Gå til innhold

Fødselsattest på reise?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg, datteren min og partneren min skal reise til Italia i starten av neste måned. Fikset pass og alt. 
Nå leser jeg at noen anbefaler at man har med seg fødselsattest, for å bekrefte slektsband mellom meg og datteren min? Er det strengt talt nødvendig? Vi deler ikke etternavn, men hun har mitt etternavn som mellomnavn, så det står i passet. Må jeg fremdeles ha med fødselsattesten? 

Anonymkode: 939dc...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og om jeg må ha med fødselsattest, er det greitt nok å ha med en på norsk, eller må jeg bestille ny på engelsk/italiensk?

Anonymkode: 939dc...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det trenger du absolutt ikke.

Det sagt. Jeg har alltid viktige dokumenter som pdf av pass, reiseforsikring, fødselsattest, vielsesattest, vitnemål... tilgjengenlig, elektronisk. Det er jo en smal sak. Og en stor trygghet. 

Anonymkode: f9702...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sannsynligvis ikke. Jeg har reist alene med ungene mine uten å noen gang måtte vise frem. Men hadde med meg fødselsattest og bekreftelse på foreldrerett når vi reiste til England siden det er oftere at folk blir stoppet der. Men vi ble ikke stoppet og jeg vil tro at de kun sjekker dersom det er mistanke om noe. Dersom dere ligner og har et kroppsspråk som vil tilsi at dere har et barn-foreldre forhold vil jeg tro at det er svært lite sannsynlig at du blir stoppet. Og om du blir det er det eneste som skjer at det tar litt lenger tid fordi de må kontakte norske myndigheter for å bekrefte. 

Anonymkode: cd06c...020

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bare hørt om at dette kan være en «issue» ved innreise til Storbritannia, men jeg har også reist dit alene med min sønn da han var yngre, og aldri fått noe spørsmål om dette.

Anonymkode: 19b86...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...