisk sett bør det jo vere nåværende arbeidsgiver som har styringsrett.

Noen som har erfaring med lignende om å ta ferie som arbeidsledig? Hvordan avtalte du ferie med NAV?

Anonymkode: 46e2e...b27

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er arbeidsledig og mottar dagpenger er NAV din arbeidsgiver. For å beholde dagpenger må du følge det NAV krever. Vil du ha ferie krysser du av i meldekortet slik at du ikke får penger for den perioden. 

Anonymkode: 7f81a...f27

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du er arbeidsledig og mottar dagpenger er NAV din arbeidsgiver. For å beholde dagpenger må du følge det NAV krever. Vil du ha ferie krysser du av i meldekortet slik at du ikke får penger for den perioden. 

Det er nå greitt, men meldekort fylles ikke ut på forhånd, men etterpå. Så ferien må jo avtales før meldekortet fylles ut.

AnonymBruker
Skrevet

Du må ha hatt dagpenger i 52 uker for å ha rett på ferie. Nav bestemmer ikke når du skal ta ut ferie, men du må sørge for at ferien ikke står i veien for oppfølging i saken din.

Anonymkode: 18d05...0e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nå greitt, men meldekort fylles ikke ut på forhånd, men etterpå. Så ferien må jo avtales før meldekortet fylles ut.

Da skriver du en melding i dialogen til din veileder «hei, jeg ønsker å ta ferie fra x-x. Passer dette, og «altmuligannetdulurerpå».»

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må ha hatt dagpenger i 52 uker for å ha rett på ferie. Nav bestemmer ikke når du skal ta ut ferie, men du må sørge for at ferien ikke står i veien for oppfølging i saken din.

Anonymkode: 18d05...0e6

Rett på ferie har jeg vel uansett, men jeg har nok ikke rett på ferie med dagpenger uten å ha fått dagpenger i 52 uker.

Når jeg leverer inn meldekortet på søndag har jeg mottatt dagpenger i 53 uker, da jeg har 51 uker igjen (av totalt 104 uker). Men ikke sammenhengende. Når jeg søkte dagpenger på nytt har jeg hatt noen måneders opphold, men NAV regnet på at dagpengene ble gjenopptatt. Om kravet ikke er sammenhengende 52 uker så er jeg vel akkurat innafor.

Skrevet

Du vil få et melding på samme boks det står send in meldekort om du har rett på ferie. Da vil det stå du har rett til 20 dager ferie

Så om det ikke står noe tror jeg ikke du har krav på ferie med penger

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da skriver du en melding i dialogen til din veileder «hei, jeg ønsker å ta ferie fra x-x. Passer dette, og «altmuligannetdulurerpå».»

Ja får vel gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Du vil få et melding på samme boks det står send in meldekort om du har rett på ferie. Da vil det stå du har rett til 20 dager ferie

Så om det ikke står noe tror jeg ikke du har krav på ferie med penger

Er ikke så opptatt på om jeg har rett på ferie med penger egentlig. Alle har rett på ferie uavhengig av lengde på arbeidsforhold.

Skrevet

Ja,du kan gå på dagpenger og sikkert ta 1 mnd ferie om du vil det . Men da uten penger.

Send melding til nav om når du vil ta ferie

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...