Gå til innhold

Hva er minimum man burde klare fysisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt/lenge burde man klare å løpe? Hvor tungt burde man klare å løfte?

Tenker at jeg trenger ikke være i stand til å løpe maraton, men sånn passe god kondisjon bør være et mål. Men hvor bør en vanlig person legge lista?

Anonymkode: 63a5d...8e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Foreslår 10 km løping uten pause. Når du klarer det, begynner du med intervalltrening for å få ned farten på 10 km

Langdistanse fører fort til skader og da er du tilbake til (nesten) null.

Hvor tungt bør man klare å løfte? Kommer an på kjønn og vekt.

Anonymkode: 00167...1ac

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor er en fisk? Det kommer jo an på så mange ting og et så generelt spørsmål er umulig å svare på. 

Anonymkode: e5171...786

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gå opp en lang oppoverbakke uten å møtte ta pauser 🤷‍♀️ Og klarer man å løpe 5 km tenker jeg man er i ok form

Anonymkode: cfcd7...9e8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Foreslår 10 km løping uten pause. Når du klarer det, begynner du med intervalltrening for å få ned farten på 10 km

10 km løping uten pause? Da er man veldig godt trent syns jeg, iallfall. 

Anonymkode: e0426...be8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er kjedelig. Kommer aldri til å gidde å løpe igjen.

Trener likevel intervaller og styrke. I hvert fall når jeg blir frisk igjen fra skaden. Da skal jeg opp i 4 - 6 ganger i uka igjen. Intervalltrening styrke, intervalltrening kondisjon, og en dag med muskelbygging. Altså 3 dager kondisjon, og 3 dager styrke. 2 av hver på ei dårlig uke, altså 4.

Ellers går jeg mye, pggår mest mulig dit jeg skal. Et minimum for voksne, bør være å være i bevegelse minst en time, og minst en halvtime av den timen i strekk hver dag. Spesielt hvis man sitter mye. En time er egentlig ikke mye. Det er veldig lite.

Anonymkode: 67f3c...6bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

10 km løping uten pause? Da er man veldig godt trent syns jeg, iallfall. 

Anonymkode: e0426...be8

Man er i hvert fall godt trent på en ting da. Spesielt hvis man begynner å dra litt på årene. Løping for min del, gir meg ikke den effekten jeg ønsker å ha, pluss at det er jæ***** kjedelig ;) 

Anonymkode: 67f3c...6bf

AnonymBruker
Skrevet

Unge voksne bør være i stand til å løfte sin egen kroppsvekt. Dvs. ta en pull up feks. Men det er jo helt vanlig å ikke få til dette og

Anonymkode: ebb04...596

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Unge voksne bør være i stand til å løfte sin egen kroppsvekt. Dvs. ta en pull up feks. Men det er jo helt vanlig å ikke få til dette og

Anonymkode: ebb04...596

Det var en god indikator.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvor stor er en fisk? Det kommer jo an på så mange ting og et så generelt spørsmål er umulig å svare på. 

Anonymkode: e5171...786

Det er det vel ikke? Det er mange ting som spiller inn ja, og ikke alle har forutsetninger for å klare det. Men et relativt ungt og friskt menneske uten noen vesentlige "greier", hvilket nivå burde de ligge på? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er et tau, ja.

Men mine personlige tanker:
Jeg er nå 33 år og har en myk kropp fordi jeg har danset i tenårene og drevet mye med yoga etter det. Mitt minimum er å  gjøre jevnlige yogaøvelser fremover, så jeg i alle fall forsøker å beholde smidigheten så godt det lar seg gjøre. Som å kunne ta fingrene ned i bakken med strake bein, og sitte i skredderstilling uten problemer. Jeg har veldig myke hofter, hadde vært deilig å beholde det!

Husker Elsa Lystad ble intervjuet for noen år siden, hvor det kom frem hvor myk hun fremdeles var. Tenker det må være herlig å være gammel men føle at kroppen fremdeles er brukbar når man skal kle på seg eller plukke opp ting fra gulvet.

Sånn ellers tenker jeg det er fint å gå minst 30 min hver dag i litt tempo.

Anonymkode: bc963...fd3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 10.04):

Hvor langt/lenge burde man klare å løpe? Hvor tungt burde man klare å løfte?

Tenker at jeg trenger ikke være i stand til å løpe maraton, men sånn passe god kondisjon bør være et mål. Men hvor bør en vanlig person legge lista?

Det her finnes det ikke noe svar på.  Slutt å sammenligne deg med andre, men hold deg i tilstrekkelig form til å mestre hverdagen og gjør aktiviteter du liker, men hvor du føler du får brukt kroppen aktivt. Det er ikke et must å løpe og trene med vekter. 

• Liker 1
Skrevet

Rent praktisk om en er relativt ung og normalvektig vil jeg si at en bør kunne gå en dag og bære med seg tursekk for så å kunne gå like lenge de neste dagene. Så synes jeg en bør kunne løfte sin egen vekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...