Gå til innhold

Hvordan er ditt syn på kristne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.6.2022 den 20.22):

Det drives ikke misjonering eller utøvelse av tro på skolene, gudstjenestene er også helt frivillige.

Anonymkode: 9de8b...e57

Tenker du på dette som en negativ eller positiv ting?😊

Anonymkode: 14e29...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 16.53):

Mange av dem er helt blinde for hvor mye ondskap og urett deres religion har utsatt folk for. Når jeg forteller min erfaring og hva jeg (og mange andre) ble utsatt for så er det stort sett "åja men sånn er ikke de fleste altså" og "nei, det stemmer ikke, kristne er ikke sånn". De bare nekter å innse/innrømme at mye av kristen forkynnelse kan være skadelig.

Anonymkode: f4e5e...cb3

Jeg har aldri hatt noen negative opplevelser av kristne mennesker, stort sett greie og pliktoppfyllende mennesker alle jeg har møtt og det er ikke få. Da jeg selv ikke var en troende så jeg på de som "sære" og litt kjedelige som ikke levde slik jeg gjorde. Så så jeg litt ned på de fordi jeg mente at jeg levde rett, mens de gav avkall på det meste av det jeg fant som morsomt og spennende. Først i voksen alder innså jeg at det var mine fordommer som faktisk var galt! Det finnes ikke noe farlig med kristen forkynnelse, det som eventuelt er farlig er maktmisbruk, og det foregår i alle samfunnslag fra politikk til forskjellige organisasjoner. Kristne er langt i fra de verste. Og fordi du har opplevd dette, betyr ikke det at alle kristne er slik de du har opplevd. Hører gjerne på kristen forkynnelse fremfor slik svada som du her ligger frem, eller mye annet politisk vrøvl og valgflesk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 16.50):

Synes det er ok folk tror de de vil, men litt naivt(?) mtp all forskning man har. Mange av dem virker også ganske hyklersk. Føler religion er utdatert og mest en psykologisk forsvarsmekanisme.

Anonymkode: c3b98...244

Hvilken forskning har du funnet som sier at Gud ikke eksisterer? Er det Stalinistene som har erobret sinnet ditt ?  En som er så skråsikker på at Gud ikke eksisterer, skal være veldig forsiktig med å dømme en som tror at Gud eksisterer.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes ikke noe om dem. De er folk som alle oss andre. Derimot er det en gruppe kristne her inne på KG som virkelig får meg til å klikke i vinkel.

Anonymkode: 827f6...f07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/7/2022 at 7:12 PM, AnonymBruker said:

Kristne i fattige land forstår jeg veldig godt. Vanskelige livssituasjoner gjør at man trenger noe å klamre seg til. Dårlig/lite skolegang gjør også at evnen til kritisk tenking blir mindre. Men norske kristne skjønner jeg ingenting av. Når man lever i et opplyst og privilegert samfunn, så er religion helt avleggs. 

Anonymkode: 851d1...b48

Jeg ville ikke akkurat kalle disse uintelligente. Mange av dem er eller har vært av de største ledere i verden.

• Jonas Gahr Støre er kristen
  • Kjell Magne Bondevik tidligere statsminister er Kristen, Prest og ledet Kristelig folkeparti
  • Siv Jensen er kristen
  • Trine Skei Grande er Kristen
  • Knut Arild Hareide er Kristen, tidligere leder KRF
  • Joe Biden står oppført som katolikk (Roman Catholicism)
  • Boris Johnsen sier han tror, men ser seg selv som en dårlig kristen.
  • Barak Obama er protestant (kristen)
  • Bill Clinton er Baptist og skal også være Jesuitt.
  • Hillary Clinton er Metodist
  • George W Bush står oppført som metodist.
  • John Kerry er katolikk.
  • Tony Blair (tidligere statsminister i England) sier at han er kristen
  • David Cameron (tidligere statsminister i England) tilhører Anglicanism – The Church of England
  • Justin Pierre James Trudeau (statsminister Canada) er katolikk
  • Stephen Harper (forrige statsminister i Canada) tilhører Christian og Misionary Alliance
  • Angela Merkel tilhører Evangelical Church of Germany og leder Kristendemokratene.
  • Gerhard Schröder er protestant
  • Helmut Kohl er katolikk
  • Anders Fogh Rasmussen, tidligere NATO sjef, er Lutheraner.

og det finnes mange mange mange flere

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Synes ikke noe om dem. De er folk som alle oss andre. Derimot er det en gruppe kristne her inne på KG som virkelig får meg til å klikke i vinkel.

Anonymkode: 827f6...f07

Ja er det noen som har sagt noe annet en at kristen er mennesker akkurat som deg ? Med sine feil og mangler. Har aldri hørt en kristen si noe annet. En del sekter kan kanskje si noe slikt, men de er heller ikke kristne. Kristne har en tro på et liv etter døden, og det kan du også velge å tro på eller forkaste. Ditt valg og ikke noen andre sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Per Spelmann skrev (4 minutter siden):

Jeg ville ikke akkurat kalle disse uintelligente. Mange av dem er eller har vært av de største ledere i verden.

• Jonas Gahr Støre er kristen
  • Kjell Magne Bondevik tidligere statsminister er Kristen, Prest og ledet Kristelig folkeparti
  • Siv Jensen er kristen
  • Trine Skei Grande er Kristen
  • Knut Arild Hareide er Kristen, tidligere leder KRF
  • Joe Biden står oppført som katolikk (Roman Catholicism)
  • Boris Johnsen sier han tror, men ser seg selv som en dårlig kristen.
  • Barak Obama er protestant (kristen)
  • Bill Clinton er Baptist og skal også være Jesuitt.
  • Hillary Clinton er Metodist
  • George W Bush står oppført som metodist.
  • John Kerry er katolikk.
  • Tony Blair (tidligere statsminister i England) sier at han er kristen
  • David Cameron (tidligere statsminister i England) tilhører Anglicanism – The Church of England
  • Justin Pierre James Trudeau (statsminister Canada) er katolikk
  • Stephen Harper (forrige statsminister i Canada) tilhører Christian og Misionary Alliance
  • Angela Merkel tilhører Evangelical Church of Germany og leder Kristendemokratene.
  • Gerhard Schröder er protestant
  • Helmut Kohl er katolikk
  • Anders Fogh Rasmussen, tidligere NATO sjef, er Lutheraner.

og det finnes mange mange mange flere

TAKK! ❤️ Dette gjorde meg glad! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Eryn said:

TAKK! ❤️ Dette gjorde meg glad! 

Selv TAKK!

Det er noe som heter: "Den største glede man selv kan ha er å gjøre andre glad". :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Antiviruset skrev (På 22.6.2022 den 21.54):

Hvilken forskning har du funnet som sier at Gud ikke eksisterer? Er det Stalinistene som har erobret sinnet ditt ?  En som er så skråsikker på at Gud ikke eksisterer, skal være veldig forsiktig med å dømme en som tror at Gud eksisterer.

En kan verken bevise eller motbevise guds eksistens, men kristne er ikke nødvendigvis bare folk som «tror Gud eksisterer». Det er kristen tro (Bibelen) og forskning/vitenskap som kommer i konflikt. F eks at mennesker kommer fra apene og jorda ikke er solsystemets sentrum.

Anonymkode: 1f33d...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler de har adoptert en tro fra noen andre og brukt altfor liten tid til å tenke kritisk over hvorfor de tror på Jesus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skumle, har hatt ubehagelige møter med dem desverre.

Anonymkode: 8c010...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kristne er ikke mindre intelligente enn andre.

De av dem som er smarte velger bare å ikke bruke intelligensen sin eller sine kritiske tankeferdigheter når det kommer til det magiske i boka deres, som jo er ekstremt lett å se at umulig kan være sant og mye av det er direkte motbevist. Med mindre man er motivert til å tro på disse magiske tingene allerede, så er det ingen fornuftig analyse som vil føre til at man tror på noe av det magiske som står i noen religiøse bøker, ei eller dogmene som følger med.

Mye kognitiv dissonans og "motivated reasoning" ute å går.

I alle andre områder av livet kan de være like smarte og analytiske som majoriteten av befolkningen her i landet. (Med unntak av dem som er i fanatiske sekter, men det er mindretallet.) 

Anonymkode: 6694a...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 17.33):

Jeg er kristen i den forstand at jeg er døpt og konfirmert i Den Norske Kirke, der jeg fortsatt står som medlem.

Jeg er nok ikke kristen i den forstand at jeg tror på de kirkelige dogmer; der går det litt i vranglås for meg, mens jeg prøver å finne ut av hvem og hva Jesus egentlig var, hvilket budskap han hadde. Jeg er nok typen som må finne ut av ting selv heller enn å bli fortalt hva jeg skal tro, og mener det er det riktige: noe annet blir hykleri. For meg var historiene om Jesus noe som ga meg trøst i en forferdelig oppvekst, det var Gud jeg hadde problemer med. Gjennom livet har jeg møtt på både dømmesyke og nestekjærlige mennesker blant de som kaller seg kristne, og mener at det er de sistnevnte som gjør mest rett.

I dag befinner jeg meg nok et sted mellom troende og ikke-troende, jeg er nok ingen lydig følger av kristendommens konsensus. Men jeg forsvarer kristendommens betydning for utviklingen av det samfunn vi har i dag, og sier gjerne ting som "Jesus sa og gjorde så mye riktig og bra, men det er mennesker som rotet det fryktelig til og ga kristne dårlig rykte."

Anonymkode: c10b7...5f4

Du er jo ikke "et sted mellom troende og ikke-troende". Sånn bortsett fra at det ikke er fysisk mulig å verken tro eller ikke tro på noe, så sier du jo direkte her at du ikke tror på noen gud, altså er du ateist.

Å like noen av verdiene kristendommen og Jesus står for har strengt tatt ingenting å gjøre med om du er troende eller ateist å gjøre. Ikke noen motsetning mellom å være ateist og synes at noe av det som står i bibelen og "kulturarven" er fint.

Anonymkode: 6694a...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...