Gå til innhold

Dere som har reist på sydenferie med småbarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva har dere som reiser med småbarn til syden med ned som et "must", evt noe spesielt jeg burde ha med? 

Skal reise ned til Mallorca 1 uke i slutten av Juni, vi bor i leilighetshotell så har vannkoker, lite kjøkken tilgjengelig osv. Har aldri reist noe til utlandet med barn, så vet ikke hva som er vanlig å ha med til utlandet når det gjelder småbarn. Flyturen er vel på nesten 4 timer, så må ha henne i fanget. Hun er 1 år og storebror 4 år. 

Er det normalt at bussene som transporterer fra flyplass til hotellet har barnesete,eller må man ta med dette selv? Har hørt om folk som bare har barn på fanget under transporten (ca 1 time tar det for oss) men dette virker skummelt for meg. Å ha storebror ved siden av i eget sete går vel fint? Har dere tatt med barneseter ned eller har dere leid?

Samme spørsmål gjelder taxi, har lest i noen (gamle) tråder her og virker som de fleste taxiene ikke har barnesete, evt må man be hotellet ringe noen som har det, og da har de ganske gamle og utrygge barneseter. Vi bor ca. 1 km fra selve sentrum og stranda så kommer ikke til å ta mye taxi, da blir det eventuelt om vi skal litt utenfor byen eller andre steder, ellers går vi.

Hvordan gjorde dere det med grøt og bleier, tok dere med eller kjøpte dere der nede? 

Er det noe must haves vi burde ha med? Er litt usikker på hvor mye vi burde pakke, da hun er såpass liten. Har kjøpt uv-drakt og solhatt, men har sett foreldre som har små babyer (rundt 6mnd - ) og med småbarn 1-2 år som går i badedrakt / bikini eller kun badebleie, man burde vel bruke uv-drakt når det er så varmt? Skal selvfølgelig holde de mest mulig i skyggen, men tenker på når vi er på strand. Hva gjorde dere for å holde de unna skyggen, har sett noen som har med et slags uv-telt til barnet eller bare hatt de i vogn, men kommer ikke til å ha med vogn ned til stranda. Kommer jo til å ha parasoll selvfølgelig men hjelper dette "godt" nok? 

Tips og erfaringer generelt om å reise (og pakking) med småbarn taes godt i mot, vet at det kanskje er unødvendig å reise med et så lite barn men reisen er allerede bestilt, så trenger ikke noe kommentarer på det. 

Anonymkode: 40d9d...4a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spedbarn får ikke eget sete på bussen. Så dere kan ikke ha bilsete der. Må evt ta taxi og ha med eget sete om dere vil ha det ordentlig. Eller ha baby på fanget i bussen.

Vi tok med bleier, billig å kjøpe i Norge og da får man den typen man er vant med. Syns det var greit å kjøpe mat der, men greit å ha med litt til de første dagene så man slipper å stresse med å finne butikk.

Vi brukte uv-drakt, solkrem og parasoll. Det kan bli veldig varmt for de små midt på dagen, da bør man holde seg i skyggen eller inne.

Prøv å få barna til å bruke solbriller, blir veldig lyst for øynene med gjenskinn  fra vannet.

Anonymkode: 8c593...c23

AnonymBruker
Skrevet

Hadde med barn på et par år alene til Syden. 

Nå er jeg mann, så om bussen ikke har setebelte så lager ikke jeg oppstyr av det.

Før i tiden ble babyene plassert i hatte hylla bak i bilen. 

Anonymkode: 74251...ff7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde med barn på et par år alene til Syden. 

Nå er jeg mann, så om bussen ikke har setebelte så lager ikke jeg oppstyr av det.

Før i tiden ble babyene plassert i hatte hylla bak i bilen. 

Å før i tiden døde mange 

Anonymkode: dc844...d7d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å før i tiden døde mange 

Du får et slitsomt liv hvis du skal gå rundt å ha dødsangst for ungen din hele tiden

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Reiste med ei på 13 mnd og ei på 3 mnd for noen år siden (turen bestilt før hun på 3 mnd ble annonsert ventet). Barna satt i bæresele på bussen. Var mest på hotellet, leide bil en dag og leide da gamle bakovervendte stoler til begge. Gikk heldigvis bra. Det vi brukte mest til Baby er kanskje ikke så relevant for deg, men hadde med Micro-steriliseringsposer og brukte Micro i resepsjonen, flaskevarmer og termos. Gode vannflasker til barna er et must (for en 1 og 4 åring). Jeg brukte også en sånn «stol» man henger og klipser fast på vanlig stol inne på hotellrommet for mating av noen middagsglass og grøt inne på rommet. 
Ellers var det slik du tenker. UV-drakter, skygge, solhatt og solbriller. 1-åringen «bodde» i plaskebassenget og stortrivdes. Den ferskeste lå mest i vogna under en stor palme med UV -nett og vekslet på å sprelle og å sove. Gikk over all forventning. Men var lite på stranda grunnet vind. 

Anonymkode: 5516e...d5d

AnonymBruker
Skrevet

I dette tilfellet ville definitivt jeg tatt ut leiebil. Og tatt med seter til begge. Da trafikksikkerhet og barn er som det er... Det er veldig mye fint å oppleve/se på Mallorca. Og det gir også frihet i forhold til å komme seg til strand og restauranter.

Anonymkode: e7b79...be8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 16.39):

Hva har dere som reiser med småbarn til syden med ned som et "must", evt noe spesielt jeg burde ha med? 

Skal reise ned til Mallorca 1 uke i slutten av Juni, vi bor i leilighetshotell så har vannkoker, lite kjøkken tilgjengelig osv. Har aldri reist noe til utlandet med barn, så vet ikke hva som er vanlig å ha med til utlandet når det gjelder småbarn. Flyturen er vel på nesten 4 timer, så må ha henne i fanget. Hun er 1 år og storebror 4 år. 

Er det normalt at bussene som transporterer fra flyplass til hotellet har barnesete,eller må man ta med dette selv? Har hørt om folk som bare har barn på fanget under transporten (ca 1 time tar det for oss) men dette virker skummelt for meg. Å ha storebror ved siden av i eget sete går vel fint? Har dere tatt med barneseter ned eller har dere leid?

Samme spørsmål gjelder taxi, har lest i noen (gamle) tråder her og virker som de fleste taxiene ikke har barnesete, evt må man be hotellet ringe noen som har det, og da har de ganske gamle og utrygge barneseter. Vi bor ca. 1 km fra selve sentrum og stranda så kommer ikke til å ta mye taxi, da blir det eventuelt om vi skal litt utenfor byen eller andre steder, ellers går vi.

Hvordan gjorde dere det med grøt og bleier, tok dere med eller kjøpte dere der nede? 

Er det noe must haves vi burde ha med? Er litt usikker på hvor mye vi burde pakke, da hun er såpass liten. Har kjøpt uv-drakt og solhatt, men har sett foreldre som har små babyer (rundt 6mnd - ) og med småbarn 1-2 år som går i badedrakt / bikini eller kun badebleie, man burde vel bruke uv-drakt når det er så varmt? Skal selvfølgelig holde de mest mulig i skyggen, men tenker på når vi er på strand. Hva gjorde dere for å holde de unna skyggen, har sett noen som har med et slags uv-telt til barnet eller bare hatt de i vogn, men kommer ikke til å ha med vogn ned til stranda. Kommer jo til å ha parasoll selvfølgelig men hjelper dette "godt" nok? 

Tips og erfaringer generelt om å reise (og pakking) med småbarn taes godt i mot, vet at det kanskje er unødvendig å reise med et så lite barn men reisen er allerede bestilt, så trenger ikke noe kommentarer på det. 

Anonymkode: 40d9d...4a3

Barn under 2 har ikke eget sete på bussen. Men det er uansett ikke lov å ta med barneseter inn på bussen. Dette opplyser de på reisebyråets sider. Så valgene er barn på fanget eller leiebil med sete eller taxi med sete. 

Anonymkode: 9d6bc...a08

AnonymBruker
Skrevet

Leiebil og ta med egne seter, noe annet er uansvarlig. 

Anonymkode: b47e3...67e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvem er du til å dømme andre?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

😂

Anonymkode: d10b3...22b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvem er du til å dømme andre?

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

😂

Anonymkode: d10b3...22b

Nå var jeg ikke like direkte i mitt innlegg, men merker jeg mener akkurat det samme.

Hadde du satt deg i en bil. Tatt 1-åringen på fanget, 4-åringen i eget sete med ettpunktsbelte. Og kjørt Oslo-Hønefoss? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du får et slitsomt liv hvis du skal gå rundt å ha dødsangst for ungen din hele tiden

Vel man trenger ikke ha det hele tiden akkurat , noen ting taler for seg ang fornuft 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå var jeg ikke like direkte i mitt innlegg, men merker jeg mener akkurat det samme.

Hadde du satt deg i en bil. Tatt 1-åringen på fanget, 4-åringen i eget sete med ettpunktsbelte. Og kjørt Oslo-Hønefoss? 

Snakk om å ha barnet på fanget i en buss. Ser folk sitter å ammer på bussen og trikken her hjemme så ser ikke helt problemet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakk om å ha barnet på fanget i en buss. Ser folk sitter å ammer på bussen og trikken her hjemme så ser ikke helt problemet. 

Bybuss og bytrikk regner jeg med? Som knapt bikker 30? 

Ikke 80 kmt fra Palma flyplass til Alcudia på andre siden av øya? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De charter bussene er et helvete uansett, ta taxi så er du fremme på hotellet en time før bussen 

Anonymkode: 9d5c3...cc2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

I dette tilfellet ville definitivt jeg tatt ut leiebil. Og tatt med seter til begge. Da trafikksikkerhet og barn er som det er... Det er veldig mye fint å oppleve/se på Mallorca. Og det gir også frihet i forhold til å komme seg til strand og restauranter.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vel man trenger ikke ha det hele tiden akkurat , noen ting taler for seg ang fornuft 

Helt enig med disse. Leiebil og ta med seter selv. Leiebil er ikke dyrt når man regner på alle turer i buss og taxi gjennom en ukes opphold. Ikke minst slipper man ventetid på flyplassen, og UNGENE ER SIKRE I BIL, og man kan stoppe når man vil. Biltur er kjempefint som aktivitet når man har barn også, da kan dere kjøre så nærme dere trenger, ikke måtte stå ved en restaurant og vente på taxi e.l. 

Anonymkode: 163a8...b37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...