Gå til innhold

Mange som har barn som ikke kan delta på aktiviteter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom over artikkel om barnefattigdom: https://www.tv2.no/nyheter/14823413/?fbclid=IwAR2vqBzd7nUxIaDr8qeZemk_mQf-sbGrNCn2HWLdnEJY8eXcuYVr1jEfXd8 

Her tar de opp problemstillingen med at aktiviteteter blir dyrere og dyrere for barn, og flere søker ferie via blå kors osv..

jeg lurer derfor på om det er noen her inne som har det slikt? Nå tenker jeg ikke at man ikke får dratt på fornøyelsesparker til stadighet, men jeg merker at hun på 12 ofte vil i trampolineland, kino, bowling badeland ect. Ikke bare med oss men med vennene sine. Jeg har forestilt meg at om vi ikke hadde hatt råd til å si ja til henne, ville hun fort ha blitt utestengt osv.. er det slik for dere? Merker dere at ungene sliter mer? Og hva slags tilbud får dere? 
Tenker også på aktivitetee som dans/fotball/håndball osv., får dere noe støtte til hverdagsaktivitet eller må ungene bare akseptere at de ikke kan drive med idrett? Føler nesten det hadde vært verre å gå glipp av, da så mange holder på med det. 

Anonymkode: 9f716...563

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke fattige, men vi har mange barn. 

Siden vi har valgt å få mange barn, har vi også måtte gi avkall på enkelte ting. 

Slike ting som trampolinepark, bowling, Tusenfryd osv er absolutt ikke dagligdags. Dette er noe vi gjør en sjelden gang.  De spør egentlig heller ikke etter det. 

De har opplevd dette,  og  har de rette referansene til å kunne være med på samtaler rundt det, selv om de var der i fjor. 

Ellers gir vi de masse opplevelser som ikke nødvendigvis koster så mye. Ingen av vennene deres har sett så mye av Norge som dem, eller sovet i et tretelt, eller badet i gjettegryter.... dette kan de fortelle masse om. 

Når det gjelder fritidsaktiviteter har vi prioritert dette. De har alle fått være med på det de ønsker,  og har hatt to aktiviteter hver. Men det er jo noe som koster 600 kr i året, og noe som er dyrere.. Dette har gått litt på bekostning av oss voksne.  Vi kan ikke kjøpe det vi har lyst på der og da, men spare oss til det. 

Men det er jo igjen et valg vi har tatt, ved å få mange barn.  

Anonymkode: 34923...116

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er vel sånn sett ikke regnet for å være fattige, men bowling og trampolinepark er absolutt ikke dagligdags. Samtidig tror jeg det gjør det litt mer spesielt, når vi endelig finner på sånt. Og så tenker jeg at dette er langt mer vanskelig om man har en omgangskrets der forskjellene blir veldig store, enn om dette er normalen der man bor.

Her i kommunen får man 1000 kr i tilskudd til fritidsaktiviteter per år. I tillegg har mange klubber ordninger slik at man kan få støtte fra klubbkassen, slik at alle skal ha mulighet til å delta, uavhengig av økonomi.

Sånn ellers gjør vi mye sammen som er gratis eller billig: går på ski og skøyter, tur, stranda. Det er jeg også vant med fra min oppvekst, og jeg har mange fine minner fra det.

Anonymkode: 3327c...0e2

Skrevet

Er heldigvis ærlig med barna. Har vi ikke råd sier jeg rett ut at vi ikke har råd. Men de får lov innimellom. Men her henger de ofte på skolen/banen! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kom over artikkel om barnefattigdom: https://www.tv2.no/nyheter/14823413/?fbclid=IwAR2vqBzd7nUxIaDr8qeZemk_mQf-sbGrNCn2HWLdnEJY8eXcuYVr1jEfXd8 

Her tar de opp problemstillingen med at aktiviteteter blir dyrere og dyrere for barn, og flere søker ferie via blå kors osv..

jeg lurer derfor på om det er noen her inne som har det slikt? Nå tenker jeg ikke at man ikke får dratt på fornøyelsesparker til stadighet, men jeg merker at hun på 12 ofte vil i trampolineland, kino, bowling badeland ect. Ikke bare med oss men med vennene sine. Jeg har forestilt meg at om vi ikke hadde hatt råd til å si ja til henne, ville hun fort ha blitt utestengt osv.. er det slik for dere? Merker dere at ungene sliter mer? Og hva slags tilbud får dere? 
Tenker også på aktivitetee som dans/fotball/håndball osv., får dere noe støtte til hverdagsaktivitet eller må ungene bare akseptere at de ikke kan drive med idrett? Føler nesten det hadde vært verre å gå glipp av, da så mange holder på med det. 

Vi er ikke fattige, men jeg anser ting som trampolineland, kino, bowling badeland ect. som skikkelig ekstragavante luksus man kan gjøre typ en gang i året. På fritidsaktiviteter har jeg ofte sluppet å betale kontigent ved å bidra som trener, hjelpetrener og annet sånt. På ridning har ungen fått delta gratis mot å stille opp og hjelpe de mindre barna med å sale på og å leie ponniene for de små.

Noen aktiviteter er for dyre, som golf, ishockey eller alpint, og noen er for tidkrevende mtp dugnader og kamper/arrangement hele tiden, som fotball, håndball eller korps. Disse aktivitetene står dermed ikke på listen over hva barna kan velge mellom.

Anonymkode: 0d390...279

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke fattige, men tilhører arbeiderklassen. Fortsatt ikke passert 1 Mill i husstandens inntekt.

Barnet går dog på fritidsaktiviteter, ikke de dyreste. Men alt koster jo.

Er som flere sier her, trampolineparken, klatreparken høyt og lavt, badeland etc... Alle disse er det jeg vil kalle dyre aktiviteter, slik at det ikke er ofte vi kan gjøre det. Har ikke vært innom høyt og lavt, men skulle gjerne vært det.

Problemet er at i dag koster det aller meste. Kunne tenke meg å tatt med barna feks på det gamle fylkesmuseet her, men det koster jo også inngangspenger. Blir fort 300-400-500 for hele familien. Da smaker man litt på det, og vurderer om man skal spare pengene til feks kanskje en aktivitet som barna kanskje vil synes er mer gøy. Kino er også dyrt synes jeg.

Det er litt det som er greia....alt koster. Skal man ikke bruke penger må man enten være hjemme eller gå på tur i skogen. Vi går en del turer.

Jeg skjønner godt at mange strever, feks aleneforeldre, familier med voksne på aap, arbeidsledige etc.

Jeg ser veldig tydelig og føler at avstanden øker veldig i samfunnet. A og B lag. 

Verdens beste land å bo i? Ja, for de med god inntekt. For de med lav inntekt, tror jeg det er ille!

Anonymkode: 8ee91...d70

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi er ikke fattige, men tilhører arbeiderklassen. Fortsatt ikke passert 1 Mill i husstandens inntekt.

Barnet går dog på fritidsaktiviteter, ikke de dyreste. Men alt koster jo.

Er som flere sier her, trampolineparken, klatreparken høyt og lavt, badeland etc... Alle disse er det jeg vil kalle dyre aktiviteter, slik at det ikke er ofte vi kan gjøre det. Har ikke vært innom høyt og lavt, men skulle gjerne vært det.

Problemet er at i dag koster det aller meste. Kunne tenke meg å tatt med barna feks på det gamle fylkesmuseet her, men det koster jo også inngangspenger. Blir fort 300-400-500 for hele familien. Da smaker man litt på det, og vurderer om man skal spare pengene til feks kanskje en aktivitet som barna kanskje vil synes er mer gøy. Kino er også dyrt synes jeg.

Det er litt det som er greia....alt koster. Skal man ikke bruke penger må man enten være hjemme eller gå på tur i skogen. Vi går en del turer.

Jeg skjønner godt at mange strever, feks aleneforeldre, familier med voksne på aap, arbeidsledige etc.

Jeg ser veldig tydelig og føler at avstanden øker veldig i samfunnet. A og B lag. 

Verdens beste land å bo i? Ja, for de med god inntekt. For de med lav inntekt, tror jeg det er ille!

Anonymkode: 8ee91...d70

Dere som tror det er velkommen til å flytte hvor som helst ellers i verden, så kan dere se hvor godt det egentlig er å bo her, og hvor mye dere får subsidiert ifht å ha barn. Det der er nemlig en helt latterlig påstand, og viser bare hvor liten innsikt man har i sin bo-i-et-rikt-samfunn-boble.

For øvrig er det valgfritt å få barn i Norge. Velger man å få barn, gjerne flere, og har laber økonomi, så har man jo selv satt seg i en økonomisk knapp situasjon og må ta ansvar for det. Det er ikke AS Norge sitt ansvar at folk får flere barn enn de har råd til. 

Anonymkode: 968f2...a81

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barn som går på fotball og i kulturskolen. Begge disse akrivitetene har ordninger der barn i familier som tjener under en viss sum får gratis eller sterkt redusert kontingent. Jeg vet mange innvandrerfamilier på skolen vår, blant annet, som benytter seg av dette. Jeg vil tro det er like ordninger i andre deler av landet? (Vi bor i Trondheim)

Det er dyrt med trampolineparker osv, men jeg synes likevel de "hverdagslige" kostnadene er mer problematiske. Jeg har for eksempel ei jente som liker å bake. Ingredienser koster MYE, men jeg synes det er synd å hemme kreativiteten hennes.  Hvis hun skal bake, er det billigere å sende henne en time i trampolinepark. Eller for eksempel sko og klær, det er helt utrolig dyrt, når man nærmer seg tenårene.

Vi er også middelklasse, og har råd til aktivitetene, MEN det går på bekostning av huset som vi skulle ha pusset opp. Handler alltid det billigste (first price, klær på billige butikker osv). Drar vi på kino har vi med egen brus/snacks, for det er så SINNSSYKT dyrt å kjøpe brus og popcorn på kinoen.

Anonymkode: fb689...967

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...