Gå til innhold

Hvordan unngå å overføre mine spiseproblemer til mitt barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes det her er skikkelig vanskelig. Strever med mat og følelser selv. Overspiser, spiser usunn mat i tide og utide, bruker strenge tiltak for å slanke meg (uten videre suksess). Småspiser, liker ikke å spise restemat.

Ønsker ikke å gi det videre til min datter. Hun er bare 1 år men jenter er jo så utsatt for å få spiseproblemer og problemer med kroppsbilde. Samtidig som jeg er veldig redd for at hun også skal bli tykk og få dårlig livskvalitet av det.

Anonymkode: 84778...2d6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn følger jo det foreldre gjør. Et barn kan f.eks bli veldig påvirket dersom mor ikke kan spise ditt og datt,for da blir hun tjukk, om mor viser at hun har dårlig selvbilde og skal kommentere på det selv, osv. Barn merker mer enn du tror, så dersom du viser at du går av og på med diett for eksempel, eller er kjempestreng med deg selv og ikke har et avslappet og godt forhold til kropp og helse så får nok ikke hun det heller.

Men hun er bare 1 år så du har "tid" på å fikse det, selvom binge-eating ofte ikke går over av seg selv uten hjelp. Å få bedre selvbilde og syn på ting hjelper nok både deg og din datter, ser hun at du er glad i deg selv og er i ok aktivitet, spiser balansert osv så går det nok bra. Viser du at du har negativ holdning til din egen kropp og mat så kan hun få det også

AnonymBruker
Skrevet

Ikke tilby henne mat som trøst eller belønning. Da kommer du langt. Mat kun når til de vanlige måltider. Snacks trengs ikke, evt gi frukt mellom måltider.

Og det er ikke farlig om man går glipp av et måltid. Ikke press barnet til å spise om barnet ikke ønsker mat, ikke si: så flink du var å spise og slike ting.

Har selv et problematisk forhold til mat, og vet utmerket godt hvorfor jeg har det. Ungen min virker ikke til å ha tatt over mine uvaner og usunne spisevaner. Hun får lov til å spise sent i helgene om hun ønsker det, og godteri kan hun godt få midt i uken. Men det er fordi hun er veldig småspist av det. Ett par biter så er hun fornøyd, da pakker hun det vekk etterpå. Hun kan fint ha godteri liggende i uker uten å tenke på det. MEN, alltid middag før godteri ;)

Og er der mat igjen på tallerken, da får hun lov å slutte å spise. Ingen snakk om 'de stakkars barna i Afrika' og slikt. Da blir det rester senere. Vann er tørstedrikken.

Anonymkode: 958d9...dee

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 12.49):

Synes det her er skikkelig vanskelig. Strever med mat og følelser selv. Overspiser, spiser usunn mat i tide og utide, bruker strenge tiltak for å slanke meg (uten videre suksess). Småspiser, liker ikke å spise restemat.

Ønsker ikke å gi det videre til min datter. Hun er bare 1 år men jenter er jo så utsatt for å få spiseproblemer og problemer med kroppsbilde. Samtidig som jeg er veldig redd for at hun også skal bli tykk og få dårlig livskvalitet av det.

Hvordan? Du blir frisk. Su starter med fastlegen. Hei, jeg trenger hjelp med...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke si at alt det lavkarbo hysteriet er bedre blandt mange mødre der ute eller sunnhetshysteriet. Fins noe normalt i mellom..

Ville snakket med legen og kanskje fått noe hjelp der til hva du kan gjøre?

Anonymkode: 7fb38...99b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Snacks trengs ikke,

Vokst opp helt uten det i barndomshjemmet, og det ble utslagsgivende for at jeg spiste i skjul. 

Jeg tror det viktigste er å signalisere at kropp ikke er så viktig. Og blir hun lubben, la det passere, så vokser hun heller kanskje av seg det, enn at det blir spiseforstyrrelse. 

Anonymkode: df0ad...587

Skrevet

Problemet er at man aldri vet hva som vil trigge den enkelte person. Og om de trigges i det hele tatt. Jeg har to venninner med hvert sitt søsken og mødre med et problematisk forhold til mat. Ene moren var svært alvorlig syk med anoreksi og klarte ikke skjule sine problemer. Barna fikk ikke sukker, å spise middag det var å be om å bli sulten igjen etter kort tid fordi porsjonene var små og innehold mest grønt, lite til ingen proteiner og ingen karbohydrater. Ingen av disse barna fikk et problematisk forhold til mat i voksen alder. I den andre familien var porsjonene normale men moren var opptatt av vekt og snakket ned sin egen kropp, eget utseende og generelle evner. Det ene barnet, min venninne fikk et svært problematisk forhold til mat og kropp og har alltid tvilt på seg selv. Søskenet er rake motsetning. Og alle disse har fått samme oppdragelse, blitt utsatt for samme problematikk. Likevel endte det forskjellig. Selv er jeg fra en familie der mat aldri har vært noe tema utover sunn fornuft og jeg ble alvorlig syk av anoreksi halve livet mitt.

poenget er TS at uansett hva du gjør finnes det ingen garantier. Men! Du har tatt et kjempesteg i å erkjenne problemet og ønske å gjøre noe med det, og det er for deg du må gjøre det. Oppsøk hjelp. Og når motivasjonen svinger bruk datteren din som ledestjerne. Du kan selvsagt ta grep som å lage god stemning rundt matbordet, ikke la mat være noe tema og i såfall kun et hyggelig og sosialt tema. For eksempel. Men den viktigste endringen må du gjøre i deg selv, for deg og for din datter.

• Liker 2
Skrevet

Sjansen er stor for å påføre henne dette om du ikke får hjelp iallefall.

Går du til psykolog? 

AnonymBruker
Skrevet
DundreMilfin skrev (10 minutter siden):

Sjansen er stor for å påføre henne dette om du ikke får hjelp iallefall.

Går du til psykolog? 

Har gjort det, men ble nylig avsluttet fordi psykologen skulle bytte jobb og det går greit med meg. Er i jobb og fungerer ok. Har snakket lite om denne problematikken i timene, bare sånn kort "hvordan går det med spisingen?" 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har gjort det, men ble nylig avsluttet fordi psykologen skulle bytte jobb og det går greit med meg. Er i jobb og fungerer ok. Har snakket lite om denne problematikken i timene, bare sånn kort "hvordan går det med spisingen?" 

Ts

Det jeg mente var konkret behandling for spiseforstyrrelser :)

Altså at du skal jobbe med å få et normal forhold til mat. 

Kutte ut dietter, binging osv. 

Finnes mange spesialister på det :) 

AnonymBruker
Skrevet
DundreMilfin skrev (2 timer siden):

Det jeg mente var konkret behandling for spiseforstyrrelser :)

Altså at du skal jobbe med å få et normal forhold til mat. 

Kutte ut dietter, binging osv. 

Finnes mange spesialister på det :) 

Vanskelig å tro på at det kan fungere. Dessuten er jeg så overvektig at jeg må slanke meg, så det er skikkelig vanskelig. Hvordan går man frem for å finne spesialist da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Vanskelig å tro på at det kan fungere. Dessuten er jeg så overvektig at jeg må slanke meg, så det er skikkelig vanskelig. Hvordan går man frem for å finne spesialist da?

Jo, men det må du bare forsøke.

Om du ønsker at barnet ditt ikke skal påvirkes. 

Du kan for eksempel be fastlegen om råd. Det bør ikke være ekstremt vanskelig å finne noen som spesialiserer seg på dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...