AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 Hvor mange dager i uken går med til fritidsaktiviteter? Hvordan legger dere opp disse dagene? Hva med middag og transport? Lille gull begynner på skolen til høsten og jeg kjenner at jeg gruer meg til dette. Vi har levd rolig og fredelig helt til nå uten en eneste fritidsaktivitet. Anonymkode: 84c2e...927
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Eldste på 7 går på fotball. Foreløpig holder det lenge. Det er trening en dag i uka og ofte kamp en dag i uka, vekselsvis hjemmekamp eller bortekamp. Så kommer dugnader i tillegg.. Jeg synes det holder. Mens en kompis av han syntes det var helt uhørt, han hadde 4 aktiviteter i uka 😅 gjør som dere vil og føler for selv. Om barnet trives på SFO så får de dekt mye leketid der. Anonymkode: 83f31...04a 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 Eldste er 4 og går på turn. De fleste på hennes avdeling går på en aktivitet. Yngste er 2 og går ikke på noe enda. Anonymkode: 1af04...d34
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 maks to aktiviteter er regelen her. Anonymkode: 816f1...3cb
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 10åringen går på 5 aktiviteter. Men noen av dem er samme dag, så det er 3 dager med aktiviteter i uka. Hun sykler eller går selv til alt, som regel tar hun følge med venner som skal på samme aktivitet. Hun er i en alder hvor leken er forsvunnet, så jeg tenker at så lenge barnet vil gå på alt dette (og gjør det med venner), så er det ok for oss. Vi er med å ser på oppvisninger osv, men ellers ser vi ikke på når hun trener. En av aktivitetene har en del dugnad, så da er vi (selvfølgelig) med på det. Men resten er slike aktiviteter hvor det ikke er noe dugnad. Vi kunne ikke hatt 5 aktiviteter med dugnader! 🤪 7åringen går på to ting. Begge bare en gang i uka. Men hun leker enda. Så her holder jeg hardt i bremsa, da jeg tenker at frileken med venner etter Sfo og skole er utrolig verdifull. Så her er huset fullt av unger 5 dager i uka. Og to ettermiddager i uka er det bare kort tid med besøk pga aktiviteter. Barnehagebarnet går ikke på noe enda. Og jeg tenker vi holder det slik så lenge han er barnehagebarn. (Han er også sliten etter barnehagen, så rolig leking med noen nabounger er liksom nok foreløpig). Anonymkode: 28268...3e6 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 Fotball som regel 1 trening og 1 kamp i uken. Hun er 8. 6 åringen ingenting. Hun har mer enn nok med skole og sfo. Noen ganger holder det 😊 Anonymkode: 1768b...616 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Skrevet 1. juni 2022 Eldste går på fotball (trening 1 dag i uka og kamp 1 dag i uka) og speidern(1 dag i uka). Yngste starter på gymlek i august(1 dag i uka). Anonymkode: 2effa...a25
Tutta89 Skrevet 1. juni 2022 #8 Skrevet 1. juni 2022 Vi har sakt max to fritidsaktiviteter pr unge, men vi er genereldt aktive å finner på ulike ting ellers også. Nå er det turn og ridning hos eldste og turn og håndball hos yngste.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #9 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mange dager i uken går med til fritidsaktiviteter? Hvordan legger dere opp disse dagene? Hva med middag og transport? Lille gull begynner på skolen til høsten og jeg kjenner at jeg gruer meg til dette. Vi har levd rolig og fredelig helt til nå uten en eneste fritidsaktivitet. Anonymkode: 84c2e...927 5. Ungen er 9 år. Går på ridning en dag (vi rir sammen), kampsport to dager, turn en dag og piano en dag. Piano er rett etter skolen så da har vi middag etterpå, og turn er ikke senere enn at vi rekker å spise middag til kveldsmat den dagen. De dagene det er kampsport spiser vi egentlig ikke middag, slenger sammen f.eks. en god suppe eller en omelett med masse grønnsaker i før trening, og så kjapp kveldsmat etterpå. Ridning er på formiddagen. Kampsport og turn sykler hun til selv, må kjøres til piano og ridning. De leker mye likevel, har venner i klassen som går på både piano og turn så da er de med hverandre hjem før aktiviteten annenhver uke, og har venner på kampsporten som det lekes med før trening. Det går mye i akrobatisk lek i tufteparken her, trampoline, rulleskøyter, sykler, leker spioner og detektiver og vitenskapsmenn og går rundt i skogen med forstørrelsesglass og insekt-bok og studerer alt de finner. Eller krig i nabolaget med NERF-våpen Klatrer og svømmer også forresten, men det er bare annenhver helg, og sammen med en av oss foreldrene, og har da gjerne med en venn eller to også. Går ikke og har ikke gått på SFO, så får mer hvile likevel enn de barna som må det. Anonymkode: 4f0b1...2c3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #10 Skrevet 1. juni 2022 1-4 klasse 2-3 aktiviteter fordi hver aktivitet i starten kun var en dag. Yngste sluttet på SFO etter 1. klasse så hadde masse energi til noen ganger to økter på en dag. Nå som 12-åring og 14 åring trener/kamp begge ungene mellom 3-5 dager i uka litt uavhengig av sesong. Vi gikk for idrettslivsstilen og kjører til trening og kamp nesten hver ukedag. Vi har trent hver vår unge i henholdsvis 1-3 klasse og 2-9 klasse. Begge ungene har vært innom Allidrett, turn, dans (kun datteren), håndball, fotball og basket, men det siste året kun fotball siden treningsmengden økte. Jeg koser meg med å se på ungene trene og spille kamp og synes vi har de hyggeligste samtalene i bilen til/fra kamper. Jeg står mye heller og ser på fotball en regnvåt vårkveld (ikveld) enn å sitte hjemme og se på tv. Jeg er den som alltid lærer meg alle +30x2 navn på lagkamerater, står og forklarer offside for ørtene gang, tar litt for mange kioskvakter, kampvertøkter (var kioskvakt mandag og kampvert i går….) Hvordan håndterer vi en sånn hektisk hverdag ? Planlegging. All trening, kamp, aktiviteter og hvem som kjører, handler osv er fargekodet i kalender, vi har fleksible jobber. Vi bestiller mat hjem, planlegger middag etter treningstider, så noen ganger før trening og noen ganger etter. Vi kjører mer på andre enn våre barn sitter på med andre. Yngste har ingen å sitte på med, vi bor 5 km unna lagvenninner. Men mest er det interesse- og jeg bryr meg ikke om hvilken aktivitet, jeg setter meg inn i alle regler og opplegg. Synes kamper er supersosialt, blir så godt kjent med foreldrene til barnas venner/lagkamerater. Anonymkode: bb372...def
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #11 Skrevet 2. juni 2022 Maks en aktivitet per barn her. Ellers blir det bare stress for både voksne og barn. Skal ha tid til andre ting i livene sine også, en å ha både skole og fritid organisert av voksne. Den mest tidkrevende er karate, med en fast trening og tilbud om mer fri trening/sparring en dag i uka når en ønsker. Anonymkode: 62243...ce7 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #12 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvor mange dager i uken går med til fritidsaktiviteter? Hvordan legger dere opp disse dagene? Hva med middag og transport? Lille gull begynner på skolen til høsten og jeg kjenner at jeg gruer meg til dette. Vi har levd rolig og fredelig helt til nå uten en eneste fritidsaktivitet. Anonymkode: 84c2e...927 Se hva hun vil og liker når hun begynner på skolen vel? Mine har prøvd forskjellige ting. En har sluttet og begynt igjen senere. Og en går ikke på noe no. Har prøvd og finne noe men ikke noe h*n vil. Så finner gøye hobbyer sammen. Anonymkode: 6a611...5fc
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #13 Skrevet 2. juni 2022 Har ikke barn, men gikk selv på 5 aktiviteter fra 1. klasse (noen av de før det også). Fotball, turn, piano, speidern og kor. Startet etterhvert også med håndball så på det meste var det 6 aktiviteter. Mange var i nærområdet og med venner så vi ordnet oss selv. Ble veldig god til å planlegge og styre tiden selv. Hadde en flott barndom full av gode minner. Spiller fortsatt fotball og litt håndball nesten 20 år senere. Anonymkode: 2a475...fa2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #14 Skrevet 2. juni 2022 Min gikk på fotball fra 6 til 18 år. Tok 2 - 3 ettermIddager/kvelder i uka, pluss evt cup i helgene. Bor på landet,så ofte lang kjøring til bortekamper. Vi var også i mange år trener og lagleder. Mer enn nok med en aktivitet 🙂. Husk at det er dyrt også. Klubbmedlemskap, treningsavgift, kjøring, utstyr osv. Barn vokser jo ut av sko flere ganger i året🙃. Vi hadde enkle middager de dagene vi skulle avgårde. Lagde heller god kveldsmat. Skjedde kanskje 5 ganger på de årene at vi måtte be om utsettelse med lekser, og det gikk helt fint Anonymkode: 22e11...f44
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #15 Skrevet 2. juni 2022 2.trinn. Fotball, 1 trening i uka (egentlig 2, men den ene dagen kræsjer med taekwondo). Taekwondo, 1 trening i uka. Fotballen er rett etter sfo, og taekwondo går han til selv. Middag som vanlig disse dagene. Han vil gjerne gå på mer, men da får vi ikke klemt inn lekser og å faktisk være sammen som en familie. Anonymkode: fa3b9...934
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #16 Skrevet 2. juni 2022 I første klasse gikk ikke min eldste på noen aktivitet første halve året. Det var nok med skole syntes jeg. Etter jul startet han på en aktivitet. Den var rett etter skolen, så krasjet ikke med middag. nå går han i tredje og går på to aktiviteter i tillegg til at han er på fritidsklubb 1-3 ganger i mnd. Vi samkjører med andre foreldre og velger lettvinte middager de dagene som det blir trangt med til. Søstera som er skolestarter går på en aktivitet. Det er egentlig ikke vanlig at barnehagebarn går på aktiviteter her, men hun elsker å danse ballett så hun fikk lov å starte på barneballett. Hun ønsker å starte på en aktivitet til til høsten som broren også går på. Det er jo ikke sånn at alle barn må ha en aktivitet fra første skoledag. Du kjenner barnet ditt best og vet hvor mye barnet orker og tåler av opplegg. Noen barn trenger mye egentid. Å presse de til sosiale aktiviteter etter en lang skoledag er ikke hensiktsmessig da… Anonymkode: bef60...73f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå