Cyndaquil Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 Dette bildet av disse enorme mengdene morsmelk erstatning på en matbutikk i Mexico fikk meg gruble: er det land der amming/gi bryst melk ikke er vanlig ? Hvilke land i så fall og hvorfor ikke? er det noen land som rett og slett reklamerer amming/Morsmelk som udatert? Jeg har en magefølelse om USA blandt annet. Det virker som amming og ammehjelp ikke er en greie der borte. Jeg følger noen mødre fra USA på sosiale medier. Mor A skrev om at hun ga erstatning fordi babyen ikke ville ta tak i puppen. Mor B fortalte at det gjorde vondt å amme og brystvorta fikk rar form og derfor stoppet hun. En annen skrev at familien mente hun var «hippie» for å velge amming over erstatning . I Norge ville mor A fått mer hjelp med amme teknikk hadde hun villet. Mor B ville fått vite at babyen har stramt tungebånd og det kunne klippes . I mor C, ingen i Norge ville sagt noe slik til en ammende mor . Jeg er mamma til 2 gutter selv. Tross masse tiltak og forsøk ble jeg aldri den best melkeprodusenten og måtte gi erstatning i tillegg til morsmelk for å sørge for god nok vektoppgang . Jeg skulle såklart ønske jeg kunne fullammet, men det gikk ikke. Jeg har ingenting i mot erstatning selv. Men undrer om «normen» i mange land er å velge bort amming selvom man kan 2 1
Shavasa Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Tror mye av grunnen er fordi de i USA må tilbake i jobb med en gang omtrent. Følger noen som pumper morsmelk i arbeidstiden, men flesteparten blir nok nødt til å ty til erstatning. Vi er heldige i Norge som har så pass lang permisjon i forhold. 22 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 I USA har de jo ca et kvarter permisjon etter fødselen, så mange babyer er i barnehage eller hos besteforeldrene så tidlig at de ikke kan få noe annet enn mm eller mme. Det er klart det blir et stort forbruk når puppen må på jobb.. ..og det er så jævlig trist at jeg ikke orker å tenke på det en gang. USA as.. jævla shitland. Anonymkode: 02d76...7dd 25
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 1. Det har vært noen stygge saker med reklame for morsmelkerstatning 2. Jobber du halve døgnet fra rett etter at barnet er født, uten særlig pause, er det ikke så lett å opprettholde ammingen.. 3. Noen er redd for å få "stygge" bryst. Anonymkode: a60e0...a47 6 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 3 minutter siden, Shavasa said: Sjekket nå, de har bare 12 uker permisjon. Man er heldig om man bor i en stat med 12 uker (ubetalt) permisjon. Det gjelder langt ifra alle. Anonymkode: 6256d...99c 7 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Skrevet 1. juni 2022 USA er stort og uensartet. I noen miljøer er amming vanlig, i andre mindre vanlig. I Norge har vi god permisjonsordning og godt tilrettelagt for langvarig amming. I USA heter det "fed is best". Altså det spiller ikke så voldsomt stor rolle hvordan babyen får mat, bare den får nok mat. I Norge er ammepresset sterkt til tider og fordelene ved amming er nok noe overdrevet. Og ammemartyrer som forteller at de stod i det i månedsvis, trosset sterke smerter og holdt ut og holdt ut, men det var sååå verdt det for morsmelk er jo det beste... Det burde vi egentlig ikke applaudere, det er egentlig helt sykt. Anonymkode: f4c6d...a7d 11 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #8 Skrevet 1. juni 2022 Det er flott at morsmelkerstatning finnes for de barna som mister mor eller mor ikke har melk i det hele tatt, men synes det er oppriktig trist at amming er så lavt ansett. Dette er virkelig en kvinnesak å kjempe for - en menneskesak. De første månedene av et menneske sitt liv er såå viktige og jeg er helt sikker på at morsmelk er godt for andre ting enn bare næringsverdi - det handler om bakteriekultur og hudkontakt også. Blir ordentlig lei meg av å tenke på det. Uff for en verden der amming gjør at folk taper penger. Og andre tjener seg rike. Anonymkode: 15654...eaf 7 1
Bacteria Skrevet 1. juni 2022 #9 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er flott at morsmelkerstatning finnes for de barna som mister mor eller mor ikke har melk i det hele tatt, men synes det er oppriktig trist at amming er så lavt ansett. Dette er virkelig en kvinnesak å kjempe for - en menneskesak. De første månedene av et menneske sitt liv er såå viktige og jeg er helt sikker på at morsmelk er godt for andre ting enn bare næringsverdi - det handler om bakteriekultur og hudkontakt også. Blir ordentlig lei meg av å tenke på det. Uff for en verden der amming gjør at folk taper penger. Og andre tjener seg rike. Anonymkode: 15654...eaf Enig, det er tragisk og naturstridig. På 60-tallet var det slik her også, at amming ble ansett som «gammeldags» og pulver var fremtiden. Hadde selvfølgelig med markedsføring og gjøre, men også tidsånden og veldig tro på det som kunne veies, måles og gjøres rutinemessig. «Vitenskapelig». Amming er jo litt kaotisk, det passet ikke inn i det strømlinjeformede 60-tall. Meeen, så kom søttiåra da heldigvis. Før vi fikk et tilbakeslag igjen, og her er vi nå. 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #10 Skrevet 1. juni 2022 Hadde ikke Nestlé noen ganske ufine kampanjer i fattige deler av verden, der de fikk folk til å tro at det var mye bedre for babyer å få morsmelkerstatning? Jeg tror det fantes tilfeller der fattige mødre blandet erstatningen med alt for mye vann, for å få den til å vare lengre, noe som resulterte i alvorlig underernærte babyer. Anonymkode: 93f65...72a 8 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #11 Skrevet 1. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hadde ikke Nestlé noen ganske ufine kampanjer i fattige deler av verden, der de fikk folk til å tro at det var mye bedre for babyer å få morsmelkerstatning? Jeg tror det fantes tilfeller der fattige mødre blandet erstatningen med alt for mye vann, for å få den til å vare lengre, noe som resulterte i alvorlig underernærte babyer. Anonymkode: 93f65...72a Ja, og de gav mødrene gratis erstatning frem til de mistet melken. Så ble de nødt til å fortsette å kjøpe erstatning til babyene sine. Helt hinsides at de fremdeles fins Anonymkode: c8cb5...718 5 3
Shavasa Skrevet 1. juni 2022 #12 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hadde ikke Nestlé noen ganske ufine kampanjer i fattige deler av verden, der de fikk folk til å tro at det var mye bedre for babyer å få morsmelkerstatning? Jeg tror det fantes tilfeller der fattige mødre blandet erstatningen med alt for mye vann, for å få den til å vare lengre, noe som resulterte i alvorlig underernærte babyer. Anonymkode: 93f65...72a Det ble også mange dødsfall rett og slett fordi mange blandet pulveret i skittent vann som var fullt i farlige bakterier. 8 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #13 Skrevet 1. juni 2022 Leste en artikkel om UK i forbindelse med at Adele (tror jeg det var) frontet at hun ammet. Mener det stod at bare 30% av mødre i uk ammer. Anonymkode: 63be8...842 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #14 Skrevet 2. juni 2022 Som andre har sagt har de fleste land veldig kort permisjon og det er vanskelig å amme når man skal jobbe 8-10-12 timer om dagen. I tillegg er det ikke sånn at ammehjelp kan løse alle problemer. jeg kunne heller ikke amme fordi babyen ikke fikk tak og mange timer med hjelp og veiledning gjorde ingen forskjell. Synes du godt kan la være å synse om årsaken til at andre ikke ammer for det vet du ingenting om og har ingenting med. Anonymkode: 6c243...c2b 7 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #15 Skrevet 2. juni 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Som andre har sagt har de fleste land veldig kort permisjon og det er vanskelig å amme når man skal jobbe 8-10-12 timer om dagen. I tillegg er det ikke sånn at ammehjelp kan løse alle problemer. jeg kunne heller ikke amme fordi babyen ikke fikk tak og mange timer med hjelp og veiledning gjorde ingen forskjell. Synes du godt kan la være å synse om årsaken til at andre ikke ammer for det vet du ingenting om og har ingenting med. Anonymkode: 6c243...c2b Nå handler ikke tråden om valgene som gjøres på individnivå, men på forskjeller fra land til land. Dette må kunne diskuteres uten at det avblåses med "det har du ingenting med". Anonymkode: 65309...149 17 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #16 Skrevet 2. juni 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Som andre har sagt har de fleste land veldig kort permisjon og det er vanskelig å amme når man skal jobbe 8-10-12 timer om dagen. I tillegg er det ikke sånn at ammehjelp kan løse alle problemer. jeg kunne heller ikke amme fordi babyen ikke fikk tak og mange timer med hjelp og veiledning gjorde ingen forskjell. Synes du godt kan la være å synse om årsaken til at andre ikke ammer for det vet du ingenting om og har ingenting med. Anonymkode: 6c243...c2b Ammehjelp kan ikke løse alt, men det kan løse mye. Og motsatt, dårlig ammeveiledning kan ødelegge amming. Det er jo ikke fordi norske mødre jobber mindre enn på 60-tallet at ammefrekvensen nå er betraktelig høyere enn på 60-tallet. Norske mødre jobber mer! Kultur, ammeveiledning og permisjonspolitikk er en del av svaret. Ingen av disse tingene betyr alt isolert sett, men man må se på alle tre for å finne forklaringer. Anonymkode: f3682...9aa 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #17 Skrevet 2. juni 2022 Ei venninne av meg fødte i Frankrike. Da fikk hun utdelt noen tabletter rett etter fødselen. Hun spurte hva dette var, og fikk beskjed om at det var for å stoppe melka... Dette er ca 10 år siden. Så kan være holdningen er endret, det vet jeg ikke noe om. Anonymkode: 1ed4a...587 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #18 Skrevet 2. juni 2022 Jeg fant en statistikk, rapporteringen er nok av ulik kvalitet, da mødre i utviklingsland er de beste på amming, mens rapporteringen er svak. https://www.indexmundi.com/facts/indicators/SH.STA.BFED.ZS/rankings Så en statistikk til dere som har en formening om at amerikanske mødre velger vekk amming: https://www.cdc.gov/breastfeeding/data/county/breastfeeding-initiation-rates.html Til dere som bruker Adele som kilde har jeg en sak sakset fra BBC: Anonymkode: 5666b...bc2 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #19 Skrevet 2. juni 2022 Det ammehysteriet som er i Norge er ikke bra det heller. Man skal ikke amme for enhver pris. Der borte kan de ihvertfall kjøpe mme på butikken uten å bli uglesett. Anonymkode: 45a66...0ca 6 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #20 Skrevet 2. juni 2022 Shavasa skrev (9 timer siden): Sjekket nå, de har bare 12 uker permisjon. 12 uker er vel et sjeldent unntak. Ei jeg kjenner fra USA hadde 6 uker, og hun skrev at man får kun det man har råd til, ergo er det vel ingen permisjon slik vi har i Norge, men noe de har spart opp penger til selv. Anonymkode: bcd3c...04b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå