Gå til innhold

Salg av kattunger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å skaffe oss katt. Ingen rasekatt, en helt vanlig huskatt. Er det blitt gjengs at man tar betalt for kattunger nå? Ser på Finn.no at omtrent alle skal ha betalt 1000-3000 kr for kattunger. Noe er tydeligvis skjedd siden jeg var ung, da kattunger ble gitt bort. Jeg kan skjønne det om selger har hatt reelle kostnader til dyrelege, kurer osv, men mange oppgir ikke noe slikt, og da antar jeg at det ikke er gjort eller planlegges gjort før levering. 

Jeg kan betale altså, men jeg liker ikke helt at folk trener penger på dette. Det viktigste er vel at de kommer til en bra eier? Dersom det gjøres for å sikre mer seriøse eiere, tenker jeg at en mye bedre løsning hadde vært å be ny eier om å vippse penger til dyrebeskyttelsen el?

Anonymkode: 05e22...5fd

AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi når kattene ble gitt bort gratis ble de brukt som mat til slanger.. 

Anonymkode: 35764...6fe

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Å ta betalt for kattunger er definitivt et steg i riktig retning, som øker huskattens status. Dette er et levende vesen, ikke bruk og kast, og det bør det gis tydelig signal om. Samtidig bør også selger vise at vedkommende er en ansvarlig dyreeier gjennom å chippe og vaksinere kattungene før salg. Og da kan en pris på et par tusenlapper helt fint forsvares.

Anonymkode: f33d0...481

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi vurderer å skaffe oss katt. Ingen rasekatt, en helt vanlig huskatt. Er det blitt gjengs at man tar betalt for kattunger nå? Ser på Finn.no at omtrent alle skal ha betalt 1000-3000 kr for kattunger. Noe er tydeligvis skjedd siden jeg var ung, da kattunger ble gitt bort. Jeg kan skjønne det om selger har hatt reelle kostnader til dyrelege, kurer osv, men mange oppgir ikke noe slikt, og da antar jeg at det ikke er gjort eller planlegges gjort før levering. 

Jeg kan betale altså, men jeg liker ikke helt at folk trener penger på dette. Det viktigste er vel at de kommer til en bra eier? Dersom det gjøres for å sikre mer seriøse eiere, tenker jeg at en mye bedre løsning hadde vært å be ny eier om å vippse penger til dyrebeskyttelsen el?

Det man har betalt for, tar man bedre vare på. Tidligere skaffet folk seg kattunger på hytta, for så å forlate dem når ferien var over. Det gjør man kanskje ikke, hvis man betaler 1000 kroner for den.  

Hvorfor vil du ikke betale for den? Synes du ikke katter har verdi?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er fordi når kattene ble gitt bort gratis ble de brukt som mat til slanger.. 

Anonymkode: 35764...6fe

Nei, det er skremselspropaganda. At èn person kanskje gjorde det betyr overhodet ikke at det var vanlig eller respektert i reptilmiljøet. Og det er dumt å gi slangeeiere et dårlig rykte.

Anonymkode: 55e43...d80

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bra at de tar seg betalt. Som nevnt over her hjelper det på å høyne kattens status. Ingen gir bort blandingsvalper heller. 
Om du synes det er dyrt så er det bare å spørre om kattungene er vaksinert 2 ganger og kanskje chippet. Om de er det så er det ikke mye fortjeneste på salget. Du får jo med deg vaksinasjonsbeviset og papirene på chippet. 

Anonymkode: 92c81...400

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er skremselspropaganda. At èn person kanskje gjorde det betyr overhodet ikke at det var vanlig eller respektert i reptilmiljøet. Og det er dumt å gi slangeeiere et dårlig rykte.

Anonymkode: 55e43...d80

Dette var nok mer brukt som et eksempel på ett av flere, uetiske potensielle bruksområder for gratiskatter. 

Anonymkode: 58bb9...a0b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det at huskatter koster penger nå er noe jeg er litt delt om.

Det er kjempebra at katter får bedre status og at kattunger ikke er noe et barn kan gå til noen og bare ta med seg hjem, liksom.

Men det betyr også at uansvarlige katteeiere som lar katten sin bli gravid igjen og igjen tjener penger på å selge kattungene på Finn og andre sider. Vi kjøpte en kattunge, helt vanlig huskatt med ukjent far, for et par år tilbake fra en eller annen som hadde kattunger til salgs. Ett år senere, bare av nysgjerrighets skyld, gikk vi inn å så på kattunger til salgs igjen. Da hadde de enda et kull de solgte fra samme kattemor. Denne gangen for 1000 kroner ekstra. Jeg tror jeg bare betalte 500 kroner for min pus, helt svart uten noe spesielle farger/mønstre. Denne gangen hadde kattungene en litt annen farge (tror de hadde mye mer hvitt på seg, i forskjellige farger) og da tok de 1500 kroner per kattunge. Dette er da kattunger som aldri hadde vært til veterinær og ble gitt matbutikkfôr. Kattemor dro inn og ut som hun selv ville når jeg var å hentet kattungen vår den første gangen, så hun gjorde sikkert det denne gangen også. Så nok en gang: ukjent far, og da med ukjente helseproblemer de potensielt kan få.

De løy også om alderen på kattungen de solgte meg, da vi fant ut at den ikke var 3 mnd når vi plukket den opp, men heller litt over 2. Så da sparte de enda litt penger på kattemat de ellers skulle ha gitt den. 1500 * 6 kattunger, minus noen få uker med kattemat til pittesmå kattunger, da tjener man en del penger altså... De fant vel ut at her var det lette men store penger å hente.

Det synes jeg er stygt, og går mot sin hensikt om å bedre kattens status/velferd. Alle som skal selge katter skulle ha blitt tvunget til å gå i et register sånn at man kan følge med på om dette er noe som skjer igjen og igjen. Også skulle det selvsagt vært ulovlig, med så streng straff at den virker avskrekkende, å gi bort katter gratis (og dermed gjøre registeret helt nødvendig for de som selger kattunger).

Anonymkode: c4d13...f24

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt en dyrevernorganisasjon i området, det er kattungesesong fra nå og utover, der får du kattunger til en fornuftig pris. De er fulgt opp av veterinær og et eventuelt (lite) overskudd vil gå til å hjelpe enda flere hjemløse katter. De omplasserer ikke katter som ikke klare for det, og mange av kattene som kommer inn er allerede drektige, så mange er født inne uansett!

Anonymkode: 94c71...f70

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Da er de forhåpentligvis chippet og kastrert. Da koster de mer.

Men gå på fod og dyrebeskyttelsen. Der koster de 1500 chippet og kastrert..mange der som trenger hjem

• Liker 4
Gjest mariama
Skrevet

Ideelt sett burde katter koste minst 5000,- - syns noen det er for dyrt har de jo ikke råd til verken mat eller vetrinær.

Avl på katter skulle vært søkepliktig, selv om jeg ser bekymringen for hva som da skjer med «illegale» kattunger.

Men uansett, jeg vil som resten anbefale at du kjøper fra en dyrevernorganisasjon. Da er kattungen frisk, chippet og kastrert, og du frigjør plass til at andre katter kan få hjelp. Og ingen tjener på å misbruke sin egen katt som kattunge-fabrikk.

Skrevet

Hvis du ikke syns en katt er verdt 1000 kroner, som du selv sier du kan betale, så bør du kanskje ikke skaffe deg katt?

Ellers er jeg enig med @mariama, ta en tur til nærmeste "kattehus" og se om du finner en egnet katt der. For hver katt(unge) som går ut fra disse stedene blir det rom for å hjelpe en ny stakkar i nød.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere har ikke lest hva jeg skriver jo.. dersom eier har hatt kattunge til dyrelege, gitt den kurer, chippet den ol, så er det helt ok å selge den for å dekke dette. Men det er det å tjene penger jeg reagerer på. Dersom det er for å øke kattenes status, så heller be om st kjøper vippser dyrebeskyttelsen feks 1000kr ved henting. Da er betaling ivaretatt, men eier fremstår da også som mer seriøs som ikke får kattunger for profitt. Det er da incentiv til å unngå at katten får flere kull unger som en over her skrev om.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (14 timer siden):

Hvis du ikke syns en katt er verdt 1000 kroner, som du selv sier du kan betale, så bør du kanskje ikke skaffe deg katt?

Ellers er jeg enig med @mariama, ta en tur til nærmeste "kattehus" og se om du finner en egnet katt der. For hver katt(unge) som går ut fra disse stedene blir det rom for å hjelpe en ny stakkar i nød.

Les en gang til før du svarer så syrlig…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er og veldig delt her. Ja det er bra at kattunger koster mer fordi det kan hjelpe at på at kjøper tenker seg litt ekstra om før de går til innkjøp av en katt og kanskje tar litt bedre vare på katten, så hjelper det jo til å øke verdien/synet/statusen på katten og selvfølgelig skal man få dekket utgifter for idchip og vaksiner hvis man gjør dette(noe jeg synes alle som selger kattunger burde gjøre). Men det å ta masse penger uten å ha gjort noe av dette på forhånd er en uting. Det som skjer da er jo bare at flere og flere avler på kattunger for de tenker at det er lett tjente penger. Men det er egentlig ikke de som selger disse kattungene som er det største problemet, det er kjøperne. Kjøper du en katt på finn til mange tusen så signaliserer du at det er marked for det og da tenker de «oii dette skal jeg gjøre flere ganger»

Jeg følger litt med på finn på kattunger og det er en god del man ser legger ut annonse igjen og igjen dessverre, stakkars hunnkatt får nytt kull før hunn er ferdig med første omtrent. En ting jeg har merket og er at mange gir bort kattunger som er 8 uker, selv om de burde vente til de er 12 uker (helst 14).. Kjenner til et par som har gått på den smellen at de har trodd at katten var 12 uker men så viser det seg at katten bare var 8 uker. 

Grunnen til at jeg aldri kunne kjøpt/fått kattunge på finn:

- Jeg ønsker ikke å støtte gjentatt avl på hunnkatter da det ikke er bra for kattemor.     
- Jeg ønsker ikke å støtte noen som med vilje ikke kastrerer katten sin og utsetter hun for økt risiko for kreft. 
-  Jeg vil ikke støtte noen som ikke prioriterer sin egen katt sin fysiske og psykiske helse.
- Jeg vil ikke signalisere at det det er et marked for huskatt avl. 
- Jeg vil ikke få en katt som viser seg å være 8 uker og får en haug med atferdsproblemer fordi han ble tatt for tidlig fra søsken og mor. 
- Påstanden om at man får et mye bedre forhold til katten hvis man får kattungen i 8-12 ukers alder, mot for eksempel en 4mnd-15 år gammel katt er bare tull i mine øyne og erfaring. 
- Man bidrar til at en mindre hjemløs katt får et hjem. 
- Generelt er jeg bare ekstremt imot huskatt avl siden vi har sånn 100k hjemløse katter fra før av så jeg vil selvfølgelig ikke støtte det uansett.

Grunnen til at jeg adopterer fra dyrebeskyttelsen: 

- Det er billigere enn å få en kattunge gratis siden man betaler rundt 2000 og da har katten fått helsesjekk, diverse tester, idchip, ormekur, er kastrert og vaksinert, hadde man selv skulle gjort det hos veterinær hadde det blitt mye dyrere. 
- Man redder i teorien to katter, man redder den man adopterer og man gjør ledig en plass hos dyrebeskyttelsen til en ny hjemløs. 
- Man kan være fosterhjem først for å sjekke kjemi med katt.  
- Man kan komme med ønsker til dyrebeskyttelsen slik at de finner en katt som passer akkurat til dine ønsker, det er vanskeligere med kattunger siden de fortsatt utvikler personligheten, så man vet aldri helt hva man får. 
- Man kan slippe unna den strevsomme kattunge/tenår perioden.
- Så skal det jo nevnes at dyrebeskyttelsen ofte har kattunger inne de også, så hvis man absolutt vil ha en kattunge så er ikke det et problem. 
- Man redder en katt som har hatt det dårlig og får muligheten til å gi de et godt liv. 
- En ting jeg liker er å adoptere redde katter fordi den mestringsfølelsen og gleden man får når man når gjennom med de er det beste i verden, man får et helt unikt bånd. 
- Ofte rabattordninger hos veterinær gjennom dyrebeskyttelsen. 
-  Man har mulighet til å finne en katt som passer bedre til å være som innekatt, eller utekatt. 
- Det som er fint med min dyrebeskyttelse er at de har en egen kategori som heter «hjertevenner» som er to katter som adopteres sammen pga de har «funnet hverandre». Jeg mener jo at alle burde ha minst to katter for kattenes skyld, og da er det mye lettere å adoptere to som er gode venner fra før, og i det minste to samtidig, sparer deg for litt ekstra jobb. 
- Man får kjøpt seg katt med god samvittighet. 
-Katter som har vært hjemløs og opplevd en del er ofte veldig takknemlige katter. 

Anonymkode: eb6c0...286

• Liker 1
  • Nyttig 3
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Les en gang til før du svarer så syrlig…

At jeg svarer syrllig? :ler: Det var jeg vel ikke alene om i dette tilfellet, var jeg? ;)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er og veldig delt her. Ja det er bra at kattunger koster mer fordi det kan hjelpe at på at kjøper tenker seg litt ekstra om før de går til innkjøp av en katt og kanskje tar litt bedre vare på katten, så hjelper det jo til å øke verdien/synet/statusen på katten og selvfølgelig skal man få dekket utgifter for idchip og vaksiner hvis man gjør dette(noe jeg synes alle som selger kattunger burde gjøre). Men det å ta masse penger uten å ha gjort noe av dette på forhånd er en uting. Det som skjer da er jo bare at flere og flere avler på kattunger for de tenker at det er lett tjente penger. Men det er egentlig ikke de som selger disse kattungene som er det største problemet, det er kjøperne. Kjøper du en katt på finn til mange tusen så signaliserer du at det er marked for det og da tenker de «oii dette skal jeg gjøre flere ganger»

Jeg følger litt med på finn på kattunger og det er en god del man ser legger ut annonse igjen og igjen dessverre, stakkars hunnkatt får nytt kull før hunn er ferdig med første omtrent. En ting jeg har merket og er at mange gir bort kattunger som er 8 uker, selv om de burde vente til de er 12 uker (helst 14).. Kjenner til et par som har gått på den smellen at de har trodd at katten var 12 uker men så viser det seg at katten bare var 8 uker. 

- Jeg ønsker ikke å støtte gjentatt avl på hunnkatter da det ikke er bra for kattemor.     
- Jeg ønsker ikke å støtte noen som med vilje ikke kastrerer katten sin og utsetter hun for økt risiko for kreft. 
-  Jeg vil ikke støtte noen som ikke prioriterer sin egen katt sin fysiske og psykiske helse.
- Jeg vil ikke få en katt som viser seg å være 8 uker og får en haug med atferdsproblemer fordi han ble tatt for tidlig fra søsken og mor. 
- Påstanden om at man får et mye bedre forhold til katten hvis man får kattungen i 8-12 ukers alder, mot for eksempel en 4mnd-15 år gammel katt er bare tull i mine øyne og erfaring. 
- Generelt er jeg bare ekstremt imot huskatt avl siden vi har sånn 100k hjemløse katter fra før av så jeg vil selvfølgelig ikke støtte det uansett.

- Det er billigere enn å få en kattunge gratis siden man betaler rundt 2000 og da har katten fått helsesjekk, diverse tester, idchip, ormekur, er kastrert og vaksinert, hadde man selv skulle gjort det hos veterinær hadde det blitt mye dyrere. 
- Man redder i teorien to katter, man redder den man adopterer og man gjør ledig en plass hos dyrebeskyttelsen til en ny hjemløs. 
- Man kan komme med ønsker til dyrebeskyttelsen slik at de finner en katt som passer akkurat til dine ønsker, det er vanskeligere med kattunger siden de fortsatt utvikler personligheten, så man vet aldri helt hva man får. 
- Så skal det jo nevnes at dyrebeskyttelsen ofte har kattunger inne de også, så hvis man absolutt vil ha en kattunge så er ikke det et problem. 
- Man redder en katt som har hatt det dårlig og får muligheten til å gi de et godt liv. 
- En ting jeg liker er å adoptere redde katter fordi den mestringsfølelsen og gleden man får når man når gjennom med de er det beste i verden, man får et helt unikt bånd. 
-  Man har mulighet til å finne en katt som passer bedre til å være som innekatt, eller utekatt. 
- Det som er fint med min dyrebeskyttelse er at de har en egen kategori som heter «hjertevenner» som er to katter som adopteres sammen pga de har «funnet hverandre». Jeg mener jo at alle burde ha minst to katter for kattenes skyld, og da er det mye lettere å adoptere to som er gode venner fra før, og i det minste to samtidig, sparer deg for litt ekstra jobb. 
-Katter som har vært hjemløs og opplevd en del er ofte veldig takknemlige katter. 

Så må jeg bare legge til at hvis en eier velger å få kull på hunnkatten sin og får for eksempel 5 kattunger, så er det 5 hjem som blir opptatt, det vil si 5 mindre hjem til de hjemløse, og i tillegg 5 mindre plasser hos dyrebeskyttelsen, dvs at man faktisk påvirker 10 katteliv på en negativ måte med den avgjørelsen. Det avlives mange katter hvert år og det dør mange katter ute hvert år. Hadde det blitt en slutt på huskatt avl kunne mange av de blitt reddet og sluppet å lide ute. 

Så er det noen som sier «ja men de folkene hadde ikke adoptert uansett, for de vil bare kjøpe kattunger på finn» men det er jo en holdning vi heller bør prøve å endre. Mange har jo en oppfatning av at dyrebeskyttelsen bare har eldre, syke eller redde katter og at man må få kattunge for å få best mulig bånd med katten og forme de som man vil og det er jo kjempe langt fra sannheten. 

Men dessverre, så lenge det finnes kjøpere som finner seg i det så blir det nok bare dyrere og dyrere og flere og flere katter på finn, og det utnytter jo disse selgerene for alt det er verdt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Takk, du får frem mye av det jeg mener, på en mye bedre måte :) står det ingenting i Finn-annonse om id chip, vaksiner ol, så er jeg 99% sikker på st det ikke er gjort. Alle ville skrevet det i annonsen om det var/blir gjort. Så det er disse selgerne som vil tjene penger på huskatter jeg ikke liker og synes er etisk. «alle» i Norge har råd til å betale 1000kr for en katt, men det alene betyr ikke at de blir gode eiere…

• Liker 1
Skrevet

jeg synes slett ikke 3000 kr for en katt er dyrt. Det er heller rasende billig, for et kjæledyr og familiemedlem du har i 12-16 år. 

jeg synes det er helt innafor å ta noen tusenlapper for kattunger, slik at det ikke blir en bruk-og-kast-mentalitet, og folk tenker seg litt om. Jeg har hørt argumentet "hvorfor bruke 8000 på veterinær for å redde katten, den kosta jo ingen ting", og det er usigelig trist.

Å få "oppdrettere" til å skjerpe seg, og i det minste få dem til å ta godt vare på kattungene de får, og følge opp med veterinær, er relativt lett. Kattekjøpere kan styre unna selgere som ikke har ting på stell, ikke har friske dyr og ikke kan vise til dokumenterte veterinærbesøk. Da blir det fort slutt på praksisen om å ikke bruke noen penger på kullet og ikke ta dem til veterinær, om de ikke får omsetning på kattungene. All makt ligger hos kjøper her. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg synes det er rett og rimelig at de som selger kattunger, får tilbake for ormekurer de har lagt ut for, mat, evt veterinærkontroll med vaksine og sånt. I tillegg har prisen en avskrekkende effekt på de som har størst "bruk og kast" mentalitet når det kommer til dyr. Man tenker seg om en gang til før man kaster ut en katt man har gitt 4000 kr for, enn en man fikk gratis. 

Endret av Million
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...