AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 Jeg er gravid og måtte fortelle sjefen min det tidlig da jeg har en slik type jobb som gjør at man går ut i sv.perm umiddelbart. Jeg har mistet mange ganger før og velger derfor å holde graviditeten for kun de aller nærmeste. Han vet om dette. men nå får jeg høre av andre kollegaer på jobb at han har sagt det åpent rundt. Kjenner jeg blir veldig oppgitt og tenker - har han ikke taushetsplikt? Anonymkode: 97b03...b22
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Kommer an på jobben det. Anonymkode: 83e46...e5f
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kommer an på jobben det. Anonymkode: 83e46...e5f Helsesektoren Anonymkode: 97b03...b22
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 Nei, leder har ikke lovmessig taushetsplikt. Det er dårlig gjort å fortelle det, men lovbrudd er det ikke. Anonymkode: 079b6...70e
Gjest Luna Llena Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 4.2. Taushetsplikt Arbeidsgiver har taushetsplikt vedrørende den enkelte arbeidstakers personlige forhold, jf. offentleglova § 13 jf. forvaltningsloven § 13. Arbeidstaker velger selv hvem han/hun ønsker å involvere i sin sak. Dette innebærer at arbeidsgiver ikke skal diskutere konkrete personalsaker eller personer med tillitsvalgte som ikke er involvert i saken, på vegne av arbeidstaker. Arbeidsgiver har ikke taushetsplikt overfor arbeidsgiver i linjen på nivå over seg og heller ikke overfor HR i Klinikk eller HR-stab.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 Kan jeg spørre hva det er du jobber som innen helsesektoren siden du går rett ut i svangerskapspenger? Anonymkode: 93b16...e86
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Skrevet 1. juni 2022 Om du umiddelbart må gå ut med svangerskapspenger er det vel rimelig at kollegaene dine får info om hva som foregår siden du faktisk blir borte? Anonymkode: 596b7...f20 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #8 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om du umiddelbart må gå ut med svangerskapspenger er det vel rimelig at kollegaene dine får info om hva som foregår siden du faktisk blir borte? Anonymkode: 596b7...f20 De trenger vel ikke vite om hun får svangerskapspenger eller er sykemeldt av en helt annen grunn? Som kollega trenger jeg ikke vite diagnoser, bare informasjonen som jeg trenger for å gjøre jobben min, hvem som skal ta over arbeidsoppgavene deres og om det er snakk om underbemanning i noen dager eller at noen kommer inn i et lenger vikariat. Anonymkode: 66a99...7cb 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #9 Skrevet 1. juni 2022 Det kan vel hende at folk skjønner det selv siden en kollega blir borte i ett og et halvt år (minst) og man vet det allerede nå. Anonymkode: 596b7...f20 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #10 Skrevet 1. juni 2022 I min jobb har vi oversikt over hvem som er borte over tid. Enten det er sykemeldinger eller permisjon. Men vi får jo ikke vite hvorfor folk er sykemeldt eller i permisjon, så frem ikke kollegaene vil vi skal vite det. Nå vet vi jo gjerne hvem som har svangerskapspermisjon, siden i min jobb så kan man jobbe som vanlig. Men sjefen din burde jo sagt at du var i permisjon for en periode. For du velger selv hvem som skal vite. Anonymkode: 57292...a60
Hansehan Skrevet 1. juni 2022 #11 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det kan vel hende at folk skjønner det selv siden en kollega blir borte i ett og et halvt år (minst) og man vet det allerede nå. Anonymkode: 596b7...f20 Kollegaene har ikke rett til å vite hvor lenge kollegaen blir borte. 1
Hansehan Skrevet 1. juni 2022 #12 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er gravid og måtte fortelle sjefen min det tidlig da jeg har en slik type jobb som gjør at man går ut i sv.perm umiddelbart. Jeg har mistet mange ganger før og velger derfor å holde graviditeten for kun de aller nærmeste. Han vet om dette. men nå får jeg høre av andre kollegaer på jobb at han har sagt det åpent rundt. Kjenner jeg blir veldig oppgitt og tenker - har han ikke taushetsplikt? Anonymkode: 97b03...b22 Ja, det har han. Du burde involvere fagforeningen din og/eller tillitsvalgt. Om ikke annet, så kan han få en realitetsorientering fra sine overordnede.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #13 Skrevet 1. juni 2022 Det har man oversikt over. Anonymkode: 596b7...f20
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #14 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det kan vel hende at folk skjønner det selv siden en kollega blir borte i ett og et halvt år (minst) og man vet det allerede nå. Anonymkode: 596b7...f20 Jeg vil tro hun bare ønsker å holde det hemmelig frem til hun føler seg trygg på svangerskapet. Ikke helt til hun kommer tilbake etter fødselspermisjon. Det kan løses med å si at hun er langtidssykemeldt og man ikke vet hvor lenge enda. Anonymkode: 66a99...7cb 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #15 Skrevet 2. juni 2022 Akkurat samme skjedde meg! Hun fortalte det til kollegaene mine, mens jeg selv ikke hadde fortalt alle mine nærmeste! Jeg fortalte det til sjefen i fortrolighet siden jeg var så dårlig. Sendte henne en krass mail når jeg fant det ut der jeg ba om unnskyldning da dette ikke skulle komme ut. Ekstremt uprofesjonelt som sjef Anonymkode: 36d42...aa5 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #16 Skrevet 3. juni 2022 On 6/1/2022 at 9:09 PM, AnonymBruker said: Helsesektoren Anonymkode: 97b03...b22 Er sjefen din helsepersonell med autorisasjon så har vedkommende taushetsplikt om alle helseforhold han blir betrodd med både i arbeid og privat, bare i kraft av sin rolle som helsepersonell. Så ja, han har isåfall hely klart taushetsplikt. Anonymkode: b4df4...9f0
mingus Skrevet 4. juni 2022 #17 Skrevet 4. juni 2022 Samme skjedde meg da jeg ble sykemeldt pga jeg kastet opp hele tiden første trimester, fikk plutselig gratulasjon på FB av ei kollega jeg har jobbet med under 10 ganger. Skjønner ikke hun skulle vite jeg var gravid for å ta vakta mi, jeg hadde dessuten lyst å fortelle det selv. Før det, en dag i uke 6 som jeg hadde kastet opp ikke mindre enn 3 ganger, ga jeg beskjed(etter oppfordring av assisterende) om at jeg ikke orket mer og måtte hjem. (Ville si det privat på kontoret men sjefen var opptatt ute på gulvet så måtte bare si det der) sa høyt "Mingis du er gravid herregud det er normalt å være litt kvalmen!!" Masse stamkunder som gikk rundt oss akkurat da, så dermed begynte gravidmaset hver gang jeg sto i kasse og alle skulle høre hvordan det gikk, lenge før uke 12. Tror det er normalt å drite i taushetsplikt og folkeskikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå