Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! jeg har fått en tidlig bursdagsgave fra min mor om en reise i midten av september (1 uke). Jeg har akkurat startet på ny jobb og er ekstrahjelp. Derimot så har jeg og min venn snakket om en 3 netters tur til København i August. Så greia er at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal komme frem til å spørre sjefen om fri for 1 ukers ferie i september, og ferie i August. Vil gjerne spørre om vaktlista for August sånn at jeg kan bestille billetter for de dagene jeg ikke jobber, i stedet for å være til bry og spørre om fri 2 ganger på en dag som ny ansatt. Problemet er at sjefen legger ut vaktlistene 2 uker i forkant, så hun vil antageligvis si nei til at jeg får vaktlistene 2 måneder før. Hvordan kan jeg spørre på en pen måte? eller evt. hvordan kan jeg formulere meg slik at jeg ikke virker til bry? Hvordan hadde dere spurt sjefen deres?

Anonymkode: 5438b...072

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du er «ekstrahjelp». Betyr det at du er tilkallingsvikar, med en stillingsprosent på 0 i arbeidsavtalen din? Da behøver du ikke spørre lederen din om noe som helst, så fremt du ikke har takket ja til spesifikke vakter i perioden(e). En tilkallingsvikar-avtale gir ingen plikter for arbeidstaker til å takke ja til vakter, med den ulempe at arbeidsgiver heller ikke er pliktig til å tilby deg vakter. Arbeidsavtalen gjelder kun for tilbudte vakter du har takket ja til, og du kan følgelig takke nei til vakter og avvikle ferie akkurat når du vil. 

Anonymkode: d9d5c...510

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skriver at du er «ekstrahjelp». Betyr det at du er tilkallingsvikar, med en stillingsprosent på 0 i arbeidsavtalen din? Da behøver du ikke spørre lederen din om noe som helst, så fremt du ikke har takket ja til spesifikke vakter i perioden(e). En tilkallingsvikar-avtale gir ingen plikter for arbeidstaker til å takke ja til vakter, med den ulempe at arbeidsgiver heller ikke er pliktig til å tilby deg vakter. Arbeidsavtalen gjelder kun for tilbudte vakter du har takket ja til, og du kan følgelig takke nei til vakter og avvikle ferie akkurat når du vil. 

Anonymkode: d9d5c...510

Takk for svar! Har ingen faste vakter, men er jo ny ansatt. Er litt redd for at det kanskje er mye og spørre om? eller er det jeg som tenker for mye på det?

Anonymkode: 5438b...072

Skrevet

Du har fortsatt krav på ferie som ekstrahjelp.

Og du ønsker ferie utenom typisk ferietid, og er ute i god tid.

Jeg ville gått å sagt "jeg har fått en ferietur i gave, og pnsker en uke fri i september, hvordan gjøres det med feriesøknader her?" Og deretter "er det mulig få to dager fri i august også?"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...