Leveli Skrevet 10. juli 2022 #41 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Høres ut som en super hund og godt dere er fornøyd med oppdretter. Hvilke oppdrettere er det dere er misfornøyd med? Greit å vite hvem som er bra og hvem man bør styre unna. Anonymkode: 61a75...997 Dette er vår første lapphund. De andre har vært andre raser, så ingen lapphundoppdrettere. Så her landet vi godt med både rase og oppdretter ❤️ 1
Salibali Skrevet 10. juli 2022 #42 Skrevet 10. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 1.6.2022 den 21.19): Har fått tilbud om valp fra kennel lappekoia, noen som har erfaring fra dem? Ser de har fått forskjellig tilbakemelding. Anonymkode: fdcc0...2e0 Jeg har hund fra Lappekoia og vil ikke anbefale de i. De fleste av hundene derfra er ikke rasetypiske, utseendemessig. Hva de er i gemytt kan jeg ikke si noe om da jeg kun har møtt min egen derfra. Oppfølgingen er så som så. Jeg hadde mer kontakt med oppdretteren for noen år siden, men nå er jeg kun medlem i kennelgruppa, bare for å se hva søsknene til min hund driver med osv. Det virker som hun kan veldig lite om hund, helsesjekker minimalt, spyr ut kull etter kull og virker til å være svært opptatt av penger, og det kan neppe være lovlig da jeg ikke kan se at hun har registrert noe firma noe sted (proff.no). Hun går heller ikke på utstilling, og såvidt jeg vet driver hun heller ikke med noe annet hunderelatert, enn nettopp avl. Da jeg hentet min hund reagerte jeg også på at det var utrolig skittent i og rundt huset. Jeg tenkte ikke mye på det da, siden jeg ikke var så erfaren med hund og denslags, men jeg har hørt fra andre valpekjøpere at de også reagerte på at det var utrolig skittent, og det er flere som har vert misfornøyd. Jeg har ellers hørt svært mye godt om kennel Lumikki, Toiveikas, Dompel Dimpel, Vintervidda, Lappe Tikko's, Søsveen, Fjordpoten, Nordic Teal, Lappehiet, Alnopa og Arbbolas for å nevne noen. Vintervidda er vel spesielt å anbefale om du ønsker å gå på utstilling. Ellers hvis fôrvert er noe for deg så får du gjerne lettere napp på det, spesielt hvis du interesserer deg for utstilling, kan jeg se for meg. Helt supert at du gjør så mye research før du kjøper valp. Masse lykke til! Endret 21. desember 2023 av Salibali 2 1
hund1 Skrevet 12. juli 2022 #43 Skrevet 12. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 10.7.2022 den 21.16): Opererer med venteliste eller har kontakt med henne i påvente av venteliste, same same? Har inntrykk av at det er få oppdrettere av rasen som opererer med liste så, kall det hva man vil Å kalle opp valper etter nazister er spesielt og rart, men når jeg har kommunisert med oppdretteren virker kun imøtekommende, hyggelig og kunnskapsrik, i forhold til enkelte andre oppdrettere jeg har snakket med. Som sagt, andre virker også til å være kjempefornøyd med valpen de har fått derfra, så til tross for de rare navnevalgene så virker de super. Anonymkode: fdcc0...2e0 kanskje du burde ta kontakt med henne da vist du skulle holde kontakten.? og kanskje legge frem at du missliker kull temaene hennes, og fortsatt høre om du kan få kjøpe valp av en skikkelig rar oppdretter.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #44 Skrevet 16. juli 2022 Salibali skrev (På 10.7.2022 den 22.07): Jeg har hund fra Lappekoia og vil ikke anbefale de i det hele tatt. De fleste av hundene derfra er ikke rasetypiske, utseendemessig. Hva de er i gemytt kan jeg ikke si noe om da jeg kun har møtt min egen derfra. Oppfølgingen er så som så. Jeg hadde mer kontakt med oppdretteren for noen år siden, men nå er jeg kun medlem i kennelgruppa, bare for å se hva søsknene til min hund driver med osv. Det virker som hun kan veldig lite om hund, helsesjekker minimalt, spyr ut kull etter kull og virker til å bare være opptatt av penger, og det kan neppe være lovlig da jeg ikke kan se at hun har registrert noe firma noe sted (proff.no). Hun driver også med hest, så hundehobbyen er gjerne for å holde hestehobbyen? Hehe... Hun går heller ikke på utstilling, og såvidt jeg vet driver hun heller ikke med noe annet hunderelatert, enn nettopp avl. Da jeg hentet min hund reagerte jeg også på at det var utrolig skittent i og rundt huset. Jeg tenkte ikke mye på det da, siden jeg ikke var så erfaren med hund og denslags, men jeg har hørt fra andre valpekjøpere at de også reagerte på at det var utrolig skittent, og det er flere som er veldig misfornøyd med oppfølging, og jeg har også hørt fra flere noe om at hun prøver å lure til seg gratis kull fra hannhundeiere hun har solgt til for å "se hva hannhunden kan lage" før de eventuelt kan gå videre i avl. Svindel rett og slett. Jeg har ellers hørt svært mye godt om kennel Lumikki, Toiveikas, Dompel Dimpel, Vintervidda, Lappe Tikko's, Søsveen, Fjordpoten, Nordic Teal, Lappehiet, Alnopa og Arbbolas for å nevne noen. Vintervidda er vel spesielt å anbefale om du ønsker å gå på utstilling. Ellers hvis fôrvert er noe for deg så får du gjerne lettere napp på det, spesielt hvis du interesserer deg for utstilling, kan jeg se for meg. Helt supert at du gjør så mye research før du kjøper valp. Masse lykke til! Takk. Jeg fortsetter å kontakte oppdrettere. Har ingen hast med å få valp, så lenge rett valp/oppdretter dukker opp! hund1 skrev (På 12.7.2022 den 21.25): kanskje du burde ta kontakt med henne da vist du skulle holde kontakten.? og kanskje legge frem at du missliker kull temaene hennes, og fortsatt høre om du kan få kjøpe valp av en skikkelig rar oppdretter. Du er vel enig i at nazitema er veldig spesielt og helt på kante, selv om det er historisk. Anonymkode: fdcc0...2e0
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #45 Skrevet 16. juli 2022 Jeg ville bare si at det er fint å se at folk bruker forum til ting som dette og ikke bare handler blindt. Håper du får svar som kan hjelpe deg på veien Anonymkode: da78a...6aa 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #46 Skrevet 17. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 16.7.2022 den 16.32): Jeg ville bare si at det er fint å se at folk bruker forum til ting som dette og ikke bare handler blindt. Håper du får svar som kan hjelpe deg på veien Anonymkode: da78a...6aa Enig. Det er jo helt tydelig ting som kommer frem som ikke blir snakket høyt om, dessverre. Som noen nevnte tidligere i tråden her så sitter det kanskje langt inne å snakke ned om sin egen oppdretter. Da er det godt det finnes anonyme forum! 👍🏻 Anonymkode: fdcc0...2e0 3
Anonym_99 Skrevet 27. september 2023 #47 Skrevet 27. september 2023 Det er mange rare hundefolk over hele Norge . Finn en oppdretter du får kjemi med, sjekk dogweb, be om all info om foreldredyra og søsken, se på hvor ofte og hvor mange kull oppdretter har per år. Noen kaller seg både seriøse og erfarne oppdrettere, men hva er egentlig en seriøs oppdretter og hva betyr det at en er erfaren? Er oppdretteren erfaren trenger det ikke å bety at oppdretter kan så veldig mye rasen og de forskjellige linjene, men kan være erfaren innen å ta i mot kull. Bare for at en skriver at den og den er best eller dårligst betyr ikke det at det stemmer. Jeg har selv kjøpt hund av noen som kaller seg erfarne og seriøse. Dette var noen jeg så opp til de første årene, men som har skuffet både meg som valpekjøper og andre valpekjøpere etterhvert som årene har gått. Nå virker det ut som dem jeg så opp til kun spyr ut kull for profitt. Dette er noe jeg tar avstand til.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #48 Skrevet 28. september 2023 Vintervidda er kjent for å ha hunder med godt gemytt og som gjør det bra i ringen😄 Anonymkode: 209da...dc9
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #49 Skrevet 15. november 2023 Anonym_99 skrev (På 27.9.2023 den 16.11): Det er mange rare hundefolk over hele Norge . Finn en oppdretter du får kjemi med, sjekk dogweb, be om all info om foreldredyra og søsken, se på hvor ofte og hvor mange kull oppdretter har per år. Noen kaller seg både seriøse og erfarne oppdrettere, men hva er egentlig en seriøs oppdretter og hva betyr det at en er erfaren? Er oppdretteren erfaren trenger det ikke å bety at oppdretter kan så veldig mye rasen og de forskjellige linjene, men kan være erfaren innen å ta i mot kull. Bare for at en skriver at den og den er best eller dårligst betyr ikke det at det stemmer. Jeg har selv kjøpt hund av noen som kaller seg erfarne og seriøse. Dette var noen jeg så opp til de første årene, men som har skuffet både meg som valpekjøper og andre valpekjøpere etterhvert som årene har gått. Nå virker det ut som dem jeg så opp til kun spyr ut kull for profitt. Dette er noe jeg tar avstand til. Hei! Så fint at du svarer i denne tråden. Jeg har allerede fått hund, fra kennel Toiveikas og er veldig fornøyd. Hvilken oppdretter er det du snakker om som spyr ut kull for profitt? Det er jo kjempesynd at noen gjør det. Kanskje tråden kan hjelpe andre til å styre unna enkelte. Ts Anonymkode: fdcc0...2e0
avent Skrevet 6. januar 2024 #50 Skrevet 6. januar 2024 Hei ! Vi vil også ha oss lapphund, vakreste hundene jeg har sett, og syns også at de hundene jeg har møtt av denne rasen har vært svært hyggelige hunder. Jeg kommer fra en hundegal familie så jeg er oppvokst med hund fra jeg var baby. Vi har alltid hatt 2 eller 3 hunder om gangen fått valper osv. Jeg er vant med store og dominante raser som Rotwailler, dobbermann, mastifer osv. Dette er raser som jeg elsker og syns er helt nydelige familiehunder, men er nå ute etter en hund som hele familien kan håndtere siden mannen min ikke har hatt hund, men både mannen min og barna er godt vandt med min families hunder, som er bla huskyer og Rotwaillere. Jeg liker godt å drive med hund å vil gå på valpekurs, unghundkurs og drive med lydighet etter hvert. Vi bor ganske landlig til så blir plenty med turer også fjellturer. Vi bor på Haugalandet så har sett meg ut en oppdretter som jeg liker å som jeg ser er blandt de ambefalte ; lappehiet som ligger på karmøy. Noen her inne som har fått hund fra Lappehiet? Å som kan fortelle litt ?? Vi ser etter en valp som er sosial, godt gemytt og god helse. Ser at svært mange oppdrettere avler på b og c hofter.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2024 #51 Skrevet 6. januar 2024 avent skrev (5 timer siden): Hei ! Vi vil også ha oss lapphund, vakreste hundene jeg har sett, og syns også at de hundene jeg har møtt av denne rasen har vært svært hyggelige hunder. Jeg kommer fra en hundegal familie så jeg er oppvokst med hund fra jeg var baby. Vi har alltid hatt 2 eller 3 hunder om gangen fått valper osv. Jeg er vant med store og dominante raser som Rotwailler, dobbermann, mastifer osv. Dette er raser som jeg elsker og syns er helt nydelige familiehunder, men er nå ute etter en hund som hele familien kan håndtere siden mannen min ikke har hatt hund, men både mannen min og barna er godt vandt med min families hunder, som er bla huskyer og Rotwaillere. Jeg liker godt å drive med hund å vil gå på valpekurs, unghundkurs og drive med lydighet etter hvert. Vi bor ganske landlig til så blir plenty med turer også fjellturer. Vi bor på Haugalandet så har sett meg ut en oppdretter som jeg liker å som jeg ser er blandt de ambefalte ; lappehiet som ligger på karmøy. Noen her inne som har fått hund fra Lappehiet? Å som kan fortelle litt ?? Vi ser etter en valp som er sosial, godt gemytt og god helse. Ser at svært mange oppdrettere avler på b og c hofter. Har ikke erfaring med lappehiet, bortsett fra jeg ser at andre kjøpere skryter på lapphundsida på Facebook.. Vi kjøpte fra toivekas på sveio, så ikke langt unna. Er svært fornøyd med henne! Utrolig trivelig hunderase! Anonymkode: 7269a...615
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #52 Skrevet 10. januar 2024 avent skrev (På 6.1.2024 den 16.24): Hei ! Vi vil også ha oss lapphund, vakreste hundene jeg har sett, og syns også at de hundene jeg har møtt av denne rasen har vært svært hyggelige hunder. Jeg kommer fra en hundegal familie så jeg er oppvokst med hund fra jeg var baby. Vi har alltid hatt 2 eller 3 hunder om gangen fått valper osv. Jeg er vant med store og dominante raser som Rotwailler, dobbermann, mastifer osv. Dette er raser som jeg elsker og syns er helt nydelige familiehunder, men er nå ute etter en hund som hele familien kan håndtere siden mannen min ikke har hatt hund, men både mannen min og barna er godt vandt med min families hunder, som er bla huskyer og Rotwaillere. Jeg liker godt å drive med hund å vil gå på valpekurs, unghundkurs og drive med lydighet etter hvert. Vi bor ganske landlig til så blir plenty med turer også fjellturer. Vi bor på Haugalandet så har sett meg ut en oppdretter som jeg liker å som jeg ser er blandt de ambefalte ; lappehiet som ligger på karmøy. Noen her inne som har fått hund fra Lappehiet? Å som kan fortelle litt ?? Vi ser etter en valp som er sosial, godt gemytt og god helse. Ser at svært mange oppdrettere avler på b og c hofter. Kontakt Kennel Toiveikas i Sveio, de skal ha to kull til sommeren og er kjent for å være en seriøs og trygg oppdretter som avler frem friske og fine hunder. Vi bor selv på Haugalandet og har hund fra et annet (nå nedlagt) oppdrett. Vår har dessverre HD til tross for foreldre uten HD. Men er en kvikk og frisk hund som er et fantastisk familiemedlem Anonymkode: a3269...198
avent Skrevet 10. januar 2024 #53 Skrevet 10. januar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Kontakt Kennel Toiveikas i Sveio, de skal ha to kull til sommeren og er kjent for å være en seriøs og trygg oppdretter som avler frem friske og fine hunder. Vi bor selv på Haugalandet og har hund fra et annet (nå nedlagt) oppdrett. Vår har dessverre HD til tross for foreldre uten HD. Men er en kvikk og frisk hund som er et fantastisk familiemedlem Anonymkode: a3269...198 Hvilken oppdretter har dere hund fra da ? Bare litt nysgjerrig 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå