Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tjener over 1.4mil i året, har hjemmekontor i snitt 3 dager i uka, og jobber 6-7 rolige timer per dag.

Allikevel føler jeg at jeg ikke klarer det lenger. Jeg opplever veldig sterk FOMO når jeg er ute og f.eks går tur i parken; jeg føler at alle andre er så "frie" sammenlignet med meg, og at jeg er låst i et liv som bare går ut på å jobbe hver dag. Jeg føler virkelig som at jeg er i nedre 25% av befolkningen, når jeg egentlig ligger rundt toppen.

Det føles ut som livet går meg forbi, og at jeg er en fanger.. men så innser jeg at verden rundt meg er faktisk bygd på at folk skal jobbe mye mer og til mindre penger og frihet enn det jeg gjør.

Man er ikke ment til å ha så mye frihet som jeg drømmer om.. verden ville ikke fungert hvis alle skulle hatt det. Men jeg føler at jeg må oppnå det, fordi jeg takler ikke lenger å måtte stå opp hver dag og gjøre en jobb som føles meningsløs ut. Kommer til å si opp jobben snart og bare ta ting som det kommer.

Endret av doomer
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke spare en stund og nedbetale lån? Med en såpass god lønn, så vil du jo ha mulighet til det, så kan du heller "pensjonere" deg en del tidligere. 

Jeg kommer til å gjøre det når jeg blir litt eldre, ut av hamsterhjulet, når alt er nedbetalt og jeg har spart opp/investert litt mer. 

Anonymkode: e8855...310

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I stedet for å gå en tur i parken så bør du ta en runde på sykehus, sykehjem, Burger King, byggeplasser og i skoler. Den friheten du har i din jobbehverdag er en drøm sett i forhold til sykepleiere, butikkansatte og lærere. Eller enda bedre - reis til utlandet hvor mange jobber 10-12 timer hver dag og likevel knapt har til tak over hodet og mat på bordet.

Det er rett og slett direkte provoserende at du sitter hjemme og har seks rolige jobbetimer over en kopp kaffe og klager og synes synd på deg selv og din jobbehverdag. Vi i Norge har blitt så bortskjemt, så fjernet fra livets realiteter for de fleste på kloden, at det er direkte pinlig å lese slikt berettighet sludder som dette.

Anonymkode: b4048...9fb

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Hva jobber du som egentlig, jeg vil og ha en sånn jobb! 

Du har en lønn som tilsier at du fint kan betale ned mye på det du har av lån og så gå ned i stilling. Tenk på alle oss som jobber ganske hardt 8 timer om dagen og har under halvparten av lønna di.. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å gå ned i stilling, kan det være mulig for deg? Da kan du jobbe bare noen få timer om dagen og likevel leve veldig normalt og komfortabelt, med mer fritid enn det resten av oss kan drømme om.

Anonymkode: eb026...7f1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du tjener jo like mye som tre personer. Det vil si du kan spare en mill i året. Du kan bygge deg passiv inntekt. Eller du kan jobbe et par dager i uka og leve greit på det. Så stor frihet de fleste bare kan drømme om. På tide å bli takknemlig for deg man har.

Anonymkode: 3ca69...65b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

I stedet for å gå en tur i parken så bør du ta en runde på sykehus, sykehjem, Burger King, byggeplasser og i skoler. Den friheten du har i din jobbehverdag er en drøm sett i forhold til sykepleiere, butikkansatte og lærere. Eller enda bedre - reis til utlandet hvor mange jobber 10-12 timer hver dag og likevel knapt har til tak over hodet og mat på bordet.

Det er rett og slett direkte provoserende at du sitter hjemme og har seks rolige jobbetimer over en kopp kaffe og klager og synes synd på deg selv og din jobbehverdag. Vi i Norge har blitt så bortskjemt, så fjernet fra livets realiteter for de fleste på kloden, at det er direkte pinlig å lese slikt berettighet sludder som dette.

Låter rimelig bortskjemt, ja.

Anonymkode: 38f49...4f1

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke spare en stund og nedbetale lån? Med en såpass god lønn, så vil du jo ha mulighet til det, så kan du heller "pensjonere" deg en del tidligere. 

Jeg kommer til å gjøre det når jeg blir litt eldre, ut av hamsterhjulet, når alt er nedbetalt og jeg har spart opp/investert litt mer. 

Anonymkode: e8855...310

Det vil ta litt lang tid.. Har ganske høyt forbruk (som jeg skal prøve å kutte veldig ned på).

Men det er ikke sånn at jeg ønsker å pensjonere meg og gjøre ingenting... jeg vil bare være fri. Jeg ønsker å jobbe, men på egne premisser, som gründer, f.eks.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du ikke jeg har hatt andre jobber? Dessuten så erkjenner jeg jo at folk flest jobber hardere enn meg? På toppen av det så er hele poenget mitt at jeg har det ganske godt på papiret, men jeg holder på å gi det helt opp fordi det gjør meg veldig ulykkelig å måtte være en del av den rigide etablerte jobbkulturen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det rigid når du kan jobbe avslappet, hjemmefra og seks-syv timer i dag? Du spytter på de som faktisk sliter med arbeidslivet.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan er det rigid når du kan jobbe avslappet, hjemmefra og seks-syv timer i dag? Du spytter på de som faktisk sliter med arbeidslivet.

Enig.

Du er jo ikke i hamsterhjulet i det heletatt. Tenk hvor mange som misunner deg den muligheten du nå sitter å klager over. Folk som går hjem fra jobb i helsevesen bl.a, som ikke har vært på do på 8 timer, ikke har spist lunsj, og løpt beina av seg ,og allikevel ikke rakk halvparten av det de føler de burde gjort, for behovet er umettelig. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som du sliter psykisk?

Anonymkode: 323cf...f4f

• Liker 4
Skrevet
smilo skrev (53 minutter siden):

Enig.

Du er jo ikke i hamsterhjulet i det heletatt. Tenk hvor mange som misunner deg den muligheten du nå sitter å klager over. Folk som går hjem fra jobb i helsevesen bl.a, som ikke har vært på do på 8 timer, ikke har spist lunsj, og løpt beina av seg ,og allikevel ikke rakk halvparten av det de føler de burde gjort, for behovet er umettelig. 

Men, igjen, tror du dette er første jobben min? Jeg har hatt kjempetunge jobber jeg og, jobbet for luselønn, vært arbeidsløs en periode, og generelt var jeg fattig nesten hele 20-årene mine (er tidlig 30-årene nå). Poenget mitt er at jeg har "oppnådd" en lønn som jeg trodde ville gjøre meg lykkelig og få meg til å føle meg fri, men jeg føler meg mer desperat enn noen gang. Måtte dra på kontoret, gjøre kjedelige arbeidsoppgaver, prate med kjedelige medarbeidere, ikke jobbe med oppgaver jeg virkelig brenner for... Jeg vil føle meg fri, kunne reise, kunne gjøre hva jeg vil med tiden min - som inkluderer å være produkt og skape verdi. Men jeg takler bare ikke lenger å måtte følge denne rigide arbeidsliv-strukturen.

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det høres ut som du sliter psykisk?

Anonymkode: 323cf...f4f

Ja, men er det ikke mange som gjør det? Spørsmålet er om jeg må lære meg å være fornøyd med det jeg har, eller om jeg burde bruke energien på å gjøre det jeg føler jeg virkelig vil.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du tjener jo like mye som tre personer. Det vil si du kan spare en mill i året. Du kan bygge deg passiv inntekt. Eller du kan jobbe et par dager i uka og leve greit på det. Så stor frihet de fleste bare kan drømme om. På tide å bli takknemlig for deg man har.

Anonymkode: 3ca69...65b

Har du hørt om skatt 🤦‍♂️? Med 1,4 MNOK i lønn, betaler TS rett under 50 prosent i skatt, altså er netto 7-800 000 i året. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du høres bortskjemt og utakknemlig ut. Du lever jo et drømmeliv. 

Forstår at du ikke vil jobbe, men vær nå litt takknemlig for at du har en jobb med såpass frihet og lønn! 

Anonymkode: 30eef...fb6

• Liker 6
Skrevet
doomer skrev (3 timer siden):

Tjener over 1.4mil i året, har hjemmekontor i snitt 3 dager i uka, og jobber 6-7 rolige timer per dag.

Allikevel føler jeg at jeg ikke klarer det lenger. Jeg opplever veldig sterk FOMO når jeg er ute og f.eks går tur i parken; jeg føler at alle andre er så "frie" sammenlignet med meg, og at jeg er låst i et liv som bare går ut på å jobbe hver dag. Jeg føler virkelig som at jeg er i nedre 25% av befolkningen, når jeg egentlig ligger rundt toppen.

Det føles ut som livet går meg forbi, og at jeg er en fanger.. men så innser jeg at verden rundt meg er faktisk bygd på at folk skal jobbe mye mer og til mindre penger og frihet enn det jeg gjør.

Man er ikke ment til å ha så mye frihet som jeg drømmer om.. verden ville ikke fungert hvis alle skulle hatt det. Men jeg føler at jeg må oppnå det, fordi jeg takler ikke lenger å måtte stå opp hver dag og gjøre en jobb som føles meningsløs ut. Kommer til å si opp jobben snart og bare ta ting som det kommer.

Høres litt ut som meg i min forrige jobb. Det var for godt betalt til at jeg kunne si opp, men selv med normale, rolige arbeidsdager følte jeg at jeg døde litt for hver dag jeg jobbet. Alt ble et ork, jeg hadde aldri overskudd og følte meg fanget. Prøvde å jobbe mindre, men det hjalp egentlig ikke.

Du sitter egentlig med løsningen selv. For å oppnå den friheten du søker må du finne eller skape deg en arbeidsplass som også gir deg en følelse av frihet. Jeg byttet til en jobb som både er interessant, gir meg utfordringer og mulighet for faglig utvikling. Jeg slapp heldigvis å gå ned i lønn, men selv om jeg hadde måttet gå ned i lønn så hadde det vært verdt det.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Uff... du tjener min årslønn på bare noen måneder.... jeg jobber tidlige vakter, kveldsvakter, helger, overtid, i fellesferien, hele sommeren, jeg har ekstra masse jobb hele sommeren, mai, september, november, desember. Alle er måneder som er helt koko, etc etc. Jeg har aldri hatt en sammenhengende ferie lengre enn 2 uker. Jeg forsøker gå ned litt i stilling fordi det sliter meg ut, men jobben må alltid hente meg inn igjen fordi det går ikke rundt uten meg. 

Jeg har en jobb som er fysisk krevende men også mentalt krevende. Jeg har knapt tid å gå på do, knapt tid å drikke noe. Jeg må gå rundt og huske alt og fikse og styre på og føler meg som en ihjelkokt blomkål når jeg er ferdig. Atpåtil er jeg også fysisk sliten og må bruke fritid på å holde meg sterk så jeg ikke ødelegger helsa. 

Sier ikke at det du ikke opplever er reelt, for jeg føler med deg. Jeg har også helt syk FOMO. Jeg står på jobb og svetter og skraper og styrer mens folk går forbi arbeidsplassen min og har fri og lever livet. Jeg ser de gå til parken og ha det deilig, jeg ser de shopper, de lufter hundene sine. Jeg ser venner ha helgefri, glede seg til ferie, planlegge sommeren. De er ferdige på jobb til samme tid hver dag. De som har kontorjobber har tid å sitte og putle på nettet, chatte, se på videoer, ta det rolig. Ta seg en kopp kaffe, snakke med kollegaer.

Familien min og vennene mine planlegger ting sammen, spør alltid om jeg kan være med etc men jeg kan aldri fordi jeg jobber. Jeg får ikke fri. Da går ikke hamsterhjulene rundt. Jeg blir helt sprø av det. Jeg misunner så sykt de som har god lønn og en stabil kontorjobb. Jeg kan bare drømme om å jobbe man-fre 08-16. Jeg skulle vært så glad.

Anonymkode: 143ac...f1a

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du troller litt TS, men fokuser heller på relasjoner og meningsfulle aktivtiteter i tillegg til jobb. Jeg hadde ikke takler hjemmekontor og en tur i parken som det eneste i livet. Det er viktig å treffe andre mennesker om du ikke gjør det.

Anonymkode: 70a27...ab2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bytter ikke du jobb da? Så får du de mulighetene du ønsker.

Anonymkode: c6f3c...edc

AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (36 minutter siden):

Høres litt ut som meg i min forrige jobb. Det var for godt betalt til at jeg kunne si opp, men selv med normale, rolige arbeidsdager følte jeg at jeg døde litt for hver dag jeg jobbet. Alt ble et ork, jeg hadde aldri overskudd og følte meg fanget. Prøvde å jobbe mindre, men det hjalp egentlig ikke.

Hva jobbet du som? Hva tjente du og hvordan tjener man så godt at man kan si opp jobben om man har normale rolige arbeidsdager?

Anonymkode: ce3f0...d58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, dyptvann said:

Har du hørt om skatt 🤦‍♂️? Med 1,4 MNOK i lønn, betaler TS rett under 50 prosent i skatt, altså er netto 7-800 000 i året. 

7-800K netto? For en luselønn, forstår ikke at stakkaren får det til å gå rundt.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...