AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #1 Skrevet 2. juni 2022 Det kan bli rotete, for jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg, om det i det hele tatt er mulig, og hvem jeg burde snakke med om dette. Her inne vet jeg det finnes flere dyktige folk som kan gi råd, vink i rett retning, hvem jeg bør snakke med - så...jeg starter her og ser hvor det ender. Saken er da "kan jeg bruke mitt barns sparepenger til felles bolig for oss?" Barnet har 185.000 etter førstegangsutbetaling fra forsikring pga varig nedsatt funksjonsevne. Han har forøvrig en annen sparekonto vi foreldre har spart på hvor det står 20.000. Barnet er 15, lett PU, autist, sliter med det sosiale og har få venner/sosialt liv. Jeg har vært alene stort sett siden jeg var 16 da moren min døde, sønnen ble født to år etter, jeg har et lavtlønnet yrke og får ikke lån i banker. Husbanken nevnte at det kunne være verdt å undersøke om jeg kunne bruke barnets penger samt mine sparepenger for å sette som egenkapital. Vi vil jo begge være eiere da, og i dagens boligmarked (her vi bor er det helt insane) ønsker jeg å få en trygg, stabil boligsituasjon for oss. Barnet skal nå på VGS, han skal ta de to årene over 4 år pga funksjonsnedsettelsen hans, og det er viktig at vi får bo relativt i nærheten for å opprettholde de få sosiale kontaktene han har, samt at store endringer er hardt for han. . Nå er prisene slik at det er like dyrt i sentrum omegn som det er i bydelene, ellers hadde jeg i aller høyeste grad vurdert å flytte utover. Men kjernen er da egentlig, kan jeg bruke hans penger å investere i bolig? Forøvrig sier far ja til det, han syns det er en god idé. Pengene står også disponibelt i konto vi disponerer, fylkesmannen er ikke involvert (fordi forsikringspengene var under grensa, renter ble ikke meldt). Om vi skal gjøre det må vi kanskje sette opp eierbrøk? Jeg skal jo stå som betaler av lån (og evt felleskostnader), men mine sparepenger er noen tusen under hans så han vil eie mer. Hvem spør jeg? Advokat åpenbart, men hvilket felt? Noen spesifikke å anbefale? Hilsen fra rådvill mamma Anonymkode: d04d4...499 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #2 Skrevet 2. juni 2022 Når far samtykker så bør det ikke være noe i veien for at mor og sønn eier bolig sammen. Har sønnen din også et ønske om å gjøre dette? Det kan være gunstig for sønnen, da investering i bolig er bedre enn at pengene står på konto (og i praksis taper seg i verdi). Det du må tenke på er hva som skjer når han blir 18 år. Vil han da få verge eller vil han få full råderett over egne midler? Hvordan kan dette påvirke situasjonen? Jeg er ikke enig i det du skriver om at han skal eie mer enn deg, siden du betjener lånet selv. Derfor er din eierandel din egenkapital + lånt beløp. Eksempel: Bolig koster 2.000.000 Sønns egenkapital: 185.000 Mors egenkapital: 180.000 Gjeld: 1.635.000 Din andel blir da (180.000+1.635.000)/2.000.000 = 90,75% Sønns andel blir 185.000/2.000.000 = 9,25% Hvis sønnen din derimot skal være med å betjene avdrag/renter, så blir det annerledes. Ellers vil jeg lett etter advokater med kompetanse på eiendom og mindre sameier, da du og din sønn i praksis vil bli et sameie. Anonymkode: ab961...a37 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #3 Skrevet 2. juni 2022 Ta kontakt med advokat som driver på med eiendomsrett. Anonymkode: 4926c...4c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå