AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #1 Skrevet 2. juni 2022 Hei, jeg søker råd i en situasjon som involverer en ekskone. Min mann og jeg har har flere barn til sammen, men ingen felles, og vi har vært sammen i mange år. Hans barn er tenåringer, mine er små. Pga vår arbeidssituasjon bor vi to kommuner en periode, og vi eier derfor 2 hus. I begge husene ser det ut til at hans ekskone - og mor til hans barn - tar det for gitt at hun har full tilgang, selv uten å si fra på forhånd og hun tar seg inn når vi voksne ikke er hjemme. Vi har en god tone med henne, og vi ønsker å fortsette med det. Jeg trenger derfor råd til hvordan jeg skal ta opp denne situasjonen uten at stemningen blir dårlig. Hus 1: Her har hun bodd. Der ble barna født og de bor der ennå 50%. Hun flyttet ut for flere år siden. Jeg har foreløpig ikke kjøpt meg inn her, men huset anses som min manns og mitt sammen. Fra dag 1 etter vi ble sammen har hun gått rett inn i huset. Jeg har flere ganger funnet henne inne på et av barnas rom når hun "bare skal hente noe", både med og uten barna. Jeg har også opplevd at hun plutselig sitter i kjellerstua sammen med barna uten at vi andre voksne har fått beskjed (men vi er i huset). Hun kommer også inn i huset når vi voksne ikke er hjemme, og jeg finner spor av at hun har vært der - beskjed om dette gir hun oss ikke. Jeg opplever dette som et brudd på privatlivets fred, og tenker at om det er én person som virkelig bør annonsere sin ankomst så er det en eks. Hus 2: Dette eier vi sammen, og er et hus vi nylig kjøpte. Første gang hans ekskone kom på besøk, gikk hun rett inn uten å ringe på og gikk rett opp på rommet til et av deres felles barn. Jeg stod på kjøkkenet, klar til å ønske velkommen til vårt nye hjem, men da jeg oppdaget at hun bare gikk rett inn uten å gjøre seg til kjenne, kjente jeg på en stor uvilje. Hva sier man i en slik situasjon? Nå er det slik at deres eldste datter skal flytte inn sammen med meg og mine to små barn i dette huset (skolen hun skal begynne på er i min kommune). Jeg ser for meg at jeg kommer hjem fra jobb, sliten og uforberedt og finner hennes mor inne i huset. Ikke kan jeg si at min stedatter ikke kan ha sin mor på besøk, men samtidig er det mitt hjem. Slik situasjonen er nå kjennes det ut som vi er 3 voksne i forholdet, og at det forventes at jeg må finne meg i at eksen skal ha full tilgang til husene. Min mann vet at jeg ikke liker situasjonen, men han er så engstelig for at stemningen mellom oss tre skal bli dårlig at han ikke sier klart nok fra. Han sier "hva kan jeg si? Hun vil jo bare besøke sine barn." Jeg har spurt ham om han kunne tenke seg å gå rett inn i hennes hus uannonsert, gjerne når hun ikke er der, men det er helt utenkelig for ham. Jeg vet at det finnes folk som er veldig flinke på å si fra om store ting, men som greier å formulere seg på en slik måte at budskapet blir mottatt med forståelse. Finnes det noen med en slik evne som kan hjelpe meg? Anonymkode: 04f37...09b
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #2 Skrevet 2. juni 2022 Hvorfor har dere ikke sagt noe til henne tidligere? Det blir så klart vanskelig å sette grenser nå etter lang tid. Anonymkode: 8095b...800 19 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #3 Skrevet 2. juni 2022 Kjøp kodelåser til begge husene og aktiver automatisk låsing. Da kommer ingen inn uten kode. Du kan også koble opp mot internett, og se hvem sin kode som er brukt - i tilfelle ungene deler koden sin med henne. Anonymkode: 72ca5...ad2 27 7
Rosatoast Skrevet 2. juni 2022 #4 Skrevet 2. juni 2022 Dere tar tilbake nøklene hun tydeligvis har, og sender hun en melding på telefonen. hvis det er for vanskelig å si det ansikt til ansikt, ingen mennesker oppfører seg faktisk slik. Veldig respektløst. Det er tydelig at hun mener hun har krav på disse "territoriene" og du sier jo ingenting? Syntes mannen din er en pingle som ikke ber om nøklene tilbake. Selvfølgelig skal ikke hun komme og gå som hun vil, tilogmed når ingen er hjemme? Hallo, hun kunne blitt politianmeldt 24
Nymerïa Skrevet 2. juni 2022 #5 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min mann vet at jeg ikke liker situasjonen, men han er så engstelig for at stemningen mellom oss tre skal bli dårlig at han ikke sier klart nok fra. Da tror jeg du skal forklare han at stemninga blir enda dårligere hvis han ikke sier noe. Og det blir mindre dårlig stemning hvis han tar det enn om du tar det. Hadde det vært din eksmann som drev på sånn så hadde det vært ditt ansvar å ta det opp. Forresten var det feil spørsmål av deg da du spurte om han kunne ha tenkt seg å gjort det samme selv. Du burde ha spurt han hvordan han hadde tatt det hvis en av dine ekser plutselig var inne hos dere. Hadde han ment at dere ikke skulle ta det opp da heller for å unngå dårlig stemning? 19 2
Rosatoast Skrevet 2. juni 2022 #6 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjøp kodelåser til begge husene og aktiver automatisk låsing. Da kommer ingen inn uten kode. Du kan også koble opp mot internett, og se hvem sin kode som er brukt - i tilfelle ungene deler koden sin med henne. Anonymkode: 72ca5...ad2 Dette var et godt forslag, og da trenger dere heller ikke konfrontere hun. Kanskje hun tar hintet av seg selv deretter, bare gi beskjed til barna at denne koden skal ikke deles med noen, heller ikke annen familie - bare dere som bor i huset. 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #7 Skrevet 2. juni 2022 Jeg hadde sagt i fra på en fin måte neste gang hun kommer brasende inn. Vet du.. vi har hatt noen uvedkommende i huset her forleden , og nå ønsker vi at folk ringer på døren før vi åpner. OK ? Samtidig så begynner dere å låse døren. Automatisk smekklås om det finnes. Exkona er blottet for folkeskikk Anonymkode: 534a9...f3e 13
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #8 Skrevet 2. juni 2022 Ta dere en tur til henne og gå rett inn i huset før hun kommer hjem fra jobb, da får hun se selv hvordan det er. Også spiller dere bare uforstående hvis hun blir sur, siden hun jo gjør det samme hos dere. Anonymkode: 51532...0fc 16 2
Kristin70 Skrevet 2. juni 2022 #9 Skrevet 2. juni 2022 Har hun nøkler til huset eller er det slik at barna gir henne sine nøkler hvis hun skal hente noe? 4
PurpleTuliip Skrevet 2. juni 2022 #10 Skrevet 2. juni 2022 Vurdert fingeravtrykksleser? det har mine foreldre så nå er det kun husets beboere som kan gå rett inn. Resten må vente på at noen åpner. veldig ok løsning på problemet uten å lage noe «styr» utav det. 17 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #11 Skrevet 2. juni 2022 Har det som deg. Vært sammen i 7 år og barn på hver vår kant. Jeg har ikke kjøpt meg inn i hans hus da jeg eier egen leilighet så vi bor litt hos hverandre. Eller jeg var mye hos han før men har kuttet det ut da hans eks går inn og ut som det passer seg. Enten besøk, rydde i klærne til barna, flytter om i hans klær og i kjøkkenskap. Jeg har i protest fjernet mine få klær og toalettsaker der og orker ikke være der mer. Min kjæreste sier hun gjør dette for å provosere men at han orker ikke si fra. Han er ganske hissig av seg ellers og sta, men veldig sky når det gjelder eksen. vi har kranglet ufattelig mange ganger om dette der jeg føler meg nedgradert som partner til å kun være en kjæreste han besøker for sex annahver uke. Jeg har ikke noe kontakt med eksen men ringte hun en gang hun begynte å pusse opp ett rom der (til dattra). Som min kjæreste ikke informerte meg om i forkant , jeg fant det ut etterpå. Hun skjønte hvorfor jeg reagerte og samtalen gikk ok , men hun har styrt på mer enn før etterpå. Dette var 4 år siden. Jeg tenker det er din mann soM må si fra. Hvis ikke må du gå… eksen blir nok med på kjøpet. Jeg vurdere å gå men det er ikke lett. Anonymkode: c6bda...b01 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #12 Skrevet 2. juni 2022 Men i alle dager, hvor veik er mannen din? Det er da ingen betingelse for godt samarbeid at man har tilgang til hverandres hus. Jeg har ikke nøkkel til min eks sitt hus og ikke han til mitt. Hvis noe skal hentes ringer vi eller sender melding og avtaler. Og dama eier jo ikke respekt eller sans for grenser. Selv foreldrene mine ringer på hos meg, og det er når besøk også er avtalt, for annonsere sin ankomst og for ikke å brase inn. Fjern nøkler, whatever, gi henne beskjed om at hun må avtale, eller ringe på hvis hun kommer uanmeldt. Anonymkode: 91f0f...aa1 15
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #13 Skrevet 2. juni 2022 Kristin70 skrev (4 minutter siden): Har hun nøkler til huset eller er det slik at barna gir henne sine nøkler hvis hun skal hente noe? Hun bruker barnas nøkler. En gang kontaktet hun sågar hans foreldre og ba om nøkkel til å låse seg inn - uten å informere oss først. Andre ganger brukes barna som "skjold": hun ber dem låse opp og så løper hun inn mens barna venter. Anonymkode: 04f37...09b
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #14 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun bruker barnas nøkler. En gang kontaktet hun sågar hans foreldre og ba om nøkkel til å låse seg inn - uten å informere oss først. Andre ganger brukes barna som "skjold": hun ber dem låse opp og så løper hun inn mens barna venter. Anonymkode: 04f37...09b Dette er et menneske helt uten antenner. Det er ingen vits i å bruke energi på fintfølende og varsomme formuleringer. Mannen din må si: "Du får ikke lov til å låse deg inn uten at det er avtalt, og du får ikke lov til å buse inn uten å ha ringt på." Anonymkode: 91f0f...aa1 24 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #15 Skrevet 2. juni 2022 Hva er motivet liksom? Hadde eksen til mannen hatt for vane å brase inn her tror jeg jaggu jeg skulle tatt en uke fri og tuslet rundt i bare undertøy (helt til barna kom hjem såklart). Gjerne ferie med mannen samtidig...! Anonymkode: 47a0f...5d2 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #16 Skrevet 2. juni 2022 Og som en siste kommentar: Du, TS, må også sette grenser for mannen din. Jeg skjønner at han er konfliktsky, men min mann ville fått en helvetes konflikt med meg om han tillot sin eks å valse inn i mitt liv. Nå ville jeg sagt fra selv også, men likevel. Jeg hadde følt meg sinnssykt dårlig tatt vare på. Anonymkode: 91f0f...aa1 13 2
Kristin70 Skrevet 2. juni 2022 #17 Skrevet 2. juni 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hun bruker barnas nøkler. En gang kontaktet hun sågar hans foreldre og ba om nøkkel til å låse seg inn - uten å informere oss først. Andre ganger brukes barna som "skjold": hun ber dem låse opp og så løper hun inn mens barna venter. Anonymkode: 04f37...09b Mannen din må snakke med barna sine om at de ikke kan låne ut nøkler til moren. Det er godt mulig at dette ikke blir godt mottatt siden de har gjort dette i årevis uten at noen har reagert. Jeg tror fingeravtrykklås til nyhuset hadde stått høyt på ønskelisten. 8
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #18 Skrevet 2. juni 2022 Kristin70 skrev (1 minutt siden): Mannen din må snakke med barna sine om at de ikke kan låne ut nøkler til moren. Det er godt mulig at dette ikke blir godt mottatt siden de har gjort dette i årevis uten at noen har reagert. Jeg tror fingeravtrykklås til nyhuset hadde stått høyt på ønskelisten. Nei, dette skal ikke barna blandes inn i. Det er en sak mellom de voksne. Anonymkode: 91f0f...aa1 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #19 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hun bruker barnas nøkler. En gang kontaktet hun sågar hans foreldre og ba om nøkkel til å låse seg inn - uten å informere oss først. Andre ganger brukes barna som "skjold": hun ber dem låse opp og så løper hun inn mens barna venter. Anonymkode: 04f37...09b Hvorfor løper hun? Kommer hun ikke for å være sammen med barna? Eller har hun andre ærender? Anonymkode: c2dde...d27 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #20 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er motivet liksom? Hadde eksen til mannen hatt for vane å brase inn her tror jeg jaggu jeg skulle tatt en uke fri og tuslet rundt i bare undertøy (helt til barna kom hjem såklart). Gjerne ferie med mannen samtidig...! Anonymkode: 47a0f...5d2 Det er flere som har foreslått at jeg gjør dette, men timingen har ikke helt vært på min side. Har tuslet rundt i underspretten, men den eneste gangen hun faktisk kom inn uannonsert (jeg trodde det var en innbruddstyv) var da jeg satt på do, og da fikk jeg ikke gjort så mye. Anonymkode: 04f37...09b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå