Gå til innhold

Tannleger er svindel og humbug!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.aftenposten.no/norge/i/kJqKj/samme-tenner-helt-forskjellig-behandling

Ikke en eneste gang er tannlegene enige om hvilke tenner som skal behandles og hvordan.

• For én pasient foreslår én tannlege 15 fyllinger til 12.700 kroner, mens en annen foreslår null fyllinger.
  • For en annen pasient foreslår én tannlege ni fyllinger og en rotfylling med krone til nesten 23.000 kroner, mens en annen foreslår én fylling og én rotfylling til 4300 kroner.
  • Hos én av pasientene er det flere tannleger som ikke oppdager store hull.
    Mønsteret er det samme for alle testpersonene: Sprikene i tannlegenes konklusjoner er store.

Har DU blitt svindlet av tannlegen noen gang tror du?

Anonymkode: 3b147...d5b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, min tannlege som jeg nå har hatt i snart 20 år er helt fantastisk og vel verdt pengene har ingen klager. :) 

Er hun ikke fornøyd med eget arbeid så gjør hun det på nytt gratis, altså hun er helt strålende og unik. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/kJqKj/samme-tenner-helt-forskjellig-behandling

Ikke en eneste gang er tannlegene enige om hvilke tenner som skal behandles og hvordan.

• For én pasient foreslår én tannlege 15 fyllinger til 12.700 kroner, mens en annen foreslår null fyllinger.
  • For en annen pasient foreslår én tannlege ni fyllinger og en rotfylling med krone til nesten 23.000 kroner, mens en annen foreslår én fylling og én rotfylling til 4300 kroner.
    Mønsteret er det samme for alle testpersonene: Sprikene i tannlegenes konklusjoner er store.

Ikke har jeg bare sannsynligvis blitt svindlet, men rett og slett ydmyket for å ikke ha speilblanke tenner! 

Vi vet ikke hvor sterke tenner vi selv har! så lenge du ikke har hull eller annet som skader, så vil alt gå fint med tannpuss og tanntråd!

Anonymkode: 01387...6a3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tannlege som er ganske chill med tanke på hva hun vil behandle. Jeg hadde flere tenner der man kunne borret og lagt en fylling, men der det ikke var gått så langt at det absolutt var nødvendig, og kanskje heller ikke ville bli det med godt nok videre renhold. En annen tannlege ville kanskje vært mer tilbøyelig til å behandle før det evt utviklet seg videre. Jeg kan tenke meg at en tannlege vil være mer positiv til å vente og se det an dersom det er en pasient som pleier å komme til kontroller jevnlig slik at man rekker å fange opp ting dersom de utvikler seg videre. 

Jeg tror ikke tannleger går inn for å svindle pasienter (det vil alltid finnes unntak), men at de kan ha ulike vurderinger av hvorvidt noe trenger behandling eller ikke. Det er forskjell på leger og hvordan de vil behandle ting også. Jeg har f.eks. en kronisk sykdom der noen leger nekter å foreskrive en spesifikk medisin, mens andre er positive til det.

Tannlegene skiller seg likevel ut  siden forskjellene fort får stor økonomisk betydning for pasienten.

Anonymkode: 89cdf...c0e

• Liker 4
Skrevet

Ganske sikker på at jeg ikke er det, siden det er minst 10 år siden jeg betalte for noe utover årskontroll.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig fornøyd med min tannlege. Men nå har jeg ikke problemtenner heller. Jeg er snart 50 år og har ingen hull eller fyllinger. Jeg har derimot én tann som har et begynnende hull, men det har vært slik i 15 år. De gangene det har vært en ung, ny tannlege så har de ønsket å gjøre noe med det hullet. Tilfeldigvis har min gode, gamle tannlege alltid vært til stede og tatt en ekstra kikk på både bilder og tann og konkludert med at det ikke trengs å gjøre noe med. Og det har han hatt rett i i 15 år nå. Hadde det vært noe problem med det lille hullet så ville det har utartet seg på de 15 årene det har vært der.

Derfor stoler jeg veldig på tannlegen min.

Anonymkode: 6e927...322

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan jo si det sånn, men vi trenger jo tannleger uansett så. Vi får ikke gjort noe med dette. 

Anonymkode: 9d1d0...36b

• Nyttig 1
Skrevet

Hatt 3 tannleger de siste 10 årene, alle har sagt det samme - null hull, masse tannstein. 1000 kr takk og kom tilbake om 18 mnd.

Føler meg ikke svindlet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja jeg forsøkte en tannlege jeg ikke hadde vært hos før. Jeg gir alltid beskjed om tidligere overgrep og ønske om å være forsiktig. Dette ble ikke holdt og jeg ble ganske skremt. Der fikk jeg beskjed om at tennene mine var helt ødelagt og at jeg måtte forberede meg på å ut med 2k hver måned det neste året. 

Så dro jeg tilbake til et tannlege senter jeg kjenner bedre til. Der fikk jeg beskjed om at ingenting var galt og beviser på det. Den tannlegen var forsiktig med meg og oppførte seg fint. 

Anonymkode: 4bbb6...0e4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde over 30 hull, kroner 0 så ikke svindlet

Anonymkode: a01fa...e3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg forsøkte en tannlege jeg ikke hadde vært hos før. Jeg gir alltid beskjed om tidligere overgrep og ønske om å være forsiktig. Dette ble ikke holdt og jeg ble ganske skremt. Der fikk jeg beskjed om at tennene mine var helt ødelagt og at jeg måtte forberede meg på å ut med 2k hver måned det neste året. 

Så dro jeg tilbake til et tannlege senter jeg kjenner bedre til. Der fikk jeg beskjed om at ingenting var galt og beviser på det. Den tannlegen var forsiktig med meg og oppførte seg fint. 

Det skal også sies at jeg bruker tanntråd hver dag, pusser tennene to ganger hver dag og går til tannlege hvert år. Så jeg klarte ikke å forstå hvordan tennene mine skulle blitt så skadet på så kort tid som da jeg prøvde en ny. 

Gjest StellaNova
Skrevet

Da jeg flyttet til en ny by og fikk ny tannlege så fant han ut at visdomstennene mine skulle ut, hadde hatt dem i 10 år da uten problemer og med oppfølging når de vokste seg til. Gikk til en ny og hun stusset over dette og sa at de fikk bli. Null problemer med de. 

Grunnen til at jeg ikke lot han trekke de var fordi han ikke ville gi meg beroligende, hadde han gjort det hadde jeg nok ikke satt spørsmålstegn ved det engang. Lurer på om jeg kan ta ut journalen for å se hva han skrev, bare for gøy? Stoler på henne jeg går til nå, og jeg lar henne dope meg mens hun får fikse det hun vil også 😄 

Men jeg tror noen tannleger legger til noen ekstra "problemer" de må fikse. Uten tvil.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er en artikkel som er mer enn 11 år gammel...

Anonymkode: 5eba4...626

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått tenner ødelagt av en tannlege. Skulle båre et vanlig hull, gikk ned i nerven og fylte likevel bare i. Jeg fikk enorme smerter og han måtte rotfylle. (Hater meg selv for å ikke bytte tannlege allerede da. Han nektet å ha gjort noe feil, selv om han utbrøt "Å helvete!" og så tydelig skyldig ut da han trykket borret ned i nerven. Så meg ikke i øynene etterpå engang. Dessverre tolket jeg denne tydelige skyldfølelsen som at han ikke pleide å gjøre feil.)

Ved rotfylling knakk han tannen i to. Igjen store betennelser og smerter, og gjentatte behandlinger hvor jeg hylte av smerte, men da ikke kunne bytte tannlege fordi han "ville ordne opp" gratis.  Så lenge pågikk det med smerter på ene siden at jeg måtte tygge på andre siden hele tiden, og broen min der knakk.

På grunn av et lite hull endte jeg opp med å mangle 4 tenner. Og med tannlegeskrekk. 

Anonymkode: 4af72...4ec

AnonymBruker
Skrevet

Ja, definitivt overbehandlet og forsøkt svindlet. Eksempelvis så ønsket min daværende faste tannlege å nærmest totalrenovere tennene; han ville da  rotfylle to tenner prevantivt, i tillegg til den ene som behøvde rotfylling,  Den ville han i tillegg sette på krone, og sette på fasetter på de som bare skulle prevantivt rotfylles.. 

Anonymkode: d927e...6d2

AnonymBruker
Skrevet

De fleste har eit tillitsforhold til tannlegen, banken, forsikringselskapet, bilverkstaden sin. 

Eksempl. Eit av våre barn (10 år)  vart oppfordret av skulen å ta kontakt med en opptiker å få sjekket synet. Konklusjonen endte  med at barnet reiste hjem med eit par briller, men briller som   aldri vart brukt, og han er nå 45 år.

Poenget: Som lekfolk  forholder oss til fagfolkene, og ein har i ettertid undret seg over på  hvilken grunnlag opptikeren satte diagnosen.  Når tannlegen beregner seg kr. 150,-  i matrialkostnader for en tannpirker da bør det ringe en bjelle eit sted. 

Å renske tannstein blei kostnaden kr 1300,- og tannlegen brukte omlag 15-20 min.

Anonymkode: 72cd1...c2a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er en artikkel som er mer enn 11 år gammel...

Anonymkode: 5eba4...626

Og da er det nok enda verre nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Svindlet? Ser ikke for meg det nei.

Anonymkode: 53465...477

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom på en erfaring hos tannlegen for ikke mer enn et par år siden. 

Siden jeg er student så har jeg ingen fast tannlege, men har brukt både ulike tannleger hos studentskipnad og tannlegekontor i hjembyen. Da jeg var på sjekk hos en tannlege i hjembyen så fikk jeg. beskjed om at jeg hadde ett hull som trengte en fylling og 2 små hull som kunne bli større dersom jeg ikke tok ordentlig vare på dem. Neste tannlegebesøk tok jeg hos studentskipnaden og der hadde jeg ikke 2 små hull 🤷‍♀️

Anonymkode: 265c0...e0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...