Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snuten klikker i vinkel om de ransaker deg og finner en tapetkniv eller kjøkkenkniv (i emballasjen) eller jaktkniv, selv om du er håndverker eller kokk eller skal på jakt. Utallige saker i media om dette.

Men hva med lommekniv? Kan man tusle rundt med den i lommen? Type sveitsisk lommekniv, ikke sprettkniv.

Anonymkode: ccfa0...5fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er hvorfor man skal måtte tusle rundt med dette.

Anonymkode: a4c40...54d

• Liker 3
Skrevet

Etter våpenforskriften § 9 er springkniver, batangakniver (foldekniver også kjent som balisonger eller butterflykniver), stiletter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander som ikke anses å ha noe aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter, ulovlig å anskaffe og inneha uten dispensasjon fra politiet.4. mar. 2019

En leatherman vil være egnet til å påføre noen en kroppskrenkelse, og er dermed ulovlig å bære på offentlig sted, f. eks i beltereimen. Offentlig sted vil si gater og veier, skoler og arbeidsplasser, kino og kafé, etc.

Så hvis du trenger å ha med deg en lommekniv på fisketur, campingtur i skogen, eller speidertur, så har du lov til det. Men hvis du har lyst til å gå rundt med en lommekniv for beskyttelse så er det ikke et aktverdig formål, og dermed er det å bære kniv i en sånn situasjon forbudt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spørsmålet er hvorfor man skal måtte tusle rundt med dette.

Hvorfor kommenterer du når du ikke vet hva en lommekniv er? Det er titusenvis av forskjellige ting man kan bruke en lommekniv til på en helt vanlig dag.

Her om dagen reddet jeg en katt som hadde beinet sittende fast i noe netting. Tenk om jeg ikke hadde hatt lommekniven med meg.

AnonymBruker
Skrevet

Noe sier meg at det er mer ved disse historiene enn at politiet bestemmer seg for å ransake en tilfeldig person på gaten, for så å «klikke i vinkel» utelukkende fordi vedkommende har vært og handlet en ny kjøkkenkniv på Kitchn. 

Anonymkode: 477e0...288

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor kommenterer du når du ikke vet hva en lommekniv er? Det er titusenvis av forskjellige ting man kan bruke en lommekniv til på en helt vanlig dag.

Her om dagen reddet jeg en katt som hadde beinet sittende fast i noe netting. Tenk om jeg ikke hadde hatt lommekniven med meg.

Hvordan du kom fram til at jeg ikke vet hva en lommekniv er, vites ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Politiet stopper ikke tilfeldige folk på gaten for å lete etter kniver.

Så lenge kniven du har med deg har tjener et formål er det fullt lovlig. De fleste domfellelser viser at personen hadde med seg kniv for selvforsvar eller var av type kniv som ikke har et aktverdig formål.

En foldekniv med mindre enn 6 cm bladlengde  uten lås er lovlig som håndbagasje på fly, og dermed også lovlig å bære i det offentlige rom.

Anonymkode: 5a64e...4bc

AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snuten klikker i vinkel om de ransaker deg og finner en tapetkniv eller kjøkkenkniv (i emballasjen) eller jaktkniv, selv om du er håndverker eller kokk eller skal på jakt. Utallige saker i media om dette.

Men hva med lommekniv? Kan man tusle rundt med den i lommen? Type sveitsisk lommekniv, ikke sprettkniv.

Bare tull.

Null problem å ha en kniv, eller å bli tatt av politiet med kniv på seg, om du skal på jakt, eller har kjøpt en kjøkkenkniv og er på vei hjem.

Om TS har opplevd at politiet "klikker i vinkel", er det nok andre bakenforliggende årsaker til det. Politiet har aldri klikka i vinkel på meg, og jeg går ofte med kniv (jobber på gård). 

Anonymkode: 20963...c99

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

Ryddet for latterliggjøring og nedsettende ytringer i tillegg til siteringer av slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...