Gå til innhold

Er det noen mening med at noen opplever mye vondt og andre ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye tilfeldigheter og ingen mening bak det. 

I mine øyne er du kjempeheldig som har barn.

Anonymkode: f4a74...2d6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

I dette tilfelle så er jeg den uheldige. Vi er tre søsken og vi har alle hatt en god oppvekst. Men jeg, som er den yngste (33år), har opplevd så mye vondt. Fikk tidlig problemer med barnefaren som ødela mellom meg og min nye samboer. Siden gan var sjalu kontaktet han BV for å få barnet vårt mer. Jeg måtte gjennom rettsak som 24åring, noe som har vært kjempe tøft, etter ett år gikk det heldigvis bra. Ble slått og dyttet av denne faren til barnet. Men jeg sa aldri noe. 

Dette sitter i meg enda, selvom jeg har mine små trygt her hjemme. 

Jeg er snill og heller litt mer tilbaketrukket. Har også opplevd angstanfall gjennom heke tjueårene. Idag er jeg alene igjen, en skillsmisse til. Noe jeg selv ikke ønsket. Mine søsken har ikke opplevd dette jeg har gått gjennom, noe jeg er veldig glad for.

Lurer bare på om det er meningen noen skal få "alt" og noen ikke? Håper på konstruktive svar. Noen er vel mer uheldig enn andre. Trenger ikke å høre at dette er min skyld, det er vel det siste jeg trenger nå. Vil mer høre om noen har opplevd mye vondt , men at det har endt bra? Er ikke mer enn 33år og håper på opoturer i livet. Økonomisk og kjærlighetsmessig. 

På forhånd. Takk :)

Anonymkode: b074f...85b

Så du har hatt en god oppvekst og møtte egentlig ikke på problemer før du var i 20 årene og mener at du er en av de som har fått alt? Når jeg hører uttalelsen noen får alt, så tenker jeg automatisk på mennesker som har opplevd vanskelige og/eller traumatiske ting allerede fra tidlig barndom.

Anonymkode: c02ce...17a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

I dette tilfelle så er jeg den uheldige. Vi er tre søsken og vi har alle hatt en god oppvekst. Men jeg, som er den yngste (33år), har opplevd så mye vondt. Fikk tidlig problemer med barnefaren som ødela mellom meg og min nye samboer. Siden gan var sjalu kontaktet han BV for å få barnet vårt mer. Jeg måtte gjennom rettsak som 24åring, noe som har vært kjempe tøft, etter ett år gikk det heldigvis bra. Ble slått og dyttet av denne faren til barnet. Men jeg sa aldri noe. 

Dette sitter i meg enda, selvom jeg har mine små trygt her hjemme. 

Jeg er snill og heller litt mer tilbaketrukket. Har også opplevd angstanfall gjennom heke tjueårene. Idag er jeg alene igjen, en skillsmisse til. Noe jeg selv ikke ønsket. Mine søsken har ikke opplevd dette jeg har gått gjennom, noe jeg er veldig glad for.

Lurer bare på om det er meningen noen skal få "alt" og noen ikke? Håper på konstruktive svar. Noen er vel mer uheldig enn andre. Trenger ikke å høre at dette er min skyld, det er vel det siste jeg trenger nå. Vil mer høre om noen har opplevd mye vondt , men at det har endt bra? Er ikke mer enn 33år og håper på opoturer i livet. Økonomisk og kjærlighetsmessig. 

På forhånd. Takk :)

Anonymkode: b074f...85b

Jeg synes det virker som at du har hatt det bra jeg, i forhold til veldig mange andre. Litt dårlig valg av partnere kanskje, som handler mer om deg og ikke at du er uheldig.

Anonymkode: 06019...9bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Noen mennesker anser seg selv som ett offer for omstendighetene, andre tar ansvar for eget liv. 

Man er ikke uheldig og får utdelt to skilsmisser. Man tar valg, og gjør handlinger som til slutt fører til utfallet, i dette tilfellet to skilsmisser. 

Man kan ikke endre andre, man kan ikke regne med at verden skal legge opp til ett godt liv for en selv. Man må jobbe hardt med seg selv dersom man ønsker endring, og man må ta gode og veloverveide valg for å få det livet man ønsker. 

Anonymkode: ab52b...ed4

Kan du forklare hvordan man kan ta ansvar selv når man allerede som et spedbarn ble utsatt for ganske groteske ting? Det var ikke akkurat sånn at jeg hadde noe valg

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du har hatt en god oppvekst og møtte egentlig ikke på problemer før du var i 20 årene og mener at du er en av de som har fått alt? Når jeg hører uttalelsen noen får alt, så tenker jeg automatisk på mennesker som har opplevd vanskelige og/eller traumatiske ting allerede fra tidlig barndom.

Tenker som deg og klarer ikke ta ts seriøst engang med de trivielle tingene hun klager over. Ble dyttet av partner som hun selv har valgt å leve sammen med? Javel. Ok. Vi har alle opplevd dårlige partnere.

Skal man klage må man først snakke om omsorgssvikt, gjentatte overgrep, mobbing, dødsfall, ufrivillig barnløshet, økonomiske problemer, vanskelig for å få jobb, osv osv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker som deg og klarer ikke ta ts seriøst engang med de trivielle tingene hun klager over. Ble dyttet av partner som hun selv har valgt å leve sammen med? Javel. Ok. Vi har alle opplevd dårlige partnere.

Skal man klage må man først snakke om omsorgssvikt, gjentatte overgrep, mobbing, dødsfall, ufrivillig barnløshet, økonomiske problemer, vanskelig for å få jobb, osv osv.

Nemlig!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er fullstendig uenig, og er en av de som har opplevd mye av det du ramser opp her (og mere til) siden barndom. Hvis vi skal gå på sammenligninger av smerte og rett til å føle at man har hatt det kjipt kunne jo folk sagt til meg; joda, men du har ingen grunn til å klage for du var ikke jøde i en konsentrasjonsleir. Selv om jeg opplevde å miste nesten hele min nærmeste familie i tyveårene så døde de tross alt ikke i Auswitch, de ble heller ikke myrdet. Har jeg da rett til å føle at det var vondt likevel? 

Til TS; man trenger å ta tak i problemene via en profesjonell. Det hjelper.

Anonymkode: 0f1fd...ebf

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er fullstendig uenig, og er en av de som har opplevd mye av det du ramser opp her (og mere til) siden barndom. Hvis vi skal gå på sammenligninger av smerte og rett til å føle at man har hatt det kjipt kunne jo folk sagt til meg; joda, men du har ingen grunn til å klage for du var ikke jøde i en konsentrasjonsleir. Selv om jeg opplevde å miste nesten hele min nærmeste familie i tyveårene så døde de tross alt ikke i Auswitch, de ble heller ikke myrdet. Har jeg da rett til å føle at det var vondt likevel? 

Til TS; man trenger å ta tak i problemene via en profesjonell. Det hjelper.

Selvsagt kan man har vondt, men å si at man har fått alt når man har vært skånet for ting  opp frem til 20 årene er helt feil.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Selvsagt kan man har vondt, men å si at man har fått alt når man har vært skånet for ting  opp frem til 20 årene er helt feil.

Det er vel bare en måte å uttrykke seg på, som utover det ikke er særlig konstruktiv vel og merke. «Fått alt» som i til sammenligning med folk rundt henne. Det er dog et godt råd å ikke fokusere eller dvele for mye ved det som er negativt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel bare en måte å uttrykke seg på, som utover det ikke er særlig konstruktiv vel og merke. «Fått alt» som i til sammenligning med folk rundt henne. Det er dog et godt råd å ikke fokusere eller dvele for mye ved det som er negativt.

Men det uttrykket har en mening og den meningen er ikke at man har opplevd en vanskelig ting et stykke ut i livet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det uttrykket har en mening og den meningen er ikke at man har opplevd en vanskelig ting et stykke ut i livet.

Joda, men jeg bare tenker det er unødvendig å påpeke det. 

AnonymBruker
Skrevet

Omsorgsvikt, mobbing, psykopatisk stefar osv her.  Ingen mening i det.  Hvorfor i all verden skulle det være mening i det?   Er det mening i at barn i Ukraina lider fordi russerene bomber landet??

Anonymkode: 3ad7f...667

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Joda, men jeg bare tenker det er unødvendig å påpeke det. 

Og jeg mener det er unødvendig å klage når man tydeligvis har levd et ganske godt liv. Det blir å tråkke på folk som faktisk har opplevd problemer.

Har man ikke noe å klage over før man er ut i 20-årene og da opplever noe "alle" opplever for så å klage på det så må det være lov å bare si "skjerp deg". Da handler det om at personen vil fokusere på problemene sine istenfor alt det gode i livet. Da bestemmer man seg for å være utakknemlig.

Man kan dra det så langt som du prøver å gjøre, sammenligne seg med fanger i fangeleirer og si at ingen har rett til å klage, men det blir å dra det for langt igjen. Det finnes mellomting, det skjønner du selv dersom du tenker deg om.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror dette er mye av hvordan man tar det. Syns vel ikke egentlig ditt liv hørtes så forferdelig ut sammenlignet med mange ting. Men for deg føles det jo ikke slik. 

Alle har noe. Jeg mistet mitt første barn under fødselen. Ingen vet hvorfor hun døde. Jeg har hatt et samlivsbrudd og den ene ungen min har strevd med ulike lidelser. Jeg syns uansett at jeg har et utrolig rikt og godt liv. Jeg har valgt å ikke la tunge tanker overta livet mitt. Det kan du også gjøre. 

Anonymkode: af4d1...3f2

• Liker 1
Gjest Ghostface
Skrevet

Aner ikke. Den dagen det skjer noe positivt, legger jeg nok ikke merke til det en gang, for vet ikke lenger hva det er hvis det skulle skje.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan definere seg som "en person som alltid opplever mye vondt" eller en person som "kommer gjennom vonde opplevelser uten å la de knekke dem". 

Alle mennesker har vonde opplevelser i livshistorien. Til og med de som ikke forteller om det. 

Anonymkode: e32e7...db9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke vanlig å synes at det man selv har vært utsatt for er det aller verste, ihvertfall før man bearbeider det man har opplevd?

Anonymkode: 3192b...e65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt enig. Skal være takknemlig for at hun hadde en god barndom, og ikke opplevde dritt før hun ble voksen og kunne ta ansvar for seg selv.

Anonymkode: 58d21...5b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det handler mest om uflaks egentlig. Men ikke alltid.

Jeg har også hatt mange kjipe opplevelser i kjærligheten, men etter at jeg leste boken "kjærlighetsmønster" så begynner det å gå mer og mer opp for meg at grunnen til at jeg stadig vekk ender opp ulykkelig ikke bare er pga jeg har vært uheldig med mennene jeg har blitt glad i. Mye handler om reaksjonsmønstre, forventninger og det selvbildet som ble dannet da jeg var ung. Jeg har kanskje ikke så god selvverdifølelse, og ender derfor opp med å unngå gode menn fordi jeg ikke føler meg verdig disse mennene. Og da ender jeg ofte opp med menn som ikke er så bra. 

Jeg tror det samme eksemplet kan brukes i andre deler av livet også.  Hvilken jobb man velger, relasjonene man omgis, hvordan man behandler seg selv og sin egen helse, valg man tar. Jeg tror mange som sliter med selvbildet kan gjøre (eller ikke gjøre) handlinger som eventuelt kan føre til lidelse for dem selv.

Anonymkode: 9be91...86d

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er ingen overordna mening med noe som helst - etter mitt livssyn. Man må selv gi det mening/finne mening. 

Mye av det man opplever er tilfeldigheter, og mye er "kjedereaksjoner" av ulike valg man tar. 

Det høres jo heller ikke ut som om du har hatt det så veldig ille, TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...