Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er for tiden på et langtids-opphold et sted, der vi som bor her får "hjelp" av dem som jobber her. Jeg skriver kryptisk for jeg ønsker ikke avsløre hvor jeg er. 

Her er det også mulighet for samtaler med en spesiell ansatt, han er en slags terapeut. 

Nå har det slik at jeg har hatt to samtaler med han, det var fint. Han spurte om jeg ønsket ny time og jeg takket ja. Fikk time, to uker etter. Syns det var lenge til og sa at hvis han klarte smette meg inn tidligere, måtte han gjerne gi lyd. Jeg fikk time få dager etter. Bla glad.

Så samtale nr 2. KJempefin prat og vi både ler, tuller og er i alvoret.  Han sa han var så glad vi hadde møttes, og det føltes som om det var litt på kanten å si.  Og han har spurt om jeg er singel noe jeg er. Jeg ville nok en gang ha ny time og jeg fikk to uker etter, fordi han ikke hadde sjans til å ta meg inn før. Helt fullbooket. Nok en gang sa jeg at det var fint om han tenkte på meg om han fikk en avbestilling. 

Så går det få dager og jeg fikk nye time samme uken, han hadde da forslag til 3 dager den uken. Jeg ble litt sånn "wow, han hadde jo egentlig fullt opp, men klarer tydligvis å få meg inn".

Så snakker jeg med flere andre som bor her, og tre andre sier at de står på venteliste hos han terapeuten og at de har gitt beskjed om at hvis noen avlyser, så vil de kontaktes. De har stått på venteliste lenge før jeg hadde første samtale og har ikke hørt noe. 

Jeg får time på time og føler meg litt beæret. Dette er et helt bak mål-spørsmål men kan det tenkes at han kjenner at vi har en god kjemi og faktisk ØNSKER å treffe meg? Tillatt med noe mer, er det jo ikke, men før eller siden drar jeg jo herfra. ..

Anonymkode: 04c04...677

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det der er jo ekstremt uetisk fra hans side. Ikke greit i det hele tatt og det er ikke noe du bør smigres av.

Anonymkode: 3fbc2...191

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det der er jo ekstremt uetisk fra hans side. Ikke greit i det hele tatt og det er ikke noe du bør smigres av.

Ja det er det nok, men han vet jeg er her en begrenset periode og jeg blir faktisk smigret av at han prioriterer meg....

AnonymBruker
Skrevet

Dette synes jeg virker svært uprofesjonelt av behandler. Ville avsluttet samtalene hos ham. Tillat eller ikke så er dette svært uetisk av han. Og vil du virkelig bli bedre kjent med en som oppfører seg så uetisk og uprofesjonelt mot pasienter? 

Anonymkode: c7c2d...e96

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette synes jeg virker svært uprofesjonelt av behandler. Ville avsluttet samtalene hos ham. Tillat eller ikke så er dette svært uetisk av han. Og vil du virkelig bli bedre kjent med en som oppfører seg så uetisk og uprofesjonelt mot pasienter? 

Hva eksakt er det som er uetisk? At han gir meg timer før de andre, eller at han sier han er glad for å ha møtt meg? Det siste er da vel ingen fare å si...? det er jo bare fordi vi har en god tone...

AnonymBruker
Skrevet

Man mister bevillingen dersom man innleder et forhold med en pasient. Du er i en særlig sårbar situasjon, og forskning viser at personer som "behandles" lettere kan knytte bånd til behandleres som "ser dem". Det oppstår en uheldig dynamikk.

Jeg har sett behandlere innlede forhold med tidligere pasienter. Det har endt katastrofalt. To liv ødelagt.

Jeg håper for din del at dette bare er en trivelig behandler som er dyktig, og ikke noe mer. 

Anonymkode: a6e9b...e9b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva eksakt er det som er uetisk? At han gir meg timer før de andre, eller at han sier han er glad for å ha møtt meg? Det siste er da vel ingen fare å si...? det er jo bare fordi vi har en god tone...

Begge deler. Helsepersonell har etiske retningslinjer og prinsipper. Feks rettfersighetsprinsippet… og det er brudd på det når han prioriterer deg foran andre på ventelisten fordi HAN vil treffe deg! Hadde det vært pga DITT behov som pasient kunne det vært annerledes. Han utnytter sin posisjon her. Løp!! 🚩🚩🚩

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det er det nok, men han vet jeg er her en begrenset periode og jeg blir faktisk smigret av at han prioriterer meg....

Ja? Han ser vel for seg et raskt eventyr før du reiser hjem. Hvordan er det smigrende?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du virker veldig naiv. Ikke rart at overgripere velger yrker som det der, egentlig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han innleder et forhold med deg er han en overgriper. Ikke la deg sjarmere.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det at du i tillegg blir smigret sier meg at du er i en sårbar posisjon og kanskje ikke helt ser konsekvensene her… og at han ser det og utnytter det. Hadde du vært helt frisk hadde du ikke blitt smigret av dette, men uvel. Og vurdert klagesak. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Begge deler. Helsepersonell har etiske retningslinjer og prinsipper. Feks rettfersighetsprinsippet… og det er brudd på det når han prioriterer deg foran andre på ventelisten fordi HAN vil treffe deg! Hadde det vært pga DITT behov som pasient kunne det vært annerledes. Han utnytter sin posisjon her. Løp!! 🚩🚩🚩

Ok jeg skjønner. Om han prioriterer meg, så kan det jo like gjerne være fordi jeg har gitt uttrykk for at jeg ønsker det og har behov for det. Jeg VET jo ikke sikkert at han ønsker treffe meg, men jeg stusser på at jeg blir prioritert foran andre som har stått lenge på venteliste og til og med mast, men meg klarer han finne timer til  også når han egentlig er fullbooket. "Plutselig" har han fått en åpning og så langt ses vi jo hver uke nå....(Visstnok ikke normalen her, det er normalt at det går 2-3 uker mellom)ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det at du i tillegg blir smigret sier meg at du er i en sårbar posisjon og kanskje ikke helt ser konsekvensene her… og at han ser det og utnytter det. Hadde du vært helt frisk hadde du ikke blitt smigret av dette, men uvel. Og vurdert klagesak. 

Sårbar ja. Men vi er da ikke på vei til å innlede noe som helst. Syns dere som svarer her trekker det litt langt. Jeg liker han  veldig godt og derfor spørsmålet "er det grunn til å håpe på noe" og da mener jeg etter utskrivelse. At han prioriterer meg, ja det er kanskje ikke helt innafor, men han har overhode ikke gjort andre tilnærminger, ikke sagt jeg er fin, ikke hintet om noe som helst, ikke kommentert at jeg har en fin personlighet eller noe som helst altså...kun at han prioriterer meg og har sjekket om jeg er singel og viser glede over å se meg. Thats it. 

AnonymBruker
Skrevet

Sårbar ja. Men vi er da ikke på vei til å innlede noe som helst. Syns dere som svarer her trekker det litt langt. Jeg liker han  veldig godt og derfor spørsmålet "er det grunn til å håpe på noe" og da mener jeg etter utskrivelse. At han prioriterer meg, ja det er kanskje ikke helt innafor, men han har overhode ikke gjort andre tilnærminger, ikke sagt jeg er fin, ikke hintet om noe som helst, ikke kommentert at jeg har en fin personlighet eller noe som helst altså...kun at han prioriterer meg og har sjekket om jeg er singel og viser glede over å se meg. Thats it. 

Helsepersonell skal heller ikke innlede forhold med tidligere pasienter. 

Jeg har ikke inntrykk av at du forstår alvoret. Du er på en institusjon. Du behandles av en person som muligens har upassende intensjoner.  Du bør ikke flørte med ideen om at dette kan bli et bra "forhold" på utsiden.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Helsepersonell skal heller ikke innlede forhold med tidligere pasienter. 

Jeg har ikke inntrykk av at du forstår alvoret. Du er på en institusjon. Du behandles av en person som muligens har upassende intensjoner.  Du bør ikke flørte med ideen om at dette kan bli et bra "forhold" på utsiden.

Han er ikke innunder helsepersonell-loven. Såpass kan jeg si, uten å si mer. 

AnonymBruker
Skrevet

Han er ikke innunder helsepersonell-loven. Såpass kan jeg si, uten å si mer. 

Åja, men hvis han er en terapeut som akkurat faller utenfor loven da er jo alt ok...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tannlegen min blir også glad for å se meg, og fastlegen likeså. De spør alltid hvordan det går, og om det skjer noe spennende for tiden. De er oppdatert på sivilstatus og om det foreligger nærliggende turer. Jeg vet også tilsvarende om de. Det kalles småprat og pleie av relasjoner. 

Anonymkode: 64824...343

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tannlegen min blir også glad for å se meg, og fastlegen likeså. De spør alltid hvordan det går, og om det skjer noe spennende for tiden. De er oppdatert på sivilstatus og om det foreligger nærliggende turer. Jeg vet også tilsvarende om de. Det kalles småprat og pleie av relasjoner. 

Anonymkode: 64824...343

Nå var det ikke praten jeg reagerer på her, da, men prioriteringen....Tipper du går foran de fleste andre pasienter hos tannlegen og legen også? Og blir kalt inn til stadighet? (for å sette det på spissen :)  ) 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Åja, men hvis han er en terapeut som akkurat faller utenfor loven da er jo alt ok...

Skjønner hva du sier. Og neida, er nok ikke det.....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner faktisk godt at du lurer. Det høres nok ut som han kan ha et godt øye til deg, både fordi han helt klart prioriterer deg og liker å prate med deg, men også fordi han har sagt det er fint å ha møtt deg. Jeg ville fulgt litt med i timen, om du skjønner. Prøv å legg merke til signaler. Tar du han i å se litt ekstra på deg? Smiler han mye til deg? Er han åpen om seg selv eller er det bare du som åpner opp? Du sier ikke hva slags terapeut han er, bare en "slags", men siden du sier han ikke er i helsevesenet, så tenker jeg jo mer i retning coach, prest, samtaleterapeut, som ikke er direkte knyttet til helsevesen eller den institusjonen du er på. 

Syns nok dette er i grenseland fra hans side, særlig når du vet flere står på liste. Han rydder tydelig vei for at du skal få komme til han. Hmm....jeg tror jo sånn sett det kan være håp, men følg med, følg med..... :) er han ikke i helsevesenet, da gjelder ikke helsepersonell-loven og man kan bli sammen når du er utskrevet. (ville bare ikke snakket høyt om det)

Anonymkode: c7aaa...295

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...