Gå til innhold

Havregrøt kokt på vann ekkelt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vassgraut er noe annet, DET er tamt, og smaker som papp.

Anonymkode: 798b6...a08

Eg likar vassgraut! Men et det med varm mjølk på. 

Anonymkode: 09a31...869

Skrevet

Jeg koker alltid havregrøten min på vann fordi jeg ikke drikker melk. Putter opp i chiafrø.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tenkte jeg skulle begynne å koke på vann i stedet for melk da det går en del melk til dette når jeg lager det hver morgen. Men blir konsistensen ekkel?

pleier du å koke på vann eller melk?

Anonymkode: 3dc52...dca

Elsker det, koker alltid bare på vann!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tenkte jeg skulle begynne å koke på vann i stedet for melk da det går en del melk til dette når jeg lager det hver morgen. Men blir konsistensen ekkel?

pleier du å koke på vann eller melk?

Anonymkode: 3dc52...dca

Kjøp Svarthavre, steel cut. 

Ta fire deler vann, 1-1,2 deler gryn og kok i et kvarter. Kjempegodt. 

Selv lager jeg for fire dager i slengen, oppbevarer i kjøleskapet og har blåbær, eple, kanel og valnøtter på. 

Anonymkode: 1b87d...118

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hehe, som om det skulle være så veldig annerledes? :ler: 

Når man likevel vil lage grøten melkefritt er det jo helt sprøtt å kalle havregrøt kokt på vann (slik din egen også er!) for smakløs, tam og ekkel.

Anonymkode: a792b...7c0

Synes du at cashew/havre og vann har samme smaksprofil og konsistens? Veldig spesielt. :ler: Regner med at det du egentlig forsøker å poengtere er at plantebaserte alternativer til melk kan ha et visst vanninnhold. For alle med smakssans er det likevel stor forskjell på rent vann og ting som inneholder vann. 

Jeg synes for så vidt også at havregrøt kokt på vann er smakløst. Med melkealternativer (evt melk) får man en fyldigere smak. 

Anonymkode: 2b3ea...5c2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Må være melk i havregrøten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes du at cashew/havre og vann har samme smaksprofil og konsistens? Veldig spesielt. :ler: Regner med at det du egentlig forsøker å poengtere er at plantebaserte alternativer til melk kan ha et visst vanninnhold. For alle med smakssans er det likevel stor forskjell på rent vann og ting som inneholder vann. 

Jeg synes for så vidt også at havregrøt kokt på vann er smakløst. Med melkealternativer (evt melk) får man en fyldigere smak. 

Poenget var vel heller at "melk" av havre og vann nødvendigvis må være ganske likt GRØT av havre og vann! 

:nigo: 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Poenget var vel heller at "melk" av havre og vann nødvendigvis må være ganske likt GRØT av havre og vann! 

Men det er det ikke

Anonymkode: 96177...f15

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tja, ikke med mindre man synes at havre og vann smaker veldig likt. Det er ikke så vanskelig å se for seg at prosessen hvor man lager havremelk, evt havre/cashew som jo tross alt var casen, skiller seg en del fra prosessen hvor man koker opp havregryn med valgfri væske. Den typen ting har jo gjerne en del å si for smaken! :nigo:  

• Liker 2
Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg heller 1 liten kopp med lettkokte havregryn og 3 kopper vann i en gryte. Koker det opp med litt salt. Heller den på tallerken, drysser på litt kanel og bittelitt sukker. På toppen legger jeg en stripe meierismør, kuttet med ostehøvel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eg likar vassgraut! Men et det med varm mjølk på. 

Anonymkode: 09a31...869

Ja liker det forsåvidt jeg også, på varme sommerdager,men da kald vassgraut med melk og sukker på. Bare vassgraut uten noe til smaker papp synes jeg 🙈

Anonymkode: 798b6...a08

Skrevet

koker på vann, og så heller jeg kald melk over grøten i tallerken. kjeeempe digg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Koker ikke grøten, spiser grynene rett fra posen. Som regel erstatter jeg havren med et mer naturalistisk produkt, som for eksempel gresshoppevinger. Det er kjempegodt med bjørnebærlyng på. 

Anonymkode: 65b54...a38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes der blir søtt og kvalmende kokt på melk. Liker ikke søte ting til frokost.., Med vann bare er best :) 

Anonymkode: 92a9a...d3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tja, ikke med mindre man synes at havre og vann smaker veldig likt. Det er ikke så vanskelig å se for seg at prosessen hvor man lager havremelk, evt havre/cashew som jo tross alt var casen, skiller seg en del fra prosessen hvor man koker opp havregryn med valgfri væske. Den typen ting har jo gjerne en del å si for smaken! :nigo:  

Det er vel heller havre og HAVRE som smaker likt!

Og vann og vann. :) 

Annonse
Skrevet

Jeg bruker vann  syns det er best.

Gjest ATLAS6
Skrevet

Hvis jeg har tid så koker jeg på blanding av vann og melk. Har jeg ikke tid så tar jeg bare havregryn med vann i mikrobølgeovnen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel heller havre og HAVRE som smaker likt!

Og vann og vann. :) 

Snakk om å finne noe å krangle for bare for å gjøre det, men med det sagt så tar du feil

Anonymkode: 96177...f15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Smak og behag.. Jeg syns den er best på vann. Men om du er vant til melk blir det nok en overgang. Hva med å blande vann og melk en stund og ha i mer og mer vann.

Anonymkode: dcb19...e96

AnonymBruker
Skrevet

Jeg koker den alltid på vann, og så har jeg kald melk på etterpå, det er nyyydelig😊 Da går det nok mindre melk enn hvis man koker på melk. Men jeg har skjønt nordmenn flest aldri har hørt om dette før😜

Anonymkode: ea34a...c7a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...