AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 I barnehage-appen kan jeg se i «Dagen i dag» loggene at det ofte plukkes snegler og graves etter meitemarker i barnehagen. Dette reagerer jeg på. For det første er det unødvendig å plage disse dyrene, det bør være nok å bare se på dem uten at man må fysisk berøre. Og for det andre er det ekkelt og uhygienisk. Det er kjent at f.eks.brunsnegl kan være bærere av e.coli bakterien. Jeg tenker å ta dette opp i FAU og med leder. Men vil jeg fremstå som helt tullete? Noen andre her som reagerer likt som meg? Anonymkode: 2668a...6f3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Ja, du vil fremstå som helt tullete. Anonymkode: 032a5...d8b 21
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 La barna få utforske naturen. Vi lærer barna å være snille med dyr og insekter. Vi lar barna ta meitemark i en boks med jord sånn at de kan se på dem. Slipper dem ut etterpå. Anonymkode: db646...bb2 8 1
Diskusjon69 Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: I barnehage-appen kan jeg se i «Dagen i dag» loggene at det ofte plukkes snegler og graves etter meitemarker i barnehagen. Dette reagerer jeg på. For det første er det unødvendig å plage disse dyrene, det bør være nok å bare se på dem uten at man må fysisk berøre. Og for det andre er det ekkelt og uhygienisk. Det er kjent at f.eks.brunsnegl kan være bærere av e.coli bakterien. Jeg tenker å ta dette opp i FAU og med leder. Men vil jeg fremstå som helt tullete? Noen andre her som reagerer likt som meg? Anonymkode: 2668a...6f3 Det hadde ikke plaget meg, min sønn og vennene hans liker å grave og se på dyr de finner, de er nysjerrige. Derimot vet i det minste min sønn at han ikke skal ta livet av de. Når det kommer til brun snegler er de en pest og plage, så lenge hansker brukes er vel det også ok om barna har lyst selv. 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 Jeg er usikker på om dette er en tulletråd, men skal svare seriøst. Noe av det mest populære i vår barnehage er å leite etter insekter og mark. La for all del barna være nysgjerrige på naturen. Brunsneglene er der jo uansett, og det er jo fint at de dæer nysgjerrige. Ikke ødelegg den. Barn spiser jord, sand, snegler, drikker vann fra søledammer osv. Det er nkk mange som også har smakt på bæsj. De kan bli syke av så mangt. Anonymkode: 1619a...db4 9
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 Forskning viser at barn som spiser litt jord som små har litt høyere IQ. Barn som er i kontakt med dyr har bedre immunforsvar. Anonymkode: 50e15...8f7 5 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Skrevet 1. juni 2022 Ja det er tullete. Barn har godt av å lære om naturen og tipper de synes dette er kjempegøy. Anonymkode: 4dc41...95e 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #8 Skrevet 1. juni 2022 Oi, virkelig? Tenk heller på at læring ikke bare skjer gjennom å se med øynene. Å ta på ting forsterker læringen pga man bruker en ekstra sans. I tillegg er det jo veldig spennende for små å kunne få ta på dette. Og kjenne konsistensen. Jeg hadde latt det ligge! Anonymkode: eed38...f7f 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #9 Skrevet 2. juni 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: I barnehage-appen kan jeg se i «Dagen i dag» loggene at det ofte plukkes snegler og graves etter meitemarker i barnehagen. Dette reagerer jeg på. For det første er det unødvendig å plage disse dyrene, det bør være nok å bare se på dem uten at man må fysisk berøre. Og for det andre er det ekkelt og uhygienisk. Det er kjent at f.eks.brunsnegl kan være bærere av e.coli bakterien. Jeg tenker å ta dette opp i FAU og med leder. Men vil jeg fremstå som helt tullete? Noen andre her som reagerer likt som meg? Anonymkode: 2668a...6f3 Plage brunsnegler? Ehh.. De fleste knerter dem for å bli kvitt faenskapet fra hagen sin. Bare ungene ikke spiser dem så, de er giftige. Anonymkode: 2efc5...b3d 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #10 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Plage brunsnegler? Ehh.. De fleste knerter dem for å bli kvitt faenskapet fra hagen sin. Bare ungene ikke spiser dem så, de er giftige. Anonymkode: 2efc5...b3d Det er jo litt av mitt poeng. At de er bærere av e-coli og det kan overføres til barna. ts Anonymkode: 2668a...6f3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #11 Skrevet 2. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er jo litt av mitt poeng. At de er bærere av e-coli og det kan overføres til barna. ts Anonymkode: 2668a...6f3 Så lenge de ikke spiser dem, og så lenge de vasker hendene før mat er det vel greit? Du skulle bare visst hvor mye kattelort det er i sanden i barnehagen. Går bra det også.. Anonymkode: 2efc5...b3d 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #12 Skrevet 2. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så lenge de ikke spiser dem, og så lenge de vasker hendene før mat er det vel greit? Du skulle bare visst hvor mye kattelort det er i sanden i barnehagen. Går bra det også.. Anonymkode: 2efc5...b3d Meg igjen! Tar tilbake dette. Leste mer om det her og er nå helt enig med TS! Shit for noen ekle greier! https://www.kk.no/mamma/kan-barn-bli-syke-av-a-ta-pa-brunsnegler/72562983 Anonymkode: 2efc5...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #13 Skrevet 2. juni 2022 Men kjære vene….!! Dette er både tullete og pinlig fra din side! La barn få utforske naturen, du er heldig som har en barnehage som lar barn grave i jorden. Anonymkode: d8d09...3e0
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #14 Skrevet 2. juni 2022 Barna blir satt til å plukke brunsnegl? Høres litt rart ut.. Synes det er helt greit at barna studerer og tar på snegler og mark, så lenge de ikke plager og torturerer småkrypene. Alt i barnehagen er fullt av bakterier og virus. Tror sandkassene er verre (kattebæsj). Barn som har smitte og klør seg i rumpa og tar på ting... Synes det er null problem hvis de vasker hendene etter å ha tatt på sneglene før de spiser. Anonymkode: 1a2a7...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #15 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Meg igjen! Tar tilbake dette. Leste mer om det her og er nå helt enig med TS! Shit for noen ekle greier! https://www.kk.no/mamma/kan-barn-bli-syke-av-a-ta-pa-brunsnegler/72562983 Anonymkode: 2efc5...b3d Nja. Synes fortsatt at fuglebrett i hagen der barna leker og sandkasser med kattebæsj er eklere. Dessuten: Det var da veldig kort inkubasjonstid hvis gutten ble syk av sneglene? Anonymkode: 1a2a7...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #16 Skrevet 2. juni 2022 Kan bli syke av andre ting også!!!! Kan ikke sperres inne av den grunn! Anonymkode: 658b2...d73 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #17 Skrevet 2. juni 2022 Jeg tenker at det er bra du ikke vet alt barnet ditt putter i munnen! For det er mye rart og ekkelt. Anonymkode: 31027...272 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #18 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Meg igjen! Tar tilbake dette. Leste mer om det her og er nå helt enig med TS! Shit for noen ekle greier! https://www.kk.no/mamma/kan-barn-bli-syke-av-a-ta-pa-brunsnegler/72562983 Anonymkode: 2efc5...b3d Sitat fra artikkelen du lenker til: "Ifølge professoren har foreldre altså ingen grunn til å frykte brunsneglen. – Mitt råd er at man ikke putter geitemøkk i munnen, slik jeg gjorde da jeg var liten, smiler han. – Og at man unngår å leke under fuglebrettet eller der det er mye avføring fra hunder og katter. Brunsnegler er nok ikke det største problemet, konstaterer han." Anonymkode: 1619a...db4 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #19 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Sitat fra artikkelen du lenker til: "Ifølge professoren har foreldre altså ingen grunn til å frykte brunsneglen. – Mitt råd er at man ikke putter geitemøkk i munnen, slik jeg gjorde da jeg var liten, smiler han. – Og at man unngår å leke under fuglebrettet eller der det er mye avføring fra hunder og katter. Brunsnegler er nok ikke det største problemet, konstaterer han." Anonymkode: 1619a...db4 Ja. Viktig å lese artikkelen. Det var mor som satte snegleplukkingen i sammenheng med salmonellaen. Når seniorforskeren fra folkehelseinstituttet sier det er svært lite sannsynlig at gutten fikk salmonella fra sneglene, så stoler jeg mer på ham enn på en bekymret mor. (Selv om snegler er noen ekle krek og jeg ikke går rundt og tar på dem selv.) Anonymkode: 1a2a7...3b3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå