Gå til innhold

Barn må vente på rommet, men vennen skal spise..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var han invitert, da, eller hadde han bare dukket opp uanmeldt etter at middagslagingen var i gang?

I mange land er det uvanlig at barn stikker innom hverandre uten at det er arrangert av foreldrene, og da kan det virke rart om de ikke blir inkludert i middagen. (Jeg pleier å sende hjem barn som kommer på døra rett før vi skal spise og eventuelt sende mitt barn over til dem etter middag, ikke la dem vente inne.)

Anonymkode: d0f08...033

• Liker 11
Skrevet

Det er jo ikke alle som har råd til akkurat mat til familien.

Og ofte kommer barna hjem på besøk uten at de vet det...

Hadde sønn vår tatt med en venn hjem uten at vi viste det hadde han fått sittet på rommet og vente. Når jeg lager mat lager jeg akkurat til oss 4...4 hamburger etc.

Men om jeg vet at om 2 dager skal han tamed venn hjem...da kjøper jeg inn ekstra mat

• Liker 34
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Joda, det skjer nok i Norge enda. Men det er nok uanmeldte besøk. Ikke alltid det lages noe ekstra. Barn flest her i landet sulter ikke, så noen stor krise er det ikke. 

Jeg tar selv og utsetter middagen om det kommer uanmeldt besøk. Da kan jeg heller servere noe lett til eget barn og besøk. 

Anonymkode: 1e105...619

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Som barn (på 80-tallet) så ble alltid min venninne invitert på mat om hun var på besøk ved middagstider. Om jeg hadde flere venninner på besøk hendte det nok at de ble sittende på rommet mens jeg heiv i meg noe middag, men det var mest etter at jeg ble tenåring.

Som oftest så hadde vi jo tider vi selv skulle hjem til middag som omtrent var på samme tid som venner skulle spise sin middag. 

Jeg har forståelse for at man ikke kan fore en hel armada av venner som tilfeldigvis blir med hjem etter skole. Men man bør kanskje ha mulighet til å tilby mat når man kun har med én venn med hjem. 

Kan ikke huske at jeg har blitt satt på rommet for å vente på at venner skal spise middag.

Anonymkode: a9be9...30c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Hadde sønn vår tatt med en venn hjem uten at vi viste det hadde han fått sittet på rommet og vente. Når jeg lager mat lager jeg akkurat til oss 4...4 hamburger etc.

Men om jeg vet at om 2 dager skal han tamed venn hjem...da kjøper jeg inn ekstra mat

Ok, tror ikke dette akkurat er grunnen til dette fenomenet i Norge, der stort sett alle har råd til en ekstra tallerken til et barn. Det er vel kun en kulturgreie som har pågått lenge, ikke fattigdom akkurat.

Anonymkode: dd65a...10d

• Liker 25
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg forstår ikke at dette er noe problem, og det trenger ikke ha med økonomi å gjøre. Antar det gjelder uanmeldte besøk og ikke helt små barn, og at barna på besøk får middag hjemme senere. Ofte beregner man akkurat nok mat til familien, og det er ikke alle typer retter som er egnet til å dele med flere.

Endret av Alauda
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å tilby besøket f.eks hotdog eller ostesmørbrød om vi ikke har nok middag... Om vi ikke har råd til "å mate" besøket, gir jeg beskjed om det til ungene på forhånd sånn at de ikke tar med noen hjem.

Aner ikke hva andre gjør... Da jeg var barn/ungdom og var med noen hjem etter skolen, ble jeg noen ganger invitert til middag, andre ganger ventet jeg på rommet, og hos noen ble jeg sendt hjem. 

Anonymkode: aefb0...d57

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Alauda skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke at dette er noe problem, og det trenger ikke ha med økonomi å gjøre. Antar det gjelder uanmeldte besøk og ikke helt små barn, og at barna på besøk får middag hjemme senere. Ofte beregner man akkurat nok mat til familien, og det er ikke alle typer retter som er egnet til å dele med flere.

Det at man beregner akkurat nok mat til familien er kanskje noe som man i større grad gjør i dag enn da jeg var barn fordi man har større bevissthet rundt det å ikke kaste mat. Det var aldri et visst antall kjøttkaker til hvert familiemedlem da jeg var liten, det var alltid mer enn nok til en ekstra gjest eller to. Men dette varierer nok fra familie til familie. 

Anonymkode: a9be9...30c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp på 90-tallet og dette var jo ganske vanlig. Jeg fikk mat hjemme hos familien min, for alle familiene lagde akkurat nok til sin familie. Som oftest dro vi hjem når vennen skulle spise, men hvis vi holdt på med noe gøy, kunne vennen bare skyndte seg å spise og komme tilbake og leke etterpå. Jeg tenkte aldri over det som noe galt og hadde aldri lyst på middagen som vennens familie spiste uansett.

Anonymkode: 96d95...e42

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Barna våre har venner som kommer på besøk omtrent daglig og de blir ofte mange. Hender vi er litt trege med middag og jeg vet at de andre barna nettopp har spist hjemme, da pleier vi ikke invitere på middag her også. Planlagte besøk får selvfølgelig mat. Og hvis det er en eller to venner her, så får de hvis de vil ha. Men hender det dukker opp mellom 5 og 10 stk uanmeldt,  da orker jeg ikke alltid  lage mat til hele gjengen. 😅 

Anonymkode: 81e8a...3b5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk aldri middag når jeg var på besøk.. reagerte ikke på det heller. 

Anonymkode: 1ce56...5c5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vokste opp på 80-tallet og det var helt vanlig her omkring å enten vente på rommet, eller løpe hjem mens venninna spiste. Planlagt besøk der man ble med hjem etter skolen da fikk man selvfølgelig mat. Var ikke særlig annerledes da min datter på 00-tallet vokste opp. 

Anonymkode: 38743...321

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk aldri middag når jeg var på besøk.. reagerte ikke på det heller. 

Anonymkode: 1ce56...5c5

Husker det var helt normalt å måtte enten gå hjem eller vente, dersom det ikke var en invitasjon til å spise eller planlagt at man skulle spise middag der.

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var normalt å vente på rommet hoss alle jeg var hoss når jeg var liten

Anonymkode: 9e45d...49c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det hender ofte at middagen bare akkurat er nok til oss fire. Da har gitt beskjed om at venner må hjem før det.  Andre ganger passer det helt fint at vennene spiser middag, det er enkelt å koke mer ris eller pasta. Vi er ikke glad i rester så vi beregner porsjonene til 4 og ikke masse ekstra. Her kommer det ikke så mange på døra, men er med fra skolen, så vi vet før vi kommer hjem om det blir ekstra til middag, og ungene ringer eller sender alltid melding og sier at noen er med hjem.

Anonymkode: aa940...d56

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er heller ikke ok om vennegjengen konsekvent er på besøk hos kompisen med best middag. Var en stund barnet mitt nesten bare spiste pølse, hamburger og pannekake fordi vennene hadde funnet ut hvem de skulle være med hjem. Og jeg liker å ha litt kontroll over kostholdet til barnet.

Anonymkode: f08ca...2a8

• Liker 7
Skrevet
Sofakona skrev (32 minutter siden):

Her også. Om jeg vet at datteren på 14 tar med en venn hjem til middag, så lager jeg litt ekstra.

Vet jeg ikke det så lager jeg kun til de som bor her.

Skrevet
Sofakona skrev (38 minutter siden):

Da deler du jo med vennen . 
feks din hamburger og du tar deg noe annet . 

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Lever ikke dette fenomenet i beste velgående her i Norge enda? At barn ikke får mat hos de som er på besøk hos fordi foreldrene skal være så gniene?

https://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/i/KzJGpy/derfor-koker-sosiale-medier-over-swedengate

Anonymkode: 662a7...ff8

Nei. Har aldri ikke invitert små gjester til bordet og har ikke opplevd at mine barn har blitt satt bort under måltidet heller.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...