AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #1 Skrevet 2. juni 2022 Fikk for noen dager siden vite at støttekontakten jeg hadde har valgt å si opp. Fikk innvilget dette i januar! Dette fikk jeg beskjed om gjennom kommunen. Det er helt ok, og jeg får sikkert en ny over sommeren, men er helt ærlig litt trekt. Det har vært mye styr med henne. Vært sykemeldt og borte i lengre perioder. De gangene vi har møttes har hun styrt på. Feks gått etter en og en halv time, jeg fikk innvilget 3 timer! Styrt med kl og generelt det meste. Kjemien var grei nok, så kansje til det beste. I tillegg visste jeg hvem hun var og hun med meg. Felles kjente. Tror nok det har påvirket og kansje øydelagt. Ikke noen venner eller noe, kun bekjente. Det jeg er irritert på er at jeg tok kontakt med hun i kommunen og ønsket et møte mens hun var borte i 5 uker på et opplegg, noe trenings greier for helsa. Sa til henne at jeg trengte å prate å drøfte ordningen, men hun svarte meg aldri og hadde aldri tid til å avt møte. Resultatet ble at jeg ble irritert på hun i kommunen og sa dette var uprofesjonelt. Så fikk jeg svar. Nå når støttekontakten er tilbake, skal hun plutselig slutte!! Noen som har noen råd tips til meg? Ønsker kun saklige kommentarer. Synes dette er urettferdig. Når jeg ikke har fått det jef i utgangspunktet har hatt krav på. Så sitter jeg igjen som svarteper. Det er jo tydelig at disse har pratet. Er det mulig å sende inn klage noen plass? Takk på forhånd 🙂 Anonymkode: 5a713...85f 1
Rosatoast Skrevet 2. juni 2022 #2 Skrevet 2. juni 2022 Ikke tydelig at de har pratet, nei. Tydelig at støttekontakten har hatt sine egne problemer, og klarer ikke jobben. Støttekontakt kan alle bli, lønna er som så. Mange som er ufør eller skal bli ufør, velger å bli støttekontakt. Tydelig at din støttekontakt sliter med helse iom sykemeldinger etc.. Så fra et annet perspektiv enn ditt eget så sier jeg at de har nok ikke snakket sammen om dette. 13 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #3 Skrevet 2. juni 2022 Dette er fjerde tråden din om samme tema. Nei, du kan ikke klage. Du kan si fra om at du ønsker ny støttekontakt, men det er jo ikke nødvendigvis slik at de har noen å tildele deg, det kan bli ventetid. Du virker helt ærlig ekstremt slitsom, og jeg forstår godt at støttekontakten har sagt opp. Anonymkode: 8313c...28d 17 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #4 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er fjerde tråden din om samme tema. Nei, du kan ikke klage. Du kan si fra om at du ønsker ny støttekontakt, men det er jo ikke nødvendigvis slik at de har noen å tildele deg, det kan bli ventetid. Du virker helt ærlig ekstremt slitsom, og jeg forstår godt at støttekontakten har sagt opp. Anonymkode: 8313c...28d Helt greit det jeg har uthevet, men jeg syns det var ufint og unødvendig å skrive den siste setningen din. Anonymkode: 94393...0d8 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #5 Skrevet 2. juni 2022 Men- om du lager fire tråder om samme tema: Kan det ligge noe i dette? Anonymkode: 4ff9f...1f7 7 1
Duff Skrevet 2. juni 2022 #6 Skrevet 2. juni 2022 Støttekontakten har innsett at hun ikke klarer å utføre jobben, det er nok grunnen til at hun har sagt opp. Det er til ditt eget beste for nå kan du få en ny støttekontakt som kan gjøre jobben slik du har rett på i avtalen. 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #7 Skrevet 2. juni 2022 Høres ut som om hun var lei og sluttet. Ferdig Anonymkode: fb05f...464 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #8 Skrevet 2. juni 2022 Du må nok vente på ny støttekontakt. Ville ikke vært så bekymret for om de har snakket sammen etc. (Enig med de over i at støttekontakten sannsynligvis slutter pga egne greier, ikke på grunn av deg). Det er uansett ikke slik at ny støttekontakt vil behandle deg dårlig eller noe slikt pga styr som eventuelt har vært før. Antakelig vil kommunen uansett prøve å tildele deg en støttekontakt som er mer stabil, siden det har vært litt opphold etc i dette halvåret. Anonymkode: 60131...49d 2
Gjest Ghostface Skrevet 2. juni 2022 #9 Skrevet 2. juni 2022 Håper du får en bedre støttekontakt og et mer seriøst opplegg med den nye. Ikke gøy å være ensom.
Mezzosoprena Skrevet 2. juni 2022 #10 Skrevet 2. juni 2022 Du bør få en bedre støttekontakt enn det du har hatt, en som kan gi deg den tiden du skal ha og som klarer å gjøre jobben sin. At den støttekontakten du hadde ikke har fullført sine oppgaver, kan åpenbart skyldes helsen hennes (i og med at du skriver at hun var på noe helsegreier og har hatt mye fravær). Hun har derfor konkludert med at hun ikke klarer å gjennomføre jobben. Dette er verken urettferdig overfor deg, og det er heller ikke din skyld. Det er heller ikke støttekontakten og hun i kommunen som "har snakket sammen", i hver fall ikke om noe annet enn at hun ikke takler jobben. Det finnes ingenting her å klage på, og du får bare vente og håpe på at neste støttekontakt klarer å dekke de behovene du har. 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #11 Skrevet 2. juni 2022 Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du har tenkt å klage på? Ja, det er uheldig at du ikke har fått tjenesten du har fått innvilget, men andre mennesker kan også ha sykdom/plager. Å etablere en god støttekontaktordning for voksne kan dessverre ta litt tid, sånn er det bare. Det er veldig dårlig betalt, og er i hovedsak idealistiske personer som stiller opp og gjør dette i tillegg til vanlig jobb. Folk som ønsker å gjøre en forskjell for barn og unge. Fremdeles oppfattes støttekontaktordningen som rettet mot barn av ‘folk flest’. Kommunene har mao ikke en stor pott med potensielle støttekontakter som de kan velge og vrake blant. Voksne må ofte vente, og blir gjerne spurt om de finnes noen i nærmiljø/omgangskrets som kunne være aktuelle for rollen. Blir sett på som positivt og større sjanse for at det vil fungere over tid. Den andre hovedgruppen støttekontakter blir rekruttert fra er personer som selv har dårlig helse og nedsatt arbeidsevne, som din støttekontakt åpenbart var. Da er det fare for at personen vil finne ut underveis at egen helse ikke holdt til denne ‘jobben’ heller. Skjønner det er kjipt for deg at ting ikke er på skinner ennå, men det må du dessverre være forberedt på. Og om jeg husker rett, at du har skrevet andre tråder om dette? Så var vel din henvendelse til kommunen veldig utydelig, og hørtes mest ut som om du ønsket et kaffeslabberas med en venninne. Kommuneansatte har ikke til å avtale å ta en kaffe og en prat en dag, en må være konkret og tydelig på hva problemstillingen har er. Uansett, du syntes selv denne støttekontakten ikke fungerte i rollen, og ønsket å klage på det til kommunen? Støttekontakten selv har konkludert med akkurat det samme, og tatt konsekvensen av det og sagt opp. Så hva nøyaktig har du å klage på? At den kommuneansatte hadde et møte med en langtidssykemeldt på 5 ukers treningsopphold, og som i tillegg har hatt flere kortere sykemeldinger i løpet av den korte perioden h*n var støttekontakt….? For høres for meg ut som om kommunen heller har vært på saken her, og fått avsluttet en støttekontakt som ikke fungerte. Som vel er nøyaktig det du selv hadde et ønske om? Nei, fatter ikke hva du skal klage på her. Anbefaler deg på det sterkeste å ikke lage noe mer styr utav dette. For kan ikke skjønne at du har noen sak. Håper den neste støttekontakten fungerer bedre, og ønsker deg alt godt videre. Anonymkode: 35dce...70f 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #12 Skrevet 2. juni 2022 Dette handler ikke om deg. Støttekontakten din har helseproblemer som er alvorlige nok til at hun får behandlingsopphold. Kanskje hun vil videreutdanne seg, kanskje hun vil ha lang sommerferie, kanskje hun kjenner at hun ikke klarer jobben så godt som hun ønsker når hun må gå før tiden din er brukt opp. Jeg håper den neste støttekontakten din passer bedre for deg. Anonymkode: d99ba...b3e 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #13 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fikk for noen dager siden vite at støttekontakten jeg hadde har valgt å si opp. Fikk innvilget dette i januar! Dette fikk jeg beskjed om gjennom kommunen. Det er helt ok, og jeg får sikkert en ny over sommeren, men er helt ærlig litt trekt. Det har vært mye styr med henne. Vært sykemeldt og borte i lengre perioder. De gangene vi har møttes har hun styrt på. Feks gått etter en og en halv time, jeg fikk innvilget 3 timer! Styrt med kl og generelt det meste. Kjemien var grei nok, så kansje til det beste. I tillegg visste jeg hvem hun var og hun med meg. Felles kjente. Tror nok det har påvirket og kansje øydelagt. Ikke noen venner eller noe, kun bekjente. Det jeg er irritert på er at jeg tok kontakt med hun i kommunen og ønsket et møte mens hun var borte i 5 uker på et opplegg, noe trenings greier for helsa. Sa til henne at jeg trengte å prate å drøfte ordningen, men hun svarte meg aldri og hadde aldri tid til å avt møte. Resultatet ble at jeg ble irritert på hun i kommunen og sa dette var uprofesjonelt. Så fikk jeg svar. Nå når støttekontakten er tilbake, skal hun plutselig slutte!! Noen som har noen råd tips til meg? Ønsker kun saklige kommentarer. Synes dette er urettferdig. Når jeg ikke har fått det jef i utgangspunktet har hatt krav på. Så sitter jeg igjen som svarteper. Det er jo tydelig at disse har pratet. Er det mulig å sende inn klage noen plass? Takk på forhånd 🙂 Anonymkode: 5a713...85f Høres ut som at du har hatt en støttekontakt som har trengt en støttekontakt selv, hehe. Anonymkode: 956af...62b 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #14 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 22.22): Høres ut som at du har hatt en støttekontakt som har trengt en støttekontakt selv, hehe. Anonymkode: 956af...62b Tenker Akuratt det samme hehe. Selvfølgelig skal man ha forståelse for at den som er støttekontakt har sin egen helse og sine utfordringer, men det finnes en grense. Ts Anonymkode: 5a713...85f 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #15 Skrevet 6. juni 2022 Til dere som mener man ikke kan klage, jo det kan man. Og det vurderes! Om det er grunnlag nok for det er en ting. Men det er vel en grunn for at de har klageskjema. Hver kommune har et skjema der du kan klage på 3 forskjellige punkter i vedtaket. Deriblant selve utførelsen av ordningen. Jeg er ikke en person som klager på noe som helst, uten at det virkelig har en god nok grunn. Men her opplever jeg at jeg ikke på noen måte har fått det jeg ba om. At støttekontakten skulle være borte først en måned fordi hun trengte pause. Så 6 uker til måneden etter. Jeg stilte opp på hennes premisser. Både kl og dag. At hun valgte å gang etter gang gå før tida er en ting, men det er så mye mer her i denne saken som avgjør dette. Helt ok at hun valgte trekke seg ut, men dere skal være klar over at jenta er støttekontakt for en annen også. Jeg for ikke vite om hun avslutter det og. Jeg føler ikke at hun blir å gjøre det! Og det har jeg ingenting med heller, men det forteller meg jo alt jeg trenger å vite. Og det er helt ok. Men når man søker som støttekontakt, en dag i uken er par tre timer, så bør man jo være klar for å være det tenker jeg. Det er jo snakk om en jente som går hjemme om dagene selv. Og grunnen til at jeg føler det har med meg å gjøre er enkelt og greit at etter at jeg sendte de meldingene til hun i kommunen, (sa ingenting om henne) ingenting stygt utenom at jeg reagerte litt på at hun så på kl å gikk etter en og en halv time hver gang. Jeg fikk innvilget 3. Sa aldri noe om dette til støttekontakten. Vi hadde en fin dialog. Klaget aldri til henne! At man ikke er tida ut hver gang var selvsagt heller ingen problem for meg. Sa ingenting om at hun var borte så mye heller. Så jo, hun i kommunen har lagt det frem på en måte som gjør at hun trakk seg ut. Det er vel innlysende? Har dere noen råd om hvordan jeg kan ta opp dette med hun i kommunen? Eller støttekontakten? Sendt meg meldig om jeg har snakket med hun i kommunen. Ikke svart. Vet ikke hva jeg skal si. Ts Anonymkode: 5a713...85f 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #16 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Til dere som mener man ikke kan klage, jo det kan man. Og det vurderes! Om det er grunnlag nok for det er en ting. Men det er vel en grunn for at de har klageskjema. Hver kommune har et skjema der du kan klage på 3 forskjellige punkter i vedtaket. Deriblant selve utførelsen av ordningen. Jeg er ikke en person som klager på noe som helst, uten at det virkelig har en god nok grunn. Men her opplever jeg at jeg ikke på noen måte har fått det jeg ba om. At støttekontakten skulle være borte først en måned fordi hun trengte pause. Så 6 uker til måneden etter. Jeg stilte opp på hennes premisser. Både kl og dag. At hun valgte å gang etter gang gå før tida er en ting, men det er så mye mer her i denne saken som avgjør dette. Helt ok at hun valgte trekke seg ut, men dere skal være klar over at jenta er støttekontakt for en annen også. Jeg for ikke vite om hun avslutter det og. Jeg føler ikke at hun blir å gjøre det! Og det har jeg ingenting med heller, men det forteller meg jo alt jeg trenger å vite. Og det er helt ok. Men når man søker som støttekontakt, en dag i uken er par tre timer, så bør man jo være klar for å være det tenker jeg. Det er jo snakk om en jente som går hjemme om dagene selv. Og grunnen til at jeg føler det har med meg å gjøre er enkelt og greit at etter at jeg sendte de meldingene til hun i kommunen, (sa ingenting om henne) ingenting stygt utenom at jeg reagerte litt på at hun så på kl å gikk etter en og en halv time hver gang. Jeg fikk innvilget 3. Sa aldri noe om dette til støttekontakten. Vi hadde en fin dialog. Klaget aldri til henne! At man ikke er tida ut hver gang var selvsagt heller ingen problem for meg. Sa ingenting om at hun var borte så mye heller. Så jo, hun i kommunen har lagt det frem på en måte som gjør at hun trakk seg ut. Det er vel innlysende? Har dere noen råd om hvordan jeg kan ta opp dette med hun i kommunen? Eller støttekontakten? Sendt meg meldig om jeg har snakket med hun i kommunen. Ikke svart. Vet ikke hva jeg skal si. Ts Anonymkode: 5a713...85f Du har absolutt ingenting med om denne støttekontakten er støttekontakt for en annen og hvilket forhold de har, det vedgår ikke deg. For alt du vet kan det være kommunen ba henne om å forsøke å være støttekontakt for en til (altså deg) i mangel på folk, og så ble det for mye for henne. Du har ingen rett på å vite hvorfor hun avsluttet og heller ikke hvilken dialog støttekontakten og kommunen har hatt, det er en dialog mellom arbeidsgiver og arbeidstaker og den har du ikke innsyn i. Slutt å melde en støttekontakt som ikke er støttekontakten din lenger, hvorfor driver du med det? Det er jo bare ekstremt plagsomt, nærmest stalking. Ser du virkelig ikke hvordan dette gjør deg slitsom å forholde seg til? Hva forventer du egentlig hun i kommunen skal svare? Hun har ingen plikt til å opplyse deg om hvorfor støttekontakten sluttet, så det kan du bare droppe. Det eneste du kan be om er en ny støttekontakt, men har de ingen så har de ingen. De kan ikke tvinge noen, de må faktisk ha et menneske som vil ha jobben. Og du, det er juni og ferietid, det er garantert mye som skal på plass for å få driftet kommunen i ferien når bemanningen er redusert, så jeg tviler på at tildeling av støttekontakter er øverst på "to do"-listen til kommunen. Men du kan jo gjøre en innsats selv, f.eks legge ut forespørsel på sosiale medier om noen vil være støttekontakt? Hjelp til alt mulig, for oss som bor på xxx, hjelp til å hjelpe ect er typiske steder der folk spørs om sånn. Og er det sosial kontakt du er ute etter så kan du oppsøke tilbud i nærheten, turgrupper, sjekke tilbud fra frisklivssentral, gå på strikkekafe om det er aktuelt ect. Anonymkode: 8313c...28d 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #17 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Til dere som mener man ikke kan klage, jo det kan man. Og det vurderes! Om det er grunnlag nok for det er en ting. Men det er vel en grunn for at de har klageskjema. Hver kommune har et skjema der du kan klage på 3 forskjellige punkter i vedtaket. Deriblant selve utførelsen av ordningen. Jeg er ikke en person som klager på noe som helst, uten at det virkelig har en god nok grunn. Men her opplever jeg at jeg ikke på noen måte har fått det jeg ba om. At støttekontakten skulle være borte først en måned fordi hun trengte pause. Så 6 uker til måneden etter. Jeg stilte opp på hennes premisser. Både kl og dag. At hun valgte å gang etter gang gå før tida er en ting, men det er så mye mer her i denne saken som avgjør dette. Helt ok at hun valgte trekke seg ut, men dere skal være klar over at jenta er støttekontakt for en annen også. Jeg for ikke vite om hun avslutter det og. Jeg føler ikke at hun blir å gjøre det! Og det har jeg ingenting med heller, men det forteller meg jo alt jeg trenger å vite. Og det er helt ok. Men når man søker som støttekontakt, en dag i uken er par tre timer, så bør man jo være klar for å være det tenker jeg. Det er jo snakk om en jente som går hjemme om dagene selv. Og grunnen til at jeg føler det har med meg å gjøre er enkelt og greit at etter at jeg sendte de meldingene til hun i kommunen, (sa ingenting om henne) ingenting stygt utenom at jeg reagerte litt på at hun så på kl å gikk etter en og en halv time hver gang. Jeg fikk innvilget 3. Sa aldri noe om dette til støttekontakten. Vi hadde en fin dialog. Klaget aldri til henne! At man ikke er tida ut hver gang var selvsagt heller ingen problem for meg. Sa ingenting om at hun var borte så mye heller. Så jo, hun i kommunen har lagt det frem på en måte som gjør at hun trakk seg ut. Det er vel innlysende? Har dere noen råd om hvordan jeg kan ta opp dette med hun i kommunen? Eller støttekontakten? Sendt meg meldig om jeg har snakket med hun i kommunen. Ikke svart. Vet ikke hva jeg skal si. Ts Anonymkode: 5a713...85f Du har ikke rett på å vite hvilke andre arbeidsforhold hun har og hvorvidt hun har avsluttet dem eller ikke. Og om hun fortsatt har en annen klient så kan det være den klienten godtar hennes fravær uten problemer. Hva du føler og tror er dine tanker og følelser, de skal du få ha men det er ikke sikkert du tror riktig. Anonymkode: 81175...230 1 2
Maestro Skrevet 6. juni 2022 #18 Skrevet 6. juni 2022 (endret) Jeg er en av de som skal bli uføretrygdet som jobber som fritidskontakt 😃🫣 Hadde et omvendt problem. Fikk en bruker, ung person med angst, ADHD, OCD, utagerende hjemme, skolevegring så hen gikk ikke på skolen. Ikke hjemmeskole heller. Seperasjonsangst fra foreldre. Fra april til nå, har jeg hatt henne to ganger. De avlyste hele tiden, fordi hen ønsket og bli hjemme for der er det trygt. Og hen var sliten. Og fikk høre av moren, sa at hen likte godt og være med meg. At jeg var oppmuntrende til hen, å vi hadde det ganske kjekt disse to gangene. Så fikk jeg plutselig mld av lederen min, om at de hadde skrevet mail "det blir ikke noe da og da,snakkes til høsten" så mest sannsynlig skal jeg ikke ha hen mer. Tenker at når de har fått fritidskontakt, som er med hen en til en, istedenfor grupper som egentlig er det vi jobber med, så er terskelen så lav for og avlyse. Det er få fritidskontakter ifht brukere. Tenker at det er mange unge som hadde trengt den støtten men som ikke får pga ja at det er manko på fritidskontakt. Blir oppgitt. Endret 6. juni 2022 av Maestro
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå