Gå til innhold

Ligger etter med strømregning og det fortsetter å komme nye, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av ulike grunner klarte jeg ikke å betale for april, som har gått til inkasso nå. Og så er det mai med frist 4. Juni som jeg ikke har råd til å betale. Vet ikke hvordan jeg skal løse dette og er redd for stenging av strøm og barnevernet (har barn). Kan noen hjelpe meg med råd hva jeg skal gjøre. Det er ikke noe jeg kan løse med å selge ting på Finn for eksempel, har ikke noe av verdien som tilsvarer. Det er over 7000 til sammen. 

Anonymkode: 04a4b...b42

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med strømselskapet?

Det er jo første bud. 😊 så kanskje du kan hindre at du havner i en evig inkasso-spiral

Anonymkode: 8afa2...72c

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig, ta kontakt med strømselskapet. Du er ikke den eneste som de blir kontaktet av. Om du får feriepenger nå i juni, bør du gjøre noen prioriteringer med de pengene. Lykke til. 

Anonymkode: 34e53...d31

AnonymBruker
Skrevet

Feriepengene må gå rett til å betale strømregningen. 

Anonymkode: c8fda...e0c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må droppe ferie og heller betale strømregningen. Og så må du virkelig gjøre noen tiltak for å spare strøm hjemme, for dette var veldig høy regning for to måneder.

Anonymkode: 888ea...82d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er budsjettet ditt? Vis oss det så kan vi gi deg råd om innsparing. 

Ring strømselskapet allerede i morgen og gjør en avtale om utsettelse/avbetaling.

"Alle" har ting de kan selge. Småting som blir små summer hver for seg blir store summer til sammen. 

Jobb mer. Meld deg som ringevikar f.eks hvis du ikke har mulighet til å jobbe mer i din vanlige jobb.

Anonymkode: c3056...d66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen selskaper er villige til å forskyve fristen hvis du tar kontakt.

Hva man ellers gjør, jo, bruker mindre strøm kanskje? Finnes mange tips for dette om man googler litt.

Anonymkode: a0247...feb

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med strømselskapet, snakk med inkassobyrået - hør om du f.eks kan få en nedbetalingsplan.

Avhengig av hva du har av inntekter/utgifter, så undersøk om du har mulighet til å søke om f.eks supplerende sosialstønad.

Aller viktigste nå er å være aktiv og i forkant. Både inkassoselskap og strømselskapet er gjerne veldig velvillige om en selv viser initiativ og vilje til å gjøre opp for seg. De er jo også fullstendig klar over den vanskelige situasjonen mange står i ❤️

Ikke farlig å ringe og snakke med dem :)  og det vil hjelpe deg mye om du klarer å stoppe dette fra å eskalere til en tvangsinndrivning, da blir det fryktelig dyrt.

Ikke vær redd for å be om hjelp.

Anonymkode: ac66f...e72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å nå så jeg at du ikke har råd til regningen for mai heller, strømmen har jo dessverre vært veldig høy lenge 😕 

Har du utgifter å kutte? Mulig å øke inntekter? Nå framover vil det jo heldigvis gå mindre strøm noen måneder. Har du evt søkt på støtteordninger som kan være aktuelt som enslig forsørger? Kvalifiserer du til bostøtte? Barnets far betaler bidrag? Burde det evt være justert for dyrere levekårsutgifter på barnet? Kjipt, men noe du evt må vurdere - kan du flytte til en mindre bolig?

Anonymkode: ac66f...e72

AnonymBruker
Skrevet

ring inkassoen og få til en nedbetalingsplan på de gamle regningene, 500kr i mnd elns.

Anonymkode: 046ba...759

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært "luksusfellen-hjelper" for flere og snakket mye med inkassoselskaper. Det som hjelper av og til (ikke hver gang) er å ringe inkassoselskapene og be om å en nedbetalingsplan eller å få mye rabatt om man betaler raskt. En gang gikk planen over et år, delt i 12 nedbetalinger, og innbar at gjelden ikke økte sålenge planen ble fulgt. En annen gang fikk jeg prutet ned gjelden 40% redusert om den ble betalt innen en uke. De vil kvise sitronen men ikke så mye at du går personlig konkurs, da får de lite eller ingenting, og vil ikke at skyldneren skal prioritere andre inkassoselskaper først. Så det kan hjelpe å si at du prioriterer denne gjelden først hvis du får rabatt (later som du har flere saker hos andre, de kan ikke vite det). Eller å falskt true med å emigrere (returnere) til langtvekkistan hvis pengeproblemene tårner seg opp kan også hjelpe, da taper de også penger, funker best med utenlandsklingende navn.

AnonymBruker
Skrevet

Gå over huset og se etter strøm som står på og som kan slås av. 1000kr gikk av regningen her, når vi tømte fryser og kuttet ut å bruke den. Har kjøl og frys på kjøkkenet da. Kutt ut tørketrommel ol. Så du får med forbruket ditt. For det kommer ikke til å bli billigere strøm inn mot vinteren. 

Her har vi ca 3000kr i mnd på strøm nå. Og har på litt tv. Matlaging klesvask og kjøleskap. Ellers slår vi av alt når det ikke er i bruk. Kan ikke redusere mer, for da kan vi ikke bo. Bruker gassgrill en litt mer nå på sommeren da. 

Anonymkode: ab97d...132

Skrevet (endret)

Du MÅ ta kontakt med inkassoselskapet I DAG for å få en nedbetalingsplan. Så ringer du strømselskapet og får en utsettelse på den regningen du får nå. 
så mø du jobbe beinhardt for å finne en løsning, bruk feriepengene (ja, ferie utgår) eller spør noen (familie?) om et lån. 

men, du er ikke alene om dette. Det er MANGE som nå sliter på grunn av strømmen. Så prøv å ikke føle deg helt dritt ❤️

Endret av Rainbow91
AnonymBruker
Skrevet

Neste gang: Ta kontakt før det går til inkasso.

Anonymkode: 28069...aca

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skru ned varmekablene på badet til et minimum, legg på en matte / lang gulvløper. Da blir gulvet ok å gå på og rommet blir ikke for kaldt.

Varmekabler trekker vanvittig mye strøm.

Har du varmekabler i gangen, skru dem helt av og sett inn skohylle med varme.

Vet ikke hvordan du bor - Men den største regningen jeg har fått så langt er på 1200,-  kroner på 84m2 i en litt dårlig isolert leilighet. 

Anonymkode: 1e5ae...a9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Neste gang: Ta kontakt før det går til inkasso.

Anonymkode: 28069...aca

Eller før forfall er det beste. Mange som har policy på ingen utsettelse etter forfall

Anonymkode: 18b15...fba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...