AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #1 Skrevet 2. juni 2022 Vi er mor med 3 større barn. Fordeler og ulemper? Anonymkode: 1b650...1b0
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #2 Skrevet 2. juni 2022 Bodde i 6.etg uten heis en stund. Ulempe er helt klart når du flytter, men det gjør du jo bare en gang. Men også når man har handlet mye og må bære opp. Ellers blir man fort vant til det og det er ikke så slitsomt å gå opp etter en kort stund. Vi flyttet pga jeg ble gravid og vi kom ikke til å orke den trappa med barnevogn pluss leiligheten var for liten for oss. Anonymkode: 63391...edb 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #3 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bodde i 6.etg uten heis en stund. Ulempe er helt klart når du flytter, men det gjør du jo bare en gang. Men også når man har handlet mye og må bære opp. Ellers blir man fort vant til det og det er ikke så slitsomt å gå opp etter en kort stund. Vi flyttet pga jeg ble gravid og vi kom ikke til å orke den trappa med barnevogn pluss leiligheten var for liten for oss. Anonymkode: 63391...edb Takk for svar. Blir ikke flere småbarn her. Må ha ett flyttebyrå når vi eventuelt flytter inn. Anonymkode: 1b650...1b0
Million Skrevet 2. juni 2022 #4 Skrevet 2. juni 2022 Jeg tror dere i alle fall blir i bedre form Å gå i trapper er fin hverdagstrim. Som nevnt over er det litt pes når man kommer hjem med tunge bæreposer etter ukeshandel og sånt, men det blir også en vane. Et godt tips når du skal flytte inn, er å hyre et flyttebyrå, så tar de alle de tunge tingene og eskene for deg, hehe Bor i tredje etasje uten heis selv, og det plager meg ikke. I starten ble man jo andpusten av trappene, men det tok ikke lang tid før vi kjapt går opp alle trappene uten å bli andpusten i det hele tatt. 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #5 Skrevet 2. juni 2022 Million skrev (Akkurat nå): Jeg tror dere i alle fall blir i bedre form Å gå i trapper er fin hverdagstrim. Som nevnt over er det litt pes når man kommer hjem med tunge bæreposer etter ukeshandel og sånt, men det blir også en vane. Et godt tips når du skal flytte inn, er å hyre et flyttebyrå, så tar de alle de tunge tingene og eskene for deg, hehe Bor i tredje etasje uten heis selv, og det plager meg ikke. I starten ble man jo andpusten av trappene, men det tok ikke lang tid før vi kjapt går opp alle trappene uten å bli andpusten i det hele tatt. Får ta det som en god trim🙂 Falt bare pladask for denne. Anonymkode: 1b650...1b0 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #6 Skrevet 2. juni 2022 Eneste ulemper jeg kan komme på annet enn det som er nevnt er vell at 'jeg ville ikke bltt gammel der'. Også når man får besøk av eldre, eks om du har foreldre som kommer på besøk. +fryktelig kjedlig å knekke et bein når man ikke har heis.. Anonymkode: fbb90...822 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #7 Skrevet 2. juni 2022 Da er det ikke drømmeleiligheten 😀 Funker så lenge dere alle er funksjonsfriske. Trapper er god trim 😀 Anonymkode: 84671...36a 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #8 Skrevet 2. juni 2022 Har to etasjer opp til inngang. Det som gjør at det fungerer er garasje og bod på bakkeplan, slik at man kan bære opp ting i flere omganger, eller la ting stå til man får hjelp. Med større barn kan du jo alltids ta med deg en eller to om du for eksempel skal storhandle. Har på mine 40 år aldri vært immobil. Skjer det så får man heller ta problemene når de kommer. Anonymkode: ad8a6...fcd 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #9 Skrevet 2. juni 2022 Hadde jeg aldri kjøpt. Livet kan snu fortere enn du aner. Brått kan det å komme seg hjem bli umulig. Du kan bli rammet av sykdom som gjør det umulig og komme seg opp alle trappene Anonymkode: e3397...123 6 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #10 Skrevet 2. juni 2022 Hadde ikke flyttet i en blokk uten heis. Betyr jo samtidig at det er et gammelt bygg og da gjemmer det seg gjerne dyr vedlikehold i nær fremtid. Som du ikke en gang får undersøkt på forhånd. Anonymkode: 5f01a...0ed 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #11 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hadde jeg aldri kjøpt. Livet kan snu fortere enn du aner. Brått kan det å komme seg hjem bli umulig. Du kan bli rammet av sykdom som gjør det umulig og komme seg opp alle trappene Anonymkode: e3397...123 Man kan ikke leve slik. Jeg har flere ganger kjøpt leilighet/hus med en "hake", det gjør at man får mye mer for pengene, da andre skyr unna. Og også hatt vanvittig verdistigning på disse. Her jeg bor nå ville trappefri adkomst bety 1-2 mill ekstra, da det er en typisk seniorleilighet ellers. Skulle jeg bodd trappefritt måtte jeg nok ha kuttet 50kvm i boareal, garasje, hageflekk, eller noe... Om livet skjer så flytter man bare igjen. Anonymkode: ad8a6...fcd 12
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #12 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde ikke flyttet i en blokk uten heis. Betyr jo samtidig at det er et gammelt bygg og da gjemmer det seg gjerne dyr vedlikehold i nær fremtid. Som du ikke en gang får undersøkt på forhånd. Anonymkode: 5f01a...0ed Alt er nyoppusset. Er fra 1970. Og jeg skal ikke bo der forever. Har gamle foreldre, men det er stolheis der. Anonymkode: 1b650...1b0 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #13 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan ikke leve slik. Jeg har flere ganger kjøpt leilighet/hus med en "hake", det gjør at man får mye mer for pengene, da andre skyr unna. Og også hatt vanvittig verdistigning på disse. Her jeg bor nå ville trappefri adkomst bety 1-2 mill ekstra, da det er en typisk seniorleilighet ellers. Skulle jeg bodd trappefritt måtte jeg nok ha kuttet 50kvm i boareal, garasje, hageflekk, eller noe... Om livet skjer så flytter man bare igjen. Anonymkode: ad8a6...fcd Enig. Og jeg er arver en enebolig etterhvert. Anonymkode: 1b650...1b0 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #14 Skrevet 2. juni 2022 Ikke noe problem om alle er friske. Du blir god form og tenker ikke over det etterhvert. Jeg bruker Oda så det er de som må bære opp matvarene. Anonymkode: 8aedc...9cf 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #15 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ikke noe problem om alle er friske. Du blir god form og tenker ikke over det etterhvert. Jeg bruker Oda så det er de som må bære opp matvarene. Anonymkode: 8aedc...9cf Den var lur. Anonymkode: 1b650...1b0
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #16 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ikke noe problem om alle er friske. Du blir god form og tenker ikke over det etterhvert. Jeg bruker Oda så det er de som må bære opp matvarene. Anonymkode: 8aedc...9cf Dette! Og skulle leiligheten av en eller annen grunn bli upraktisk etter hvert, er det jo bare å selge/flytte, det er sikkert uansett en god investering. Anonymkode: 03667...7c3 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #17 Skrevet 2. juni 2022 Jeg har bodd i 7. etasje uten heis 😅 Var sprek student da, så gikk bra det altså, men ikke noe jeg hadde gjort igjen! Som andre sier, stress når man flytter, og litt pes med storhandel. Det ble litt sånn at jeg kjøpte melka en dag og ølen en annen, man veier litt bæreposene når man handler, handler bare med kurv og ikke vogn for å kjenne på vekta. Men nå kan du jo bestille alt det tunge på Oda, så bærer noen sterke menn det opp alle trappene for deg Det jeg også sleit litt med var kofferter og Tax free-en Jeg er veldig glad i å reise og glad i å shoppe, så jeg har ofte kommet hjem med masse pikkpakk og blytunge Amerika-kofferter, og har måttet ta det i omganger opp trappene. 4. etg er ikke så ille da, men personlig hadde jeg ikke bodd uten heis igjen, selv om jeg som oftest tar trappene bare for den lille hverdagstrimmen (bor i 6. etg med heis nå). Har eldre foreldre også, så må ha heis for og få besøk. Jeg har også ei venninne som bodde uten heis og brakk foten, hun måtte få moren på besøk sånn at noen kunne handle for henne. Sånt skjer jo, men da skal man ha uflaks, kan ikke planlegge livet etter worst case hele tiden heller. Anonymkode: 2d862...e8e 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #18 Skrevet 2. juni 2022 det går fint. Et tips er også ryggsekk når man handler, jeg tok alt det tyngste der - drikke, mel, etc. og resten i handlenett som kan slenges over skuldrene. Anonymkode: b5d4b...bd4 2 1
Luckiness Skrevet 2. juni 2022 #19 Skrevet 2. juni 2022 Hvis alt annet du stiller som krav er oppfylt ville jeg gått for det. Og hvertfall siden det er stolheis der. Det løser jo eventuell utfordring om besøk av eldre/andre med funksjonssvekkelse. Men er den i felleseie eller noen som har det dekket via hjelpemiddelsentralen e.l? Greit å finne ut av. For vil anta at slikt ikke er til alminnelig bruk for alle selv om en sikkert kan låne en og annen gang om det virkelig trengs. Eneste ulempe jeg da ser med trappene er når en har handlet matvarer eller større ting som tar tid/er tungt å bære. Men da får en heller betale for levering og bæring hvis en feks kjøper ny vaskemaskin og slikt. Varer kan jo bæres i flere omganger eller om en ukeshandler og har mye, så samler du husstanden og alle bærer litt hver. Så sånn sett en utfordring som fint løses
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #20 Skrevet 2. juni 2022 Hadde ikke orket det. Hva om du eller en av barna knekker en fot? Stress.. Anonymkode: 6cb31...ce9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå