Gå til innhold

Hvorfor bor noen på samme sted hele livet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg grubler på hvorfor enkelte mennesker bor på samme sted nesten hele livet (samme bygd/by der de ble født) uten å prøve å flytte andre steder. Synes det høres kjedelig ut å foreks studere i hjembyen og deretter jobbe der for resten av livet, men kan være bare meg. Er student nå og kan ikke tenke meg å flytte hjem igjen etter studiene. 

Anonymkode: 7981b...ebe

• Liker 10
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de trives og har venner og familie, jobb og identitet der, ikke verre enn det. 

Anonymkode: db0b3...88b

• Liker 41
  • Nyttig 1
Gjest Luna Llena
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi de trives og har venner og familie, jobb og identitet der, ikke verre enn det. 

Dette.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi de trives tenker jeg.

Anonymkode: c6750...7a5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk er forskjellige :) Noen trives med det kjente og vante, andre vil ha noe nytt og spennende støtt. 

Anonymkode: e2462...f35

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS, jeg er enig. Greit å trives, men for meg er det ufattelig å ikke bare prøve noe nytt en gang i livet. Seks måneder, liksom. Gi det en sjanse!

Anonymkode: 90a2e...8e7

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Luna Llena skrev (2 minutter siden):

Dette.

Dette

Anonymkode: 5df7e...7b8

AnonymBruker
Skrevet

Men sånn seriøst: mannen min har bodd i samme hus hele sitt liv. Foreldrene ble skilt og da han ble voksen flytta moren til sin nye mann og han kjøpte huset av henne. Han bor her fortsatt fordi han har aldri hatt noen grunn til å flytte, rett og slett. Han tok fagbrev og gikk ut i jobb tidlig, så trengte aldri å flytte for å studere. Han har penger nok til å flytte, men trives her. Har familie rundt seg, kompiser som bor i nærheten. 

Anonymkode: e2462...f35

• Liker 9
Gjest Ghostface
Skrevet

Ikke noe galt i det, og man trenger ikke å ha noen grunn. Jeg har ingen venner, men familie i nærheten, og jeg er ikke den som orker å flytte ofte. Det er noe herk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS, jeg er enig. Greit å trives, men for meg er det ufattelig å ikke bare prøve noe nytt en gang i livet. Seks måneder, liksom. Gi det en sjanse!

Anonymkode: 90a2e...8e7

Hvorfor skal man det hvis man har det man trenger der man er? 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Noen setter pris på stabiliteten det gir å bo på et sted, selv måtte jeg flytte nok i barndommen til at jeg har denne lysten i voksen alder så jeg blir der jeg er.

Anonymkode: b6d1f...a46

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan da prøve nye ting uten å flytte. Jeg har reist i så og si hele verden, men har alltid bodd i hjembygda. 

Anonymkode: c4860...ece

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk er forskjellige, så enkelt er det. 

Anonymkode: 4949a...55c

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner det heller ikke... Jeg har ikke vært på stedet jeg vokste opp på over 20 år, og jeg har overhodet ingenting der jeg savner.  Nye venner får man hvor som helst, hvis man bare gidder. Jeg tror det er sunt med miljøskifte og nye impulser. Mange som bor på samme sted hele livet blir veldig trangsynte.

Jeg har flyttet MYE, og det har sine bakdeler det også, men jeg kan i det minste gå i grava og si at jeg har prøvd ut forskjellige ting.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår det. De liker seg der, de har ikke lyst til å bo andre steder.

Jeg har bodd mange forskjellige steder, i flere forskjellige land og verdensdeler selv. Folk er forskjellige.

Anonymkode: caabf...236

AnonymBruker
Skrevet

Arvet drømmehuset, fikk en jobb jeg er innmari glad i og har et nettverk av mennesker jeg har det mye gøy med. Hadde vært fullstendig galskap å gi opp alle de fine tingene bare for å prøve noe annet. 

Anonymkode: c686c...bd6

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen får veldig smalt syn på livet av det, og har lite å snakke om, utover å snakke om hvem som er i slekt med hvem, og hvem som har gjort hva. Innflyttere får gjerne en noe kjølig og vanskelig velkomst.

Anonymkode: cf402...a96

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg grubler på hvorfor enkelte mennesker bor på samme sted nesten hele livet (samme bygd/by der de ble født) uten å prøve å flytte andre steder. Synes det høres kjedelig ut å foreks studere i hjembyen og deretter jobbe der for resten av livet, men kan være bare meg. Er student nå og kan ikke tenke meg å flytte hjem igjen etter studiene. 

Anonymkode: 7981b...ebe

Fordi folk er forskjellige, og ikke alle ønsker det samme. Jeg kan ikke skjønne at det skulle være noe problem...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår jo at enkelte gjør det. Det er enkelt. Eller man er familiekjær. Eller ting bare faller på plass slik. 

Personlig er jeg imidlertid enig med deg. Jeg ville aldri vært uten erfaringene jeg har fått. Uten å ha flyttet på meg ville jeg vært uten 90% av menneskene som nå betyr mye for meg, inkludert mannen min. Særlig mener jeg alle bør bo i utlandet en gang i livet, det gir virkelig et nytt perspektiv på ting. 

Når jeg er "hjemme" og møter venninner som har bodd på samme sted hele livet må jeg si meg enig i det som allerede er påpekt - det blir veldig endimensjonalt. Praten går ofte i folk. Ofte faller samtalen tilbake på ungdomsskole/videregående (Det er 20 år siden..), til og med lærere, som jeg knapt husker. Så jeg er veldig glad for at jeg hev meg ut i det som 19 åring, og etter det har flyttet en handfull ganger. 

Anonymkode: 19a0e...fee

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trygghetssøkende. Ofte de samme som går for A4-livet og stifter familie. Bra er det, tenk hvor fraflyttet bygdene hadde blitt uten. Men de får ikke samme livserfaring som de som lever litt før familielivet. 

Anonymkode: 14a5a...17b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...