AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #1 Skrevet 2. juni 2022 Hvilke urter skal man velge eller kan anbefales? jeg er ikke særlig imponert over urter jeg finner i butikken, og oppskriftene sier jeg skal hakke det å ha i maten.. Men finnes det andre alternativer eller bedre urter som kan bruke i mat og som liker bra enn urtene fra butikk som ikke varer lenge. Anonymkode: 9b378...77c
Alauda Skrevet 2. juni 2022 #2 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilke urter skal man velge eller kan anbefales? jeg er ikke særlig imponert over urter jeg finner i butikken, og oppskriftene sier jeg skal hakke det å ha i maten.. Men finnes det andre alternativer eller bedre urter som kan bruke i mat og som liker bra enn urtene fra butikk som ikke varer lenge. Anonymkode: 9b378...77c Jeg kjøper for det meste urter i rene grønnsaksbutikker (som vi tidligere kalte "innvandrerbutikker"). Urtene du får der er ikke bare av en helt annen kvalitet enn de man får i de beste kjedene, de er billigere også.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #3 Skrevet 2. juni 2022 Alauda skrev (6 minutter siden): Jeg kjøper for det meste urter i rene grønnsaksbutikker (som vi tidligere kalte "innvandrerbutikker"). Urtene du får der er ikke bare av en helt annen kvalitet enn de man får i de beste kjedene, de er billigere også. er urtene i poser? og kan de være i skapet lenge? Anonymkode: 9b378...77c
Alauda Skrevet 2. juni 2022 #4 Skrevet 2. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): er urtene i poser? og kan de være i skapet lenge? Anonymkode: 9b378...77c Jeg trodde du snakket om friske urter, ikke tørre. De ferske urtene kommer ikke i poser, nei, med mindre du legger dem i poser selv. Tørre urter kjøper jeg for det meste på glass, bortsett fra typisk Provence-urter, som jeg gjerne har kjøpt i poser fra Frankrike. Tørre urter holder seg i evigheter. Endret 2. juni 2022 av Alauda
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #5 Skrevet 2. juni 2022 Alauda skrev (15 minutter siden): Jeg trodde du snakket om friske urter, ikke tørre. De ferske urtene kommer ikke i poser, nei, med mindre du legger dem i poser selv. Tørre urter kjøper jeg for det meste på glass, bortsett fra typisk Provence-urter, som jeg gjerne har kjøpt i poser fra Frankrike. Tørre urter holder seg i evigheter. ok, det du sier at grønnsaksbutikken har friske urter. Det er nytt for meg. Anonymkode: 9b378...77c
Alauda Skrevet 2. juni 2022 #6 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ok, det du sier at grønnsaksbutikken har friske urter. Det er nytt for meg. Anonymkode: 9b378...77c Trodde det var selvsagt at de hadde friske urter der, det har de jo på matbutikkene også, men de i grønnsaksbutikkene er altså gjerne mye bedre.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #7 Skrevet 2. juni 2022 Jeg kjøper friske urter fra gartneriet, de holder i månedsvis med riktig stell - dvs gi dem nok vann uten at de blir stående med røttene i vann, og at de får nok av lys (kunstig eller dagslys). Anonymkode: a77a1...7fa 1
Rosatoast Skrevet 2. juni 2022 #8 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvilke urter skal man velge eller kan anbefales? jeg er ikke særlig imponert over urter jeg finner i butikken, og oppskriftene sier jeg skal hakke det å ha i maten.. Men finnes det andre alternativer eller bedre urter som kan bruke i mat og som liker bra enn urtene fra butikk som ikke varer lenge. Anonymkode: 9b378...77c Utenlandske matbutikker har mye flotte urter, grønnsaker og frukt. Mye bedre og billigere enn de norske dagligvarebutikkene 1
Rosatoast Skrevet 2. juni 2022 #9 Skrevet 2. juni 2022 Alauda skrev (1 minutt siden): Trodde det var selvsagt at de hadde friske urter der, det har de jo på matbutikkene også, men de i grønnsaksbutikkene er altså gjerne mye bedre. Grønnsaksbutikker? Mener du typisk utenlandske butikker? 😅🥸.
Alauda Skrevet 2. juni 2022 #10 Skrevet 2. juni 2022 Rosatoast skrev (9 minutter siden): Grønnsaksbutikker? Mener du typisk utenlandske butikker? 😅🥸. Ja, kfr. min kommentar litt lengre opp.
Sago Skrevet 4. juni 2022 #11 Skrevet 4. juni 2022 En del urter kan man så og dyrke selv, i hvertfall om sommeren. Jeg har en basilikum i vinduskarmenen og persille og gressløk på verandaen, dette holder seg mye bedre enn sånne ferdige planter man kjøper. Det går ikke så bra om vinteren, dessverre, men persillen og gressløken kan komme opp igjen neste år. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #12 Skrevet 4. juni 2022 Sago skrev (3 minutter siden): En del urter kan man så og dyrke selv, i hvertfall om sommeren. Jeg har en basilikum i vinduskarmenen og persille og gressløk på verandaen, dette holder seg mye bedre enn sånne ferdige planter man kjøper. Det går ikke så bra om vinteren, dessverre, men persillen og gressløken kan komme opp igjen neste år. hvor kjøper du frø? og kan jeg ha det i hva som helst? en krukke? areal? Anonymkode: 9b378...77c
Sago Skrevet 4. juni 2022 #13 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): hvor kjøper du frø? og kan jeg ha det i hva som helst? en krukke? areal? Anonymkode: 9b378...77c Jeg har kjøpt på nett (solhatt.no har mye spennende), men de selger det i hagesentere, blomsterbutikker og til og med en del matbutikker også. Der får du også kjøpt jord. Det er best å ha store krukker, mye større enn de små man kjøper urteplanter i. Spesielt basilikum trenger veldig mye vann.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #14 Skrevet 4. juni 2022 Sago skrev (2 minutter siden): Jeg har kjøpt på nett (solhatt.no har mye spennende), men de selger det i hagesentere, blomsterbutikker og til og med en del matbutikker også. Der får du også kjøpt jord. Det er best å ha store krukker, mye større enn de små man kjøper urteplanter i. Spesielt basilikum trenger veldig mye vann. når er urtene spiselig når den vokser opp, og klipper jeg av en steng fra urten? Anonymkode: 9b378...77c
Sago Skrevet 4. juni 2022 #15 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): når er urtene spiselig når den vokser opp, og klipper jeg av en steng fra urten? Anonymkode: 9b378...77c De er spiselige fra starten, men de blir jo større etterhvert. Når du klipper av noe vokser det opp mer. På basilikum er det lurt å la det nederste bladparet være igjen når du plukker, da kommer det nye skudd.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #16 Skrevet 4. juni 2022 Jeg har også handlet hos solhatt.no som er nevnt tidligere her. De har mye å velge i Urter - Solhatt økologisk hagebruk Mikrogrønt / Microgreens / Microleaf / Microleaves - økologiske frø (solhatt.no) Du kan bruke de mens de fortsatt er små - eller du kan dyrke større planter. Har du hvitløk til overs kan du sette båter i jorda med spissen opp. Da vokser det opp hvitløksgress som er en litt milderei smak enn hvitløk. Her har jeg ellers sett dyrkesett og frøposer hos Europris. Jeg har ikke testet ennå, men har planer om å prøve å spire urter i agar agar Dyrke mikrogrønt uten jord — i agar agar | hageterapi Anonymkode: 96114...069
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #17 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): når er urtene spiselig når den vokser opp, og klipper jeg av en steng fra urten? Anonymkode: 9b378...77c Det kommer an på arten. Så hvis du skal dyrke egne urter så er det lurt å lese litt om akkurat den typen du har. Jeg gjør det selv, og det er ikke vanskelig. Men det tar jo litt tid før plantene har vokst seg store nok til at du får nok blader fra de. Flere steder får du kjøpt startsett (jord, frø og potter) som du kan starte med. Men jeg vil anbefale å etter hvert potte de om etter hvert til større potter. Anonymkode: 65b26...c5e
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #18 Skrevet 4. juni 2022 Mange gode forslag over! Jeg sår det aller meste selv (basilikum, gressløk, koriander (til gjester 🙃), mynte og peppermynte, persille, salvie, etc), men det tar en del tid. Trenger jeg veldig mye av noe kjøper jeg i bunter fra internasjonal butikk. Ellers har hagesentre urter. Anonymkode: 17b4c...86b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå