Gå til innhold

Balansert trening fb, erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Balansert trening på Facebook. Er det noen som vet noe om hva slags folk som er i den gruppen? Hvilken utdanning har disse gale kjerringene som legger ut ting der inne? Og hva er galt med administratorne der inne som sletter etter forgodtbefinnende?

Har vært der inne og kikket, og spesielt tre personer går igjen. Og disse virker da ikke kompetente til å skulle gi råd og tips vedrørende hundetrening. 

Screenshot_20220602-081950_Facebook.jpg

Anonymkode: 9d5d8...f63

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er galskap det som foregår der inne. Forskning blir feid bort til fordel for "forskning" på "genuine hunder". Det å klype hunden i lysken er ok for å få den til å gå pent i bånd. 

Anonymkode: 3145c...fcb

• Liker 5
Skrevet

Det er ei dame som har fuglehunder som har laget sitt eget opplegg og sin egen filosofi for hundetrening, også er det en del som følger henne. Inkludert administrator, så gruppa er i hovedsak egentlig et talerør for denne filosofien.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (23 minutter siden):

Det er ei dame som har fuglehunder som har laget sitt eget opplegg og sin egen filosofi for hundetrening, også er det en del som følger henne. Inkludert administrator, så gruppa er i hovedsak egentlig et talerør for denne filosofien.

Aha, da forstår jeg hvorfor mine innlegg stadig bli plutselig slettet når jeg presenterer faktabaserte ting...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den gruppen er et ekkokammer for folk som nekter å forholde seg til forskning og fakta, og skjønner ikke at folk orker å diskutere med folka der inne. Den siden brukes kun til underholdning for min del; det er jo litt interessant å se hvor stor påvirkning disse inngrodde damene har, men aller mest er det veldig skremmende. 

Er jo ikke mulig å diskutere med folk som fornekter forskningsbasert fakta fordi de «har mange års praktisk erfaring med hund». Er det mulig å bli så arrogant? Hovedproblemet er uten tvil administratoren der inne, som på ingen måte klarer å holde seg objektiv. Er som nevnt spesielt to-tre damer som får lov til å messe meningene sine og være ekstremt ufine mot folk som ikke deler deres syn uforstyrret, samtidig som helt andre regler ut til å gjelde for folk som ikke deler samme mening - der slettes kommentarer over en lav sko. 

Anonymkode: ceb75...201

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Den gruppen er et ekkokammer for folk som nekter å forholde seg til forskning og fakta, og skjønner ikke at folk orker å diskutere med folka der inne. Den siden brukes kun til underholdning for min del; det er jo litt interessant å se hvor stor påvirkning disse inngrodde damene har, men aller mest er det veldig skremmende. 

Er jo ikke mulig å diskutere med folk som fornekter forskningsbasert fakta fordi de «har mange års praktisk erfaring med hund». Er det mulig å bli så arrogant? Hovedproblemet er uten tvil administratoren der inne, som på ingen måte klarer å holde seg objektiv. Er som nevnt spesielt to-tre damer som får lov til å messe meningene sine og være ekstremt ufine mot folk som ikke deler deres syn uforstyrret, samtidig som helt andre regler ut til å gjelde for folk som ikke deler samme mening - der slettes kommentarer over en lav sko. 

Samme her - brukes kun til underholdning. 😅

Samtidig er det greit å har hørt noen av "begrepene" og metodene de bruker OM dette skulle dukke opp på mine egne kurs/privattimer. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Svisle skrev (7 minutter siden):

Samme her - brukes kun til underholdning. 😅

Samtidig er det greit å har hørt noen av "begrepene" og metodene de bruker OM dette skulle dukke opp på mine egne kurs/privattimer. 

Som feks «humiss» som de aldri klarer å spesifisere hva er for noe - det er jo så dumt 😂 elefanten i rommet er jo også at disse tre damene (inkludert administrator) bor langt fra byen (med hunder som hovedsakelig står i hundegård) og triggere som de fleste andre hundeeiere må forholde seg til. Lett å snakke om «naturlig hundehold» når man ikke trenger å forholde seg til passeringer av fremmede hunder, fyrverkeri, barn som kommer løpende for å hilse, løpetid konstant i nabolaget og absolutt alt annet man møter når man ikke bor langt ute i skogen. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er forresten DEN diskusjonen der inne nå...

AnonymBruker
Skrevet

Med opptil 5 skrivefeil bare i navnet på gruppa, blir jeg skeptisk allerede der 😂

Anonymkode: f5b47...bd1

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøvde en periode, fikk så hodepine av den gruppa at jeg meldte meg ut igjen. Humiss er vist en magisk greie man kan argumentere med når man ikke vet hva man snakker om.

• Liker 2
  • 9 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurte litt på om det er fakta i gruppen og der de skriver der. Lurer egentlig på det samme med belønningsbasert trening. Blir skikkelig forvirret av kaoset i alle Facebook gruppene og samtaler med instruktører. 

Har noen av dere tips til hvor man kan finne fakta og tall å basere seg på? Ekte forskning og ikke blogger o.l

Anonymkode: 51dd2...51b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg lurte litt på om det er fakta i gruppen og der de skriver der. Lurer egentlig på det samme med belønningsbasert trening. Blir skikkelig forvirret av kaoset i alle Facebook gruppene og samtaler med instruktører. 

Har noen av dere tips til hvor man kan finne fakta og tall å basere seg på? Ekte forskning og ikke blogger o.l

Jeg er medlem i Tiny Science Chat hvor hun som holder gruppen tar for seg ulike forskningsartikler og så diskuteres de på zoom møter vi har. Type "bokklubb-aktig" men behøver ikke lese boken 🤣.

For min del har jeg mye igjen for det siden jeg føler det er veldig forskningsbasert i og med at det er forskning de snakker om, og hun som holder det er PhD student på NTNU.

Det er Nordic Dog Trainer som står bak, og det er den internasjonale avdelingen av Innlandet Hundesenter. Så firmaet er norsk, men denne gruppen er internasjonal sånn at møtene foregår på engelsk. Men det er ikke så skummelt i og med at man ikke behøver å være på skjerm eller si noe selv + at man kan se det i opptak hvis man ikke har tid de kveldene det er møter.

Her er linken til gruppen:
https://www.nordicdogtrainer.com/tiny-science-chat-club/

Anonymkode: 1b6d5...9dc

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan starte på forskning.no. Emma Garlant (Hun om Hund) hadde en blogg der. Selv om det hun skriver er i bloggformat så henviser hun til forskningskilder i det hun skriver, så du kan se mer der.

https://blogg.forskning.no/cse?q=hundetrening

AnonymBruker
Skrevet

Den gruppen og den til hun dama er ren underholdning. Innimellom kommer det noen gode råd, hvis man er heldig å få lest før de forsvinner. 

Anonymkode: 8751e...ff1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå er ikke jeg på fb. Men jeg oppfordrer deg til å lese bøkene og annet kompendier som står på Norsk Kennel Klub sin pensumliste for instruktører. 

Du finner også mye bra lesestoff her og her.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk, skal sjekke ut det dere har linket til. 

Begge de gruppene er egentlig ganske drøye og diskusjonen er ganske heftig noen ganger der inne. Men for meg som nybegynner så blir egentlig hele greien bare forvirrende så da vil jeg egentlig bare lese forskningen og kunne veldig gjerne hatt en liste med instruktører som følger dette med detaljer om hva de kan håndtere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men for meg som nybegynner så blir egentlig hele greien bare forvirrende så da vil jeg egentlig bare lese forskningen og kunne veldig gjerne hatt en liste med instruktører som følger dette med detaljer om hva de kan håndtere.

Du finner en liste over Norsk Kennel Klub sine instruktører og annet personell her. (Siden fungerer dårlig på mobil) Alle instruktører som er utdannet via NKK plikter å overholde norsk lov og nkk sine etiske retningslinjer. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Troyamin said:

Du finner en liste over Norsk Kennel Klub sine instruktører og annet personell her. (Siden fungerer dårlig på mobil) Alle instruktører som er utdannet via NKK plikter å overholde norsk lov og nkk sine etiske retningslinjer. 

Tusen takk! det er jo helt krise at jeg ikke har klart å finne frem til den. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (4 timer siden):

Nå er ikke jeg på fb. Men jeg oppfordrer deg til å lese bøkene og annet kompendier som står på Norsk Kennel Klub sin pensumliste for instruktører. 

Du finner også mye bra lesestoff her og her.

Jeg er ikke enig at bøkene på leselisten til NKK instruktør I er noe å skryte av for å være ærlig. De bruker jo fremdeles samme bok som i 1998 (Din hund og Din hund fortsetter). Det er veldig gammelt i forskningssammenheng på hund.

Da vil jeg mye heller anbefale hun Emma i Hun om Hund og nyere bøker. Utfordringen er at de fleste nye bøker er på engelsk. Men kan anbefale Canine behaviour in mind fra i fjor (2022) og The Stress Factor in dogs av K. Spaulding (også fra i fjor), og anbefaler absolutt Dominans og Lederskap av Barry Eaton (finnes på norsk) som fremdeles er veldig aktuell.

Anonymkode: 1b6d5...9dc

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk, skal sjekke ut det dere har linket til. 

Begge de gruppene er egentlig ganske drøye og diskusjonen er ganske heftig noen ganger der inne. Men for meg som nybegynner så blir egentlig hele greien bare forvirrende så da vil jeg egentlig bare lese forskningen og kunne veldig gjerne hatt en liste med instruktører som følger dette med detaljer om hva de kan håndtere.

Her er en liste over atferdsterapeuter som er NAS-godkjent:

https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund

Her er en liste over belønningsbaserte instruktører utarbeidet av HunomHund som følger nyere forskning:

https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/

Sier meg også enig med innlegg over om at NKKs pensumliste til deres Trinn 1 instruktørutdannelse er noe utdatert, samt at det finnes grundigere instruktørutdannelser enn den (jeg har selv tatt den samt en annen instruktørutdannelse så har erfaringsgrunnlag).

Endret av Tabris

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...