Gå til innhold

Hva hjelper spesialundervisning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har utfordringer faglig på skolen og har vedtak om spesialundervisning. Han blir i disse timene tatt ut av klassen og jeg opplever at han viser liten framgang. Redd dette ikke hjelper han på sikt. Nå går han jo glipp av så mye av det klassen gjør og han jobber med helt andre mål enn de andre. Kjenner dette bekymrer meg! Har noen erfaring med spesialundervisning? 

Anonymkode: ce51c...3e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ved spesialundervisning skal man jobbe med andre mål og/eller metoder. Det skal foreligge en IOP som sier noe om hvilke mål som er satt for eleven sin læring. 
spesialundervisning skal settes inn når eleven ikke får tilstrekkelig utbytte av ordinær opplæring. (Altså, eleven klarer ikke å lære det han skal sammen med klassen uten ekstra støtte). 
hvert år skal det skrives en pedagogisk årsrapport. Den sendes hjem for signering. Hva med å lese den og vurdere fremgangen til barnet ditt? Spesialundervisning er ikke noe som settes inn uten grunn, og jeg forstår at det kan være sårt når ditt barn skiller seg ut og ikke klarer å henge med. 

Anonymkode: e7591...9f7

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ved spesialundervisning skal man jobbe med andre mål og/eller metoder. Det skal foreligge en IOP som sier noe om hvilke mål som er satt for eleven sin læring. 
spesialundervisning skal settes inn når eleven ikke får tilstrekkelig utbytte av ordinær opplæring. (Altså, eleven klarer ikke å lære det han skal sammen med klassen uten ekstra støtte). 
hvert år skal det skrives en pedagogisk årsrapport. Den sendes hjem for signering. Hva med å lese den og vurdere fremgangen til barnet ditt? Spesialundervisning er ikke noe som settes inn uten grunn, og jeg forstår at det kan være sårt når ditt barn skiller seg ut og ikke klarer å henge med. 

Anonymkode: e7591...9f7

Jeg har fått årsrapport nå, og jeg ser at han har hatt liten framgang i motsetning til i fjor når han ikke hadde spesialundervisning. Det er heller ikke tatt noen kartlegginger som det ble gjort før. Spesialundervisningen skjer også utenfor klassen på et rom med lærer alene. Dette plager meg. Han blir jo ikke bedre av å jobbe alene utenfor fellesskapet? Han sier selv gan føler seg dårlig når lærer henter han i timene fra klassen. 

Anonymkode: ce51c...3e1

AnonymBruker
Skrevet

Spesialundervisning kan foregå på mange måter. I min klasse bruker vi ressursen til å dele klassen i mindre grupper, én til én undervisning og ekstra styrking i klasserommet. Det avhenger av hvordan eleven best responderer. Er barnet sitt utagerende slik at å være i klassen blir vanskelig? Hvordan rettferdiggjør skolen at de henter ham ut når han ikke trives med det? At de heller ikke har kartlagt ham underveis høres helt utrolig ut. Pass på at det skrives ned i rapporten og lagres i mappen hans. En IOP forplikter skolen. De kan ikke akkurat garantere fremgang, men dersom det foreligger dokumentasjon på at de ikke følger de tiltakene som er satt så er det viktig at det dokumenteres. 

Anonymkode: 48cea...6ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan foreslå for skolen at eleven kan være i klasserommet, med støtte der. Jeg er lærer, og gjør dette med en elev. Eleven vil ikke være alene på rom med en voksen. Da kan læreren tilpasse undervisningen for denne eleven. Eleven vil da ikke gå glipp av det klassen driver med, og må kanskje jobbe med noe annet, fks ha eget hefte i enkelte fag. Eller at hn ikke trenger gjøre alle oppgavene e.l. Jeg pleier også å ha ulike nivåer på oppgaver noen ganger, hvor elevene kan velge. Da har jeg alltid noe til eleven min med iop, men det blir tilbudt som oppgaver for hele klassen, ikke bare den ene eleven. Elevene har også tilgang til hjelpemidler. Headset, kalkulator, ordbøker , konkreter osv. 

Anonymkode: ec4f0...30f

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg ville tatt et møte med skolen. Skaff deg oversikt over hva du tror er best for barnet, og legg det frem. Ett av mine barn har nylig fått vedtak om spesialundervisning, og jeg har hele tiden, også i møter med PPT, hatt som krav at barnet ikke skal bli tatt ut på grupperom. Det har vi blitt møtt på. Jeg har også hatt som krav at målene de setter i iop’en ikke blir satt for lavt, og at barnet skal ha karakterer (ungdomsskole), slik at det ikke bare blir surr, men at barnet faktisk blir utfordret. 

Endret av Alt blir ok
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags faglige utfordringer har barnet og hvilken alder? Er det andre utfordringer utover det faglige. Hvordan jobber dere med skolearbeid hjemme ?  Var litt lite i hovedinnlegget ditt til å gi svar når ulike utfordringer vil fordre ulike løsninger, og skoler løser de også veldig ulikt med tanke på ressurser. 

Anonymkode: 885e9...fab

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt skolen eller PPT og be om å få opprettet en ansvarsgruppe. 
Der er lærer, PPT, rådgiver og helsesykepleier representert og evt andre som kan bidra til å få i gang et bedre samarbeid mellom skole og hjem. 
Der kan en diskutere og bli enige om hvilke tiltak som må til og hva som fungerer 

Anonymkode: 6b51b...398

AnonymBruker
Skrevet

Det er sårt å ha et barn som henger etter. Men bra de får et ekstra tilbud!

Sønnen min har også IOP, og blir tatt ut av klassen i enkelte timer. I motsetning til din synes han det er greit, bortsett fra de timene han har sammen med en elev med (enda større) utfordringer både faglig og sosialt. 

Sønnen min er under utredning, PPT har vært inne i bildet og nå er neste steg BUP, da det er mistanke om en autismespekterforstyrrelse. 

Du bør ha en god dialog med skolen, bli enige om hvordan det jobbes på skolen, og også hjemme (dersom det er mulig, sønnen min blånekter nå å jobbe med skolearbeid hjemme)

Ville informert lærer om at sønnen din mistrives med å bli tatt ut. 

Savner litt info i innlegget ditt for å kunne svare deg bra, det er veldig viktig å finne ut hva som er årsaken til at han strever. Kan jo være en underliggende diagnose. Selv om barn har rett til tilpasset opplæring også uten at de har en diagnose. Men kan være en fordel for gutten på sikt å få sjekket dette ut. 

Anonymkode: daac6...5d9

Skrevet

Du må jo ha dialog med skolen, gi beskjed om at ditt barn ikke liker å bli tatt ut av klassen og hør om de klarer å tilrettelegge så han kan jobbe i klassen men allikevel få mer støtte/hjelp til det som er problemet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...