Suppe924 Skrevet 2. juni 2022 #1 Skrevet 2. juni 2022 Da er det endelig mer åpent for å reise igjen!🌞 Jeg og samboer er reiseglade mennesker og slo til med å bestille 2 ukers ferie til Kreta i sommer. Så ble det mer og mer klart at sydenferie og graviditet ikke alltid er så forenelig..hvertfall når vi skal reise i svangerskapsuke 30. . Hadde vi reist i juni, hadde jeg ikke vært bekymret, men vi har ferie i slutten av juli og da er det som kjent litt varmere.. Ønsker erfaringer fra dere om reise i juli når man er gravid. Er klar over andre faktorer som matbevissthet osv. Legger til at jeg er i veldig fin form, trener daglig og lufter hund. Spørsmålet er vel om erfaringer tilsier at det blir for varmt eller ikke.. Hilsen ganske rolig førstegangsfødende😊
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #2 Skrevet 2. juni 2022 Med 10 uker igjen til termin så er du jo ganske høygravid. Har du sjekket om du får lov av flyselskapet til å fly ved 30-31 uker? Det er varmt ja, du risikerer å hovne opp (særlig føtter) både under flytur og av varmen. Kommer litt an på hva slags ferie og hvor i Hellas dere skal. Ville i hvertfall lagt opp til en ferie med mye bading og ikke for langt til stranda. Anonymkode: 6283b...458 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #3 Skrevet 2. juni 2022 Fløy hjem fra Florida i uke 33, hadde i tillegg en 2 åring også. Både ferien og reisen gikk problemfritt, var faktisk de enkleste flyturene av de jeg kan huske. Men jeg var frisk og rask i begge svangerskapene. Anonymkode: 72055...9ca
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #4 Skrevet 2. juni 2022 Det spørs jo litt formen din også da. Jeg er i uke 28 nå og kunne overhodet ikke reist til syden, er såvidt jeg kommer meg på butikken. Dere bør være forberedt på å sette formen foran reisen. Anonymkode: dc9cc...37a 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #5 Skrevet 2. juni 2022 Ville kun reist til by med relativt kort avstand til sykehus med nyfødt intensiv i tilfelle fødsel starter. Vet om flere som har født på ferie! Anonymkode: c9ff0...156 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #6 Skrevet 2. juni 2022 Sjekk også vilkårene i reiseforsikringen!! Ikke alltid svangerskapsrelaterte saker dekkes av forsikring. Anonymkode: 3266f...51f 2
Luckiness Skrevet 2. juni 2022 #7 Skrevet 2. juni 2022 Sjekk reiseforsikringen slik brukeren over her foreslår! Greit å sjekke at det et sykehus med kompetanse på fødsel og nyfødte om det skulle oppstå noe. Aircondition på rommet er et must. Sjekk også med flyselskapet om de tillater gravide fra uke 30 å reise (husk at du da er 32 uker på hjemreisen). 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #8 Skrevet 2. juni 2022 Har Kreta grei standard på sykehus? Snakker legene engelsk eller dere spansk? Har du reiseforsikring med god dekning? Er selv i uke 29 og i veldig fin form, så jeg kunne gjerne tatt en ferie nå. Varmen tenker jeg du kan regulere med å bade ofte, og sette deg i skyggen når det trengs. Men er jo ikke så uvanlig med svangerskapskomplikasjoner i slutten av svangerskapet eller for tidlig fødsel. Det hadde bekymret meg mer. Anonymkode: 443d9...7f8 1
PurpleTuliip Skrevet 2. juni 2022 #9 Skrevet 2. juni 2022 Jeg er i uke 28 nå og kunne fint ha reist en tur til syden. Bare det er kort vei til stand/basseng så jeg kunne kjølt meg ned ved behov. Svangerskap er så forskjellige at det er vanskelig å si. Mine plager er uren hud, trenger mer søvn enn vanlig også stivner jeg i bekken/korsrygg om jeg må gå endel. Dette er jo «luksusplager» i fht feks min søster som går på krykker fra uke 18-22 engang og helt frem til fødsel pga lealaust og smertefullt bekken.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #10 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har Kreta grei standard på sykehus? Snakker legene engelsk eller dere spansk? Har du reiseforsikring med god dekning? Er selv i uke 29 og i veldig fin form, så jeg kunne gjerne tatt en ferie nå. Varmen tenker jeg du kan regulere med å bade ofte, og sette deg i skyggen når det trengs. Men er jo ikke så uvanlig med svangerskapskomplikasjoner i slutten av svangerskapet eller for tidlig fødsel. Det hadde bekymret meg mer. Anonymkode: 443d9...7f8 Spansk hjelper nok fint lite i et gresktalende land 🙊😅 Anonymkode: d0b7a...452 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #11 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spansk hjelper nok fint lite i et gresktalende land 🙊😅 Anonymkode: d0b7a...452 Hehe, nei da ble det feil😅😅 Anonymkode: 443d9...7f8
Pillarguri Skrevet 2. juni 2022 #12 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har Kreta grei standard på sykehus? Snakker legene engelsk eller dere spansk? Har du reiseforsikring med god dekning? Er selv i uke 29 og i veldig fin form, så jeg kunne gjerne tatt en ferie nå. Varmen tenker jeg du kan regulere med å bade ofte, og sette deg i skyggen når det trengs. Men er jo ikke så uvanlig med svangerskapskomplikasjoner i slutten av svangerskapet eller for tidlig fødsel. Det hadde bekymret meg mer. Anonymkode: 443d9...7f8 Sykehus på Kreta er greit nok, men ikke i nærheten av den kvaliteten du forventer i Norge. Greske leger snakker godt engelsk, men sykepleierne er nok ikke like flinke i språk. Ingen på Kretiske sykehus snakker IKKE spansk, de snakker gresk ! En annen viktig ting er om forsikringen din evt dekker en fødsel i Hellas? Det bør du sjekke grundig. Det som ville bekymret meg aller mest er den ekstreme varmen som kan oppstå i slutten av juli. Det kan lett bli over 40 grader. I tillegg så er det mye trøbbel med kansellerte fly og endringer på hjemreise for tiden. Det forventes å fortsette gjennom sommeren. Er du klar for slitsomme hjemreisedager når du er 32 uker gravid? Konklusjonen min er at det er ikke lurt å dra høygravid til Kreta i månedskiftet juli-august. 1
yeti92 Skrevet 2. juni 2022 #13 Skrevet 2. juni 2022 Jeg var i Spania når jeg var 31/32 uker nå i mai. Jeg syns for det første at flyturene var..fæle. Ukomfortable flyseter og litt for lang flytur (ca 4 timer). Værmessig var jeg veldig glad for at vi dro i mai, for da var det ikke så varmt. Det gjorde det håndterbart ☺️ Jeg hadde nok ikke trivdes så godt i juli! Men - har du tilgang på aircondition og basseng og dere ikke skal farte så mye rundt i varmen, så kan det jo gå fint ☺️ Jeg kjente faktisk at den milde varmen hjalp mye på rygg/bekkenplagene mine, så den uken hadde jeg mye mindre vondt enn her hjemme, til tross for en del tråkking. På forhånd sjekket vi også opp i forsikring og tilgang på sykehus. Bekjente i Spania hadde ordnet med kontaktinfo direkte til blant annet flere jordmødre og en lege hvis noe skulle skje. Jeg tenker jo at det burde gå fint at du reiser, så lenge du flink til å holde deg hydrert (!) og ikke bli for overopphetet. Ta hyppige pauser gjennom dagen, ikke ha dårlig samvittighet hvis du trenger en hvil/powernap midt på dagen på det varmeste ☺️ På flyturen må du huske støttestrømper, mye vann og å bevege deg så mye du kan for å forebygge blodpropp.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #14 Skrevet 2. juni 2022 Det hadde vært uproblematisk for meg. Men jeg får energi av som og varme og hadde ikke fysiske plager i uke 30. Anonymkode: 80225...59f
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #15 Skrevet 2. juni 2022 Reiste i uke 32, beste ferien jeg har hatt på mange år! Så deilig🤩 Det skjedde etter avtale med JM, fastlege og overlege. Fikk klarsignal og legeerklæring, samtidig som jeg sjekket at alt med forsikringer var i orden. Anonymkode: 80e0b...bbf
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #16 Skrevet 2. juni 2022 Tenkte ikke på at det skulle være problematisk, kjøre rundt i Europa i svangerskapsuke 26-28. I juli/august. Det var da hetebølge noen steder, og 42 grader på det varmeste (i Berlin). Da var det i varmeste laget, men det hadde jeg syntes også uten å være gravid. Ellers gikk det helt fint. Sol, bad og varme, samt reise, var bare deilig. Og ja, jeg også var veldig sprek i det svangerskapet. Jeg ville reist. Er hakket mer komplisert når ungen er født, syns jeg da. Anonymkode: 64955...11d
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #17 Skrevet 2. juni 2022 Suppe924 skrev (7 timer siden): Da er det endelig mer åpent for å reise igjen!🌞 Jeg og samboer er reiseglade mennesker og slo til med å bestille 2 ukers ferie til Kreta i sommer. Så ble det mer og mer klart at sydenferie og graviditet ikke alltid er så forenelig..hvertfall når vi skal reise i svangerskapsuke 30. . Hadde vi reist i juni, hadde jeg ikke vært bekymret, men vi har ferie i slutten av juli og da er det som kjent litt varmere.. Ønsker erfaringer fra dere om reise i juli når man er gravid. Er klar over andre faktorer som matbevissthet osv. Legger til at jeg er i veldig fin form, trener daglig og lufter hund. Spørsmålet er vel om erfaringer tilsier at det blir for varmt eller ikke.. Hilsen ganske rolig førstegangsfødende😊 hadde ikke tatt sjansen hvis det skjer noe Anonymkode: 274bd...6c2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #18 Skrevet 2. juni 2022 Jeg skal reise nå til helgen og er i uke 30. Vi skal til Italia. Temperaturene ligger på rundt 35 grader de første dagene, så det er vel sånn cirka juli temperaturer. Jeg tror og håper det skal gå bra. Er mest bekymret for mye gåing(er et stykke til strand) og hovne føtter, har fått mye vann i kroppen i det siste og vet varme kan gjøre det verre. Ellers er formen min helt fin, jeg trener og har ikke noen store plager, kanskje litt mer trøtt enn jeg var for noen uker tilbake. Er uansett ferie så vi legger den jo opp som vi selv ønsker. Var i Hellas for 4 uker siden og da gikk alt veldig fint men er jo litt forskjell å reise nå som magen er mye større. Jeg ville ikke nølt med å reise til Kreta i uke 30 men ville sørget da for å bodd nært strand og ikke minst aircondition og kanskje kjøleskap/kjøkken på rommet, om formen skulle bli dårlig. Anonymkode: b50a9...395
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå