Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som førstegangsfødende så lurer jeg på hva som er " normalt " eller ikke. 

Hvor mye er det normalt at mannen hjelper til på nettene når han har begynt på jobb etter de 2 ukene ? 

Min mann var fantastisk på sykehuset og hjemme i tiden etter hjemkomst. Jeg mistet 1.5 blod, så var ganske preget. Han gjorde alt av praktiske oppgaver hjemme, handling, middag og lot meg hvile mest mulig mellom ammingen. Samme på nettene, han tok baby 1-2 ganger pr natt.  Jeg tok amming. 

Nå skal han plutselig ikke hjelpe til noe på nettene, han må sove sier han.. fordi han skal jobbe. Han legger baby for kvelden ( egen seng pp vårt rom). Og deretter melder seg ut. Er dette normalt ? 

Kan jeg forvente at han hjelper meg enkelte netter i hverdagen og ikke bare helgen ? 

Vi har rolige netter der ungen sover 2-3 timer i strekk, men også netter der baby er urolig med magesmerter og må busses. Er det da innenfor å forvente at han kanskje kan hjelpe til på det værste med byssing? 

Anonymkode: 182d2...015

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han jobber så må han nesten få lov til å sove. Kan du ta en lur når han kommer hjem på ettermiddagen? 

Anonymkode: 3782a...d66

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som førstegangsfødende så lurer jeg på hva som er " normalt " eller ikke. 

Hvor mye er det normalt at mannen hjelper til på nettene når han har begynt på jobb etter de 2 ukene ? 

Min mann var fantastisk på sykehuset og hjemme i tiden etter hjemkomst. Jeg mistet 1.5 blod, så var ganske preget. Han gjorde alt av praktiske oppgaver hjemme, handling, middag og lot meg hvile mest mulig mellom ammingen. Samme på nettene, han tok baby 1-2 ganger pr natt.  Jeg tok amming. 

Nå skal han plutselig ikke hjelpe til noe på nettene, han må sove sier han.. fordi han skal jobbe. Han legger baby for kvelden ( egen seng pp vårt rom). Og deretter melder seg ut. Er dette normalt ? 

Kan jeg forvente at han hjelper meg enkelte netter i hverdagen og ikke bare helgen ? 

Vi har rolige netter der ungen sover 2-3 timer i strekk, men også netter der baby er urolig med magesmerter og må busses. Er det da innenfor å forvente at han kanskje kan hjelpe til på det værste med byssing? 

Anonymkode: 182d2...015

Det der er ikke normalt her i huset.. Han din er fantastisk i motsetning til min. Bortsett fra å dulle litt med ungene etter arbeidstid, bytte litt bleier så gjorde min ingenting. Jeg hadde jo permisjon som min sa. Jeg var heldig om min handlet. 

Prøv å sov når baby sover. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok alt av nattevåk selv, men hvis baby hadde ekstremt dårlige netter vekket jeg han. 
vil anbefale å innføre smokk tidlig, få ut mest mulig luft før dere legger dere og ungå å bysse så langt det lar seg gjør. 
det er en tøff overgang og få baby, spesielt hvis det er av den urolige typen, hold ut

Anonymkode: 239b1...076

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel en ganske vanlig ordning. Når den ene er i jobb og den andre i permisjon, så er babyen den andres "jobb". Synes det er urimelig å forvente nattevåk fra noen som må opp i 6-7-tiden, gå på jobb, for så å hjelpe til når de kommer hjem, eller at noen skal være oppe med babyen hele natten etter en senvakt. Da holder det i massevis at de tar en natt eller to i helgen.

Med ene babyen vår var jeg kun 8 uker i permisjon før mannen tok over. Da tok ikke jeg en eneste natt de dagene jeg jobbet, kun en natt her og der når jeg hadde fri. Da jeg tok over igjen de siste ukene, var det jo selvsagt at jeg tok over alt som hadde med natten å gjøre. 

Anonymkode: 91a70...57d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at det kommer an på babyen. Sover den på dagen så du kan slappe av innimellom? Og hvor ofte er de tøffe nettene? Vår første sov veldig dårlig, våknet gang på gang på natten og sov kun i vogn som trilles på dagen. Så jeg fikk aldri tatt igjen søvnen. Da var det en selvfølge at mannen tok flere netter selv om han skulle på jobb. Han tok også hver eneste kveld fra 21-00 så jeg kunne sove litt (kolikkbaby som gråt nonstop på kvelden). Det er tungt og lite søvn den første tiden med en nyfødt, men det blir bedre.

Anonymkode: e4407...193

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes man kan forvente litt hjelp på natten. Vår baby sov nesten ikke på dagtid, så det var veldig slitsomt å gå hjemme. Vi løste det sånn at jeg la meg tidlig, og han passet på frem til han la seg (evt bar inn baby for amming, og ut igjen etterpå), og tok noen timer på morgenen før han gikk på jobb. Da fikk jeg noen strekk med sammenhengende søvn. Han er jo glad i meg, og ville ikke ha hatt samvittighet til å se meg gå rundt som et vrak i mangel på søvn! Vi delte etter at han tok permisjon også.

Hadde vi hatt en sovebaby på dagtid kunne den som var hjemme tatt mer.

Anonymkode: 2b68f...078

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok alle nettene det første året, men synes ikke det er rettferdig. Den tingen jeg angrer mest på fra babytiden er at jeg ikke stilte noen krav til pappaen. Jeg klarte ikke det før barnet begynte å sove natta igjennom så jeg hadde energi til å ta kampen.

Anonymkode: d95b4...c96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi delte etter behov. 

Jeg er et vrak om kvelden. Så faren tok babyen fra 21 til rundt 01-02. Og så tok jeg morgenskiftet fra 01-02 og utover. 

Jeg fikk jo også noen timer på dagen. Men det å legge seg 21, og vite at nå kom jeg til å få 4-5 timer sammenhengende søvn, det var gull. 

Det var jo ikke alltid at babyen var våken under farens vakt, men jeg visste at jeg fikk sove. (Jeg slet med å sovne hvis ikke, fordi jeg bare hele tiden ventet på å bli vekka igjen)

En annen ting vi gjorde, etterhvert, var at far sov på et annet rom enn meg og baby. Da slapp vi at jeg ble sur på faren som sov, mens jeg var våken. Jeg har innsett at jeg blir sånn urimelig barnslig sur på mannen over nattevåk. Sånn tullete "hvorfor får du sove, mens jeg må amme". 🤪 derfor var det beste for oss at ham hadde babyen på kvelden, mens jeg hadde den andre delen av natta. 

Anonymkode: 98cb2...52a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi delte etter behov. 

Jeg er et vrak om kvelden. Så faren tok babyen fra 21 til rundt 01-02. Og så tok jeg morgenskiftet fra 01-02 og utover. 

Jeg fikk jo også noen timer på dagen. Men det å legge seg 21, og vite at nå kom jeg til å få 4-5 timer sammenhengende søvn, det var gull. 

Det var jo ikke alltid at babyen var våken under farens vakt, men jeg visste at jeg fikk sove. (Jeg slet med å sovne hvis ikke, fordi jeg bare hele tiden ventet på å bli vekka igjen)

En annen ting vi gjorde, etterhvert, var at far sov på et annet rom enn meg og baby. Da slapp vi at jeg ble sur på faren som sov, mens jeg var våken. Jeg har innsett at jeg blir sånn urimelig barnslig sur på mannen over nattevåk. Sånn tullete "hvorfor får du sove, mens jeg må amme". 🤪 derfor var det beste for oss at ham hadde babyen på kvelden, mens jeg hadde den andre delen av natta. 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg synes man kan forvente litt hjelp på natten. Vår baby sov nesten ikke på dagtid, så det var veldig slitsomt å gå hjemme. Vi løste det sånn at jeg la meg tidlig, og han passet på frem til han la seg (evt bar inn baby for amming, og ut igjen etterpå), og tok noen timer på morgenen før han gikk på jobb. Da fikk jeg noen strekk med sammenhengende søvn. Han er jo glad i meg, og ville ikke ha hatt samvittighet til å se meg gå rundt som et vrak i mangel på søvn! Vi delte etter at han tok permisjon også.

Hadde vi hatt en sovebaby på dagtid kunne den som var hjemme tatt mer.

Jeg mener at det kommer an på babyen. Sover den på dagen så du kan slappe av innimellom? Og hvor ofte er de tøffe nettene? Vår første sov veldig dårlig, våknet gang på gang på natten og sov kun i vogn som trilles på dagen. Så jeg fikk aldri tatt igjen søvnen. Da var det en selvfølge at mannen tok flere netter selv om han skulle på jobb. Han tok også hver eneste kveld fra 21-00 så jeg kunne sove litt (kolikkbaby som gråt nonstop på kvelden). Det er tungt og lite søvn den første tiden med en nyfødt, men det blir bedre.

Anonymkode: e4407...193

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er vel en ganske vanlig ordning. Når den ene er i jobb og den andre i permisjon, så er babyen den andres "jobb". Synes det er urimelig å forvente nattevåk fra noen som må opp i 6-7-tiden, gå på jobb, for så å hjelpe til når de kommer hjem, eller at noen skal være oppe med babyen hele natten etter en senvakt. Da holder det i massevis at de tar en natt eller to i helgen.

Med ene babyen vår var jeg kun 8 uker i permisjon før mannen tok over. Da tok ikke jeg en eneste natt de dagene jeg jobbet, kun en natt her og der når jeg hadde fri. Da jeg tok over igjen de siste ukene, var det jo selvsagt at jeg tok over alt som hadde med natten å gjøre. 

Hvordan løste der emaring? Pumping eller morsmelkerstatning?

Anonymkode: 10de0...fc4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du er helt urimelige, hva gjor du selv egentlig, han gjør jo nesten alt. Og den som jobber skal ikke ta netter i tillegg. Er en grunn for at den ene har permisjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok nattevåk når mannen skulle på jobb. Selvsagt for meg å gjøre det. Han skal tross alt fungere på jobb. 
Så får han heller bidra på kvelden frem til legging.

Anonymkode: 77dde...6c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis han jobber så må han nesten få lov til å sove. Kan du ta en lur når han kommer hjem på ettermiddagen? 

Anonymkode: 3782a...d66

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes du er helt urimelige, hva gjor du selv egentlig, han gjør jo nesten alt. Og den som jobber skal ikke ta netter i tillegg. Er en grunn for at den ene har permisjon. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tok nattevåk når mannen skulle på jobb. Selvsagt for meg å gjøre det. Han skal tross alt fungere på jobb. 
Så får han heller bidra på kvelden frem til legging.

Anonymkode: 77dde...6c2

Dummeste argumentet jeg hører. Mor har en mye mer slitsom jobb på dagtid med baby enn far har med jobb ute av huset. Mor trenger MER søvn enn far gjør på natt. Mors permisjon dekker bare dagtid mens far er på jobb,  alle kvelder, helger og netter skal de dele med halvparten hver. Idiotien i slike argument topper seg i det mor begynner å jobbe igjen, far går ut i permisjon men fortsatt er det mor som tar nattevåk... 

Anonymkode: 359b0...6cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi fikk ikke baby til å ta flaske. Så hvis babyen var sulten, så kom far inn med babyen, og hentet den igjen etterpå. 

(Jeg hvor vi delte natta i to). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av delene, han kom inn med baby, og bar den ut igjen etterpå. Er jo såklart ikke alle babyer hvor det ville fungert, men det gjorde det for oss.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ingen av delene, han kom inn med baby, og bar den ut igjen etterpå. Er jo såklart ikke alle babyer hvor det ville fungert, men det gjorde det for oss.

Vi fikk ikke baby til å ta flaske. Så hvis babyen var sulten, så kom far inn med babyen, og hentet den igjen etterpå. 

(Jeg hvor vi delte natta i to). 

Kunne du ikke bare samsovet med babyen da, så slipper dere å være to som må opp om natten. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi løste det ved at jeg pumpet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kunne du ikke bare samsovet med babyen da, så slipper dere å være to som må opp om natten. 

Hvis babyen bare hadde våknet når den var sulten, så ville det fungert. (Og det gjorde det for to av våre)

Men barnet med kolikk var noe helt annet. Og nattamming var det desidert minste problemet der. 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da sov jeg så fryktelig dårlig, fordi jeg våknet av hvert et knyst og bevegelse. Med baby ute av rommet og som far sitt helansvar sov jeg mye bedre. Samsov i starten.

Hele poenget for oss var at to stk som var litt oppe om natten (og mannen var egentlig ikke det, han tok kveld og morgen og sov uavbrutt på midten) ga en mye bedre hverdag med to litt trøtte enn at ene skulle få sove masse og den andre være et vrak. Man er et partnerskap, og det innebærer at man deler byrdene slik at alle har det best mulig (i min verden 🤷‍♀️). 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enda gravid, men tanken er at vi deler på nattevåk de 2 første ukene. Når far er tilbake på jobb tar jeg nettene i ukedagene. Hvis det har vært tøffe netter må far ta baby når han kommer hjem så jeg får sovet noen timer. forventer at han hjelper til på natt i helgene når han har fri.

Anonymkode: a4312...e91

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...