Gå til innhold

Balansert trening fb, erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk for at dere deler. 

Nok et dumt spørsmål fra meg. Men det virker som om mange av disse fokuserer på såkalte selskapshunder, gjelder den samme forskninger på bruks, jakt, politihunder? Eller vil det være en skilnad på mentalitet, rase og hva hunder er avlet til? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
H345 skrev (10 minutter siden):

Takk for at dere deler. 

Nok et dumt spørsmål fra meg. Men det virker som om mange av disse fokuserer på såkalte selskapshunder, gjelder den samme forskninger på bruks, jakt, politihunder? Eller vil det være en skilnad på mentalitet, rase og hva hunder er avlet til? 

Kommer helt an på hva slags forskning du mener. Men en hund er en hund og atferd styres av miljø og gener akkurat som hos mennesker. Det som er en stor misforståelse er vel at arbeidshunder trenger "strengere" metoder i trening. Det stemmer ikke.

Anonymkode: 1b6d5...9dc

Skrevet
10 minutter siden, H345 said:

Takk for at dere deler. 

Hva mener du med "disse"? Forskningsresultatetene?

Hund er hund i den forstand at de er alle av samme art og læringslovene gjelder også for alle. Men det er absolutt forskjeller mellom rasene når det kommer til mentalitet og egenskaper. Det kan gjøre at man trenger andre verktøy og fremgangsmåter i treningen, men det endrer ikke på læringslovene som ligger til grunn.

F.eks - det å belønne en hund eller det å straffe en hund vil fungere på alle hunder. Men hva som vil oppfattes som en god belønning eller en ubehagelig straff kan variere fra rase til rase (og fra individ til individ).

Skrevet
7 minutter siden, Tabris said:

Hva mener du med "disse"? Forskningsresultatetene?

Hund er hund i den forstand at de er alle av samme art og læringslovene gjelder også for alle. Men det er absolutt forskjeller mellom rasene når det kommer til mentalitet og egenskaper. Det kan gjøre at man trenger andre verktøy og fremgangsmåter i treningen, men det endrer ikke på læringslovene som ligger til grunn.

F.eks - det å belønne en hund eller det å straffe en hund vil fungere på alle hunder. Men hva som vil oppfattes som en god belønning eller en ubehagelig straff kan variere fra rase til rase (og fra individ til individ).

Du svarte på det jeg lurte på, bare jeg som ikke har nok kunnskap til å formulere meg rett. 

Så egentlig viser forskningen at man da burde tilpasse metode til hver enkelt individ? Hunder er så ulike, så det må jo være komplisert å jobbe som hundetrener når man må håndtere alt fra usikre, selvsikre, selvstendige, førerorientert og ikke førerorientert og samtidig se hunden som et individ. Og ikke minst fører som individ. 

Grunnen til hvorfor jeg spør er at jeg overhørte en trener forklare til noen at man ikke kommer til elite/champion nivå uten noen form for korrigering(ikke mishandling altså). Sånn jeg forsto det så var det snakk om Helstrup kobbel og nykk. Men jeg har jo sett video på nett som viser ganske drøy behandling av hund med sånne metallstumper på bånd, elektrisk støt, og Helstrup hvor hunden egentlig bare går og kveler seg selv. Jeg har bare ignorert disse videoen litt. 

Jeg har foresten prøvd å finne en god you tube kanal som forklarer i detalj hundens kroppsspråk? Vil veldig gjerne bli bedre på å lese hunden min. Har dempede signaler boken fra Turid Rugaas, men føler den ikke er dekkende nok til alle signaler

Bare så det er nevnt: Jeg kommer ALDRI til å bli hundetrener eller har noen planer om drastiske ting med min hund. Jeg vil bare lære mest mulig og forstå hvor instruktører sier og mener det de gjør. 

Skrevet
2 minutter siden, H345 said:

Du svarte på det jeg lurte på, bare jeg som ikke har nok kunnskap til å formulere meg rett. 

Så egentlig viser forskningen at man da burde tilpasse metode til hver enkelt individ? Hunder er så ulike, så det må jo være komplisert å jobbe som hundetrener når man må håndtere alt fra usikre, selvsikre, selvstendige, førerorientert og ikke førerorientert og samtidig se hunden som et individ. Og ikke minst fører som individ. 

Grunnen til hvorfor jeg spør er at jeg overhørte en trener forklare til noen at man ikke kommer til elite/champion nivå uten noen form for korrigering(ikke mishandling altså). Sånn jeg forsto det så var det snakk om Helstrup kobbel og nykk. Men jeg har jo sett video på nett som viser ganske drøy behandling av hund med sånne metallstumper på bånd, elektrisk støt, og Helstrup hvor hunden egentlig bare går og kveler seg selv. Jeg har bare ignorert disse videoen litt. 

Jeg har foresten prøvd å finne en god you tube kanal som forklarer i detalj hundens kroppsspråk? Vil veldig gjerne bli bedre på å lese hunden min. Har dempede signaler boken fra Turid Rugaas, men føler den ikke er dekkende nok til alle signaler

Bare så det er nevnt: Jeg kommer ALDRI til å bli hundetrener eller har noen planer om drastiske ting med min hund. Jeg vil bare lære mest mulig og forstå hvor instruktører sier og mener det de gjør. 

Jeg er selv hundeinstruktør med videreutdanning innen problematferd. Holder jevnlig kurs og har også hatt en god del privattimer innenfor problematferd.

Det er absolutt slik at man må tilpasse metodene og fremgangsmåtene etter den rasen man jobber med. Og, ikke minst, det individet man har foran seg.

Man trenger ikke bruke straff/ubehag (det som ofte kalles for «korrigering» som dekkord, siden det høres mildere ut) for å trene en hund. Jeg kjenner ei som har trent en heftig bruksmalle til IPO3/IGP3 (høyeste klasse i bitearbeidsport) uten å ty til slike virkemidler.

Men i noen tilfeller kan det å påføre ubehag være raskere. F.eks en overivrig hund som hopper og danser kan fort bli dempet og roligere hvis man gir den et kraftig rykk i båndet. Personlig ville jeg ikke gjort det fordi jeg synes det er uetisk og fordi jeg anser det å bruke ubehag for noe som ofte bare undertrykker symptomer i stedet for å jobbe med årsaken som ligger bak. (F.eks kan en hund som hopper og tuller i trening egentlig være overstimulert, usikker eller frustrert. Da vil jeg heller jobbe med det enn å straffe bort symptomet som er hoppingen).

Så det å trene uten å bruke straff er ikke alltid raskeste veien til målet. Men det er et alternativ. For meg er det mange ting som er viktigere i hundetrening enn hvor raskt jeg får min hund opp i hundesportklassene, f.eks.

Ang. videoer så kjenner jeg ikke til noen spesifikke på hundens språk. Jeg ville sjekket om det er noen gode kurs i hundens språk der du bor. Evt online-kurs.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke enig at bøkene på leselisten til NKK instruktør I er noe å skryte av for å være ærlig. De bruker jo fremdeles samme bok som i 1998 (Din hund og Din hund fortsetter). Det er veldig gammelt i forskningssammenheng på hund.

Da vil jeg mye heller anbefale hun Emma i Hun om Hund og nyere bøker. Utfordringen er at de fleste nye bøker er på engelsk. Men kan anbefale Canine behaviour in mind fra i fjor (2022) og The Stress Factor in dogs av K. Spaulding (også fra i fjor), og anbefaler absolutt Dominans og Lederskap av Barry Eaton (finnes på norsk) som fremdeles er veldig aktuell.

Anonymkode: 1b6d5...9dc

Etologien har ikke endret seg. Minner også om at det fremdeles er like aktuelt med treningslære fra slutten av 1800-tallet. Så i den forbindelse er ikke en bok fra 1980 gammelt...

Skrevet
12 minutter siden, Troyamin said:

Etologien har ikke endret seg. Minner også om at det fremdeles er like aktuelt med treningslære fra slutten av 1800-tallet. Så i den forbindelse er ikke en bok fra 1980 gammelt...

Hunden har ikke endret seg, men vår kunnskap og forståelse om hund har endret seg mye i løpet av de siste tredve årene.

• Liker 1
Skrevet
Tabris skrev (1 minutt siden):

Hunden har ikke endret seg, men vår kunnskap og forståelse om hund har endret seg mye i løpet av de siste tredve årene.

Javisst. Og dvs at de aller, aller fleste evner å lese og bruke det som er relevant og riktig i bøker som ligger til grunn for nkks pensum. Akkurat på samme måte som vi benytter oss av nyere lærebøker. 

Balanse er nøkkelord her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...