mAttE Skrevet 2. juni 2022 #1 Skrevet 2. juni 2022 Hei, håper noen kan hjelpe meg litt her 🙂 Jeg har kjøpt leilighet i et nytt borettslag, som bygges nå. Det er satt 120 liters varmtvannsbereder som standard. Prosjektleder sa i tilvalgsmøtet at det ikke burde koste noe å oppgradere til 200 liter, da disse stort sett koster det samme eller litt mindre enn 120 liter. Så da kontaktet jeg rørlegger på prosjektet og sa at jeg ønsket 200 liters bereder i stedet. Fikk da et tilbud på at det koster 2400,- kr ekstra! Spurte da hvorfor det ble så mye dyrere? Han mente de måtte ha betalt for å gjøre endringer med andre mål på rørføringer bla. Det er en vanlig Oso Høiax bereder det er snakk om, og ser på nett at der er 200 liter billigere enn 120.. Blir jeg lurt, eller er det reelt dyrere å installere en 200 liter enn en 120 i et nybygg? Hehe, håper noen kan opplyse meg litt her, ikke lett å være enslig kvinne i møte med alle disse ekspertene...😉
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #2 Skrevet 2. juni 2022 Kan ikka svare på spørsmålet men vi er 4 i husstanden ,2 voksne og 2 barn 11 og 15. Vi har 120L bereder som har aldri gått tøm for varmt vann. Trenger du virkelig 200L bereder ?? Anonymkode: e7a9c...0eb
mAttE Skrevet 2. juni 2022 Forfatter #3 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan ikka svare på spørsmålet men vi er 4 i husstanden ,2 voksne og 2 barn 11 og 15. Vi har 120L bereder som har aldri gått tøm for varmt vann. Trenger du virkelig 200L bereder ?? Anonymkode: e7a9c...0eb Eh, nei, det kan hende? Syntes bare 120 hørtes så lite ut, siden jeg alltid har hatt 200. Aldri vært plaget med at den har gått tom for varmtvann heller, da. Kanskje 120 liter er raskere på å varme opp vann igjen?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #4 Skrevet 2. juni 2022 Var 120L har 2kw varmekolbe. Bruker 2 timer på å varme vann fra kaldt til 75c. Det er sånn benkebereder som plasseres under benken på kjøkkenet. Hvis vi tenker at 200L har samme 2kw varmekoble så skal de går fortere å varme mindre vann ja. Anonymkode: e7a9c...0eb
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #5 Skrevet 2. juni 2022 Om du er alene så er 120 liter nok. Det blir fort varmt igjen om du skulle gå tom. Det med rørene har jeg ikke peiling på, men de må jo ta seg betalt for ekstra arbeid de utfører. Anonymkode: d21ab...835
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #6 Skrevet 2. juni 2022 Generelt så er det nesten alltid dyrere når noe skal endres, da det er besparende å bygge 20 like boliger kontra 19 like og 1 ulik. Er berederen opprinnelig planlagt i benk på kjøkken? Da vil i så fall berederen måtte flyttes til annet rom, mulig det er her tilleggskostnadene kommer. Er det sluk i rommet den er tenkt flyttet til? Anonymkode: e410c...efa
mAttE Skrevet 2. juni 2022 Forfatter #7 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Generelt så er det nesten alltid dyrere når noe skal endres, da det er besparende å bygge 20 like boliger kontra 19 like og 1 ulik. Er berederen opprinnelig planlagt i benk på kjøkken? Da vil i så fall berederen måtte flyttes til annet rom, mulig det er her tilleggskostnadene kommer. Er det sluk i rommet den er tenkt flyttet til? Anonymkode: e410c...efa Hei, nei berederen er planlagt i et skap i gangen, der det blir lagt opp til sluk og våtromsstandard på gulv. Er plass til 200 l bereder på samme sted. Dette er et lite borettslag der de større boligene har 200 l som standard, så de ligger jo allerede i bestilling til disse husene.
newman01 Skrevet 3. juni 2022 #8 Skrevet 3. juni 2022 2400 for en endringsmelding hørtes billig ut. Ofte koster det mange tusenlapper ekstra for å få litt ekstra spikerslag på en vegg, pluss 5000kr for å åpne endringsboka.
Leo Skrevet 3. juni 2022 #9 Skrevet 3. juni 2022 newman01 skrev (4 minutter siden): 2400 for en endringsmelding hørtes billig ut. Ofte koster det mange tusenlapper ekstra for å få litt ekstra spikerslag på en vegg, pluss 5000kr for å åpne endringsboka. Dette! Men hvis det er en liten leilighet hvor det normalt ikke kommer til å bo mer enn 1 - 2 personer så holder 120 liter i massevis. Er leiligheten større, og det senere vil være aktuelt å selge f.eks. til et par med en tenåring, ville jeg ha spandert på meg å bytte. Hilsen rørleggerfrue
mAttE Skrevet 3. juni 2022 Forfatter #10 Skrevet 3. juni 2022 Leo skrev (2 timer siden): Dette! Men hvis det er en liten leilighet hvor det normalt ikke kommer til å bo mer enn 1 - 2 personer så holder 120 liter i massevis. Er leiligheten større, og det senere vil være aktuelt å selge f.eks. til et par med en tenåring, ville jeg ha spandert på meg å bytte. Hilsen rørleggerfrue Leo skrev (2 timer siden): Dette! Men hvis det er en liten leilighet hvor det normalt ikke kommer til å bo mer enn 1 - 2 personer så holder 120 liter i massevis. Er leiligheten større, og det senere vil være aktuelt å selge f.eks. til et par med en tenåring, ville jeg ha spandert på meg å bytte. Hilsen rørleggerfrue Takk for svar! Da gjør jeg det 🙂 Visste bare ikke hva som var vanlig 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå