Gå til innhold

Redd for å la barnet reise med far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Far kommer fra et land i sør Amerika og vil at barnet skal bli med han dit 3-4 uker rundt juletider. Barnet har selv lyst men synes det er litt lenge å være borte. Far og barn har aldri bodd sammen, kun hatt sporadisk samvær siden far ikke bor i Norge men er her på besøk innimellom. Er her i en måneds tid og da treffes dem i helgene og kan være borte 3-6 mnd etterpå. Har vært sammen over tid noen få ganger, da Max 4-5 dager. Da har far selv valgt å ikke ha barnet hos seg lengre.  Min bekymring går på sikkerheten til barnet, det er mye kriminalitet i landet og trafikken er helt galskap. Jeg har vært der noen ganger tidligere for å besøke dem, da har far vært mer opptatt av å være ute med venner hele natta enn å være med barnet. Han har drukket mye alkohol og brukt hasj og kan godt finne på å kjøre med det innabords. I tillegg er han som person opptatt av fart og spenning og tar mange risikoer og han bryr seg lite om barnet bruker sykkelhjelm, belte, er oppe hele natta osv. Det er ca 7 år siden vi var der sist, far kan ha endret seg.. men jeg vet ikke og jeg er rett og slett redd det skal skje barnet noe. Han er lite i Norge, jobber bare sporadisk og har aldri vært istand til å betale bidrag. Barnet er 11 år.  Jeg lurer på om jeg er overnervøs og burde la barnet dra eller ikke..

Anonymkode: 4050c...8eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei aldri i verden. Far får komme til Norge og besøke, eller du får være med dit. 😱

Anonymkode: 80af0...cf6

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Uaktuelt at jeg har sendt avgårde barnet

Anonymkode: 831bc...a9d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri i verden sendt barnet dit alene. Tenk hvis det ikke bare blir et besøk, men kidnapping? 

Anonymkode: 2bdd5...1e8

• Liker 3
Skrevet

Hadde aldri sendt barnet mitt ut av landet med en slik mann. Ikke betaler han bidrag, ikke har han jobb i Norge og han er ikke til å stole på. Han har drukket mye alkohol og røykt hasj før og vil ta med barnet alene til et sted der det er mye kriminalitet? Du vet heller ikke om han kommer tilbake med ungen, det har du ikke en garanti for.

Altså, nei, ville vært fullstendig uansvarlig av deg å tillate dette.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Er det noen mulighet for at du kan bli med? At besøket varer 14 dager i stede for 4 uker om det er mer gjennomførbart med tanke på feks jobb? Tror jeg hadde vært veldig skeptisk til å sende ungen alene...

Foreslå at du bor på Airbnb eller hotell i nærheten så får far og barn kvalitetstid, men du har muligheten til å følge nøye med og eventuelt at barnet kommer til deg ved problemer.

Endret av Sirah
  • Liker 1
Gjest GulSol
Skrevet

Hallo i luken. Svaret er NEI.

Skrevet

Aldri i livet. Far får heller fortsette med sine norgesbesøk.

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt skal ikke barnet dra dit med far. Dumt barnet i utgangspunktet er spurt om turen. Her er det jo bare varsellamper i tillegg til at de har såpass lite kontakt at3-4 uker er urealistisk. En hyttetur en helg i Norge maks tenker jeg (gitt at far hadde virket/var en mer ansvarlig person). 
Dersom barnet ønsker å dra til fars hjemland bør du være med. At dere tar det som en ferie og heller møter far sammen enkelte dager/til enkelte aktiviteter. Så fremt det er mulig å ha tryggere boforhold.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri sendt gutten avgårde . 
Aller mest for gutten sin skyld, men tror he h hadde fryktet at jeg aldri hadde sett han igjen. 
Du må ikke finne på å godta fars ønsker/ krav 

Anonymkode: 3b885...799

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 8d53d...efd

Skrevet

Nja.... 

Jeg antar at faren vil ha han hjem for å vise han fram til slekta si og vise han landet og kulturen? Det er vel gjerne tanter, bestemor og onkler der, som gjerne vil se sin norske nevø? Hvis det er en slik storfamilie som sikkert vil gi din sønn det beste, og din sønn selv ønsker det, så tror jeg at jeg hadde syntes det var vanskelig å si nei. Kanskje utsatt det et års tid eller to....prøvd på det! :) 

Det som teller inn er at faren til tross for dårlig økonomi (du skal tjene godt i utlandet for å betale norsk barnebidrag) kommer til Norge og besøker sin sønn jevnlig. Han er jo en dedikert far på sin måte, selv om han fører en litt tilfeldig livsstil. 

Så ser jeg for meg at reglene og livsstilen er noe ulik her i Norge mht dette med sikkerhet, men da skal det sies at vi er jo sikkert verdens sikreste land. Hasj er vel ikke uvanlig å røyke der, ...og de 7 årene kan jo ha hjulpet på modenheten. Ikke minst drikker han vel neppe og røyker her i Norge mens han kjører bil, så kanskje han har litt andre holdninger nå?  Det hadde jo vært et tema som hadde blitt heftig diskutert og jeg måtte blitt beroliget på. 

Det beste er vel å si alt det som faktisk uroer deg og som gjør at du ikke ønsker å la din sønn dra, så får det være opp til far og svare på dette. Dessuten er 3-4 uker for lenge mener jeg. Far vet ikke om sønn vil trives osv,....

Så nja.. nei....hmm

AnonymBruker
Skrevet

Din situasjon er ganske lik min, bf her er en vagabond, uansvarlig og med manglende forelder ferdigheter.

Min sønn fikk ikke reise å besøke ham i utlandet før han 14.  Både pga sikkerhet, men også pga frykt for uheldig påvirkning ift verdier/holdninger osv. 

Nå er sønnen 18 og har vært hos hver sommer siste 4 årene. Begynnte med 2 uker, nå skal han 8 uker. Dette er også på andre andre siden av jorden...

Synes en 11 åring er altfor ung til å reise så langt hjemmeifra med det som høres ut som en umoden og uansvalig foresatt. Stol på magefølelsen din!! 

Anonymkode: 378c2...922

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt har også en pappa fra en øy i latin amerika.

Barnet var 12 år gammel første gang de reiste alene dit og var borte i fire uker.

Pappa er veldig ansvarlig og har hatt barnet annenhver helg og annenhver uke i lange tider før ferien, i tillegg var stemor og fellesbarn med.

Aldri i livet om jeg hadde latt barnet dra i din situasjon. 
Når far er uansvarlig og drikker alkohol og røyker hasj og ikke er opptatt av trafikksikkerhet og i tillegg skal dra til ett kontinent med mye kriminalitet og kidnappinger, så hadde det vært uaktuelt.

Snakker barnet ditt spansk?

Her hadde jeg blitt med om så.

Anonymkode: fe59d...74d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Det er uaktuelt for meg å bli med dit, ikke har jeg penger til det nå og jeg har et yngre barn med ny mann som det ikke er bare å reise ifra jul og nyttår. Ser at det kunne vært en løsning ellers.. Barnet snakker ikke spansk, barn og far kommuniserer mest på engelsk. Slekta i hans land snakker lite engelsk. Jeg er også redd for påvirkningen far har, for litt tid tilbake kunne sønnen fortelle meg at hasj var ikke farlig og bare hysteri fra myndighetene nemlig. Det er også litt provoserende at han kan ta med barnet dit, noe som koster masse..men overhodet ikke vil være med på å betale noe for gutten som for eksempel tannregulering. Skjønner jo at det ligger annen motivasjon i å ta han med til hjemlandet.. Men det er frykten for at noe kan skje barnet som jeg først og fremst tenker på, jeg vet far kommer til å reagere veldig negativt om jeg sier at det ikke går å reise og barnet blir skuffet, men det må bare gå.

Anonymkode: 4050c...8eb

Skrevet

hvor gammel er dette barnet? Barnet får vel ikke fri i 4 uker for å dra på ferie uansett..

Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde sendt barnet til et så utrygt land og en så skjødesløs far!

Si nei. Uansett har ikke norske skolebarn fri i 3-4 uker i jula. To uker er vel det vanlige. Uansett hadde jeg sagt tvert nei og gjemt vekk passet til barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...